یزدفردا :اظهارنظر تازه مدیرعامل را‌ه‌آهن جمهوری اسلامی درباره تکمیل شدن ظرفیت حمل بار این شرکت در برخی از خطوط ، زنگ خطر را برای پروژه‌های فولادی در آستانه بهره‌برداری به صدا درآورده است.

 محسن پورسیدآقایی که به تازگی از سوی وزیر راه و شهرسازی به سمت مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی منصوب شده است گفته که “ظرفیت حمل سنگ‌آهن برخی خطوط راه‌آهن به ویژه در نزدیکی معادن بزرگ تقریبا پر شده و ظرفیت جدیدی برای حمل سنگ‌آهن در این مناطق وجود ندارد که در این صورت طرح‌های جدید فولادی در صورت بهره‌برداری بی‌فایده خواهند بود، چون ظرفیت اضافی برای جابه‌جایی سنگ‌آهن موردنیاز این کارخانه‌های فولادی وجود ندارد”.

 

او همچنین با اشاره به اینکه امکان جابه‌جایی و انتقال سنگ‌آهن با کامیون و وسایل دیگر وجود ندارد، گفته که جلسه‌ای را در همین زمینه با کرباسیان، رئیس جدید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) داشته و به وی درباره آینده طرح‌های فولادی در آستانه بهره‌برداری هشدار داده است.

 

منظور مدیرعامل راه‌آهن از طرح‌های جدید فولادی هفت طرح فولادی هستند که طبق وعده‌های داده شده قرار است بخش احیای این واحدها به مرور تا قبل از پایان امسال بهره‌برداری برسند. هفت طرح فولادی استانی در ابتدا هشت طرح در چهارمحال بختیاری، شادگان، نیریز، قائنات، بافق یزد، سبزوار، بافت و میانه بودند که بعدا یکی از آنها یعنی طرح بافق یزد به بخش خصوصی واگذار شد.

 

پیشتر رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه با اجرای هفت طرح فولاد استانی هفت میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده می‌شود، اعلام کرده بود که شورای عالی امنیت ملی، طرح‌های فولاد استانی را به عنوان طرح‌های توجیه‌پذیر وی‍ژه اقتصادی معرفی کرده که به این ترتیب شاهد تسریع در اجرای طرح‌های مذکور خواهیم بود.

 

راه‌اندازی هفت طرح فولادی جزو اولویت‌های کاری نعمت‌زاده اعلام شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است بخش احیای طرح‌های فولادی به مرور از نیمه دوم سال جاری به بهره‌برداری برسند و برای آغاز به کار بخش فولادسازی این طرح‌ها نیز حدود ۳۶ ماه زمان تعیین شده است.

 

همچنین اعلام شده است که که اگر هفت طرح فولادی ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری نرسند، عدم‌النفعی معادل ۱۲ میلیارد دلار بر کشور تحمیل می‌شود. این در حالی است که در صورت سرمایه‌گذاری ۱٫۸ میلیارد دلاری، هفت طرح فولادی ظرف ۲٫۵ سال آینده به طور کامل راه‌اندازی خواهد شد.

 

حال به نظر می‌رسد علاوه بر اینکه مشکلی به نام راه‌اندازی به موقع بر سر راه هفت طرح فولادی قرار گرفته است، مشکل دیگری به نام نبود ظرفیت راه‌آهن برای حمل و نقل سنگ‌آهن موردنیاز کارخانه‌های فولادی نیز به وجود آمده که باید دید آیا وزارتخانه‌های صنعت و راه می‌توانند این مشکل را با تعامل با یکدیگر به گونه‌ای حل کنند یا خیر.

 

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، ایران بیش از ۱٫۲ درصد از ذخایر جهانی سنگ‌آهن جهان را در اختیار دارد. به گفته مهرداد اکبریان هم‌اکنون ذخیره معدنی سنگ‌آهن ایران بیش از ۲٫۸ میلیارد تن است که اگر ذخایر غیرقطعی یا با توان تخمینی پایین را هم اگر حساب کنیم کل ذخایر سنگ‌آهن ایران دستکم به بیش از پنج میلیارد تن خواهد رسید که با تکمیل اکتشافات در سال‌های آتی این میزان افزایش خواهد یافت.منبع مصاحبه :ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا