یزدفردا:طی کنگره ای در مرکز شهرستان میبد،یعنی شهر میبد معروف به شهر خورشید ،مراسم بزرگداشت هنرمندان زیلو باف و رونمایی از کتاب دلبستگان زیلو انجام گرفت.

به گزارش  روابط عمومی،امور فرهنگی واجتماعی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تعامل اداره ارشاد اسلامی ،میراث فرهنگی ،فرمانداری و بنیاد میبدی شهرستان میبد کنگره ای برای بزرگداشت هنرمندان زیلو باف این شهرستان  برگزار وهمچنین از کتاب مرتبط با موضوع مذکور پرده برداری شد.

 

 این کنگره که با سخنرانی مسئولان شهرستان ، فعالان اجتماعی و هنرمندان   اعم ازآقای رجایی فرماندار،عبدالعظیم پویا نویسنده و نمایندگان هنرمندان همراه بود با استقبال صنعتگران و پیشکسوتان  این عرصه همراه گردیده و طی آن معاونت میراث فرهنگی استان نیز پیام مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را در تقدیر از  صنعتگران میبدی و زیلو بافان  و برگزار کنندگان کنگره قرائت نمودند.

 

سامان کارگر در ادامه نقش میراث فرهنگی در احیاء این هنر- صنعت را تبیین و با اشاره به تشکیل موزه منحصر به فرد زیلو در مجموعه شاه عباسی میبد با همکاری هنرمندان، از تلاش مستمر کارشناسان صنایع دستی وادره کل استان برای ارتقاء و تجهیز کامل موزه زیلو خبر دادند.

 

شایان ذکر است فیلم مستندی با موضوع زیلو و هنرمندان میبدی نمایش داده شد و از هنرمندان فعال و نخبگان هنرمند،مثل کهنسال ترین بافندگان و بانوان هنرمند تجلیل به عمل آمد.

 

کنگره با یک کارگره تخصصی نیز همرا بود ،که پس از بازدید فنی اعضاء از موزه زیلوی میبد در محل کاروانسرای شاه عباسی تشکیل گردیده  و طی آن نمایندگان هنرمندان زیلو باف،اعضاءبنیاد میبدی،نویسنده کتاب دل بستگان زیلو،کارشناسان صنایع دستی،مسئول موزه های استان ،مدیر ارشاد اسلامی میبد،معاونت میراث فرهنگی و معاونت فرماندار حضور داشتند و موضوعات مختلف اعم از دغدغه هنرمندان، تدوین سند چشم انداز صنعت زیلو بافی مطرح و تصمیات مناسبی گرفته شد که انشاءا... با پیگیری های لازم ،احیاء جدی واشتغال موثر در این هنر صنعت را در پی داشته باشد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا