بازار نامه‌نگاری داغ است، یک روز خطاب به هاشمی‌،‌ یک روز به مقصد جنتی و یک روز دیگر برای یکی از خود مجلسی‌ها.

 

این شده است کارویژه‌ی انتخاباتی این روزهای مجلسی که هر چند تا گردن در تصویب بودجه سال جاری گرفتار است اما نیم نگاهی هم به رقابت‌های ریاست جمهوری دارد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و پنجمین دور رقابت‌های شوراهای شهر و روستا،‌ اولین انتخاباتی است که مجلس نهم تجربه می کند آن هم درست وسط تصویب بودجه سال جاری.

 

با این حال مجلس تلاش می‌کند با وجود افزایش ساعت‌ها و روزهای کاری صحن علنی،‌ نقش خودش را به عنوان یکی از نیروهای تاثیرگذار در فضای سیاسی پیش از انتخابات حفظ کند و حالا که بازار نطق‌های آتشین میان دستور کساد است،‌ نامه‌نگاری این ظرفیت را برای مجلس فراهم کرده است.

 

جنجال برای هاشمی

 

زمزمه‌های امضای اولین این نامه‌ها،‌ نیمه‌ی اردیبهشت ماه شنیده شد،‌ بعد از این که هاشمی رفسنجانی با وبلاگ نویسان دیدار کرد،‌عده‌ای در مجلس به فکر افتادند که یک اعتراض جمعی به او را سازمان دهند و حاصلش شد نامه‌ای با 150 امضا که متنش 22 اردیبهشت منتشر شده بود و در آن از هاشمی خواسته شده بود که به آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبری و ولایت بازگردد و « تحت تاثیر چند انسان متملق اطراف خود قرار نگیرید و سعی کنید به حب‌الله ولایت دست یابید و نه بر صورت ولایت چنگ اندازید .»

 

نامه وقتی منتشر شد که هاشمی رفسنجانی برای رقابت‌های ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود، با این حال پشت سر انتشار آن،‌ حرف و حدیث‌هایی در مجلس به راه افتاد.

 

برخی نمایندگان از جمله جواد سعدون زاده گفتند که متن کامل نامه به امضا کنندگان نشان داده نشده است و یا به آن‌ها گفته شده است که جمع‌آوری امضا در تاکید بر برقرار نکردن رابطه با اسرائیل است.

 

این اظهارات البته بلافاصله با واکنش‌هایی رو به رو شد و روح‌الله حسینیان، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در صحن علنی اعلام کرد که « نمی‌شود سر نماینده‌ها کلاه گذاشت و نماینده‌ها از متن نامه‌ای که امضا شده اطلاع داشته‌اند

 

نامه حواشی‌هایی برای مجلس به دنبال آورد‌، به غیر از حرف‌های داخل صحن، بیرون از مجلس هم این اقدام با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی رو به رو شد اما این پایان داستان نامه‌نگاری علیه هاشمی رفسنجانی در مجلس نبود.

 

بیست و پنجم اردیبهشت ماه‌،‌ دوباره خبر انتشار یک نامه جدید شنیده شد،‌این بار با امضای 100 نماینده به مقصد شورای نگهبان،‌ موضوع: درخواست رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی.

 

محمد جواد کریمی قدوسی یک عضو دیگر فراکسون اصول‌گرایان در این مورد به ایسنا گفت که 100 امضا کننده نامه خطاب به شورای نگهبان، به «تبیین نقش هاشمی رفسنجانی در حوادث پس از انتخابات سال 88 پرداخته‌اند و با اشاره به وضعیت جسمی و سن این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری پرداخته» و از شورا خواسته‌اند تا صلاحیت او را رد کند.

 

پشت سرر این نامه هم اعتراض هایی شنیده شد، مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس تاکید کرد که «کسی حق ندارد برای شورای نگهبان تعیین تکلیف کند

 

اکبر اعلمی نماینده پیشین مجلس و کاندیدای فعلی ریاست جمهوری هم با انتقاد از این نامه،‌ سوگند نمایندگان را به آن‌ها یادآوری کرد و گفت« بیان چنین مواضعی از سوی برخی نمایندگان علیه یک کاندیدای ریاست جمهوری نه تنها بهترین تبلیغ برای اوست بلکه پرده از چهره واقعی کسانی برمی‌دارد که به عنوان نماینده ملت وارد مجلس شده‌اند

 

واکنش به احمدی‌نژاد

 

واکنش‌های انتخاباتی نمایندگان در این روزهای اوج کار مجلس،‌البته تنها هاشمی رفسنجانی را نشانه نگرفته بود. در همان جلسه بیست و پنجم اردیبهشت ماه خبری از جمع آوری امضا برای نامه‌ای علیه احمدی‌نژاد منتشر شد که در آن انتقادهای صریحی نسبت به حضور وی در کنار یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری آینده در هنگام ثبت نام وی، مطرح شده بود.

 

هنوز نام امضا کنندگان این نامه یا تعداد امضاهای آن مشخص نشده است اما در بخش‌هایی از متن این نامه که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: « رییس‌جمهور محترم کشور یکی از داوطلبان ریاست جمهوری را در ثبت‌نام همراهی کرد و پس از آن با وی در یک نشست خبری مشترک حاضر شد، دست در دست وی در مقابل دوربین‌ها نشست و با صراحت تمام از وی تجلیل کرد و تمام جایگاه قوه مجریه را خرج یک داوطلب نمود. در مردم‌سالاری دینی، افتخار جمهوری اسلامی ایران نحوه واگذاری و پایین آمدن از نردبان قدرت بود که متاسفانه این بدعت شگفت‌آور آن هم از ناحیه رییس جمهور موجب تعجب و حیرت است

 

این نامه در پایان از شورای نگهبان خواسته تا این موضوع را در هنگام بررسی صلاحیت کاندیدای مذکور مورد نظر قرار دهد.

 

از مجلس به مجلس

 

یک سوزن به خودشان و یک جوالدوز به دیگران،‌این جا مصداق پیدا می کند که مجلسی‌ها در همان میانه نامه‌نگاری به این و آن،‌ یک نامه هم نوشتند برای یکی از خودشان.

 

در آغاز صد و بیست نماینده،‌ پای نامه‌ای را امضا کردند خطاب به مطرح‌ترین کاندیدای مجلسی انتخابات ریاست جمهوری و از محمد حسن ابوترابی فرد خواستند که « برای حفظ وحدت اصول‌گرایان» کناره گیری کند و تاکید کردند که به حضور او به عنوان نایب رییسس در مجلس نیاز هست.

 

نادر قاضی پور یکی از امضا کنندگان نامه درخواست کناره گیری ابوترابی‌فرد به ایسنا گفت که بیشتر امضاکنندگان نامه از اعضای جبهه پیروان ولایت بوده‌اند و برخی از اصول‌گرایان هم از آن پشتیبانی کرده‌اند.

 

ابوترابی فرد، در صحن علنی سی اردیبهشت ماه،‌ با بیان این که تعداد امضاهای درخواست کناره گیری او به 200 عدد رسیده است اعلام کرد که از رقابت ها انصراف می‌دهد و خطاب به نمایندگان گفت« من کوچکترین برادر شما سروران عزیز در نهاد قانون‌گذاری هستم و امیدوارم قدردان محبت و عنایت شما سروران عزیز باشم و به عنوان برادر بسیار کوچکی افتخار خدمت در این مجموعه را داشته باشم. »

 

 

 

 

 

نامه‌ای در حمایت از مواضع جنتی

 

احمد جنتی،‌ امام جمعه موقت تهران،‌ در خطبه‌های نماز جمعه‌ی بیست و هفتم اردیبهشت،‌ گفته بود که « اگر رییس‌جمهور لباس، ماشین و منزلش ساده بود می‌تواند از دیگران بخواهد که ساده زندگی کنند. چنانچه با ماشین بنز برود و بیاید و منزل آنچنانی داشته باشد نمی‌تواند انتظار داشته باشد که مردم ساده زندگی کنند، زیرا این گونه انسان درد مردم را نمی‌فهمد و با گرسنگی بیگانه است .»

 

بعد از این اظهارات،‌علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در حاشیه صحن علنی روز شنبه، در جمع خبرنگاران اظهارات امام جمعه موقت تهران درباره ویژگی‌های رییس جمهور آینده را غیر منطقی توصیف کرد و گفت« فکر نمی‌کنم بنز آقای هاشمی گرانتر از پژوی آقای جنتی باشد .»

 

مطهری همچنین گفت که مقامات به دلیل تشخیص تیم حفاظت سوار بنز می شوند و قیمت بنزهای 30 سال پیش در حد قیمت امروز پراید هم نیست!

 

نماینده‌ها باز بی تفاوت نماندند،‌ ابوالقاسم جراره، عضو فراکسیون اصولگرایان گفت که نامه‌ای از طرف عده‌ای نماینده اصولگرا و متدین تدوین شده است و افزود: جمعی از نمایندگان در حمایت از مواضع ضد اشرافی آقای جنتی در خطبه‌های نماز جمعه نامه‌ای نوشته‌اند.

 

 «مکتب اسلام با اشرافی‌گری منافات دارد و رهبری و امام خمینی(ره) نیز بر گفتمان انقلاب اسلامی که ساده زیستی و پرکاری است تاکید دارند؛ به برکت انقلاب اسلامی قرار بر ادامه نیافتن زندگی طاغوتی و اشرافی‌گری بود اما در سالهای پس از انقلاب برخی از مسوولان مدل غربی در توسعه و پیشرفت کشور را جایگزین نگاه اسلامی به توسعه پیشرفت کردند»؛ این گفته‌های جراره در مورد نامه به جنتی است که بر طبق آخرین خبرها 40 امضا دارد.

 

جدا از این که نامه‌های انتخاباتی در مجلس چقدر برد دارند و آیا اصلا به مقصد می رسند یا نه‌،‌ به عقیده کارشناسان این همه اظهارنظرهای مجلس له و علیه کاندیداهای احتمالی کار نمایندگان را بعد از پایان رقابت‌های انتخاباتی و مشخص شدن رییس جمهور آینده سخت خواهد کرد،‌ استناد به همین نامه به راحتی می‌توان بهانه‌هایی برای همکاری نکردن دولت آینده با مجلس نهم که بیش از دوسال از عمر مفیدش باقی مانده است، داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا