یزدفردا:علی آبادی :در روزهای تیرماه و سالروز درگذشت پیرقصه گوی ایران مهدی آذر یزدی قرار داریم و چند روز قبل بود که مدیرکل ارشاد استان و جمعی از علاقمندان به آذریزدی بر سر مزار او گردآمدند تا باردیگر یاد و خاطره پدر ادبیات کودک ایران را ارج نهند .

آرامگاه آذر یزدی پس از کش و قوس هایی که با بیرون آمدن یادداشت وی بوجود آورد، یزد شد .

پس از تلاش فرزند خوانده وی که معتقد بود آرامگاه آذریزدی  باید در تهران باشد و یادداشتی از وی که می گفت که می خواهد در زادگاهش آرام بگیرد  بالاخره مهدی آذر یزدی  در آرامستان محله قدیمی خرمشاد یزد آرام گرفت  و به جز سنگ قبری که البته معلوم نشد هزینه آن پرداخت شد یا نه !!!خبری از چیز دیگری در آن محدوده نیست .

البته اگر تلاش همکار عکاس یزدفردا نبود، آنوقت می شد فهمید که از همه کسانی که برای آوردن آذر یزدی به یزد سینه چاک می کردند هم خبری نبود .

از ارج نهادن به آذریزدی در یزد تنها خیابانی را با نام وی در کنار آرامگاهش می توان یافت که آن هم به لطف شهردار خوش ذوق و فرهنگ دوست یزدی مهندس شرافت در زمان حیات آذر یزدی احداث و نامگذاری شده است .

و البته بعد از وفات آذر یک مجسمه زیبای تمام رخ از نیم تنه وی در جزیره ابتدایی خیابان مهدی آذر یزدی توسط سازمان فرهنگی شهرداری یزد نصب گردیده است که تصاویری از آن را در ادامه جهت رویت علاقمندان  به آذر یزدی آورده ایم  و اگر کمی دقت کنید کمبود خاصی را در این اثر هنری خواهید دید که کمتر بیننده ای را به یاد آذر می اندازد!!

برای یک لحظه می خواهیم خود را خبرنگار ندانیم و با یک کار فوق فرهنگی همانند خیلی از ......... یک قوطی رنگ پیف پافی بخریم وروی دیوار مقابل بنویسیم:

لعنت ...........بر آن کسی که عینک آذر یزدی را دزدید!!!

 

و متاسفانه المان آذر یزدی همانند ما بقی المان های شهر یزد که بعد از نصب کسی متولی آن نیست و تلاشی برای بازگرداندن عینک این پیرمرد بی آزار پر خیر و برکت ایران نشده است  تا حداقل رهگذران با دیدن آن هم که شده به یاد پدر ادبیات کودک ایران بیافتند .

البته اگر جناب میروکیلی شهردار بودند هرگز همین چند خط را هم نمی نوشتیم چون در مورد مشکل المان میدان نماز نوشتیم و با کمال تعجب به جای رفع نقص شاهد مفقود شدن کل المان شدیم .

و چون تجربه انعکاس شکستن پای کبوتر میدان آزادی را با شهردار عظیمی زاده تجربه کرده ایم و خوشبختانه برخلاف مهندس میروکیلی در کوتاهترین زمان مشکل پای کبوتر را به بهترین وجه ممکن رفع و کبوتر میدان آزادی یزد سرو حال و قبراق در حال اوج گرفتن می باشد  ،این خبر را به همراه تصاویر آن منتشر و  امیدواریم که شهردار عظیمی زاده زحمت خرید عینک این پیرمرد عزیز ایران را کشیده و و او را همانگونه که بود ببینیم .

 

 

 

سرويس عکس يزدفردا

مجید دهقانی زاده

عکاس : مجید دهقانی زاده

آثار باقی مانده که حکایت از وجود عینک دارد را در زیر می بینید




سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا