ایسنا:  مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران (بافق) از واگذاری این شرکت به صندوق بازنشستگی فولاد بابت رد دیون دولت خبر داد.

محمدجواد عسگری در پاسخ (ایسنا)به  اینکه چرا شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران برخلاف شرکت‌هایی مانند چادرملو و گل‌گهر وارد بورس نشده و اطلاعات آن شفاف نمی‌شود؟ گفت: به زودی سنگ‌آهن مرکزی بابت رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار می‌شود. قیمت‌گذاری شرکت توسط سازمان خصوصی سازی انجام شده و به زودی قرار داد واگذاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت رفاه و صندوق بازنشستگی فولاد امضا خواهد شد.

وی افزود: قطعا ارزش واقعی شرکت سنگ‌آهن مرکزی و معادن متعلق به آن در قیمت گذاری سازمان خصوصی سازی مدنظر قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا در حالی قرار است شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران بابت رد دیون دولت به صندوق بازنشتگی فولاد واگذار شود که بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات دولتی نسبت به این شیوه واگذاری انتقاد کرده‌اند.از جمله اینکه چند روز پیش رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به اینکه ما انتقاداتی به شیوه اجرای قانون اصل 44 قانون اساسی داریم، گفت: با وجود اینکه در این زمینه وظیفه مستقیمی به سازمان محول نشده است اما تاکنون 250 مورد از شرکت‌های سازمان واگذار شده است و 5000 میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده که بخش مهمی از آن بابت رد دیون بوده است.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران همچنین با اشاره به اینکه شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در سال گذشته سه میلیون و 450 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی و دو میلیون و 960 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کرد، گفت: صادرات سال قبل شرکت نیز بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی شد. تولید سال قبل چهار درصد رشد نشان داد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود چهار دهه است که شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در حال استخراج از معادن منطقه است، عنوان کرد: ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان مصرف کنندگان اصلی محصولات تولیدی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران هستند. همچنین بخشی از محصولات نیز به چین و پاکستان صادر می‌شود.

 

عسگری، مدیرعامل سنگ‌آهن مرکزی

وی از برنامه‌ریزی برای تولید 17 میلیون تن محصول در سنگ‌آهن مرکزی ایران خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر 4460 نفر در شرکت سنگ‌آهن مرکزی مشغول به کار هستند که حدود 3000 نفر آنها کارگران بخش تولید هستند.

عسگری با اشاره به اینکه سنگ‌آهن مرکزی ایران برای احداث یک واحد گندله‌سازی پنج میلیون تنی، دو واحد کنسانتره به ظرفیت‌های دو و 2.5 میلیون تن و همچنین فولاد بافق به ظرفیت 1.5 میلیون تن برنامه‌ریزی کرده است، عنوان کرد: درخواست ما از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) این است که معادن اطراف را به ما واگذار کند، چرا که ما دارای زیرساخت‌های لازم برای استخراج و تولید سنگ‌آهن هستیم و با این کار معادن اطراف نیز وارد فرایند تولید می‌شوند. ما برای تبدیل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران به یک مجتمع صنعتی و معدنی به سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته 37 میلیون تن جابه‌جایی بار در شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران انجام شد، در پاسخ به این سوال که چرا معادن سنگ آهن ایران و از جمله سنگ‌آهن مرکزی اقدام به خام‌فروشی می‌کنند؟ گفت: ما خام‌فروشی نمی‌کنیم. ما بیشتر محصول خود را به فولادسازی‌های داخل می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران توضیح داد: در بلوک بافق ذخیره‌ای معادل 1.7 میلیارد تن سنگ‌آهن شناسایی شده است. براین اساس عمر معادن چغارت و سه‌چاهون متعلق به شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران با روند فعلی استخراج به ترتیب تا 20 و 50 سال دیگر به پایان می‌رسد.

عسگری همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان حقوق و دستمزد کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و بی‌رونقی مشاهده شده در معادن متعلق به این شرکت طی هشت سال گذشته عنوان کرد: از بسیاری از شرکت‌های منطقه برای کار در شرکت درخواست داریم و اگر رضایت شغلی وجود نداشت جابه‌جایی 37 میلیون تن بار در سال قبل رخ نمی‌داد. ضمن اینکه بی‌رونقی کار در شرکت سنگ‌آهن مرکزی را طی هشت سال گذشته قبول ندارم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا