این نشست با حضور رئیس ستاد استانی انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا ، معاون ستاد انتخابات استان ، مسئولین کمیته های ستاد انتخابات و جمعی از خبرنگاران استان یزد برگزار شد.
سرویس گزارش رضازاده : دشتی رئیس ستاد انتخابات استان در این نشست که به وسیله ویدئو کنفرانس خبرنگاران دیگر شهرستانها هم در آن حضور داشتند ، نقش خبرنگاران و اطلاع رسانی را در انتخابات و شرکت پرشور مردم بسیار حائز اهمیت و حیاتی دانست و افزود: تبیین اخبار و اطلاع رسانی آن از مهمترین وظایف خبرنگاران در انتخابات به شمار می رود .
وی افزود: مردم به درستی انتخابات را در مرحله اول تکلیف و نهایتاً حق خود می دانند .چون انتخابات مظهر قدرت و اقتدار ملت ایران است و از برکات اجتماعی ، فرهنگی ، دینی و سیاسی زیادی برخوردار است .
دشتی یکپارچگی دولت با ملت ، قضاوت و داوری ، پایداری نظام و ارائه الگوی اسلامی را از جمله برکات انتخابات در حوزه ملی و جهان اسلام  دانست .
رئیس ستاد انتخابات استان ، ایجاد کمیته های فعال ستاد انتخابات ، راه اندازی سامانه پیام کوتاه ، اطلاع رسانی به شکل  مکتوب ، ایجاد سایت ها در این رابطه ، تشکیل ستاد ویژه تخلفات با محوریت دادگستری و تشکیل جلسه توجیهی برای داوطلبینی که تا کنون تأئید صلاحیت شده اند را از جمله اقدامات ستاد انتخابات استان عنوان کرد و آقایان سید علی محمد حسینی را به عنوان(مسئول کمیته انتظامی و امنیت) ، محمود زارع (ناطق) به عنوان مسئول کمیته پشتیبانی و تدارکات ، جعفر برهانی دبیر ستاد ، سید عبدالمجید قائم محمدی (مسئول کمیته اطلاع رسانی) ، دکتر ادیب (مسئول IT)  ومحمد مهدی عادل را به عنوان مسئول کمیته آموزش معرفی کرد . 
دشتی اظهارداشت : داوطلبین و کاندیدای انتخابات باید برنامه ها و اقدامات خود را برابر قانون تدوین واجرایی کنند .
وی ، مستند سازی فرآیند انتخابات و تأمین کارشناسان برای فناوری نوین که درانتخابات مورد استفاده قرار خواهد گرفت را از مهمترین و شاخص ترین اقدامات ستاد انتخابات استان عنوان کرد .
 رئیس ستاد انتخابات استان ، تعیین شعب و اعضای آنها ، برنامه ریزی برای تعیین امکانات ، مدیریت تبلیغات به ویژه تبلیغات ریاست جمهوری  و بررسی آخرین مرحله تعیین صلاحیت ها را از جمله اقدامات در حال اجرای هیئت اجرایی ستاد انتخابات استان دانست .
دشتی ، تعداد شعب اخذ رأی در استان را 786 شعبه عنوان کرد و افزود: تا کنون تعداد 775 نفر در حوزه های شهری و 2603 نفر در حوزه های روستایی برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا داوطلب شده اند که تا کنون 335 نفر داوطلبین در حوزه های شهری و 2661 نفر از حوزه های روستایی تأئید صلاحیت شده اند .
وی ادامه داد : ستاد انتخابات استان یزد در نظر دارد با رعایت کامل قانون و با 17500 نفر نیروی فعال که درکل استان در اختیار دارد انتخاباتی پرشور و خالی از هرگونه حاشیه برگزار کند .
دشتی افزود : با برنامه ریزی های انجام شده ،  29 هیئت اجرایی در خصوص انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و 19 هیئت اجرایی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری  در استان پیش بینی شده به صورت آماده باش  هستند .
دشتی در خصوص اعضای شوراهای شهر و روستا گفت : در یزد تعداد 13 نفر ، اردکان و میبد 9 نفر ، صدوق – ابرکوه – بافق – مهریز – حمیدیا 7 نفر و در سایر شهره ها 5  نفر وارد شورا ها اسلامی شهر ها خواهند شد.
وی ادامه داد :  در 18  روستا پنج نفر  و در 343 شورا  3 نفر انتخاب و بعد از انتخابات وارد شورا خواهند شد .
 رئیس ستاد انتخابات استان : اخذ مجوز از فرمانداریها را قبل شروع رسمی تبلیغات ، رعایت قوانین و مقرارت توسط مسئولین و اعضای ستاد ها ، حفظ حرمت و شخصیت دیگر کاندیدا ، کنترل و نظارت بر افراد و جلوگیری از حضور افراد ناآشنا در فعالیت های ستاد انتخاباتی ، نصب بنر ها و پوسترهای تبلیغاتی در مکانهای مشخص شده ، جلوگیری از هر گونه فعالیت های تحریک آمیز توسط اعضای ستادها  و عدم تجمع گروهی در شعب اخذ رأی را از جمله وظایف مسئولین و اعضای ستادهای انتخاباتی عنوان کرد .
تقویی معاون ستاد انتخابات استان اظهار داشت : بیش از 1800 صندوق اخذ رأی در استان به منظور ارائه خدمات در سطح استان پیش بینی شده است .
معاون ستاد انتخابات استان : در نظر گرفتن 28 شعبه سیار روستایی ، 1  شعبه سیار شهری به منظور اخذ رأی ریاست جمهوری و 33 شعبه سیار شهری را در 21 شهر ، به منظور اخذ رأی ریاست جمهوری و شورای شهر را از دیگر اقدامات ستاد انتخابات استان عنوان کرد .
وی داشتن کارت ملی به همرا ه شناسنامه و حضور در یک  شعبه واحد ، برای اخذ رأی ریاست جمهوری و شوراها را از الزامات شرکت در انتخابات بیان کرد .
 وی ادامه داد : هر کاندیدای ریاست جمهوری طبق قانون اجازه دارد یک ستاد اصلی و با ارائه معرفی نامه تعداد نا محدود ستاد فرعی داشته باشد و هر کاندیدایی شورای شهر هم می تواند در هر شهر فقط 2  ستاد ویژه برادران و خواهران داشته باشند.
تقویی در خصوص روند اخذ رأی در استان افزود: اخذ رأی در استانها به صورت نیمه میکانیزه انجام خواهد شد و فقط در تهران به صورت تمام میکانیزه خواهد بود .
وی ادامه داد هرکاندیدای ریاست جمهور میتواند با ارئه معرفی نامه مکتوب از طرف ستاد اصلی خود به ازای هر2 شعبه 1 نماینده برای حضور در شعب اخذ رأی به ستاد استان معرفی کند ، در حالی که هر کاندیدای شورای اسلامی شهر و روستا می تواند به ازای هر 5 شعبه اخذ رأی 1 نفر را برای حضور در شعب اخذ رأی معرفی کنند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا