اهل سنت از لحاظ اعتقادی هم مشكلی ندارند كه با دولت های فاسد زندگی كنند و نهایتا دولت ها را اولی الامر می دانند

 

 

جهت آگاهی مخاطبین محترم سایت مركز اسناد انقلاب اسلامی از تحولات اخیر مصر،  گفتگویی تحلیلی با معاون اطلاع رسانی مركز اسناد انقلاب اسلامی  دكترجواد منصوری داشته ایم كه شرح آن در ادامه آمده است:

 

 

 

*لطفا دلایل اصلی ظهور  مشكلات داخلی مصر در شرایط فعلی را شرح دهید؟

 

ابتدا باید بگویم كه سركار آمدن مرسی برای دنیای عرب  می توانست مناسب باشد و در واقع می توانست در جهان عرب به عنوان یك تحول مثبت تلقی شود. و همچنین برای رسیدن به دموكراسی در جهان عرب مقدمه ی تاثیر گزاری، می توانست باشد.متاسفانه چندین اقدام  مانع شد كه چنین هدفی محقق شود.

 

1.      اخوان المسلمین هیچ گونه آمادگی قبلی برای اداره ی كشور را نداشت . و كشوری با مشكلات بسیار زیاد در اختیار  قرار گرفت و در این شرایط دچار اشتباهات بزرگ شد.

 

2.     اشتباه دیگر ،این كه احساس كرد كه جایگزینی دیگرنداردو بنابراین می تواند به هرشكلی كه بخواهد عمل كند.

 

3.­­­  تصوراین بود كه  به تنهایی می تواند مصررا اداره كند ،در حالی كه مصر با وضعیتی كه دارد حتما باید با ائتلافی از  جریان های مختلف و ادیان و مذاهب مختلف اداره شود.زیرا حدود 20 درصد از مردم مصر از مسیحیان می باشند و در   مراكز حساس مصر هم فعالیت دارند .

 

4.    دولت مصر فكر می كرد با كمك عربستان ،تركیه ،و قطر و آمریكا می تواند مشكلات را حل كند.در حالی كه مشكلات باید به وسیله ی دولت و مردم حل شود.قطعا دولت آمریكا تمایلی به حل مشكلات مصر ندارد و این بزرگترین مشكل آقای مرسی بود.در نتیجه در مدت مسئولیت خودش نتوانست احزاب و گروه ها و شخصیت ها ی مختلف را به مدیریت خودش قانع كند و نتوانست مشكلات كشور را حل كند.و لذا كشور به دوبخش موافقین و مخالفین تقسیم شد.البته موافقین بدون انتقاد به مرسی نیستند ولی اعتقاد دارند كه اگر حذف شود و یك فرد به اصطلاح لائیك و یا كاملا وابسته به آمریكا و انگلیس سر كار آید از مرسی بسیار خطرناك تر است و لی انتقاد خودشان را نیز دارند.

 

 

 

نكته ی دیگری كه دارای اهمیت است ،این است كه قبل از انقلاب مصر، چندین گروه بندی متفاوت وجود داشت. به عبارت دیگر دارای تشكل های مختلفی بود. و لذا آقای مرسی از حمایت یك پارچه برخوردار نبود.به دلیل این كه بخشی از اخوان المسلمین با گروهی كه آقای مرسی ،عضو آن گروه بود،اختلاف داشت. نكته ی دیگر این كه اخوان المسلمین خواستند انقلاب مصر را بدون انقلاب اسلامی ایران  و بدون توجه به موقعیت ایران در منطقه ،به پیش ببرند و انقلاب مصر را الگوی تمام مبارزات مردمی در منطقه كنند. و به این دلیل از حركت مسلحانه در جنگ در سوریه حمایت كردند تا این كه در سوریه یك دولت به طور كامل اخوانی روی كار بیاید و به این ترتیب نقش جمهوری اسلامی ایران و نقش شیعه و نقش حزب الله ،در منطقه كاهش پیدا كند  یك اشتباه بزرگ دیگری را به این ترتیب مرتكب شدند.

 

 

 

اشتباه دیگر این بود كه ،فكر كردند كه اسرائیل را به رسمیت بشناسند و این اشتباه بسیار عجیبی بود و به هیچ وجهی پذیرفته نیست.و به این ترتیت دولت اقای مرسی مستحق انتقاد شدید است و به این ترتیت كشور به طور كامل به بن بست رسید. آقای مرسی هیچ برنامه و ابتكاری برای حل مسائل نداشت  به گونه ای كه در دو ماه گذشته ،كشور صحنه ی تظاهرات ودرگیری ها و كشت و كشتار ها بوده است و هیچ برنامه ای برای توقف آن ها وجود نداشته است .و به این دلیل ارتش با اشاره ی عربستان ، آمریكاواسرائیل و انگلیس وارد عمل شد، تا این كه كشور مصر را برای آینده خودشان حفظ كنند.

 

 

 

 

 

*وضعیت امروز مصر را چگونه ارزیابی می كنید؟

 

ارتش مصر چاره ای جز دخالت ندارد و حتما باید آقای مرسی را ازصحنه ی سیاسی كشور حذف كند و به یك دولت انتقالی موقت متوسل شود تا این كه به تدریج برای اداره كشوربتوانند به یك جمع بندی جدید برسند.كودتایی كه انجام گرفت باعث تشكیل دولت انتقالی شد و در چند مسئله در حال كار كردن است.

 

1. در قانون اساسی تجدید نظر كرده اند.

 

 2.مقدمات یك انتخابات دیگر را فراهم كنند

 

 3. به تدریج با نفوذ اخوان المسلمین در مصر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مبارزه كنند. تا این كه در انتخابات آینده هم رای نیاورد و هم این كه در مقابل دولت آینده ،قدرت تعیین كننده ای نداشته باشد.

 

 

 

 

 

*نقش غرب و اروپا در تحولات مصر را چگونه ارزیابی می كنید؟

 

تحلیل آمریكا و اروپا این بود كه ادامه ی ریاست آقای مرسی ،ممكن است مصر را وارد یك دوران جنگ داخلی كند و چیزی شبیه وضعیت سوریه را ایجاد كند . شاید بعضی ها هم تمایل داشتند كه چنین اتفاقی بیافتد.ولی غرب تحلیلش این بود كه اگر مصر به سرنوشت سوریه مبتلا شود برای آن ها بسیار گران خواهد بود ،زیرا موقعیت مصر بسیار حساس است و بعلاوه این كه ،آن چه در سوریه گذشت رضایت زیادی برای معارضین و دشمنان دولت نداشت.بنابراین تصمیمشان به این است كه مانع روی كار آمدن دولت اخوان المسلمین شوند.

 

 

 

 

 

نكته ی دیگر این كه تا مدتی كشور را به صورت فوق العاده اداره كنند تا یك ثبات نسبی به وجود آید .نكته ای كه حائزاهمیت است ،این است  كه  ارتش با آمریكا و دولت های دیگر همكاری كند برای این كه بتواند كمك های دیگری را جذب كند .ما قرینه ای داریم براین كه كودتا درمصر كاملا با تایید آمریكا انجام شده است. زیرا دولت عربستان فورا بعد از انجام كودتا،به نظامیان تبریگ می گوید و یك كمك قابل ملاحظه ای را به دولت می كند و این نشانه ای است مبنی بر این كه كودتا موردنظر آمریكا و متحدین آن در منطقه بوده است.

 

 

 

 

 

 *پیش بینی شما از آینده ی مصر چگونه است ؟

 

بنده تصور می كنم  كه تا مدتی بی ثباتی در مصر وجود خواهد داشت و بعد از مدتی فروكش خواهد كرد و دوباره یك دولت نظامی در قالب غیر نظامی شبیه مبارك و یا سادات ، مدیریت كشور را  در اختیار قرار خواهد گرفت و اخوان المسلمین مجددا به حاشیه رانده می شوند. یكی ازدلایل این مسئله برمی گردد به تفكر سیاسی اهل سنت ،زیرا اهل سنت،اهل مبارزه ی مستمر و طولانی نیستند و اگر هم مبارزه كنند مبارزاتشان قهرآمیزو كوتاه مدت هست. شبیه طالبان و یا آنچه كه در سوریه می گذرد.در حالی كه شیعه آموخته در طول تاریخ یك مبارزه ی مستمر را، به اشكال مختلف و به صورت مستقیم وغیر مستقیم پیگیری كند و به این ترتیب خودش را در شرایطی حفظ كند تا در شرایطمناسب بتواند دوباره به صحنه بیاید ولی اهل سنت این گونه نیستند.

 

 

 

همچنین باید اشاره كرد كه اهل سنت از لحاظ اعتقادی هم مشكلی ندارند كه با دولت های فاسد زندگی كنند و نهایتا دولت ها را اولی الامر می دانند.البته تبعیت از دولت ها را در مواقعی كه به قول معروف ، در مواقع اضطرار رسند كنار گذاشته و از آن دوری می كنند ولی در حالت عادی اهل تبعیت هستند.

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا