دو هفته نامه امید و آگاهی  درمصاحبه استاد طاهری نژاد به بحث انتخاب اصلح پرداخته و نوشت:

- با توجه به وضعیت خاص کشور در معادلات جهانی حضور مردم در انتخابات چه پیامی میتواند داشته باشد؟

تحریم ها و فشارهای اخیر، حضور نیروهای نظامی دشمنان دور تا دور مرزهای ایران و فشارهای جهانی شدید به حامیان جمهوری اسلامی که نمونه بارز آن در سوریه قابل مشاهده است با هدف جدایی مردم از نظام صورت میگیرد. حضور در انتخابات باعث می شود آنها بفهمند فشارها و تحریمها باعث رویگردانی مردم از نظام نخواهد شد و استکبار را در مقابله با ایران ناکام خواهد گذاشت.حضور مردم از طرف دیگر باعث بالا رفتن روحیه مسئولان نظام و دلگرمی آنها برای خدمت بیشتر هم می شود.

پاسخ به ندای رهبری از دستاوردهای دیگر حضور در انتخابات است. دردرون کشور هم افرادی وجود دارند که به دنبال تضعیف رابطه ی  مردم و رهبری هستند، آنها نیز متوجه خواهند شد رابطه ی مردم و رهبرشان همچنان مستحکم است.

-به نظر شما شاخص ها و ملاکها برای انتخاب گزینه اصلح چه چیزی باید باشد؟

طبق سخنان مقام معظم رهبری و با توجه به ملاکهایی که ایشان مطرح کرده اند شخصیت و ظاهر فرد باید مناسب ریاست جمهوری باشد. پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی را هم در نظر و هم در عمل ثابت کرده باشد. مدیر و مدبر و آگاه به مسائل سیاسی ودینی باشد.

از دیگر ویژگیهای فرد اصلح این است که از افراط و تفریط بپرهیزد، نظرات خود را به کارشناسان علم و دین عرضه کند، برنامه هایش رابا اهداف نظام اسلامی تطبیق دهد و هم معیشت مردم و هم مسائل دینیشان را مورد توجه قرار دهد.

-ممکن است برخی نامزدها شعار آزادی را مطرح کنند مرزهای این آزادی کجاست؟

این شعار جدیدی نیست و کاندیدا های سابق هم این شعار را مطرح کردند. و این دوره هم ممکن است کسانی دوباره آنرا مطرح کنند.نامزدهای انتخابات باید شعارهای عملی بدهند و روشن کنند منظور آنها از آزادی چیست. رسانه ها هم باید در مورد شعارهای نامزدها مطالبه داشته باشند. اما بحث آزادی بحثی است که اولین بار خود جمهوری اسلامی آن را مطرح کرده است و آزادی که مد نظر مردم و نظام است آزادی با رعایت قیود اخلاقی است.

-به نظر شما در بررسی کاندیداها تخصص ملاک مهمتری است یا تقوا؟

حضرت علی (ع) در منشور مدیریتی خود به مالک اشتر تقوا را عامل مهم معرفی میکنند و می فرمایند:مالک تمام اعمال تو در گرو نماز توست.

قطعا وقتی تقوا باشد حریمها حفظ خواهد شد و حقوق ضایع نمی شوند. اما بهتر است مردم کسی را انتخاب کنند که بین این دو را جمع کرده باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا