آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شد سال گذشته،‌ هنگامی که جیک سالیوان به همراه رئیس خود (هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه سابق امریکا) سفر می‌کرد،‌ در خلال توقف کلینتون در پاریس به آرامی به عمان رفته و با مقامات ایرانی دیداری داشته است!


آسوشیتدپرس ادعا کرده است: افراد مطلع اعلام کردند جیک سالیوان سال گذشته از مغولستان به صورت پنهانی به کشور عمان عزیمت و در آنجا با مقامات ایرانی دیدار کرده بود.

این خبرگزاری در ادامه مدعی میشود: این امر نشان می‌دهد که سالیوان به طور شخصی از مدت‌ها پیش در زمینه نزدیک شدن دولت امریکا به جمهوری اسلامی فعالیت داشته است.

جیک سالیوان در اوایل سال میلادی کنونی از وزارت امور خارجه امریکا به کاخ سفید منتقل شد.

مقامات ارشد دولت امریکا پیشتر به اسوشیتدپرس گفته بودند که سالیوان و دیگر مقامات امریکایی در سال جاری دست کم پنج بار با مسئولان ایرانی دیدار کرده اند. آنها گفته‌‌اند که این گفتگوها زمینه را برای امضای یک توافق هسته ای موقت بین ایران و گروه پنج به علاوه یک در ماه نوامبر گذشته مهیا کردند.

سالیوان 37 سال دارد. افراد نزدیک به سالیوان می گویند وی فردی معتدل و عملگراست و روحیات وی انعکاس همان روحیاتی است که در باراک اوباما به چشم می خورد. همین مسئله به سالیوان کمک کرد که تیم منسجم سیاست خارجی را در کاخ سفید شکل دهد و اکنون خود به عنوان مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، خدمت نماید.

جو بایدن یکی از نامزدهای احتمالی دمکرات های امریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور محسوب می شود. با این حال، سالیوان هنوز به هیلاری کلینتون وفادار است. در صورتی که کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا نامزد حزب دمکرات شده و به عنوان نامزد این حزب به رقابت با نامزد نهایی حزب جمهوری خواه بپردازد، احتمالا از سالیوان به عنوان فردی که برای تصدی سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور در نظر گرفته شده است نام خواهد برد.

سالیوان فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه ییل است؛ در دانشگاه اکسفورد تحصیلات خود را ادامه داده است‌؛ و منشی استفن بریر Stephen Breyer، قاضی دیوان عالی امریکا بوده است.

سالیوان در انتخابات درون حزبی حزب دمکرات در سال 2008 از هیلاری کلینتون حمایت کرد. او جزو مشاوران ارشدی بود که در آماده سازی کلینتون برای مناظره های انتخاباتی فعالیت داشت. با این حال، هنگامی که باراک اوباما به عنوان نامزد نهایی حزب دمکرات مطرح شد به حمایت از باراک او روی آورد و همان کمک هایی را که در مناظره های انتخاباتی به کلینتون ارائه می داد در اختیار اوباما قرار داد.

هنگامی که باراک اوباما هیلاری کلینتون را برای تصدی سمت وزارت امور خارجه امریکا برگزید،  سالیوان نیز به همراه کلینتون به وزارت امور خارجه آمد. او به عنوان معاون رئیس دفتر وزیر امور خارجه و مدیر سیاستگذاری مشغول به کار شد. او به آرامی به یکی از مورد اعتمادترین مشاوران کلینتون تبدیل شد. سالیوان کلینتون را تقریبا در تمام سفرهایی که به عنوان وزیر امور خارجه امریکا به 112 کشور جهان انجام داد همراهی کرد. او نقشی مهم در شکل دهی به سیاست امریکا در قبال لیبی و سوریه ایفا کرد. سالیوان همچنین در شکل گیری روابط امریکا با میانمار، که یک کشور منزوی آسیایی است، نقش ایفا کرد. هنگامی که هیلاری کلینتون در انتهای دوره اول ریاست جمهوری اوباما اعلام کرد که از وزارت امور خارجه امریکا کناره گیری می کند، مشاوران اوباما تلاش خود را برای مجاب کردن سالیوان به پذیرش شغلی در کاخ سفید شروع کردند.

او به عنوان دستیار ارشد بایدن در امور سیاست خارجی مشغول به کار شد. سالیوان در تشدید فعالیت های بایدن در نزدیک شدن به امریکای لاتین و آُسیا نقش مهمی ایفا کرده است. وی همچنین نقشی کلیدی را در میان اعضای تیم امنیت ملی رئیس جمهور ایفا می کند. او در گزارش دادن ها و مصاحبه های روزمره اوباما حضور دارد.

آسوشیتدپرس مدعی است: "در ماه مارس،‌ یعنی هنگامی که هنوز یک ماه از آغاز به کارش در کاخ سفید می گذشت، جیک سالیوان به طور پنهانی و با یک فروند هواپیمای نظامی با عمان عزیمت کرد. این بار ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه امریکا، نیز وی را همراهی می کرد. ویلیام برنز یکی از دیپلمات های بسیار مشهور امریکاست. شماری اندکی از مسئولان ارشد ایرانی در عمان منتظر آنها بودند!"

تماس های سالیوان با ایرانی ها در سال 2012 و اوایل سال 2013 به طور عمده بر روی این موضوع متمرکز بود که آیا امکان حضور دوباره امریکایی ها و ایرانی ها در یک مکان وجود دارد یا خیر.

جیک سالیوان درباره نزدیک شدن هایش به ایران اظهار نظری نمی کند. او از مصاحبه درباره این موضوع نیز خودداری می ورزد.

سایت خبری مین پست MinnPost،‌ بخش هایی از سخنرانی وی را در دانشگاه مینسوتا منتشر کرد. بنا بر گزارش این سایت خبری، سالیوان در بخشی از سخنرانی خود گفته بود:‌ «باید اتاق دیگری وجود داشته باشد،‌ جایی در گوشه سالن،‌ جایی که نشست واقعی در آن اتفاق می افتد،‌ جایی که کارشناسان واقعی در آن گرد هم می آیند و تصمیم های واقعی را اتخاذ می کنند.»

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا