دیدگاه تحلیلگران کامرتس بانک درباره افق بازار چیست؟

عوامل کوتاه مدت و بلندمدت موثر بر قیمت نفت

امروز نیز قیمت نفت خام در بازارهای جهان کاهش یافته است زیرا در ماه آوریل بر ذخیره نفت خام چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است افزوده شده و نیز ذخیره نفت آمریکا هفته پیش برای چهارمین ماه پی در پی افزایش یافته است و این طولانی ترین دوره افزایش مداوم ذخیره نفت از ماه آوریل است. البته این روزها چهار عامل دیگر نیز بر قیمت ها ...

بولتن نیوز_ صفحه انرژی، امروز نیز قیمت نفت خام در بازارهای جهان کاهش یافته است زیرا در ماه آوریل بر ذخیره نفت خام چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است افزوده شده و نیز ذخیره نفت آمریکا هفته پیش برای چهارمین ماه پی در پی افزایش یافته است و این طولانی ترین دوره افزایش مداوم ذخیره نفت از ماه آوریل است. البته این روزها چهار عامل دیگر نیز بر قیمت ها فشار وارد می‌کنند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. در هفته‌های اخیر چند خبر مثبت از وضعیت شاخص‌های اقتصادی آمریکا منتشر شده است اما به نظر می‌رسد این خبرها نتوانسته جو بازار را مثبت کند. موسسه نفت آمریکا در گزارش خود آورده است هفته گذشته ذخیره نفت این کشور 532 هزار بشکه افزایش یافته است. البته در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند امروز در گزارش دولت آمده باشد ذخیره نفت یک میلیون بشکه کاهش یافته است.

قیمت نفت برنت پس از کاهش هفته‌های اخیر حول 104 دلار نوسان کرده زیرا جهت گیری بازار چندان مشخص نیست. چند هفته پیش اعلام شد رشد اقتصاد چین و آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی کمتر از انتظار اقتصاددان‌ها بوده است و در منطقه یورو تولید ناخالص داخلی باز هم کاهش یافته است. اما شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی افزایش یافته و نرخ بیکاری به 7.5 درصد افول پیدا کرده است.

تحلیلگران کامرتس بانک معتقدند در سه ماهه دوم امسال متوسط قیمت نفت برنت 105 دلار است. به باور آنها جو کلی حاکم بر بازار مثبت نیست و رشد ارزش دلار نیز بر قیمت انواع مواد خام از جمله نفت فشار وارد کرده است. غیر از این عامل سه عامل دیگر یعنی افزایش عرضه نفت، کاهش میزان استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌ها و رشد ذخیره نفت نیز بر قیمت نفت فشار وارد کرده است.

اما در بلند مدت سه عامل وجود دارد که اجازه نمی‌دهد قیمت نفت رشدی قابل‌ملاحظه داشته باشد. رشد کمتر از انتظار اقتصاد آمریکا و پیش‌بینی کاهش این نرخ در سه ماهه دوم، رشد پایین اقتصاد چین در سه ماهه نخست امسال و احتمال باقی ماندن نرخ رشد طی کل سال جاری در همین حد و رشد عرضه نفت اوپک عواملی هستند که در بلندمدت از رونق بازار نفت می‌کاهند. 

بدین ترتیب اگر تحولی بزرگ در بازار رخ ندهد نمی‌توان انتظار داشت قیمت نفت رشد شدید داشته باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا