وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری توجه جدی به صنعت ریلی دارند، اظهار امیدواری کرد که برای عملیاتی کردن توسعه استفاده از راه‌آهن، الگوی اقتصادی حمل ونقلی ریلی در بودجه 93 لحاظ شود
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری توجه جدی به صنعت ریلی دارند، اظهار امیدواری کرد که برای عملیاتی کردن توسعه استفاده از راه‌آهن، الگوی اقتصادی حمل ونقلی ریلی در بودجه 93 لحاظ شود.
به گزارش یزدفردا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که امروز یکشنبه در پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت حمل و نقل ریلی سخن می‌گفت، تصریح کرد: در حوزه حمل ونقل ریلی نیازمند افزایش بهره‌وری از سرمایه‌های موجود، توسعه ناوگان، تنوع خدمات شهروندان در بخش بار و مسافر و تلاش برای اثرگذاری بر الگوی فکری شهروندان هستیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: ناوگان ریلی مسافری با 90 درصد ظرفیت کار می کند و در اهداف برنامه پیش بینی‌هایی صورت گرفته است اما برنامه مشخص برای رسیدن به این اهداف وجود ندارد.
وی گفت: اولین بحثی که در این زمینه مطرح می‌شود توسعه زیرساخت‌هاست. در حال حاضر حدود10500کیلومتر ریل داریم و آن را باید به 20 هزار کیلومتر افزایش دهیم اما آیا اساسا برای تغییر ساختارها می‌توان به توسعه زیرساخت‌ها متکی بود.
آخوندی با طرح این سوال که در رابطه با حمل و نقل آیا صرفا توسعه زیرساخت‌ها راهکار اصلی است عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم در این رابطه بحث افزایش بهره وری از سرمایه‌های موجود و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی ارائه خدمات بهتر به مسافران و در نهایت تلاش در جهت تغییر الگوی فکری شهروندان قابل استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل ریلی است.
آخوندی با اشاره به اینکه در بخش باری از 90 درصد ظرفیت شبکه ریلی استفاده می‌شود اما در توسعه حمل و نقل مسافر کار زیادی انجام نشده است یادآور شد: بر اساس برنامه پنجم توسعه سهم شبکه ریلی از حمل مسافر باید به 18 درصد افزایش یابد اما در دو سال و نیم گذشته این هدف محقق نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در حال حاضر در اتوبان تهران-قم بیش از ظرفیت مسافر و بار جابه جا می‌شود و نیاز است در کنار این جاده از شبکه ریلی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: به جای آنکه هدفمندی یارانه‌ها تأثیرگذار بر روی بخش بهره‌وری در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل باشد متأسفانه نظام هدفمندی صرفا در بحث هزینه‌های مربوط به یارانه نقدی متمرکز شد که اگر منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش حمل و نقل ریلی انتقال می‌یافت به طور حتم موجب افزایش بهره‌وری در این صنعت می‌شد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید در مرز تقاضا حرکت کنیم نه عرضه گفت: خواهش می‌کنم در حمل و نقل ریلی فقط از جنبه عرضه نگاه نکنید و بیشتر از جنبه تقاضا یعنی از دید شهروند به شبکه حمل و نقل ریلی نگاه کنید.
آخوندی با اشاره به اینکه از منظر سیاست‌گذاری نگاه دولت بر این است که تا هدفمندی‌ یارانه‌ها انجام شود اظهار کرد: این اقدام برای تاثیرگذاری بر افزایش بهره‌وری و تغییر الگوی مصرف مردم چه در بخش حمل و نقل و چه در بخش تولید تجهیزات و ادوات ریلی است.
وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل ریلی یک‌هفتم حمل و نقل جاده‌ای سوخت مصرف می‌کند گفت:‌ تغییر الگوی مصرف و افزایش بهره‌وری در سیستم ریلی نیازمند یک نگاه ملی است. چرا که ایجاد زیرساخت‌های ریلی به مراتب گرانتر از احداث زیرساخت‌های جاده‌ای است. تصور من این است که باید در این زمینه با دولت و مجلس بی‌پرده صحبت کرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر بخواهیم ناوگان حمل و نقل ریلی را از 1700 واگن به 3000 واگن افزایش دهیم نیازمند حدود 12 هزار میلیارد تومان سرمایه هستیم.
وزیر راه و شهرسازی ئدر پایان با تاکید بر بهره‌وری اظهار داشت: از اندیشمندان خواهشمندیم در این زمینه وزارت راه و شهرسازی را یاری کنند تا بتوانیم حداکثر استفاده را از زیرساخت‌های ریلی کشور داشته باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا