یزدفردا "علی آبادی:آب های بطری شده این روزها مشتریان زیادی دارند. بسیاری از مردم برای اطمینان خاطر خود مصرف آنها را به آب لوله کشی ترجیح می دهند، البته این محصول مشتریان مقطعی نیز دارد.همین چند ماه قبل بود که آب معدنی در یزد نایاب شد و البته بعید هم نبود که سودجویان نیز دو سه روزی از این فرصت استفاده کردند و آب های بطری شده را چندین برابر قیمت واقعی به اهالی  فروختند البته اثباتش برای یزدفردا ممکن نیست اما.... انشالله که نبوده... هجوم ساکنان  شهر یزد به فروشگاه ها برای خرید قوطی های پلاستیکی پر از آب همزمان با انتشار خبر لطف بعضی از هموطنان اصفهانی در تخریب لوله و تصفیه خانه و تاسیسات  انتقال آب به یزد  آغاز شد؛
 اتفاقی نادر توسط عده ای کشاورز با حمایت پنهان مسئولین استان همسایه   باعث شد تا یزدی ها چند روزی اطمینانی به آب لوله کشی شهرشان نداشتند.

مطالعه انجام شده در آزمایشگاه پژوهشی شرکت آب و فاضلاب شهر تهران بخشی از واقعیت های پنهان بطری های پرشده از آب در کشور را نمایان ساخته است.
بررسی مذکور روی معروف ترین و پرمصرف ترین آب های بطری شده تولید داخل انجام شده است. بطری های مذکور از سطح فروشگاه های شهر تهران خریداری شدند تا به مقایسه آنها با استانداردهای کشور و سازمان بهداشت جهانی پرداخته شود. نتایج آزمایش ها که در نشریه داخلی <آب در قرن بیست ویکم> این شرکت نیز به چاپ رسیده، نشان داده که بیش از نیمی از نمونه ها دارای آلودگی باکتریولوژیکی بوده اند.
بر همین اساس از لحاظ بیولوژیکی نیز به طور کلی نمونه ها مطابق با استاندارد سازمان بهداشت جهانی ( ) WHO نبوده اند.
آلودگی باکتریایی یکی از آب بطری شده در بازار بیش از 300 برابر حد مجاز بوده است. در زمینه بیولوژیکی هم با وجود آنکه طبق استانداردها نباید موجود زنده ای در آب آشامیدنی یافت شود اما در تمام آب های خریداری شده از فروشگاه های پایتخت خلاف این استاندارد مشاهده شده است. جالب آنکه یکی از آب های معدنی حتی حاوی انگل زنده (نماتد) بوده است

                      
آب معدنی ضعیف
آب های بطری شده مورد آزمایش دارای برچسب پارامترهای کیفی بوده اند تا امکان مقایسه نتایج آزمایش ها با مقادیر ذکرشده روی برچسب ها میسر شود. در واقع هدف این بوده که علاوه بر سنجش از لحاظ آلودگی باکتریایی و کیفیت بیولوژیکی، صحت مندرجات بطر ی ها نیز مورد سنجش قرار گیرد.
آب های بطری شده همگی دارای تاریخ مصرف بودند و در زمان انجام آزمایش تاریخ مصرف هیچکدام منقضی نشده بود.
با توجه به تعریف سازمان غذا و داروی ایالات متحده که آب معدنی باید حداقل دارای 250 میلی گرم در لیتر جامدات محلول باشد تنها سه نمونه از 7 نمونه آب معدنی مورد مطالعه به عنوان آب معدنی آن هم از نوع ضعیف )Low Mineral Content( شناخته شده و بنابراین مشخص شد بیش از نیمی از نمونه ها به دلیل پایین بودن این مقادیر اصولاآب معدنی نبودند و باید آنها را آب بطری شده نامید. این در حالی است که تمامی نمونه های مورد آزمایش توسط تولیدکنندگان با عنوان آب معدنی در بازار به فروش می رسد. کارشناسان شرکت آب و فاضلاب شهر تهران در پایان مطالعه خود نتیجه گیری کرده اند که همواره نمی توان ادعا کرد که کیفیت آب بطری شده بهتر از کیفیت آب شهری است، چون کنترل کیفیت آب های بطری شده با مشکلات زیادی روبه رو است.
به عبارت ساده تر کیفیت آب دو بطری که همزمان از یک کارخانه تولیدکننده خارج می شود می تواند به دلیل شرایط خاص نگهداری و توزیع، پس از مدتی به صورت کامل با یکدیگر متفاوت باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا