مراسم نکوداشت سه دهه فعالیت سوادآموزی و اعلام پایان مرحله اول سوادآموزی در استان یزد برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد ، این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد ، استاندار ،‌ معاونین استانداری و تمامی مدیران دستگاههای اجرائی استان ، فرمانداران و رؤسای آموزش و پرورش و کارشناسان سواد آموزی شهرستان ها و مناطق استان یزد در دفتر امام جمعه یزد برگزار شد .

استاندار یزد در این مراسم با اعلام با سوادی 99 درصدی گروه سنی 10 تا 49 سال استان گفت : براساس اسناد موجود که برای تمامی نقاط جمعیتی بالای سه خانوار استان تنظیم شده و به تأیید و امضای معتمدین محل ، شورای اسلامی ، فرماندار ، رئیس آموزش و پرورش و امام جمعه شهرستان رسیده ،‌ امروز پیشتازی استان یزد به عنوان اولین استان کشور در تحقق  باسوادی 99 درصدی گروه سنی 10 تا 49 سال با ملیت ایرانی را اعلام می نمایم .

 

" محمدرضا فلاح زاده " با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران عرصه سوادآموزی ، اعم از آموزشیاران ، برنامه ریزان ، کارشناسان ، پیشکسوتان و تمامی کسانی که در طول سه دهه تحقق این مهم ، نقش آفرین بوده اند ، از آرمان های والای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تشکیل نهضت سواد آموزی  و فرامین و تدبیر مقام معظم رهبری در تداوم و پیگیری این آرمان ارزشمند ، تجلیل کرد .

فلاح زاده با تأکید بر این موضوع که در اسلام ، علم آموزی در مکان و زمان محصور و محدود نشده است ، افزود : باسوادی 99 درصدی گروه سنی 10 تا 49 سال به معنای تعطیلی سوادآموزی نیست و امروز آموزش و پرورش ، متولی تحت پوشش قرار دادن کودکان زیر10 سال استان است و مدارس برای باسوادکردن یک درصد باقیمانده حتی به صورت موردی و چهره به چهره آمادگی دارند و دستگاههای ذیربط برای باسوادی اتباع خارجی و بیسوادان دارای شرایط خاص نیز با آموزش و پرورش همراه هستند .

در ادامه ی این مراسم ، مدیر کل آموزش و پرورش استان گزارشی از عملکرد سه دهه استان در عرصه سوادآموزی را ارائه کرد .

 

" محمد کاظم رحیمی نژاد " گفت : با همت و تلاش افزون بر 5 هزار آموزشیار  و برگزاری 330 هزار دوره آموزشی ،‌ نرخ باسوادی استان از 55 درصد در سال 1357 به 99 درصد در سالجاری رسیده و امروز شاهد اعلام پایان سوادآموزی و مرحله گذر از سوادآموزی مقدماتی در استان هستیم .

وی ایجاد تعادل در توزیع سواد در نقاط شهری و روستائی و جنسیت را از دیگر دستاوردهای سوادآموزی برشمرد و افزود : امروز نه تنها در جنسیت زن و مرد ،‌ بلکه در روستاها و شهرها نیز درصد جمعیت باسواد ، دارای تعادل است .

رحیمی نژاد رویکرد فعلی سوادآموزی را در حوزه تحکیم سواد دانست و اظهار داشت : امروز باید برای تحقق باسوادی کاربردی و مقابله با نو بی سوادی ، تلاش کنیم و با آموزش هایی که ارائه می کنیم ، توان افراد را برای  بهتر زیستن در حوزه های شخصی و اجتماعی ، ارتقاء دهیم . 

مدیر کل آموزش و پرورش استان  با ارائه آمارهای جمعیتی استان در تأیید دستیابی به باسوادی 99 درصدی گفت : ‌در سرشماری سال 90 جمعیت بی سواد استان 28 هزار و 102 نفر اعلام شده که از این تعداد 2 هزار و 675 نفر دارای حداقل یک معلولیت جسمی و بیش از 2 هزار نفر دارای معلولیت ذهنی و آموزش ناپذیرند که با کسر این تعداد ، ضریب باسوادی در گروه هدف ، به 2/96 درصد می رسد .

رحیمی نژاد افزود : از سوی دیگر ، بیش از 15 هزار نفر از این بیسوادان را اتباع خارجی تشکیل می دهند که  با کسر بیسوادان اتباع خارجی ضریب باسوادی استان 7/97 درصد است .

وی خاطرنشان کرد : سوادآموزی استان از سال 90 تاکنون بیش از 3 هزار نفر را آموزش داده  که افزون بر 2 هزار نفرآنان موفق به کسب مدرک باسوادی شده اند که با احتساب آمار آنان ، درصد باسوادی این گروه به 5/98 درصد ارتقا می یابد .

رحیمی نژاد وجود  5/0 درصد کارگر فصلی و باسوادانی که در سرشماری بنا به خود اظهاری ، خود را بیسواد معرفی کرده اند را به این درصد اضافه کرد و افزود : با این وجود ، جمعیت با سواد گروه 10 تا 49 سال استان با ملیت ایرانی 99 درصد می باشد .

در ادامه ی این مراسم ، نماینده ولی فقیه و استاندار یزد از اسناد سوادآموزی استان رونمائی و با اهدای لوح تقدیر ، از دست اندرکاران سه دهه تلاش در عرصه سوادآموزی استان ، تقدیر شد .

 

 

 

 

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا