بیماری زبان آبی یک بیماری ويروسي خاص دام ها است

بیماری زبان آبی یک بیماری ويروسي خاص دام ها است.

 عامل این بیماری آربی ویروس های دامی می باشد. در انتقال این بیماری منحصراٌ پشه های کولیکوئیدس دخالت دارند. در سال های اخیر به دلیل افزایش نسبی دما فعالیت ناقلین این ویروس گسترش یافته است. میزبان اصلی ویروس زبان آبی، نشخوارکنندگان اهلی و وحشی می باشند. در بین نشخوارکنندگان اهلی مهمترین حیوان میزبان، گوسفند می باشد.

مسئول آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: به منظور بررسی میزان شیوع و آلودگی بیماری زبان آبی در استان یزد، اين طرح جامع مورد اجرا قرار گرفت. در این طرح تعداد   1028 نمونه خون اخذ شده از شهرستان ها که همراه با فرم های تکمیل شده توسط مامورین شبکه ها به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی ارسال شده بود به روش الایزا به عنوان یک روش سریع و حساس جهت شناسایی آنتی بادی ویروس از نمونه های اخذ شده مورد آزمایش قرار گرفت.

دکتر حمید پورمیرزایی افزود: اين بيماري با بروز علائمي مانند تب شدید 40.5 تا 42 درجه سانتیگراد، ادم سر و صورت، لب ها، زخم های خونریزی دهنده مخاطی در محوطه دهان، تورم و سیانوزه شدن زبان، سقط جنین، مرده زایی و یا ناهنجاری های  مادر زادی به شکل هیدروسفالی و پروانسفالی، کاهش شدید تولید شیر، لاغری مفرط، شکنندگی و ریزش پشم ها خودنمايي  مي كند و باعث تلفات و خسارات ناشي از كاهش توليد و تلفات در دام ها مي شود.

دكتر پورميرزايي در پایان به دامداران توصیه کرد براي جلوگيري از اين بيماري دام های مورد نیاز خود را برای پرواربندی و پرورش از همان شهرستان محل کار و زندگی خود تامین نموده و در طول فصل پرورش با روش های مختلف، جمعیت حشرات و انگل های خارجی را کنترل نمایند










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا