کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچکس نباید احساس مصونیت داشته باشد، گفت: اگر در جهت اجرای قانون عمل کنیم نیاز به مصونیت ویژه نیست.

به گزارش فارس، گفت‌وگوی ضبط شده محمدرضا عارف با مردم در برنامه «پاسخ به پرسش‌های جوانان» از شبکه سوم سیما پخش شد.

عارف گفت: بنده به دلیل شغل استادی، حشر و نشرم با جوانان بوده و از آنان انرژی می‌گرفتم و در طول سه دهه مدیریت اجرایی‌ام هیچگاه ارتباطتم با دانشجویان قطع نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: هیچکس نباید احساس مصونیت کند. اگر در جهت اجرای قانون عمل کنیم نیاز به مصونیت ویژه نیست. رئیس‌جمهور باید با تعامل با سایر بخش‌ها به وظایف خود عمل کند.

عارف با بیان اینکه در تمام عمر سه دهه مدیریتم به دنبال تعامل حداکثری هستم، اظهار داشت: بنده در موارد اختلافی، تعامل را مد نظر قرار داده‌ام و همین روش را ادامه می‌دهم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در بودجه سنواتی 40-50 آئین‌نامه باید در دولت به تصویب برسد، گفت: گاهی این آئین‌نامه‌ها به دلیل اختلافات سازمان‌ها دو سه ماه طول می‌کشد تا به دولت ارائه شود.

وی ادامه داد: اما بنده برای اولین‌ و آخرین بار زمانی که رئیس‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودم در اسفند سال 79 منتظر آئین‌نامه سازمان‌ها نشده و در سازمان مدیریت، آئین‌نامه‌های سال قبل را برای سال جاری نیز توسط کارشناسان آماده کردم.

عارف تأکید کرد: این آئین‌نامه‌ها را خدمت آقای حبیبی بردیم و با هماهنگی ایشان آئین‌نامه‌ها غیر از یکی دو مورد تا پایان سال به تصویب رسید و کشور از اول سال با آئین‌نامه‌های تصویب شده روبرو بود.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما به خاطر اختلاف 10 درصدی سازمان‌ها، 90 درصد کار را معطل نگذاشتیم. بنده از موضع حاکمیت تا آنجا که بتوانم کوتاه می‌آیم تا کارها به پیش برود.

عارف با بیان اینکه رفتن دانشجویان به خارج از کشور اشکالی ندارد، گفت: رفتن دانشجویان به خارج از کشور برای توان علمی است اما عدم بازگشت مجدد آنان یک اشکال است و در حال حاضر نیز ما با یک اتوبان یکطرفه مواجه هستیم چرا که نخبگان ما از کشور خارج می‌شوند و دیگر برنمی‌گردند.

وی ادامه داد: ما باید اتوبان رفتن دانشجویان به خارج از کشور را دو طرفه کنیم، یعنی اینکه دانشجویی که رفت برگردد. بنده خودم مدرکم را از دانشگاه آمریکا گرفتم، اما بلافاصله بعد از دریافت مدرک به ایران بازگشتم. بنابراین باید جوانان نخبه را تشویق به بازگشت کنیم.


کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه بنده در سمت‌های مختلف که کار کرده‌ام به یاد ندارم وعده‌ای داده باشم که عمل نکرده باقی مانده باشد، افزود: بنده در تعهدی که به مردم می‌دهم حتماً به آن عمل می‌کنم چرا که ما بالاتر از آن را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه من 30 سال مسئولیت و مدیریت عالی داشتم اما بنا داشتم چهره‌ای رسانه‌ای نباشم و کم حرف بزنم، تصریح کرد: بند به مردم قول خواهم داد که به وعده‌هایم عمل کنم و این قول دو ماهه یا سه ماهه و حتی سال اول نیست چرا که بودجه آن در حال حاضر تصویب شده است.

عارف بر همین اساس افزود: ما بودجه 93 را تا آذرماه تقدیم مجلس خواهیم کرد.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما قائل به گزارش‌دهی هستید یا خیر گفت: قطعاً هستم و معتقدم که دولت بر طبق قانون موظف است عملکرد بودجه‌ای خود را به مجلس بدهد.

وی با بیان اینکه بنده هر سال دو تا سه گزارش به نمایندگان مردم خواهم داد و ماهی یک بار نیز با مردم گفت‌وگو می‌کنم چرا که باید اعتماد آنها را جلب کرد ادامه داد: اگر در این مسیر جلو برویم مردم در حل مشکل کمک خواهند کرد چرا که اگر آنها احساس بی‌ثباتی کنند نمی‌توانند با دولت همراهی داشته باشند. از این رو ما گزارشی از مشکلات کشور را به صورت ماهیانه به مردم ارائه خواهیم داد.

عارف در رابطه با کاهش سن اعتیاد در میان جوانان اظهار داشت: به عنوان یک پدر از وضعیت کنونی اعتیاد در کشور خجالت می‌کشم.

وی با ابراز تأسف در رابطه با وضعیت اعتیاد در کشور، اعتیاد را یکی از مهمترین ناهنجاری‌ها دانسته و گفت: سن اعتیاد به سطح دبیرستان رسیده است به طوریکه جوان 15 ساله با مسئله اعتیاد روبرو است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ریشه اعتیاد را در مسئله اقتصادی و بهم پاشیدگی خانواده‌ها دانست و عنوان کرد: عموم جوانانی که با اعتیاد روبرو هستند خانواده‌هایی از هم گسیخته دارند و علت این مسئله نیز اقتصادی است زیرا نان‌آور خانه‌ها بیکار و شرمنده خانواده است.

وی افزود: در حال حاضر نرخ طلاق از یک به 16 به شرایط یک به شش رسیده است و حتی در برخی شهرها نرخ طلاق یک به سه است که این مسئله نیز ریشه در مسائل اقتصادی دارد و ما باید شغل را تولید کنیم.

عارف شغل و مسکن را از مشکلات عمده جوانان دانست و گفت: جوانان به آینده اعتماد ندارند و به همین علت به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند، مسئله گرانی دامن تمام خانواده‌ها را گرفته است که باید حل شود تا نان‌آور خانواده‌ها بتواند معیشت خانواده را تأمین کند.

وی ادامه داد: باید سن ازدواج را کاهش دهیم تا دانشجویان به سمت مواد مخدر روی نیاورند.

وی در رابطه با برنامه‌های اقتصادی دولت احتمالی آینده‌اش اظهار داشت: باید بتوانیم به خواسته مردم در رابطه با تأمین اقتصادی پاسخ دهیم که من رشد 8درصدی را در برنامه اقتصادی هم در نظر گرفته‌ام.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: حاکمیت عقلانیت را در برنامه اقتصادی در نظر گرفته‌ام زیرا بیشتر مشکل برنامه‌ریزی این است که تصمیمات بر مبنای سلیقه است نه بر مبنای عقلانیت.

عارف احیای سازمان مدیریت را یکی دیگر از برنامه‌های خود برشمرد و عنوان کرد: سازمان مدیریت به عنوان قلب برنامه‌ریزی کشور باید احیا شود.

وی ادامه داد: صنعت نیز در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و من راه‌اندازی صنعت را هم دنبال می‌کنم.

عارف مسئله جذب سرمایه را یکی از راهکارهای تحقق رشد 8 درصدی دانست و اظهار داشت: سرمایه‌های خرد وارد بازار واسطه‌ای شده است که باید با مکانیزم قابل اعتماد به بخش تولید وارد شود.

وی افزود: همچنین باید از سرمایه‌گزاران خارجی نیز برای تحقق رشد 8درصدی استفاده کنیم.

عارف یکی از مهمترین دغدغه‌هایش را تحقق مطالبات دختران و زنان برشمرد و گفت: حدود 55 درصد دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند که این مسئله برای جامعه افتخار است ولی دختران چه سهمی در مدیریت کشور دارند؟ نرخ مشارکت زنان در حال حاضر تقریباً 20درصد مردان است.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر 3درصد از مدیران میانی و عالی کشور از زنان هستند و در شوراهای شهر و روستا که نهادی مردمی هستند 1.5درصد زنان حضور دارند که انتظار داریم مردم با رأی‌های خود در دوره آینده شوراهای شهر و روستا این شاخص را اصلاح کنند زیرا حتی در کلان‌شهرها نیز تنها 15 درصد کرسی‌های شورای شهر مربوط به زنان است.

عارف افزود: در بخش اقتصاد نیز 12درصد سهم اقتصاد مربوط به زنان است و این مسائل به دلیل حاکمیت مردسالاری بر تصمیمات ما بر اساس ذهنیات سنتی است که تبعیض در همه بخش‌ها نسبت به زنان وجود دارد به طوریکه در بخش‌های خصوصی حقوق مرد و زن به هیچ وجه یکسان نیست.

وی با اشاره به حضور کمرنگ زنان در برخی رشته‌های دانشگاهی عنوان کرد: چه کسی گفته است که خانم‌ها برای برخی رشته‌های خاص صلاحیت ندارند؟ زمانی در رشته‌های کشاورزی خانم‌ها حق تحصیل نداشتند در حالیکه بار اصلی کشاورزی در کشور به دوش خانم‌ها است، چطور یک خانم می‌تواند کارگر کشاورزی باشد ولی نمی‌تواند مهندس کشاورزی باشد؟

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از راه‌های ارتقای فناوری در کشور را استفاده از ایرانیان متخصص خارج از کشور دانست و خاطرنشان کرد: نیاز نیست حتما ایرانیان خارج از کشور به طور دائم در کشور ساکن باشند، حتی می‌توانند با سفر یکروزه در ماه و یا از طریق فضای مجازی به ما کمک کند.

عارف با تاکید بر اینکه طرح جدید مناطق آزاد علم و فناوری را به طور جد دنبال می‌کنیم، گفت: در این طرح نه تنها ایرانیان بلکه اساتید خارجی نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند.

وی به بنیاد نخبگان اشاره و تصریح کرد: بنیاد نخبگان باید به مشکلات قشر نخبه کشور رسیدگی کند که البته ما امیدواریم با تقویت این بنیاد مشکلات نخبگان ایرانی خارج از کشور را بهتر حل کنیم.

معاون اول دولت خاتمی در مورد نهادهای نظارتی نیز گفت: نظارت در قانون اساسی جایگاه مشخصی دارد به عنوان مثال دیوان محاسبات مربوط به نهاد نظارتی قوه مقننه و سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عالی اداری نیز متعلق به قوه قضائیه هستند و در دولت سازمان مدیریت برنامه و بودجه وجود داشت که متاسفانه منحل شد.

عارف افزود: بخشی از مشکلات امروز کشور ناشی از کنار گذاشتن سازمان مدیریت است چرا که این سازمان یکی نهاد نظارتی بر اجرای برنامه‌ها بود.

وی با تاکید بر اینکه باید در داخل قوه مجریه نهاد نظارتی قوی‌ای وجود داشته باشد، ادامه داد: اگر دولت دارای نهاد نظارتی قوی بود، اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی اتفاق نمی‌افتاد و کی از برنامه‌های بنده طرح مبارزه با فساد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کرد: به نظارت خارج از قوه مجریه احترام و تمکین می‌کنیم و امیدواریم با تعامل بحث‌های حاشیه‌ای و سیاسی طرح نشود. چرا که یکی از گرفتاری‌های ما در گذشته با واحدهای نظارتی برخورد سیاسی بوده است.

عارف در پاسخ به این پرسش که اگر مدیری تخلف کند چه برخوردی با او خواهید داشت، اظهار کرد: گاهی یک مدیر قصوری می‌کند و باید با اغماض به وی تذکر داد اما متاسفانه بخش‌های امنیتی نگاه مچ‌گیری دارد یعنی می‌گذارند فرد مسیر خطا را طی کند و بعد مچش را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص خطای مدیران روش بهداشت به جای درمان را دنبال خواهم کرد، گفت: اگر احساس کردم مدیری در مسیر خطایی حرکت می‌کند به وی تذکر می‌دهم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در کارهای مدیریتی سعی بر عدم استفاده از نزدیکانم دارم، تصریح کرد: من تا به حال از نزدیکانم و حتی فرزندانم در هیچ جا استفاده نکردم و اگر هم در آینده شغلی گرفتند نباید کسی احساس کند چون به من نزدیک بوده توانسته این شغل، پست و منصب را کسب کند.

عارف در پاسخ به پرسش یکی از بینندگان بر این اساس که اگر کاندیدایی به قول‌هایش عمل نکرد، چه باید کرد، گفت: این را دیگر باید واگذار کرد به خدا، اما بنده قطعا با صراحت بیشتر و به استناد عملکرد حرف خواهم زد. چرا که حرف‌های من الان در حد شعار است و باید در آینده محقق شود. ان‌شاءالله در آینده بهتر پاسخ دهم.

وی اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله همه کاندیدا بر اساس توانایی و امکانات کشور قول بدهند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تاکنون اگر تعهدی دادم، عمل کرده‌ام، یادآور شد: در طول این 30 سال پست‌های اجرایی مختلفی از جمله معاون وزیر و رئیس دانشگاه برعهده داشتم، اما معتقدم در دهه چهارم انقلاب باید روی کارآمدی رئیس جمهور تاکید بیشتری بشود.

عارف ادامه داد: شاید در دهه اول انقلاب مبنا شعار بود، اما الان باید رئیس جمهور کسی باشد که سابقه و توانایی اجرایی اداره کشور را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر رئیس جمهور شوم، رئیس جمهور همه مردم ایران هستم، اظهار داشت: شعارم ایران برای همه و همه برای ایران است و اگر بخشی از جامعه به من رای ندادند حق اینها باید مثل بقیه رعایت شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من مسلمانم اما رئیس جمهور کلیمیان، زرتشتیان، مسیحیان و یهودیان نیز هستم و امروز نیز که در تهران ساکن هستم رئیس جمهور مرزنشینان نیز خواهم بود و کسانی که از ما دورتر هستند، جزو اولویت ما به شمار می‌روند.

عارف در ادامه با بیان اینکه بنده در طول سه سال گذشته ترمی نبوده است که در دانشگاه درس ندهم، به حضور بدون محافظ خود در میان مردم اشاره کرد و افزود: برای بنده افتخار است که در جریان مشکلات مردم قرار بگیرم.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ادامه داد: بنده سایتی را طراحی کرده‌ام و انتظارم این است که مردم و به ویژه جوانان از طریق آن مرا در جریان امور قرار دهند. بنابراین بنده بدون استفاده از دوربین و خبرنگار به میان مردم می‌روم و زمانی که وزیر هم بودم این کار را انجام می‌دادم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما برای منتقدان خود چه جایگاهی را در نظر می‌گیرد، تصریح کرد: بنده انتقادپذیری‌ام بسیار بالاست و این به خاطر ارتباط همیشگی‌ام با جوانان بوده که شور و نشاط بالایی دارند. از این رو آستانه تحملم بالا رفته است.

عارف با بیان اینکه بنده در کنار شورای مشاوران، شورای منتقدان را تشکیل خواهم داد تا در تمام امور دولت نظر بدهد، یادآور شد: ما باید از همه پتانسیل کشور استفاده کنیم و بنده برای تحقق برنامه‌ها و قول‌هایی که به مردم داده‌ام از بهترین شیوه استفاده خواهم کرد.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا فقط از نیروهای هم‌فکر استفاده خواهید کرد، گفت: بنده به شایسته‌سالاری اعتقاد دارم چرا که نمی‌توان به شیوه آزمون و خطا کشور را اداره کرد.

وی با یادآوری این نکته که در زمان دانشگاه تهران و در دوران وزارت پست معاونان اصولگرایی داشته است، تصریح کرد: توانایی، لیاقت و همسویی با برنامه برای بنده مهم است.

عارف با تأکید بر اینکه اگر کسی تفکر سیاسی‌اش با ما متفاوت باشد نباید محروم شود، درباره اینکه در 10 دوره گذشته چه کسی بر این مبنا عمل کرده است، گفت: من نمی‌خواهم قضاوت کنم اما در مجموع دولت اصلاحات و آقای خاتمی بر این مبنا عمل کرد و در کابینه‌اش از وزرایی استفاده کرد که رقیب انتخاباتی‌اش بودند.


کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با اشاره به طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: با تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها چه چیزی عایدمان می‌شود؟ این مسائل به دلیل نگرش مردسالاری بر قوانین کشور است که اگر دیدگاه اسلام را مبنای حرکت و تصمیم‌گیری‌ها قرار دهیم حقوق زنان نیز رعایت می‌شود و زنان در جایگاه خود قرار می‌گیرند.

وی افزود: در حال حاضر ما کشور را از بخشی نخبگان محروم کردیم و حتی در مراکز علمی نیز سهم اساتید زن کمتر است ولی من برای افزایش نرخ مشارکت زنان در جامعه برنامه‌هایی دارم که با استقبال زنان کشور سهم آنها در مدیریت عالی و میانی کشور افزایش می‌یابد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مشکل بیمه زنان خانه‌دار را یکی دیگر از مشکلات عمده زنان دانست و گفت: باید زن خانه‌دار را به عنوان یک شاغل بپذیریم و جزو اولویت‌های من بیمه کردن 18میلیون زن ایرانی خانه‌دار است.

عارف با اشاره به نقش جوانان در تحقق حماسه سیاسی، عدم حضور جوانان در انتخابات را رقیب اصلی خود برشمرد و گفت: مهمترین افتخارم خدمت به جوانان در پست معلمی است و انتظار دارم جوانان در تحقق حماسه سیاسی کمک کنند.

وی اضافه کرد: جوانان باید با مطالعه و بررسی نقش کلیدی در خلق حماسه سیاسی داشته باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا