یزدفردا؛ بورس اوراق بهادار مدتی است در صدر اخبار و گزارش های رسانه های مختلف است و شاخص این بازار حکایت از رشد و رونق سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه کشور می دهد؛ در حالیکه بازارهای رقیب نظیر مسکن، طلا ، ارز و ... کمتر محل توجه مردم هستند؛ ولی بورس هر روز از استقبال بیشتری برخوردار می گردد.

این گزارش حاکی است: در این میان بورس اوراق بهادار یزد نیز از رشد و رونق بیشتری برخوردار شده  و آمارها حکایت از پیشی گرفتن آن از بسیاری از نقاط دیگر کشور می کند.

در این زمینه با آقای علی اکبر جعفری مدیر بورس اوراق بهادار استان یزد گفت و گویی انجام شده است که از نظرتان می گذرد.

به نظر شما چند بازار سرمایه گذاری در اقتصاد ایران وجود دارد و مهمترین مزیت ها و چالش های بازار سرمایه چیست ؟

اصولاً ما دو نوع بازار سرمایه گذاری را می توانیم شناسایی کنیم یکی بازار دارایی های فیزیکی نظیر بازار مسکن، خودرو ، طلا و ... و دیگری بازار دارایی های مالی که عبارتست از بازار سرمایه یا بازار اوراق بهادار و بازار پول و ...

در این میان اکثریت مردم ما بطور سنتی بیشتر در بازار دارایی های مشهود همچون مسکن و طلا و ... سرمایه گذاری   می کنند و بدلیل اینکه از گذشته حجم قابل توجهی از سرمایه نیز در این بازارها سرمایه گذاری شده است لذا گردش و رونق سرمایه و حتی بازدهی و اطمینان بیشتری هم برای مردم دارند . در حالیکه بازار سرمایه اساساً با وجود مزایای قابل توجهی که از حیث اقتصاد خرد و کلان برای سرمایه گذاران و اقتصاد کشور دارد و به طور کلی مسیر سرمایه گذاری مولد و موثر را هموار می سازد و تأمین مالی بنگاهها  را بعنوان مهم ترین دغدغه آنها در کشور تسهیل می کند هنوز از جایگاه شایسته خود در میان انتخاب سرمایه گذاران کشور برخور دار نیست .

عملکرد بورس منطقه ای یزد را در سال 1391  چگونه ارزیابی می کنید؟

ارتقاء سطح  معاملات اوراق بهادار اعم از سهام ،اوراق مشارکت و ...  که در سال 1391 برابر  1200 میلیون سهم به ارزش چهار تریلیون ویکصدو هفتادو چهار میلیارد ریال ،در  استان یزد  بوده است  در همین سال  شاهد ورود بیش از 2600 نفر سهامدار جدید به بورس اوراق بهادار استان بودیم .در زمینه فرهنگ سازی و آموزش آحاد مردم  شاهد آموزش عمومی و تخصصی مفاهیم بازار سرمایه و ساز و کار فعالیت در بورس برای بیش از 5000 نفر ساعت بوده ایم که در سال 1391  استان را از این حیث در رتبه دوم کشور قرار داده است . همچنین  در سال 1391  هم استانی ها ی ما در شهرستانهای  میبد واردکان با ایجاد دفاتر معاملاتی از کلیه امکانات استفاده از بازار سرمایه برخوردار گردیدند و مقدمات ایجاد دفاتر و تالارهای معاملاتی در سایر شهرستان ها از جمله تفت و بافق نیز  در سال 1392 در حال آماده سازی است .در سال جاری در مرکز استان در دو نقطه متقارن شهر ،بلوار جمهوری و بلوار دانشگاه (صفائیه ) بمنظور توسعه شبکه کارگزاری  و ارتقاء سطح دسترسی شهروندان یزدی ،دو تالار اختصاصی معاملات بورس اوراق بهادار تأسیس گردید که امیدواریم در نقاط مالی-تجاری شهر یزد شاهد راه اندازی دفاتر معاملاتی بورس باشیم . افزایش 40 درصدی تعداد کارگزاران و ایستگاه های معاملاتی بورس اوراق بهادار در سال 1391  به بیش از 29   کارگزار فعال  از دیگر فعالیتهای قابل توجه بورس یزد در سال 91  بوده است .

ارائه خدمات حقوقی و سهامداری نظیر صدور استعلام امور مالیاتی و دارایی سهام ، اعلام مفقودی سهام ،توثیق و انسداد سهام ،اصلاح مشخصات و ...

تلاش در جهت شناسایی فرصت های سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه

سایر خدمات نظیر:کنترل و نظارت بر عملکرد کارگزاران و سایر نهادهای مالی در سطح استان ،ارائه خدمات خرید و فروش امتیاز تسهیلات وام مسکن و تسهیل اخذ وام مسکن ،ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره حقوقی و مالی به سرمایه گذاران و نهادهای مالی و ...

 

در سه ماهه سوم سال جاری وضعیت بورس در استان یزد چگونه بوده است ؟

طی سه  ماهه اول سال جاری بورس منطقه ای یزد با معامله بیش از 414 میلیون سهم به ارزش دو هزار و 468 میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از 240 درصد افزایش معاملات را تجربه کرده است .در همین مدت قریب 960 نفر سهامدار جدید در بورس منطقه ای یزد با اخذ کد معاملاتی، فعالیت سرمایه گذاری خود در بازار سرمایه را آغاز کرده اند .تالار بورس منطقه ای یزد از حیث آموزش و فرهنگ سازی نیز اقدامات موثری انجام داده است  به طوری که در

 

 

طول سال 1391 قریب 1500 نفر در کلاس های آموزشی این تالار شرکت کرده و آماده سرمایه گذاری گردیدند و در طی  3 ماه اول سال نیز قریب 400 نفر در این دوره های آموزشی شرکت کرده اند . علاوه بر این آموزش های حضوری، مدیریت بورس منطقه ای یزد از طریق رسانه های جمعی بویژه صدا وسیمای استان به تولید سلسله برنامه های آموزشی، ترویجی در خصوص بازار سرمایه پرداخته که بنا به گزارش این رسانه هر هفته قریب 100 دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی با محوریت تبین ساز و کارهای بازار سرمایه و تحلیل شرایط آن تهیه و پخش می گردد

ارزیابی جنابعالی از حجم معاملات بورس یزد در سه ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته چگونه است ؟

حجم معاملات درسه ماهه اول  سال 92 در مقایسه با مدت مشابه سال پیش  بیش از 100 درصد افزایش و همچنین ارزش معاملات نیز در مقایسه با مدت مشابه  رشد بیش  از 200 درصدی را تجربه نموده است  .

لطفا موقعیت و وضعیت استان یزد در میان سایر استان ها در بازار سرمایه را توضیح بفرمائید.

بورس منطقه ای یزد در میان 24 استان کشور که دارای تالار معاملات بورس اوراق بهادار هستند در رتبه ششم قرار دارد یعنی پس از تهران، کرج، اصفهان، مشهد و تبریز .لذا چنانچه بخواهیم نسبت به جمعیت استان، این جایگاه را مورد ارزیابی قرار دهیم به نظر باید در رتبه های نخست کشور از حیث حجم و ارزش معاملات و فعالیتها قرار بگیریم .

شرکت های پذیرفته شده یزدی در بورس از چه وضعیتی برخوردار هستند؟

در یزد بیش از 10 شرکت پذیرفته شده در بازار سرمایه داریم که سهام آنها هر روز در بازار مورد معامله قرار می گیرد و از شرکتهای قابل توجه سهامداران هم محسوب می شوند .تلاش بورس منطقه ای یزد افزایش تعداد شرکتهای بورسی استان بوده و طی سالهای اخیر زمینه حضور شرکتهای صنعت فولاد را فراهم ساخته است و در صدد جذب و پذیرش شرکتهای صنعت کاشی و سرامیک نیز هستیم که همکاری و تعامل  بیشتر مدیران آنها را می طلبد .

اما در زمینه سرمایه گذاری در بازار سرمایه از سوی شرکتها و مؤسسات مختلف سرمایه گذاری، خوشبختانه علاوه بر شرکت های سرمایه گذاری مناسب، اشخاص حقوقی دیگر نیز در قالب شرکتها و حتی مؤسسات خیریه و موقوفه و ... نیز بخشی از سرمایه های خود را در بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده اند که ار ارزش قابل توجهی برخوردار است .

 

در صورت امکان در خصوص چشم انداز بازار سرمایه در سال جاری توضیح بفرمائید.

بازار سرمایه به سرعت در کشور ما در حال رشد و توسعه است و با توجه به آشنایی مردم با قابلیت های این بازار که از یکسو زمینه جذب منابع مالی سرگردان و تورم زا را در جامعه به سمت بازار تولید و خدمات کشور فراهم کند و لذا علاوه بر آثار مثبتی که بر کاهش تورم و حجم نقدینگی دارد موجب تأمین مالی شرکتها می گردد و مشکلات و محدودیت های منابع مالی آنها رفع می کند .فرصت بسیار مناسب و قابل اطمینانی نیز به آحاد مختلف مردم می دهد که سرمایه های کوچک و بزرگ خود را بجای بازارهای کاذب و غیر مولد به سمت این بازار جهت سرمایه گذاری مولد و موثر هدایت کند .با توجه به بازدهی بسیار خوب بازار سرمایه در سالهای اخیر بویژه چندین ماهه گذشته بنظرم زمینه اقبال عمومی به بازار سرمایه فراهم شده و همین موضوع رشد و رونق روز افزون بورس را در سال 1392 نوید می دهد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا