فرزاد فیضی

این روزها ایرانیان در دولتی زندگی می کنند که دکتر روحانی ریاست آن را بر عهده دارد و خبری از احمدی نژاد و یارانش نیست. اما هنوز هم بسیاری از ما در توهم دولت قبلی هستیم . هنوز هم باورمان نشده که این هشت سال با همه فرازو نشیب هایش به پایان رسید و این روزها قرار است که کلید های روحانی قفل های این هشت ساله را باز کنند. از این رو ذکر این نکات برای دوستان فعال در عرصه سیاست و اجتماع قابل تامل به نظر می رسد.

1-      حس توطئه را فراموش کنیم

هنوز بسیاری از فعالین سیاسی، اجتماعی بواسطه روزهای سختی که به بخاطر کمرنک شدن نقش احزاب ، انجمن های مردم نهاد و البته بسته شدن دهان منتقدان تحمل کرده اند، نتوانسته اند به گفته های دولت مردان جدید اعتماد کنند و کوچکترین حرف های آنان را توطئه ای برای روزهای اینده و حتی ادامه روند روزهای قبل می دانند. برای مثال در انتخاب وزیران نام هایی به چشم می خورد که شاید برای بسیاری از جوانان فعال در عرصه سیاست و اجتماع قابل دفاع و اطمینان نباشد. اما توجه به این نکته ضروری است که این انتخاب ها نه از بر ادامه روند روزهای گذشته است، که از اجرایی شدن مفهوم اعتدال است. این مفهوم اعتدال خواهی به ما می آموزد که می بایست با پاکسازی روزهای گذشته در فکرو ذهنمان امید را در دل خود زنده و حس توطئه را فراموش کنیم.

2-      برای داشتن امتیازهای بزرگ باید از حداقل ها گذشت

این روزها هرآنچه از سخنان دولتمردان جدید و بخصوص در راس انها دکتر روحانی بر می آید این است که برای داشتن امتیاز هایی بزرگ می بایست از امتیاز های حداقلی گذشت . این نکته در انتخاب و پیشنهاد وزرای کابینه نیز به شکل خوبی نمایان شد. از این مهم مثالی بهتر اینکه در رابطه با کشور های جهان نیز نباید برای همیشه درب را بر روی یک پاشنه چرخاند و مناسب است در بسیاری از مواقع علی الرغم حفظ منافع ملی از مواضع حداقلی خود کوتاه آمد.

3-      برای همبستگی راه سختی در پیش نیست

در مراسم تحلیف ریاست جمهوری یازدهمین، دکتر روحانی بر خلاف رئیس دولت قبل نشان داد که می توان با صحبت های معقولانه و با استدلال های محکم وقوی به جای شنیدن دو دو از نمایندگان در مجلس ( نشانه اعتراض نمایندگان مجلس به سخنران) کاری کرد که احسنت شنید؛ تا در اجرای مواضع اش استوار تر و به داشتن حامیانی بیشتر از قبل خرسند باشد.باید گفت که روز تحلیف رئیس جمهور یازدهم نقطه مقابلی در مقابل یکشنبه سیاه بود. اگرچه نمایندگان همان نمایندگان قبلی هستند، باید دریافت دکتر روحانی توانایی ویژه ای در همراه کردن وکلای مردم با خود دارد که تنها و تنها این هدف با داشتن کلامی متین و معقولانه امکان پذیر است. دکتر روحانی نشان داد برای ایجاد همبستگی های بیشتر و بهتر راه سختی در پیش نیست و می توان منتظر روزهای خوش آینده بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا