نماینده مردم اردکان در اولین روز جلسه بررسی صلاحیت وزیران کابینه دولت یازدهم در موافقت با کلیات کابینه دولت تدبیر و امید سخنرانی کرد.متن سخنان "دکتر محمدرضا تابش" بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک رمضان و شب های سرنوشت ساز قدر را پشت سر نهاده ایم و از عید سعید فطر جشن بازگشت انسان به فطرت  گذشته ایم . این ایام بر همه مبارک باد . امید آنکه به برکت جانهای شسته در زلال مهمانی خداوند ذهن و زبان و چشم و گوش همه ما به دور از هر شائبه و غباری فقط بر مدار حق بگردند و در این قضاوتی که باید در قبال دولت تدبیر و امید داشته باشیم از صراط حقیقت نلغزیم.

من وظیفه می دانم که برای قدردانی از حضور و مشارکت مردم شریف ایران در انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری امروز از برنامه های دولت منتخب آنان دفاع کنم. و از نمایندگان محترم بخواهم که همراه با رأی معنا دار ملت، به کابینه پیشنهادی جناب آقای دکتر روحانی رای اعتماد دهند.

مطالعه و بررسی برنامه ها و توانایی وزرای پیشنهادی حق یکایک ماست . اما انجام این مهم بی تردید باید بر پایه اخلاق و موازین دینی و به دور از گرایشهای سیاسی باشد. قرآن کریم ما را در این راه از غیبت و کنجکاوی و گمانه زنی در باره افراد باز می دارد و این گناهان را مستوجب سخت ترین عقوبت ها می داند . (سوره حجرات – آیه 12) 

در داوری نسبت به افراد آنچه  به تعبیر امام علی (علیه السلام) انسان را تا سطح بدترین مردمان تنزل می دهد «گذشت نکردن از لغزشهای دیگران و نپوشاندن عیب های آنان» است. شَرُالنَاسِ مَن لایَعفُوا عَنِ الضَلِّه و لَا یَستُرِ العَورِه. 

چه کسی جز امامان معصوم (س) از خطا مصون است، اما باید توجه کنیم که درباره هر خطایی نمی توان به سادگی قضاوت کرد و مهر خیانت بر آن زد . نمی توان خود را مجاز به تجسس و افشای اسرار دیگران دانست . به تعبیر امام علی (ع) هر کس در اسرار دیگران کاوش کند خداوند هم اسرار او را فاش خواهد کرد. َمن بَحَثِ عَن اَسرَارِ غَیرِه اَظهَرُاللهُ اَسرارِه.

این حقیقتی است که همه ما آن را در این سالها به عینه دیده ایم، پس باید از تاریخ عبرت بگیریم و از منظر انصاف و اعتدال و اخلاق نظر دهیم.

من به حسب وظیفه ای که در این مرحله تاریخی رأی اعتماد مجلس به منتخبان رئیس جمهور محترم احساس می کنم لازم می دانم نکاتی را به استحضار برسانم:

1-   شایسته است رای ما نمایندگان مردم هم جهت با رای موکلانمان باشد. اکثریت مردم ما در 24 خرداد رای به تغییر و اصلاح وضع موجود در کشور داده اند و به اعتدال، ثبات و عقلانیت امید بستند. دولت تدبیر و امید حاصل همین گفتمانی است که در طول انتخابات شکل گرفت. نقش راه گشایانۀ مقام معظم رهبری، حضور فعالانۀ همۀ سلیقه ها ، گروهها و جریانهای سیاسی در این انتخابات و اثرگذاری شخصیت های برجسته سیاسی بویژه جناب آقای هاشمی رفسنجانی و جناب آقای سید محمد خاتمی در خلق این حماسه بزرگ برجسته است. باید معنای رای مردم را فهمید و از یادنبرد مردم به افراط و افراطی گری نه و به اعتدال و عقلانیت آری گفتند. اکنون نوبت ماست که به انتخاب آن روز مردم و به کابینۀ امروز منتخب مردم آری بگوییم و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رای مثبت بدهیم.

2-   رای مردم را تزیینی ندانیم و آنرا به فراموشی نسپاریم. به تعبیر مهم رهبر انقلاب، رای مردم «حق الناس» است و رعایت حق الناس وظیفه ماست.ایشان حتی ا ز کسانی که نظام را قبول ندارند خواستند که برای رفاه از کشور رای دهند . این سخن تعارف نبود وقتی که منتقدان ومخالفان هم پای صندوقهای رای آمدند باید خواست آنهارا هم در نظر گرفت .قریب سی درصد از شهروندان کشور رای ندادند که باید به نظر آنها هم توجه کرد . معدل آرای این انتخابات میزان تمایل جامعه است . این یعنی تمایل به عقلانیت و اعتدال در اداره کشور . رای مردم را فراموش نکنیم و به رفتارهای سیاسی پیش از انتخابات بر نگردیم .

3-   ترکیب کابینه پیشنهادی ترکیبی اعتدالیست . یعنی وزیران اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل را در بر می گیرد . قطعا اصلاح طلبان و اصول گرایان با معیارهای خاص خود انتظاراتی بیش از ترکیب فعلی داشتند ، اما باید بپذیریم که این کابینه دولت اعتدال است . فصل مشترک آرای ملی و مجموعه ای است که باهم معنا دارد.این کابینه ترکیبی بهم پیوسته و توانمند و متوجه به جهات مختلف سیاسی است پس باید به کل این کابینه رای اعتماد بدهیم .

4-   کابینه پیشنهادی برای خارج کردن کشور از دایره مشکلات و مسائلی آمده است که متاسفانه جامعه به آنها گرفتار است : حدود سی  و چهار قطع نامه توسط اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل بر علیه ایران موجب شدت گرفتن تحریمها ، وضعیت بد اقتصادی کشور ،تورم و نرخ بیکاری دو رقمی و رشد اقتصادی صفر شده است . این درحالیست که دولیست که دولتهای نهم و دهم 63 درصد درآمد نفتی ایران طی 108 سال گذشته ، معادل 700 میلیارد دلار را هزینه کرده اند که اگر صرف این دلارها مبتنی بر برنامه ریزیهای علمی و واقع بینانه بود،ما امروز به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده بودیم .

برای ما به عنوان ام القرای جهان اسلام مایه سر افکندگی است که کشورمان از نظر فساد مالی جزو ده کشور اول جهان و ازنظر رواج طلاق در رتبه چهارم دنیا باشد .و تعداد معتادان ما بنابه اعلام مقامات رسمی از 4 میلیون نفر متجاوز گردد.

مجلس باید رئیس جمهور محترم را دراین شرایط حساس با تمام توان کمک کند .کمک واقعی مجلس دادن رای بالا به وزیران منتخب است که هر یک به گونه ای از توانایی خوبی در مدیریت بحران وحل مشکلاتی که به برخی ازآنها اشاره رفت ، برخوردارند.

5-   برنامه های پیشنهادی دولت به رفع خطر از کشور در سیاست خارجی بر اساس منافع ملی به خوبی نظر دارد .به جرات می گویم 80 درصد وضعیت اقتصادی کشور حاصل عملکرد نامطلوب سیاست خارجی در سالهای گذشته است .  دولت جدید باید با رویکرد و ادبیات متفاوتی که دارد ، سیاستمداران و نخبگان را حول محور مصالح ملی جمع کند . عقلانیت را در سیاست خارجی تحقق بخشد . برنامه هسته ای ایران را از حالت امنیتی به یک موضوع علمی و فنی تبدیل نماید . و قت و انرژی خویش را در موضوعات و وقایعی که منافع مردم ایران را در پی دارد ، مصروف نماید و حکمرانی بر پایه واقعیت ها را سر لوحه خود قرار دهد. آشنایی و تسلط وزیر خارجه پیشنهادی به حوزۀ ماموریت و قدرت آینده نگری او بی تردید در خروج کشور از نگرانی های کنونی تاثیرگذار خواهد بود.

6-   برنامه های حوزه اقتصادی دولت متناسب با مهمترین نیازها و چالش های کشور است. وزرای مجرب و توانمندی که معرفی شده اند در سایه انسجام و تعامل و کار هماهنگ با مجموعه تیم اقتصادی مسلما خواهند توانست تولید را رونق دهند ، ارزش پول ملی را بازگردانند و شاخصهای مهم اقتصادی را بهبود بخشند و عمران و آبادانی کشور و رفاه مردم را رقم زنند.

وضعیت بحرانی بخش کشاورزی کشور و صنعت و تجارت دستخوش مشکلات فراوان انشاءالله با قدرت و قوت و در سایه تجربه و کاردانی وزرای معرفی شده سامان خواهد گرفت. در حوزه انرژی وزرای شایسته و کاردانی معرفی شده اند، بویژه در زمینۀ نفت با توجه به تحریم های ظالمانه که آثار مستقیم آن همه بخش ها را تحت تأثیر قرار        می دهد، خوشبختانه انتخاب فردی متخصص و با تجربه امکان تحقق برنامه های دولت تدبیر و امید را فراهم آورده است.

7-   در حوزه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری برنامه های دولت بسیار درخشان است. من با شناختی که از نزدیک با وزیران پیشنهادی دارم، شهادت می دهم که هردو از تواناترین مدیران اجرایی کشور در سطح کلان هستند و آنها می توانند با بینش و روش اعتدالی که دارند «دانشگاه با ثبات و دارای تحرک علمی» و «مدرسه هوشمند و خلاق» را در کشور ایجاد کنند و توسعه دهند.

8-   در حوزه های فرهنگی و اجتماعی وزیران پیشنهادی از تناسب بالایی با حوزه های مسئولیت خود برخوردارند. در زمینه فرهنگ، پاسخگویی به خواسته های به حق هنرمندان و فرهیختگان و اصحاب رسانه و مطبوعات، در زمینه بهداشت و سلامت پاسخگویی به مبرم ترین حقوق و نیازهای مردم، در زمینه کار و رفاه و تعاون پاسخگویی به مطالبات مولدترین و در عین حال نیازمندترین قشرهای جامعه و مقابله با مهمترین آسیب های اجتماعی، در زمینه ورزش و جوانان پاسخگویی به تقاضاهای اساسی جامعه و توجه به خواست جامعه جوان و جامعه ورزشی کشور، محرز است که برنامه های دولت به این ضرورت های اساسی به درستی نظر دارد.

9-   در حوزه سیاست داخلی، قضایی، دفاع و امنیت که دولت پیشین متاسفانه در برخی زمینه ها توفیق کمتری در جلب رضایت مردم داشت، جامعه بیش از هرچیز به دنبال شرایط امن و بدور از ترس و نگرانی است. باید رویکردهای امنیتی و افراطی جای خود را به رویکردهای قانونی و مدنی بدهد و امکان فعالیت های قانونمند احزاب و نهادهای مدنی و تشکل های اجتماعی و تحقق شعارای ریاست محترم جمهور در تامین آزادی ها و استیفای حقوق اساسی شهروندان و تقویت بنیه دفاعی کشور فراهم شود . من امیدوارم با توجه به رویکردهایی که در برنامه دولت آمده است و سخنان وزیران پیشنهادی در جلسات با نمایندگان، شاهد رفع تضییقات و محدودیت های موجود باشیم.

10-   باز به تجربه انتخابات بر می گردم. در انتخابات حضور مؤثر و عقلانی و معنادار همه جریانهای سیاسی و نقش آفرینی اصلاح طلبان با تمام وجود توانست افراط را از متن حرکت های سیاسی دور کند و به جامعه نوعی آرامش و ثبات بدهد. امروز نوبت رییس محترم مجلس، نمایندگان ارجمند و فراکسیون های مختلف است که برای تثبیت آن اعتدال برآمده از صندوق های رای وارد عمل شوند. هیأت رئیسه محترم باید زمینه ای را فراهم کنند که در محیطی سرشار از عقلانیت، احترام و انصاف بررسی برنامه ها و صلاحیت ها به انجام رسد و انشاءالله با تایید کل کابینه پاسخ شایسته ای به خواست مردم و اقدام ارزنده رییس جمهور محترم در معرفی سریع کابینه داده شود.

همکاران عزیز و ارجمند: شکرگزار نعمتی باشیم که خداوند از دل انتخابات به ملت ما عطا کرد و فرصت همسویی با مردم و خدمتگزاری به آنها را قدر بدانیم و با رای اعتماد به همه وزیران، تصویر ناصوابی که در اذهان عمومی بوجود آمده و خواست اکثریت جامعه را با گرایش غالب نمایندگان ناهمسو می داند، پایان دهیم.

    گرایش های مختلف مردم پای صندوق های رای باهم کنار آمدند و همراه شدند، ماهم با هرسلیقه و نظر سیاسی که داریم به هنگام رای به وزیران پیشنهادی باهم و با دولت برآمده از رای مردم همراه شویم. فرصت کم نظیری برای حل مشکلات کشور و عبور از تنگناها فراهم شده است، این فرصت را از دست ندهیم و کاری بکنیم.

    متناسب با این روزها با استفهامی کردن سخن حافظ از خود و شما می پرسم:

ای دل به کوی عشق گذاری نمی کنی؟               اسباب جمع داری و کاری نمی کنی؟

چوگانِ حکم در کف و گوئی نمی زنی؟               بازِ ظفر به دست و شکاری نمی کنی؟

 والسلام

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا