داوطلب انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: در صورتی که صلاحیت من در انتخابات ریاست جمهوری احراز شود مهمترین شعار من پیگیری و عمل به شعارهای بر زمین مانده خواهد بود.
 
منوچهر متکی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: انگیزه ورود من به این صحنه استفاده از 34 سال تجربه کار در جمهوری اسلامی برای خدمت در سطحی کلان است.
 
وزیر امور خارجه پیشین کشورمان درباره مهمترین برنامه اجرایی خود در صورتی که رییس جمهور شود گفت: سه اولویت مهمی که در 8 - 9 ماه گذشته با تیم کاری، روی آن مطالعه کرده ایم در گام نخست، مباحث اقتصادی کشور است.
 
وی افزود: اولویت دوم بحث روابط خارجی و چگونگی استفاده از این ظرفیت برای مسائل داخلی کشور و اولویت سوم نمایش رفتار درستی از تعامل بین مسئولان است که متاسفانه در سالهای اخیر خدشه دار شده است.

جزئیات برنامه‌های متکی برای دولت یازدهم/متکی از انتخابات کنار نمی‌کشد

 
دبیرکل جبهه پیشگامان خدمت با اشاره به دیدار متکی با جامعتین و سایر گروه‌های سیاسی از حضور متکی و عدم کنار کشیدن وی تا آخر انتخابات 92 خبر داد.

به گزارش فارس  مسعود جورابلو دبیر کل جبهه پیشگامان خدمت نزدیک به منوچهر متکی در گفت‌و‌گو با فارس به تبیین برنامه‌های متکی برای دولت یازدهم پرداخت و به سوالات متعددی درباره برنامه‌های مختلف وی در زمینه‌های سیاسی،‌بین‌الملل،‌اجتماعی  اقتصادی پاسخ داد.

** فارس: رویکردها و جزئیات برنامه‌های آقای متکی به عنوان نامزد انتخابات 92 ریاست‌جمهوری چیست؟

جورابلو : دو رویکرد اساسی در این بحث وجود دارد؛ برنامه‌های آقای متکی در حال حاضر در دستور کار دوستان، مشاورین و تیم‌های تخصصی است که دارند با سرعت کار می‌کنند و یک بخش توصیف فضا و مناسبات موجود و تعیین گره‌گاه‌های مختلف و چالش‌هایی که در سطح کشور در عرصه‌های مختلف وجود دارد. طبیعی است اساساً‌ به لحاظ روشی و فلسفی نوع روایت و نوع توصیفی که ما از شرایط کشور می‌کنیم روی تجویز ما اثر می‌گذارد. حضور آقای متکی نتیجه برنامه‌ای است که تدوین شده است، خروجی این برنامه نیازمند مدیری به مختصات شخصیتی و سوابق کاری آقای متکی بوده است.

** برنامه‌تان چیست؟

جوربلو: در حوزه گفتمانی، یکی از نقدهای اساسی ما، ترافیک و تعدد گفتمان مختلفی است که توسط برخی رقبا در سطح انتخابات مطرح می‌شد، ‌این اتفاقاً نشان‌دهنده این است که یا ما معنای گفتمان را درست در جامع، خودمان نفهمیدیم و یا تصورمان این است که در طول یک جریان رقابت انتخاباتی برای دولت می‌توانیم خود دولت منشا گفتمان‌سازی بدانیم. آقای متکی قائلند گفتمان غالب در کشور در دهه چهارم آنچه مورد قبول و موردنظر نخبگان و رهبری است گفتمان عدالت و پیشرفت است. با تاکید بر تقدم پیشرفت با عدالت. گفتمان پیشرفت و عدالت گفتمانی که برای یک دهه ترسیم شده است و نقش دولتمردان و کاندیداهای ریاست جمهوری نسبت‌گیری روشی و نسبت‌گیری کار عملیاتی در برابر تحقق این گفتمان است. تاکید می‌کنم که ما میان حق، و تحقق فاصله‌ای قائلیم. خیلی چیزها ممکن است حق باشد، اما در مقام تحقق باید روش‌های اجرایی و اقتضائات عملیاتی‌اش در کشور مطرح باشد من مثالش را می‌گویم؛ به فرض آقای متکی در باب آنچه در حوزه عدالت روی پروژه ملی هدفمند کردن یارانه‌ها کار شده، حتی فاز دومش با حق است و طبق اسناد فرادستی پیشینه نظام باید این اتفاق محقق می‌شد اما اگر دقایق و دغدغه‌های روشی و اجرایی که مربوط به کار ویژه و مامورین دولت است محقق نشود، همانطور که می‌بینید جلوی فاز دوم گرفته شده چون نگرانی، نگرانی روشی است.

**خانواده نقش یک مانیفست را در دولت متکی دارد

نکته دیگر اینکه در برنامه‌های آقای متکی، نهاد شاخص دولت ایشان، نهاد خانواده است. در اولین نامه‌ای که هم ایشان بحث ورودشان بود، خانواده‌های محترم ایرانی، و خانواده‌های سربلند ایرانی را خطاب قرار دادند. لذا بحث خانواده نقش یک مانیفست را در دولت آقای متکی دارد.

نکته دیگر که مورد تاکید آقای متکی است، تفاوت میان اصول و الگوی توسعه است. چیزی  بین اصول توسعه و الگوی توسعه تفاوت وجود دارد. اصول توسعه یک تفکر جهانشمول است. یک مساله‌ای است که زمان و مکان بر نمی‌تابد. درست است که ما باید به الگوی ایرانی ـ‌اسلامی توسعه برسیم، و در این شکی نداریم، ولی می‌توانیم در تعریف الگوی خودمان از اصول و روش‌ها، ‌درایت‌ها و گزاره‌هایی که در کشورهای دیگر استفاده شد، و بنا به ظرفیت بالایی که آقای متکی در آمد و شدهای دیپلماتیک  و رفاقت‌ها و ارتباطات و مراودات که با نخبگان جهانی دارند، پرداخت.

** فارس: ایشان به صورت تیمی فعالیتش را شروع کنند؟ افراد شاخص آن چه کسانی هستند؟

جورابلو: دیدگاه آقای متکی این است که معرفی یک تیم در کابینه، پیش از رای‌ آوردن، بی‌احترامی به قوة مقننه و جزء بدعت‌های انتخاباتی است. شما به اندازه کافی تا 24 خرداد نشانه‌های لازم و سیگنال‌‌های لازم و نمادهای لازم از چهره‌ها و گزینه‌ها و گرایشات اطراف خودمان را عرضه کنیم. اما با سمت و مسئولیت کابینه خودش را معرفی کند این نوعی بی‌اعتنایی به قوانین موضوعه کشور است که موردپسند ایشان و کمپ انتخاباتی‌شان نیست.

غیر از عرصه سیاست که سطح کلان در برنامه‌های ما دارد، سایر عرصه‌ها عموم محورهایشان در دل نهاد خانواده، ‌برنامه‌هایش را تنظیم کرده‌ایم. نهاد خانواده در طول یکصد سال اخیر از دوره انقلاب مشروطه به این طرف کمتر مورد توجه برنامه‌ریزان توسعه کشور به عنوان یکی از نهادهای اصیل و ریشه‌دار بوده است.

اما در حوزه مسائل اجتماعی، یکی از مهمترین اولویت‌های دولتی که ما به عنوان دولت آقای متکی در حال ارائه برنامه‌ها هستیم، کاهش فاصله‌هاست. بعد از رخدادهای فرا انتظاری که در انتخابات ریاست جمهوری رخ و وقایع تلخی هم بود، کلیدواژه‌های مناسبی در تفسیر این وقایع مثل فتنه مطرح شد، خیلی از کارشناسان این تذکر دادند از وجه اجتماعی آن آشوب‌های خیابانی غفلت شد، در بعد از درگیری مناقشات انتخابات سال 88 بسیاری از کنش‌هایی که به لحاظ خیابانی داشت رخ می‌داد،‌ اساساً سیاسی نبود. یک بخشی‌ای از آن اجتماعی بود و نشان‌دهنده وجود کپ و شکاف‌هایی در اجتماع ما. یکی از نمودهایش را مثال زدم. اصلاً بحث طرفداری از آقای احمدی‌نژاد و موسوی نبود، بخشی از این لشکرکشی خیابانی، با یک عقده‌ای، با یک ضریب بالای هیجانی اینها نسبت به همدیگر، هیجانات خود را بیرون می‌دادند. لذا بازخوردی که از تقابل انتخابات قبلی گرفتیم باید حداقل باید برای ما یک درس و یک موضوعی باشد که دقت بکنیم در حوزة اجتماعی ما دارای شکاف‌هایی هستیم.

بررسی‌ای که ما انجام دادیم، مهمترین چالش‌های مسائل اجتماعی کشور را بحران اعتماد، بحران مشروعیت و بحران مداخله بین گروه‌های مختلف اجتماعی می‌دانیم.

** فارس: رویکرد آقای متکی به مسائل اجتماعی است؟

این اولین بار است که ما از برنامه‌های وی رونمایی می‌کنیم. قطعاً در‌ آیندة نزدیک شاید همین‌جا و یا رسانه‌های دیگر این را مطرح بکنیم.

به هر حال ارتقای سرمایه اجتماعی یا افزایش اعتماد چیزی که امروز از بازار ما حتی درون خانواده‌های ما به عنوان یک مساله و معضل اساسی و اجتماعی است. ما باید درجه بالای اعتماد را میان مردم ایجاد کنیم تا این چالش اعتماد در حقیقت مهار شود. اگر بی‌اعتمادی بین گروه‌ها و اقشار اجتماعی ادامه پیدا کند طبیعتاً‌ اینها برای همدیگر مشروعیتی قائل نیستند و نوعی مداخله‌گری می‌کنند. چالش اعتماد، مشروعیت و مداخله به عنوان سه فصل ما در مسائل اجتماعی بررسی شده است. به خصوص در نسبت میان دولت  و ملت باید اعتماد بازسازی شود.

** توجه متکی به کاهش فاصله‌ها در سیاست اجتماعی

در سیاست‌های اجتماعی آقای متکی، عدالت را باید در خدمت جلوگیری از عداوت قرار دهد. بخشی از آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، آمار بالای طلاق اینها از دیدگاه ما ناشی از سرخوردگی و فروپاشی‌های گروهی است که پیوندهای گرویی وقتی در جامعه خراب شود، طبیعتاً‌ مصادیقی از آسیب‌های اجتماعی خودش را نشان می‌دهد. یک جمله نهایی کنم، هرچند خیلی مختصر بود، ولی در حوزه مسائل اجتماعی ما به دنبال کاهش فاصله‌ها هستیم. شعار ما در حوزه مسائل اجتماعی کاهش فاصله‌هاست.

** تدبیر در برابر تغییر شعار سیاست فرهنگی

در حوزه مسائل فرهنگی هم ما یک شعار اصلی داریم، شعار اصلی ما در حوزه مسائل فرهنگی، تدبیر در برابر تغییر است. قائلیم که جامعة امروز جهانی، جامعة بسیار پرشتابی است. جامعه‌ای است که با واسطة فناوری‌های ارتباطی و به واسطة اتفاقاتی مهمی که در حوزه تکنولوژی بخصوص در فضای رسانه‌ای افتاده و رسانه‌های نوظهوری ورود کردند. به طور مشخص، آقای متکی یکی از مسائل فوریتی دولت خودش را مثلاً در اینجا بخواهم بگویم، تعیین تکلیف واقع‌گرایانه در مورد رسانه‌های نوظهور مثل اینترنت و ماهواره، اینها جنبه‌های رسانه‌هایی دنیای حاضر که ما نمی‌توانیم یک دیوار آهنینی به تعبیر آقای متکی ترسیم بکنیم و باید یاد بگیریم یک تعیین تکلیفی بکنیم و از این سردرگمی خارج شویم.

یکی از استراتژی‌های آقای متکی در مسائل فرهنگی، فضا دادن به عرصة غیردولتی برای حیات در حوزه فرهنگ است. یعنی اعتنا به اصناف فرهنگی.  ما تغییرات جهانی را داریم فهرست می‌کنیم. زیبندة نظام جمهوری نیست که واقعاً که با بحث و با سردرگمی در مورد برخی از پدیده‌های روز فرهنگی، موضع‌گیری داشته باشد.

در حوزه مسائل سیاسی، آقای متکی، دارای یک دیدگاه و دارای یک پشتوانه‌ای به لحاظ فقهی هستند. در حوزه سیاست آقای متکی، با تکیه بر آموزه‌های فقه پویای شیعی، قائلند که سیاست جایگاهی دارای اصالت نیست.  سیاست اصطلاحاً ابزاری است برای روندهای تکاملی. این دیدگاه آقای متکی که در مشهد راجع به آن صحبت کرد. در سیاست ما می‌گوییم سیاست واجب توصلی است، یعنی یک چیزی را به چیز دیگری وصل کند. ما اگر برگردیم به آموزه‌های دینی‌مان می‌فهمیم سیاستمدار کسی است که خودش، خلقی معتدل داشته باشد. عدالت به عنوان یکی از زمینه‌ها و یکی از آرمان‌های کنش سیاسی توسط سیاستمدارانی اتخاذ می‌شود که اینها بر نفس وجودشان، بر شهرستان وجودشان حکم‌فرمانی داشته باشد و بتوانند تدبیر امر اجتماع هم بکنند و لذا یک اعتقادی به خصوص در حوزة سیاست خارجی دیدگاه ماست. چه در داخل و چه در خارج.

*متکی از انتخابات کنار نمی‌کشد

**فارس: ممکن است اگر احساس بکنندتکثرشان ضربه بزند و باعث ورود کاندیداهایی که بعضاً‌ اصلاح‌طلب یا جزء گروه فتنه باشند شود، کنار بکشند یا ائتلاف کنند؟

جورابلو: سیاست عرصه هر امکانی است. اما ایشان امکان‌سنجی‌هایش را کرده است. چند وقتی است که خبرگزاری‌های مختلف بخصوص بعضی خبرگزاری‌های جهان مثل روسیه به طور مشخص، در این چند وقتی که آقای متکی اعلام ورود کردند، دائماً‌ ما را تخطئه می‌کنند که آقای متکی برای چه آمد و چرا نمی‌خواهد بماند. من همین جا به نمایندگی از آقای متکی قویاً تکذیب می‌کنم. قائلم پشت این خبر یک شیطنتی وجود دارد. چرا خبرگزاری‌های رسمی وابسته به کشور روسیه، دارند نسبت به حضور آقای متکی حساسیت نشان می‌دهند. یک بخشی به خاطر تدوین سیاست خارجی است که ایشان دارند. آقای متکی قائل است در عرصة سیاست کشور ما و رئیس‌جمهور و دستگاه دیپلماسی باید در نقش یک کنش‌گر ظاهر شود. یک کنش هدفمند و باید ابزارها و قواعد بازی با قدرتهای جهانی را ما تعریف کنیم.

وقت آن رسیده از دیدگاه آقای متکی، کشور ما ایران اسلامی امروز به این ظرفیت و اعتماد به نفس رسیده که خودش را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در مواجهه با قدرت‌های دنیا معرفی کند. ما صرفاً ‌نباید یک رابطه محدود با چند کشور ضعیف و محدود کشور آسیایی و آفریقایی داشته باشیم. برنامه‌ای که امروزه سیاست خارجی ما داعیه‌اش را داریم که متخصص در بین گزینه‌های انتخاباتی و قطعاً به کاملترین شکلش عرضه خواهیم کرد همین است که قائلیم کاندیدای ما توان، به واسطه تسلط به زبان دیپلماتیک روز، قطعاً قواعد بازی با قدرت‌های جهانی را در یک بازی برد ـ  برد به نفع جمهوری اسلامی و منافع داخلی تعریف خواهد کرد.

* شرط همکاری متکی با ائتلاف سه‌گانه

**فارس: آقای متکی حاضر هستند با ائتلاف 1+2 همکاری کنند؟

جورابلو: زمانی که برنامه‌ای از طرف کاندیداهای این ائتلاف مطرح نشده، صرف اینکه گزینه‌ها در کنار هم قرار بگیرند، این معنای ائتلاف سیاسی ندارد. ائتلاف در سطح گرایشات معنا دارد نه گزینه‌ها. اینها که نشستند تقسیم کار دارند بالاخره گرایش سیاست خارجی‌شان و رویکرد اقتصاد داخلی‌شان چیست؟

** فارس: یعنی اگر برنامه‌هاشان را مشخص کنند ممکن است آقای متکی ائتلاف کنند؟

جورابلو: ارائه یک برنامه یک مقدمه و یک حرکت پیش‌ائتلافی است نه پسا ائتلافی. پس ما این ائتلاف را از این جهت که یک اتفاق بدی که من نقد دارم، این است حضور اینها در کنار هم آمده بود یک مقدار ضریب ریسک ورود به عرصه انتخابات را برای خودشان کم کنند.

** فارس: این نظر آقای متکی هم هست؟

جورابلو: بله. اعلام سبد رای را هیچ کس نمی‌پذیرد. موضع شخص ایشان همین است. من مفسر جملات ایشان هستم. ایشان گفتند از این جهت این ائتلاف‌ها شکل گرفته که ضریب ریسک و خطرپذیری را برای این آقایان کم کند. این یک کار محافظه‌کارانه است و کارهای محافظه‌کارانه به نفع دولت و ملت نیست. من قطعاً اعلام می‌کنم که ایشان کنار نمی‌کشد و معتقدم آنهایی که این روزها در گمانه‌زنی‌های خودشان مطرح می‌کنند آقای متکی کنار می‌کشند دچار خطا و شیطنت سیاسی هستند و خیلی مطلع از فضای حرکت ما نیستند. یک ائتلافی از همین جنس ائتلاف‌هایی که امروز می‌بینیم،در انتخابات قبلی می‌دیدیم. جنس انتخابات را نمی‌شناسند که سبد رای را الان مشخص می‌کنند. کار درستی نیست. حتی در 48 ساعت مانده به انتخابات هم تحولاتی رخ می‌دهد و لذا وزن‌کشی الان بی‌معنی است. این نشان می‌دهد اینها از موضع بالا یا از موضع حاکمیتی عادت دارند برخورد کنند. جنس کار جامعه‌شناختی انتخابات و تعیین سرنوشت انتخابات در بدنه جامعه رخ می‌دهد. لذا این ائتلاف از این جهت قابل نقد است و فکر می‌کنم باید فرصت نقدش هم فراهم شود.

در عرصة مسائل اقتصادی برنامه‌های ما حول معیشت خانواده است. به شما این قول را می‌دهم در اولین فرصت از زبان خود آقای متکی، برنامه‌های بسیار محکم و مستحکم و در عین حال متفاوت و جنجالی بخصوص در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد داخلی خواهیم داشت ضمن اینکه ما مدعی این هستیم در عرصه مسائل فرهنگی و اجتماعی غفلتی که امروز در کل جریان انتخابات دارد صورت می‌گیرد را نداریم.

**فارس: رویکردش اقتصادی است؟

جورابلو: اقتصاد خانواده است. رویکرد ما این است که این تحریم‌ها باید حل شود اما، وجود تحریم‌ها در این حوزه‌ها وجود دارد، باز هم مدیریت مسائل اقتصادی و تدابیر اقتصادی به خصوص ثبات در فضای اقتصاد و اینکه پروژه‌هایی را ما در حوزه خانواده و معیشت خانواده طراحی کرده‌ایم؛ رویکرد ما هر خانه یک کارخانه است. در این رویکرد ما به دنبال احیای الگوی سنتی‌ای کارآمد بودن و مبدل بودن اعضای خانواده و نه صرفاً‌ مصرف‌کنندگی‌اش هستیم. این رویکردی است که آزمونش را در آسیای شرقی پس داده است. اتفاقاً زمانی که کشورهای آسیای شرقی دچار ریزش ارزش پول ملی، تجاربی بوده است بعضاً دیده شده و خیلی‌ها را خود آقای متکی مدلینک گرفته از کشور ژاپن به واسطه دوره‌ای که آنجا سفارت داشته است و ما به رونق تولید و کارآفرینی مبدل هستیم. در خانواده درجة بالاتری از اعتماد نسبت به سایر بنگاه‌های اقتصادی و صنفی وجود دارد، سوال ما این است که از درجة بالای اعتماد در نهاد خانواده به نسبت سایر بنگاه‌های اقتصادی چه استفاده‌هایی و دستاوردهایی، دولت‌های مختلف داشتند.

عرض دیگر ما در حوزه اقتصادی، رقم 3 تا 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌های کوچک و سرگردان در اختیار مردم است. کشوری که مشکل تولید دارد و می‌دانیم تمام مشکل تولید و سرمایه‌گذاری است، این رقم، رقم بسیار قابل اعتنایی است که تنها سیاست‌های دولت‌های گذشته عرضة اوراق مشارکت بوده که به نظرم یک سیاست سنتی و ناکارآمدی است. ما قائل هستیم که با رویکرد ایجاد تعاونی‌ها و بنگاه‌هایی زودبازدة کوچک به خصوص بر محور خانواده، توان این را داریم که در حقیقت یک ساختار جدیدی از سرمایه‌گذاری مبتنی بر این سرمایه‌های سرگردان تعریف کنیم. عدم توجه به سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی یکی از اعتراضات ما و توصیف ما از شرایط اقتصادی است. سال 84 سیاست‌های اجرایی اصل 44، مقام معظم رهبری ابلاغ کرد، انتظار می‌رفت که اقتصاد مردم‌نهاد و اقتصاد مردمی بر دولتی تفوق پیدا کند. در واگذاری تصدی‌ها درست‌تر عمل شود، اینها کارهای روشی‌ای است که دولت می‌شود در آن موثر باشد.

در نهایت ما در اقتصاد یک شعار اصلی داریم و آن این است که دولت ناخدای کشتی اقتصاد است. دولت باید حد تصدی‌های خودش را کاهش بدهد این هم یک اتفاقی است که به لحاظ قانونی پیش‌بینی‌هایش قانونگذار کرده است. مهمترین مشکل آقای متکی، نگاه منصفانه به دولت نهم و دهم یا دولت‌های گذشته است ولی قائل است که به لحاظ روشی مشکلاتی است، بینش‌ها خیلی‌ جاها درست بوده است در روش‌ها مثلاً در کاهش تصدی‌گری‌ها و واگذاری‌ها اتفاقات خوبی به لحاظ مدیریتی روی نداد و قانون درست اجرا نشده است.

آقای متکی قائلند بخشی از هدفمندی یارانه‌ها که به سبب ایجاد رونق در تولید بوده اگر آن سرمایه‌گذاری‌های لازم در حوزه تولید صورت نگیرد، ممکن است ما به هدفمندی یارانه‌ها بیفیتم و این خیلی اتفاق بدی است که منابع ملی هدفمند شود. یکی از شعارهای اصلی ما و اینکه ما معتقدیم در حوزة مسائل سیاسی همة کنش‌های سیاسی مسئولین باید هدفمند باشد.

چهار دسته را آقای متکی در برنامه‌هاشان تاکید دارند بر تولید چهار دسته سرمایه. سرمایه ‌یعنی تولید قدرت ملی، تولید ثروت، معرفت و منزلت. کارآمدی نظام به عنوان مهمترین مسالة دولت بعدی ماست. کارآمد نظام را هم تعریف کردیم به تولید و تقویت چهار دسته سرمایه یعنی تولید قدرت ملی، تولید ثروت، معرفت و منزلت و قائلیم همه مسئولان کشور، ریز و درشت، باید در یک مراقبه کامل از خودشان باشد. موضع‌گیری که می‌کنند از شخص رئیس‌جمهور تا پایین، کنشی که دارند در فضای سیاسی انجام می‌دهند باید ببینند که چقدر هدفمند و چقدر به نفع این چهار تا سرمایه است. والا الان فضای کشور می‌بینیم انواع‌ کنش‌ها دارد صورت می‌گیرد و بسیاری از سیاستمداران کنش می‌کنند. نمونه‌ای مثلاً اتفاقی که در مورد آقای رحیم مشایی و حضورش در کنار رئیس‌جمهوری در روز درختکاری. لذا اعتراض ما این است در فضای سیاسی، می‌گوییم سیاست‌ مشغولیت‌ساز نباید در دولت در دستور کار دولت باشد. یک جمله ناروا، یک موضع مبهم، یک حرف رمانتیکی که خیلی درست رمزگشایی نشود، ایجاد مشغولیت فکری در افکار عمومی می‌کند.

** الان رویکرد آقای متکی به جریان فتنه و عناصر فتنه و جریان انحراف و موضع‌شان چیست؟

جورابلو: مسیر انقلاب، مسیر رو به تکاملی است و در این مسیر طبیعتاً ریزش‌ها، رویش‌ها و انحرافاتی هم رخ می‌دهد.  و این منحصر به امروز ما نیست در عصر رسول‌الله هم بوده و منحصر به کشور ما هم نیست در سایر جوامع این اتفاقات هم می‌افتد. مهم این است که ما عبرت‌ها و درس‌ها را از فتنه و جریان انحراف بگیریم. معتقدم بیشتر از اینکه جامعه را مشغول کنیم به ماهیت فتنه یا جریان انحراف، عبرت‌هایی که می‌شود از این قصه گرفت برای تحولات آتی، اینها را اگر بررسی بکنیم، می‌تواند بسیار درس‌آموز باشد ضمن اینکه انقلاب در نقطه 34 سالگی هنوز در نقطه جوانی قرار دارد.

**فارس: آقای متکی با آقای پورمحمدی دیداری داشتند؟

جورابلو: بله دیدار داشتند. با آقای آل‌اسحاق هم یک ناهاری کاری خوردند. مدل‌هایی پس از عید برای بحث اجماع تدوین می‌شود که اتفاقاً حضور آقای متکی را به عنوان کاندیدای نهایی تا 24 خرداد تقویت می‌کند. من در همین حد این قول را بدهم. یعنی مدل اجماع را اگر بگذاریم روی حساب اینکه یک عده‌ای به نفع کسی بروند کنار، فضا و شرایط و نوع مدل‌ها دارد به سمتی می‌رود. من همین قدر بگویم شما خواهید دید تحولات را که ماندن آقای متکی در صحنه انتخابات قطعی‌ترین گزینه محتمل‌ است.

** دیدارهای انتخاباتی متکی با جامعتین

**فارس: آقای متکی با جامعتین در موضوعیت ریاست جمهوری دیداری داشته است؟

جورابلو: بله؛ ایشان که دیدارهای مرتبی دارند. رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی که این روزها بعد از اعلام موضع ایشان برای ورود خیلی بیشتر شده و با جامعتین و همه گروه‌های سیاسی دیگر دیدار داشته است.

آقای متکی یک مسئولیت در جبهه دارد، دوستان دیگر هستند ممکن است آنها محل اشکال شوند.

** کنگره جبهه پیشگامان خدمت با حضور متکی بعد از عید

ما مطمئنیم آقای متکی تا آخر صحنه می‌ماند و بر همین اساس جبهه پیشگامان خدمتی تشکیل شد و این جبهه دارد ظرفیت‌های خودش در سراسر کشور را فعال می‌کند. قطعاً در مقطع بعد از عید کنگره‌ای خواهیم داشت.

**فارس: شعار آقای متکی به طور مشخص چیست؟

جورابلو: شعاری که در فاصله قبل از ارائه برنامه به افکار عمومی داده شود محکوم است. شعار ترکیب ادبی نیست. این دیدگاه ما و آقای متکی است. شعار باید برگرفته از یک فضای مباحثه‌ای و برگرفته از یک فضای جدی برنامه‌ای باشد. قطعاً ما در حال نهائی کردن برنامه‌هایمان و ارائه آن به مردم با یک شعار متفاوتی هستیم. شعاری که دربرگیرندگی کامل داشته باشد و نمودهایی از رفتارها و گرایشات دولت را مشخص کند.

**فارس: تعبیر آقای متکی از گفتمان مقاومت و سازش چیست؟

جورابلو: سیاست خارجی سه حوزه اساسی استراتژیک، تاکتیک و تکنیک دارد. دور زدن تحریم‌ها یک مساله تکنیکی و دست کم تاکتیکی است. به لحاظ استراتژیک تحریم‌ها نمی‌تواند برنامة اصیلی برای کشور باشد. در حوزة سیاست خارجی، ایشان در انشاء یکسری برنامه‌های جدی و جدیدی است که ما ضمن حفظ استقلال و تاکید بر ارزش‌هایی که قائل هستیم در نظام اسلامی داریم، آرام آرام ما و جمهوری اسلامی بسته‌های پیشنهادی به کشورهای غربی ارائه بدهد و زمین بازی را ما تعیین بکنیم. البته این اتفاق تا حدودی در دولت نهم افتاد. یعنی این اتفاقی جمهوری اسلامی کنش‌گر باشد در فضای بین‌المللی رخ داد.؛ محتوای این کنش مهم است. اینکه ما پیام‌مان به دنیا چیست، خیلی مهم است. یک یادداشتی آقای متکی اخیراً داده است، خیلی هم مناقشه‌برانگیز شد. من تعجب می‌کنم چرا مناقشه شد. خیلی از دوستان آشنا به مسائل سیاست خارجی و حوزه انرژی هسته‌ای، نمی‌دانم از سر لجاجت سیاسی با این قضیه مناقشه کردند، آن هم سر نقد فرعیات موضوعات مذاکرات هسته‌ای بود. جالب است به نظر من آقای متکی از ده کلام یک کلام هم نگفتند. یعنی دیدگاه‌هایی ایشان دارند در حوزة مذاکرات هسته‌ای که به تناوب بعد از عید ارائه خواهد شد. حالا ممکن است شائبه‌ای به وجود بیاید که اینها انتخاباتی هم ممکن است باشد.

** تاکید متکی بر گرانیگاه بودن وزارت خارجه در مذاکرات هسته‌ای

یکی از دیدگاه‌های ایشان، در بحث هسته‌ای، این است که گرانیگاه اصلی مذاکرات باید وزارت خارجه باشد. وقتی ما می‌گوییم شورای عالی امنیت ملی، طرف مذاکره‌کننده است، فی‌النفسه آمدیم،ماهیت موضوع را امنیتی جلوه دادیم. موضوع انرژی هسته‌ای امروز به حدی رسیده است که دست‌کم ما در عملیات روانی خودمان و در مراجعات خودمان با کشورهای دیگر، بگوییم موضوع از جنبه امنیتی خارج شده و اختیارات بیشتر به وزارت امور خارجه دادند. اینها نکاتی است که قطعاً برنامه‌هایی که ارائه خواهد دادند.

 آقای متکی 5 ماه قبل از عزلش از وزارت خارجه، ‌یک برنامه جامع و کاملی با یک تیم چهار نفره تهیه و تدوین کردند و نهادینه کردند، خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادند برای پایان دادن به پرونده هسته‌ای که 1+5 که تخصصی با حضور حضرت آقا رسید و آن طرح به تصویب رسید و با رئیس‌جمهور در میان گذاشته شد و ایشان هم یکسری نگاه‌هایی داشتند با آن طرح تقریباً پرونده هسته‌ای ما به پایان رسید. منتها اجرایش برخورد کرد به بحث خداحافظی ایشان از وزارت خارجه. آقای متکی هم الان بارها تاکید کردند که اگر رئیس‌جمهور شوند قطعاً همان دستور کار را برای تمام کردن پرونده هسته‌ای در دستور کار قرار می‌دهند.

**رویکرد اصلی‌اش این برنامه چه بود؟

جورابلو: رویکرد اصلی توازن ما با 1+5 در بحث هسته‌ای بود که فعلاً ما بحث هسته‌ای ما نقش برتر را داریم. چون هر چه ما خواستیم در سالهای اخیر به آن رسیدیم. به غنی‌سازی، سوخت و نیروگاه‌ها رسیدیم. غرب به چیزهایی که خواسته است نرسیده نتوانسته غنی‌سازی را متوقف کند و نیروگاه را ببندد و جلوی سوخت را بگیرد. حالا بیایم یک بسته پیشنهادی به غرب ارائه دهیم و غرب بتواند براساس آن بسته پیشنهادی برود به دنیا بگوید که ایران، دنبال سلاح هسته‌ای نیست. این پیشنهاد را حضرت آقا پذیرفت که کار تخصصی‌اش در وزارت خارجه انجام می‌شد که این بحث متوقف ماند.

* شرایط حضور مجدد متکی در وزارت خارجه

**فارس: اگر حالا به هر دلیلی رای نیاورند حاضرند به عنوان وزیر امور خارجه با دولت آینده همکاری کنند؟

جورابلو: بستگی دارد دولت آینده چه باشد. آقای متکی روحیه‌اش روحیه همکاری و ارائه نقش است در کل چند سالی هم که ایشان مسئولیت داشتند از مجلس هفتم به این طرف، فضا بود هر جا لازم بوده کمک کرده است. نوع کمک بستگی دارد و نوع مسئولیت گرفتن توسط نیروهای سیاسی یک مفهوم خود بسنده نیست، سرپا نسبت است. نسبت به این که چه کسی بیاید و چه اتفاقاتی بیفتد. اما آقای متکی در حوزه سیاست خارجی یک مدیر نیست، یک رویکرد است.

*زمان تشکیل ستادهای انتخاباتی متکی

** فارس: ستادهای انتخاباتی چه زمانی فعال می‌شود؟

جورابلو: ستادهای انتخاباتی ما بعد از عید در سطحی‌ فعال می‌شود. در سطح استانی فعال کردیم. جبهه پیشگامان خدمت یکی از نهادهای اصلی کار انتخاباتی و تبلیغاتی آقای متکی خواهد بود. ستاد شهر تهران فعال شده است. ما همة ظرفیت‌ها و نمایندگان و توان خودمان را گذاشتیم. به زودی رئیس ستاد معرفی می‌کنیم و جبهه ارکان خودش را معرفی می‌کند. من دبیر کل پیشگامان خدمت هستم. ما یک مدل متفاوتی ریختیم برای بحث ستادمان و قائل هستم که یک اتفاقی که باید در بدنه رخ می‌داد، بخصوص در استان‌هایمان رخ داده با آمادگی خیلی زیادی فکر می‌کنم کنگرة یک نمایش قدرتی باشد از حضور حامیان‌مان و سطوح مختلفی از نخبگان، دانشگاهیان و مدیرانی که به ما بپیوندند و معرفی شوند.ما حزب نیستیم، یک جبهه سیاسی هستیم. ائتلاف بر سر برنامه‌ها و در راستای تقویت موضع ما در دست‌کم انتخابات ریاست جمهوری باشد قطعاً‌ همین‌طور است و اگر نباشد دیدار و رایزنی و گفتگو برای برگزاری انتخابات سالم و مشارکتی را با همه مجموعه‌هایی که در دایره گفتمان اصولگرایی هستند قطعی می‌دانیم و فقط به نفع آقای متکی ائتلاف خواهیم کرد.

** نهایی شدن برنامه اقتصادی متکی پس از مشورت با نخبگان

من زمان نمی‌توانم بدهم ولی قطعاً دیدار با جامعتین صورت می‌گیرد. آقای متکی در مورد نهایی کردن برنامه‌های اقتصادی‌اش، قرار است چند روز آینده نامه‌ای به تعداد زیادی از اقتصاددانان کشور و از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بفرستند و سوالاتی داشتند، سوالاتشان را مطرح کنند و نوع برنامه آن کلیات برنامه را در اختیار اقتصاددانان بگذارند و پس از دریافت و جمع‌بندی نظرات آنها، برنامه‌های اقتصادی‌شان را نهایی کنند و به عنوان برنامه‌های نهایی شده ارائه دهند و این کمیته از مهر ماه دایر است.

 سیستم اداره کارهای آقای متکی حتی در سیستم‌های استانی شورایی است. شورایی دارند که نشست می‌گذارند. ما کمیته سیاسی داریم، اجتماعی داریم، اقتصادی داریم، در حوزه سیاسی کمیته‌بندی‌های ریزتری داریم مثل حوزه سیاست خارجی. حوزه جوانان و دانشجویان مستقل و بانوان را هم تشکیل دادیم. اما ظرفیت‌هایش را لزومی نداشته الان بیرون بریزیم ولی قطعاً نشان خواهیم داد.

**فارس: در پیامی که آقای احمدی‌نژاد بحث رجعت را مطرح کردند، آقای متکی موضع خاصی داشتند؟

جورابلو: درباره این موضع خاص آقای متکی خودشان باید بگویند. البته من با آقای رحیم مشایی آمادگی مناظره داریم و دوستانی که این حرفها را می‌زنند یک فضایی برای نقد صحبت‌هایشان وجود داشته باشد که این صحبت‌ها ریشه‌شان کجاست.

آغاز فعالیت ستادهای استانی متکی

 
مسئول ستاد جوانان منوچهر متکی از تعیین بیشتر مسئولین ستادهای متکی در سراسر کشور خبر داد .

به گزارش عصرایران محمد حسین آزادبخت با اعلام این خبر افزود : پس از ثبت نام منوچهر متکی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مسئولین ستاد های وی در سراسر کشور تعیین شده اند و پس از اعلام قانونی شورای محترم نگهبان این ستاد ها به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می کنند.

وی افزود : فارغ از برخی شایعه سازی ها و فرافکنی هایی که متاسفانه این روزها از سوی برخی ها که هویتشان روشن است صورت می گیرد منوچهر متکی به میثاقی که با آرمان های شهدا و مردم بسته است پایبند است و تا آخر در صحنه انتخابات می ماند .

آزادبخت ادامه داد : متکی فردا به دعوت مردم اقشار مختلف مردم از ساعت 16 در مسجد جامع شهرستان چالوس حضور پیدا می کند و به عنوان سخنران اصلی یادواره شهدای شهرستان چالوس به سخنرانی می پردازد .
مسئول ستاد جوانان متکی همچنین ادامه داد :سفرهای استانی متکی هفته آینده نیز ادامه می یابد و روز شنبه نیز دومین نامه متکی خطاب به خانواده های محترم ایرانی منتشر می شود.

آقای دکتر متکی با دیپلم بازنشسته شد!+سند

 

شاید به اعتقاد متکی، دیپلم داشتن و دکتر نبودنش از جمله «راست» هایی است که نشاید گفت.

 منوچهر متکی نمایندگی مجلس شورای اسلامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و ژاپن، مدیر کلی اروپای غربی، معاون امور بین الملل و معاون حقوقی، کنسولی و امور مجلس وزارت امورخارجه، معاون ارتباطات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و در انتها وزارت امورخارجه در دولت های نهم و دهم را در کارنامه دارد، مدرکی تحت عنوان دکترا را به دست نیاورده و دیپلم علوم طبیعی دارد.

سوابق ثبت شده از این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سازمان بازنشستگی کشوری در تاریخ ۲۳ اسفند ۸۹ گویای این حقیقت است که منوچهر متکی، فرزند محمدعلی به شماره ملی ۲۲۴۹۵۶۰۳۲۳ سوم فروردین ماه ۱۳۳۲ به دنیا آمده است.

 


به گزارش پارسینه، بر اساس این سند متکی گروه یا رتبه علمی خاصی ندارد و آخرین مدرک تحصیلی وی، دیپلم علوم طبیعی است. او مجموعا ۳۵ سال و ۱۲ روز خدمت کرده است.
متکی هفته پیش، در یکی از میتینگ های تبلیغاتی خود در در مسجد جامع نارمک تهران از قطعه شعری جالب استفاده کرد، متکی گفته است: «جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت». شاید به اعتقاد متکی، دیپلم داشتن و دکتر نبودنش از جمله «راست» هایی است که نشاید گفت.

متکی: مذاکره با آمریکا امکان پذیر است/ دو نامه اوباما به رهبر انقلاب

 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رابطه با آمریکا امکانپذیر است و مقدمه آن اراده دو ملت برای این کار است.

به گزارش مهر، منوچهر متکی ظهر امروز دوشنبه در جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه  شهید چمران اهواز اظهار کرد: حضور در انتخابات که یکی از نمادها و دستاورد های انقلاب اسلامی به شمار می رود؛ یک رسالت جدی برای همه اقشار جامعه به خصوص قشر جوان جامعه است.

وی با بیان اینکه یکی از نکات الهام بخش انقلاب اسلامی ما انتخابات بوده است، گفت: در انتخابات سالهای گذشته، روسای جمهوری با سلایق سیاسی مختلف انتخاب شدند که این برای جامعه ما بسیار ارزشمند است.

متکی با اشاره به این موضوع که دولت دارای جایگاه استراتژیک بوده ومسئولیت آن کشورداری است، تصریح کرد: دولت باید بتواند بهترین راه را برای اداره کشور پیدا کند و کار آن  گره گشایی از مشکلات معیشت مردم و ارتقای جایگاه زندگی مردم است.

وی همچنین در خصوص جایگاه ولایت فقیه در جامعه اسلامی تصریح کرد: هدایت، سیاستگذاری کلان و هماهنگ کردن قوای سه گانه کشور از مسئولیت های ولایت فقیه در جوامع اسلامی به شمار می رود.

متکی با بیان اینکه مذاکره بین دو کشور ایران و آمریکا  امکان پذیر است، گفت: اولین گام برای مذاکره اراده سیاسی دو ملت است.

کاندیدای ریاست جمهوری، کشورهای ایران و آمریکا را ازجمله  کشورهای مهم جهان و تاثیرگذار بر تحولات منطقه ای و جهانی دانست و گفت: مواضع کشور ما و آمریکا با هم متفاوت است اما آمریکا کشوری است که از مشروعیت مردمی بر خوردار بوده و تنها کشوری که مشروعیت ندارد رژیم صهیونیستی است.

وی افزود:کشور آمریکا در سال های گذشته کلکسیونی از اقدامات را علیه کشور ما انجام داده که آخرین آنها وضع قطعنامه های تحریمی مختلف علیه ایران است.

متکی با اشاره بر اینکه در کشور آمریکا بعد از روی کار آمدن اوباما، وی دو نامه برای مقام معظم رهبری نوشت، اظهار کرد: شعار اوباما در این سال ها ایجاد تغییر بوده است که البته ما در چهار سال اول ریاست جمهوری وی تغییری را شاهد نبودیم اما اگر ما تغییر در عمل آنها را شاهد باشیم مذاکرات را انجام می دهیم.

وی با تاکید بر این موضوع که ما با مدیران اقتصادی در بخشهای مختلف جلسات مشاوره ای داشتیم و وضعیت اقتصادی کشور را رصد کرده ایم، گفت: ما مشکلات  اقتصادی کشور را در 14 بخش از جمله تولید، بورس، وضعیت معیشت مردم و موارد دیگر  گنجانده ایم که محوری ترین برنامه ما برای اقتصاد کشور، رونق بخش تولید است.

کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه افزود: افزایش تولید، گره گشای تورم و گرانی در جامعه است و زمانی که هر کشوری بخواهد پیشرفتی در آن صورت بگیرد باید در ابتدا  از بخش تولید حمایت کرد.

وی در خصوص کناره گیری از ائتلاف پنج پنج نفره گفت: در این ائتلاف قرار بر این بود هر تصمیمی که گرفته می شود بر اساس آرای همه اعضا  باشد و با توجه به نظرسنجی نامزد نهایی این ائتلاف انتخاب شود ولی این طرح مورد اقبال قرار نگرفت و دوستان مطرح کردند که کاندیدای نهایی را بر  اساس قرعه کشی انتخاب کنند؛ یا خود اعضای ائتلاف فرد نهایی را برگزینند.

کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه چنین انتخابی منطقی نیست، اظهار کرد: نهایتا در این بین ابوترابی به عنوان گزینه نهایی ائتلاف انتخاب شد که من گفتم این انتخاب مطابق قاعده و سیاستگذاری ائتلاف نیست.

وی بحث انرژی هسته ای را عامل  تحریم ها برشمرد و عنوان  کرد: هم در دوران خاتمی و هم در دوره احمدی نژاد، نظام به دنبال تثبیت حق ملت ایران در استفاده از انرژی هسته ای بود ولی روش هر دو دولت متفاوت بود.

متکی بحث انرژی هسته ای را در حوزه روابط بین الملل از اولویت های اصلی برشمرد و عنوان کرد: با مدیریت درست و در فضایی مناسب، مشکل تحریم ها را حل می کنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری، ثبات مدیریتی را از برنامه های مهم خود برشمرد و بیان کرد: انتخاب مدیران باید بر اساس صلاحیت، توانمندی و تخصص افراد صورت گیرد و اگر ما مدیران را به جا و مناسب انتخاب کنیم با جا به جایی مقامات بلند پایه مدیران در جایگاه خود باقی می مانند.

کوهکن:متکی به ائتلاف۲+۳ پایبند نماند/جبهه پیروان فعلا نامزد ندارد

 
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه قرار بود خروجی ائتلاف اکثریت اصولگرایان یک نفر باشد، گفت: نامزد نهایی ائتلاف ۲+۳ابوترابی‌فرد بود.

 

محسن کوهکن در گفت وگو با خانه ملت، درباره ادامه روند کار ائتلاف اکثریت اصولگرایان پس از نهایی شدن نام نامزد این ائتلاف، گفت: از ائتلاف ۲+۳ تنها دو نفر ثبت نام کردند و به  طور طبیعی تعاملات در چارچوب ائتلاف ۲+۳با فرایندی که تعریف خواهد شد، ادامه خواهد یافت.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه قرار بود خروجی ائتلاف اکثریت اصولگرایان یک نفر باشد، تصریح کرد: متکی از اعلام آرا نظر سنجی ها برداشت متفاوتی داشت و بر همین اساس برای ثبت نام اقدام کرد، اگرچه هر شخصی که وارد ائتلافی می‌شود باید تا انتها به آن پایبند باشد.

وی با بیان اینکه خروجی نهایی ائتلاف اکثریت اصولگرایان ابوترابی‌فرد بود، ادامه داد: با نظر سنجی‌های که  صورت گرفت  شده ابوترابی فر به عنوان نامزد نهایی ائتلاف مشخص شد و قرار براین شد که اعضای دیگر ائتلاف ۲+۳ثبت نام نکنند.

 

جبهه پیروان فعلا نامزد ندارد

 

کوهکن با اشاره به نامزد مورد حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری، توضیح داد: روز شنبه (۲۱اردیبهشت) طی جلسه ای که ۱۵ تشکل زیر مجموعه جبهه پیروان خط امام و رهبری  برگزار کرد مقرر شد که محمد رضا باهنر به عنوان کاندیدای جبهه معرفی شود اما به دلیل اینکه وی کارشناس انتخاباتی است این پیشنهاد را نپذیرفت و در حال حاضرجبهه پیروان خط امام و رهبری  از شخص خاصی حمایت نمی کند، اما با بررسی های که صورت خواهد گرفت ممکن است از یکی از کاندیداهای تائید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان حمایت شود.

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادورا مجلس با بیان اینکه جبهه پیروان خط امام و رهبری از هاشمی رفسنجانی حمایت نخواهد کرد، گفت: موضعی که همواره جبهه داشته دوری از پرخاشگری و توهین ضد هاشمی است اما انتقادات جدی نسبت به وی در برخورد با فتنه ۸۸ دارد و احتمال اینکه جبهه پیروان خط امام و رهبری به سمت حمایت از وی برود صفر است.

 

انتخابات ۵ قطبی می‌شود

 

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به فضای کنونی در کشور و چند قطبی بودن انتخابات آتی، توضیح داد: به نظر می رسد با معرفی مشایی به عنوان فرد مورد نظر رئیس جمهور که خود را ذی حق در انتخابات می داند و حضور اصلاح طلبان و هاشمی- البته اگر بماند- برخی اصلاح طلبان نیز با چرخشی آشکار به سمت وی خواهند رفت و با نامزدی حضور اصولگرایان معتدل و حمایت پایداری از لنکرانی وجلیلی به نظر می رسد انتخاباتی ۵ قطبی را شاهد باشیم./

متکی: بر اساس آخرین نظرسنجی نفر اول ائتلاف 5گانه هستم و ثبت‌نام می‌کنم

 
عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی نفر اول این ائتلاف برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستم.

منوچهر متکی عصر امروز در حاشیه سفر انتخاباتی به مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری درباره نتیجه معرفی منتخب ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ائتلاف اصولگرایان باید پنج نفره باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ بر اساس نظرسنجی به عنوان نفر اول ائتلاف پنجگانه حضور دارم و ثبت‌نام می‌کنم.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان همچنین در بخشی از سخرانی خود در مسجد شکوهی شهرستان ساری که عصر امروز در جمع مردم مرکز مازندران صورت گرفت در پاسخ به پرسشی از سوی یکی از حاضران در جلسه درباره ادامه حضورتان در ائتلاف پنج‌گانه تصریح کرد: از هشتم اسفندماه سال گذشته که ائتلاف مطرح شد، بنا شد که بر اساس نظر بزرگان ساز و کار و مکانیزمی تعریف کنیم که بر اساس آن کار را جلو ببریم.

متکی یادآور شد: در این ائتلاف مصوب شده بود که معرفی کاندیدای ائتلاف بر اساس نظرسنجی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین نظرسنجی نفر اول این ائتلاف هستم و قاعدتاً مصمم هستم که در میدان حضور داشته باشم.

آغاز مناظره های نیابتی با مناظره نمایندگان «متکی و قالیباف»

 


جورابلو با اشاره به سوابق دیپلماتیک متکی خاطرنشان ساخت :علیرغم مسئولیت انتخاباتی ام در حمایت از قالیباف در سال 84،اقتضاء امروز کشور راحضورفردی چون متکی می دانیم که اشراف لازم را به مناسبات جهانی دارد./ پورموسوی به نمایندگی از قالیباف نیز با اشاره به دوران موفق مدیریت نیروی انتظامی و شهرداری و تشریح ائتلاف سه گانه پیشرفت ، حضور قالی باف را در این ائتلاف ،یک حضور عقیدتی دانست.

به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه،مناظره بین نمایندگان دو چهره اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری شامگاه  برگزار شد.

در این برنامه مسعود جورابلو دبیر کل جبهه پیشگامان خدمت به نمایندگی از منوچهر متکی و همچنین دکتر پورموسوی نماینده ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف به مناظره پیرامون اولویت های دولت احتمالی خود پرداخته و به سوالات دانشجویان نیزپاسخ دادند.

جورابلو در ابتدای سخنان خود با اشاره به تغییرات پرشتاب در جهان جهانی شده امروز،سهم کشور را در منافع جهانی علیرغم استعدادهای بی شمار طبیعی و انسانی "بسیار کم" ارزیابی کرد و گفت:در دنیایی که با هزینه اندک یک دستگاه رایانه می توان اندیشه را جهانی کرد ،  در رقابت تنگاتنگ ملت ها و کشورها فهم دقیق و درست ازچگونگی مواجهه با جهان یک ضرورت اساسی برای مدیریت کلان اجرایی کشور است.

وی با اشاره به سوابق دیپلماتیک متکی خاطرنشان ساخت :علیرغم مسئولیت انتخاباتی ام در حمایت از قالیباف در سال 84،اقتضاء امروز کشور راحضورفردی چون متکی می دانیم که اشراف لازم را به مناسبات جهانی  دارد.

پورموسوی به نمایندگی از قالیباف نیز با اشاره به دوران موفق مدیریت نیروی انتظامی و شهرداری و تشریح ائتلاف سه گانه پیشرفت ، حضور قالی باف را در این ائتلاف ،یک حضور عقیدتی دانست.

در ادامه جورابلو با انتقادازائتلاف1+2،سخنان دکترپورموسوی درباره نام نویسی همزمان هر سه کاندیدای این ائتلاف را با فلسفه شکل گیری ائتلاف سیاسی در تعارض خواند. جورابلو همچنین عقیدتی بودن این ائتلاف را گزاره ای مبهم و بی معنا دانست.

در ادامه جلسه مناظره ، دانشجویان شرکت کننده پرسش های خود را از طرفین مطرح نمودند.

پورموسوی در پاسخ به سوال دانشجویی که قالیباف را ساکت فتنه خواند پاسخ داد که نامزد مورد حمایت وی در جریان فتنه سخنان فراوان در باب هردو سوی فتنه و انحراف داشته لکن اجازه نداده اند که سخنان وی در جامعه منعکس شود.
 پور موسوی همچنین هزینه های سنگین انتخاباتی ستاد قالیباف را تکذیب نمود.

جورابلو نیز در پاسخ به این سوال که آیا تمایلی از سوی متکی برای پیوستن به تیم انتخاباتی دولت فعلی وجود دارد؟ آن را "شوخی باورنکردنی" دانست و در مورد نسبت فعلی متکی با رئیس جمهور تشریح کرد: مجموعه نقد هایی که آقای متکی در دوران وزارت خارجه داشت عامل خروج ایشان آن هم با وضعی فجیع از دولت شد.

دبیر کل جبهه پیشگامان خدمت به خانواده های ایرانی مدل برنامه ای متکی در مقابله با تورم ، گرانی و ایجاد اشتغال را "مبتنی بر تولید و سرمایه گذاری از منابع داخلی و خارجی" عنوان کرد و در تشریح برنامه خود به هدایت منابع نقدینه مردم به سمت تولید و همچنین بهره گیری از عواید هدفمندی یارانه ها به نفع افزایش تولید ملی اشاره نمود.
جورابلو با نقد روشی طرح هدفمندی یارانه ها افزود: اگر مبانی این طرح به انجام نرسد آنچه حاصل خواهد شد هدرمندی یارانه ها خواهد بود.

نماینده قالیباف در ادامه این مناظره استفاده از امکانات شهرداری توسط کروبی و موسوی در انتخابات گذشته را امری عادی برای شهرداری دانست و اضافه کرد: مجموعه سالن ها و امکانات شهرداری توسط گروه های مختلف سیاسی اجاره می شود و در آن شخص شهردار تهران نقشی ندارد.

از نکات قابل توجه این مناظره صحبت های اولیه جورابلو نماینده متکی بود که با اشاره به حمایت مجموعه خود در سال 84 از قالیباف ، گفت: ارادت ما به شخص آقای قالیباف همیشگی است لکن مشکل ما با تیمی است که جریان ستادی ایشان را اداره می کند.
 وی همچنین افزود: تسلط الگوی "از بهشت تا پاستور" و تعجیلی که تیم مشاورین قالیباف در رئیس جمهور کردن ایشان دارند نوعی شتاب زدگی و نمایش گرایی را در برنامه های مدیریتی شهرداری حاکم نموده که  ای کاش اطرافیان ایشان دقت و تامل بیشتری می داشتند.

این مناظره که تا نزدیک ساعت 21 به طول انجامید مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت .

متکی: رشوه در کشور بیداد می‌کند/ اقتصاد دولتی جواب نمی‌دهد

 

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: رشوه در کشور بیداد می‌کند، در برخی ادارات و محاکم ما ابتدایی‌ترین کار مردم بدون پرداخت پول انجام نمی‌شود.

منوچهر متکی عصر چهارشنبه در جمع گروهی از مردم نیشابور در تکیه ابوالفضلی این شهر، اظهار کرد: به‌ روسای قوای قضایی و اجرایی پیشنهاد دارم برای مقطعی از مردم بخواهند هر کس رشوه داده است اگر اعلام کند در امان است و بعد ببیند چه اتفاقی می‌افتد.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: در این باره نمونه زیاد جمع‌آوری کرده‌ام برای مثال تولید‌گری که 25 سال  لوازم الکتریکی تولید می‌کرده با کسی که شبیه تولید او کالایی چینی با مارک پایین‌تر آورده به مشکل و دادگاه خورده است، کار به جایی رسیده که مجبور می‌شود 70 هزار دلار در پارک‌ به نماینده محکمه بپردازد و تازه رشوه‌گیرنده شروع به شمارش پول‌ها می‌کند که ببیند درست است یا نه.

به گزارش مهر،  متکی تصریح کرد: حمایت از تولید، دادن یک برگ مجوز نیست، باید یک پروسه و فرآیند برای حمایت از تولیدگران تعریف شود.

وی بیان کرد: بررسی‌ها در علل موفقیت اقتصادی کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که حداقل 80 درصد اقتصاد آنها دست بخش خصوصی و 20 درصد دولتی است درحالی که در ایران این نسبت برعکس است.

وزیر اسبق امور خارجه  با بیان اینکه مقدار نقدینگی در ابتدای دولت نهم 60 هزار میلیارد تومان و اکنون پس از گذشت حدود هشت سال 560 هزار میلیارد تومان است، گفت: این وضعیت سبب شده است به عوض اینکه پول ما در بورس سالم به سمت هدایت برای پشتیبانی از تولید برود به سمت اقتصاد زیرزمینی و دلالی گرایش پیدا کرده است.

متکی به ماجرای مرتضوی مدیرعامل تامین اجتماعی اشاره و تصریح کرد: ماه‌ها کشور بازیچه قصه این آقا شده بود که آقا مدیرعامل بشود یا نشود.

وی گفت: مشکل تامین اجتماعی در بحث شخص مدیرعامل نیست بلکه امروز تامین اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی ایران است که هزاران شرکت تولیدی اقتصادی دارد.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هزاران هزار میلیارد سرمایه مملکت در تامین اجتماعی است، افزود: بنده از خود یکی از اعضای اصلی تامین اجتماعی شنیده‌ام که بسیاری از این شرکت‌ها خورده هستند و آن وقت دولت مجبور است به انحای مختلف بودجه برای جبران این ضررها بگذرد.

متکی تاکید کرد: مالکیت دولتی در اقتصاد جواب نمی‌دهد و باید خیلی از این شرکت‌ها خصوصی شوند.

وی از نحوه عملکرد بنیاد انتقاد کرد و گفت: بنیاد پهلوی سابق که در جای جای این مملکت اموال دارد بعد از انقلاب اسلامی تبدیل به بنیاد علوی شد ولی اسما شد، آیا رسما هم شد، نظام علوی یعنی اگر مالی به ناحق وارد شود باید به‌جای اصلش برگردد، الان صدها هزار هکتار زمین‌های زراعی، باغات و واحدهای مسکونی و تجاری مردم در این بنیاد است، اموال این بنیاد زمان پهلوی به زور و کلاه‌برداری از مردم گرفته شده است، حال اگر مردم بخواهند مطالبه کنند، می‌گویند اگر سند می‌خواهید باید پولش را به قیمت روز بدهید.

در همایش دانشجویان شهرستان هریس عنوان شد

خاطره متکی از مزاح رهبر انقلاب

در دورانی که سفیرجمهوری اسلامی در ترکیه بودم زمانی برای گردهمایی سفرا به تهران آمده بودیم که مقام معظم رهبری که آن موقع در کسوت ریاست جمهوری حضور داشتند و وقتی را برای سفرا می‌گذاشتند تا به طور خصوصی گزارش‌هایشان را بشنوند. بنده نیز گزارشی از ترکیه به محضر ایشان ارائه دادم حضرت آقا از من پرسیدند آقای متکی حالا شما زبان ترکی را هم یاد گرفتید یا نه؟ که در جواب گفتم «بیرآز حاج آقا». ایشان خندیدند و گفتند این رو که همه خامنه ما هم بلد است.

 

وزیر سابق امورخارجه کشورمان با بیان اینکه ما باید مانیفست مبارزه با فتنه‌های انقلاب را برای جوانانی که بیداری اسلامی را رقم زدند صادر کنیم، گفت: مهندسی سیاسی جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است.

به گزارش فارس منوچهر متکی وزیر سابق امورخارجه کشورمان که به دعوت دانشجویان و مردم در شهرستان زلزله‌زده هریس حضور یافته بود در مسجد این شهرستان اظهار داشت: حادثه ای که اتفاق افتاد بسیار تلخ بود اما یک نکته درآن بسیار قابل توجه است که در روزها و شب های ماه مبارک رمضان زلزله زدگان شهرستانهای هریس، و رزقان و اهر احساس کردند که همه ایران در این منطقه حضور دارند و با آنها ابراز همدردی می‌کنند.

وی افزود: اگرچه عده‌ای در این حادثه عزیزان خود را از دست دادند و خسارت‌هایی به بار آمد اما یک بار دیگر ملت ایران همبستگی و همدردی و همراهی خود را نشان داد، از سوی دیگر  دستگاه‌های مسئول مانند وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن هم در یک حرکت کم سابقه با همه توان به صحنه آمدند تا هر چه زودتر مشکلات مردم را بر طرف کنند.

متکی با اشاره به فرهنگ غنی آذربایجان و زبان و هنر به یاد ماندنی‌اش به خاطره‌ای از مقام معظم رهبری در خصوص زبان شیرین آذری اشاره کرد و گفت: در دورانی که سفیرجمهوری اسلامی در ترکیه بودم زمانی برای گردهمایی سفرا به تهران آمده بودیم که مقام معظم رهبری که آن موقع در کسوت ریاست جمهوری حضور داشتند و وقتی را برای سفرا می‌گذاشتند تا به طور خصوصی گزارش‌هایشان را بشنوند. بنده نیز گزارشی از ترکیه به محضر ایشان ارائه دادم حضرت آقا از من پرسیدند آقای متکی حالا شما زبان ترکی را هم یاد گرفتید یا نه؟ که  در جواب گفتم «بیرآز
حاج آقا». ایشان خندیدند و گفتند این رو که همه خامنه ما هم بلد است.

عضوجبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی و دور اندیشی امام راحل استقلال کشورمان در دنیا بی نظیر است، گفت: من در سفر های دیپلماتیک و در ملاقات‌ها و دیدارهای خودم به وضوح مشاهده کردم که مسئولان کشورهای مختلف حسرت استقلال عمل ملت ایران را می‌خورند و در گفت‌وگو ها اشاره می‌کنند که شما آنچه را که می‌پندارید حق است شجاعانه بر زبان می‌آورید اما اگر ما حقی را تشخیص بدهیم به دلایل مختلف نمی‌توانیم آن را بازگو کنیم.

مسئول سابق دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: سی سال قبل که برای ترویج تئوری‌های انقلاب به سراسر دنیا می‌رفتیم و تأکید می‌کردیم که معیارهای حکومت طبق آموزههای اسلام باید عدالت باشد چرا که شعار امام حسین (ع) حذف ظلم بوده است و وقتی منطق اسلام را برای دیگر ملت ها تشریح می‌کردیم  برخی می‌گفتند حرف شما حق است اما دنیا تابع زور است و حرف شما عملی نمی‌شود اما در سال‌های اخیر که نمایندگان جمهوری اسلامی به کشورها می‌روند و مواضع مان را مطرح می‌کنند همان افراد صحه می‌گذارند که حرف شما حق است و ضمناٌ ملت ایران نشان داد که می تواند حرفش را به کرسی بنشاند.

وی افزود: در طول تاریخ انقلاب دشمنان ما تلاش های زیادی کردند که به هر طریق ممکن از تحمیل جنگی همه جانبه تا تحریم های اقتصادی ملت ایران را مجبور کنند تا از گفتمان خود عقب نشینی کند اما به وضوح مشاهده کردندکه این مردم از آرمان های خود بر نمی‌گردند. البته این به معنی این نیست که ملت ایران مشکلاتی ندارد بلکه مردم با درک درست از شرایط توقع خود از مسئولان را برای رفع مشکلات را در جای خود مطرح می‌کنند و به طور جدی پیگیر رفع آن هستند اما از اصول خود و نظام و اعتقادات کوتاه نمی آیند به همین خاطر است که هر جا که پای نظام در میان است مردم علیرغم مشکلات به صحنه می آیند تا ایران را دشمن شاد نکنند.

متکی با اشاره با سالگرد وقایع 11 سپتامبر ادامه داد: پس از حمله آمریکا به افغانستان، ایالات متحده در پی القای این موضوع بود که گزینه بعدی حمله به ایران است و شخص بوش خیلی دوست داشت که به کشورمان حمله کند از طرفی با همه امکانات تسلیحاتی که آمریکا در اختیار داشت یک موضوع را نتوانست در اتاق فکرهای خود حل کند و آن هم این بود که ما ممکن است حمله به ایران را شروع کنیم اما نتوانیم پیش‌بینی کنیم که سرانجام کار چه می‌شود. اینقدر درحل این پیچیدگی ناتوان ماندند که بوش آرزو به دل از کاخ سفید رفت.

وزیر سابق امورخارجه کشورمان افزود: در دوران جدید مدیریت آمریکا ادعای اعمال تحریم‌ها بر علیه دولت و نه مردم را دارد که این ادعای پوچ و توخالی است چرا که سعی کردند باتشدید تحریم‌ها و فشار گسترده به کشورها برای قطع رابطه با ایران به مردم ضربه بزنند. در این شرایط ویژه همه باید دست به دست هم بدهند چرا که دولت در این شرایط تنها می‌شود و همه باید به دولت کمک کنیم که بتواند از پس درصد عظیمی از فشارروانی و در صد کمتری هم تأثیرگذاری بر بیاید.

وی نظریه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب را برای عبور از شرایط تحریم‌ها بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: رهبری گرانقدر انقلاب تأکید کردند که اقتصاد مقاومتی ایستادن و عبور از مشکلات در شرایط فعلی است.

متکی خاطرنشان کرد: تمام تلاش غرب این است که اسلام در دنیا به پایان برسد اما حالا اسلام به مدد انقلاب و بیداری اسلامی تولد دیگری در جهان پیدا کرده است. مخاطبین جدیدی دارند با دین مبین اسلام آشنا می‌شوند و تمام استراتژی منطقه در حال دگرگونی است.

«کشورهای زیادی هم مانند عربستان و اردن و مراکش باید منتظر رسیدن آتش خشم مردم به خرمن حکومت‌های  ظالمانه‌شان باشند. البته به مانند انقلاب ما قطعا مشکلات و فتنه‌های زیادی را برای کشورهایی مانند مصر و تونس و یمن به وجود می‌‌آورند که ما باید مانیفست مبارزه با فتنه‌های انقلاب را به جوانانی که بیداری اسلامی را رقم زدند صادر کنیم.»

متکی تصریح کرد: ما امروز در جهان منادی نظم جدیدی هستیم و به فرموده حضرت آقا مهندسی سیاسی جدید در حال شکل گیری است.

وی یادآور شد: سیستم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که غرب برای مدیریت دنیا برنامه‌ریزی کرده بود از کار افتاده و دیگر حتی مورد اعتماد مردم خودشان نیست . مردم اروپا امروز به نظام ناعادلانه کشورهای‌ خود معترض هستند . ما برای شرایط دنیا و برای تغییر روند مدیریتی آن حرف‌های بسیاری داریم. همان حرف‌هایی که امام راحل از ابتدای شروع نهضت‌شان به درستی مطرح کردند و امروز می‌بینیم بعد از این همه سال هنوز منطبق با تحولاتی است که در سطح جهان رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش در پایان دانشجویان و مردم حاضر در مراسم به بیان سوال‌ها و دیدگاه‌ها و برخی مشکلات ناشی از زلزله پرداختند.

ناگفته‎های متکی از 5 ماه آخر وزارتش

 
وزیر سابق امور خارجه در جمع مردم غرب استان گلستان ناگفته‎های پنج ماه آخر حضورش در وزارت امور خارجه را اعلام کرد.

منوچهر متکی عصر امروز در جمع مردم غرب استان گلستان در شهرستان بندرگز اظهار داشت: برخی معتقد هستند روابط خارجی مهمتر از مسائل اقتصادی است در حالی که بسیاری از مشکلات اقتصادی متاثر از روابط خارجی است.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی یعنی ارتباط با کشورهای جهان و مذاکره کردن برای کسب منافع و همچنین توجه به منافع متقابل است، تصریح کرد: دشمن تلاش می‎کند فقدان گفتگو را بر کشور تحمیل کرده و یا ارتباطات ما را با دنیا به حداقل برساند.

وزیر سابق امور خارجه گفت: هیچ کشوری حاضر نیست در گفتگوهای متقابل از منافع خود بگذرد یعنی معنی گفتگو، سازش و قربانی کردن منافع کشور نیست بلکه با توجه به منافع خود می‎تواند در عرصه بین‎المللی گفتگو و مذاکره کرد.

متکی با اشاره به مذاکره با آمریکا اذعان داشت: در مسئله عراق با توجه به منافعی که ایران داشت و همچنین سلطه‎ای که آمریکا بر آن کشور داشت ما با آمریکایی‎ها مذاکره کردیم.

وی عنوان کرد: ما در آن جلسه گفته بودیم که آمریکایی‎ها در عراق موفق نخواهند شد و آنها بعد از بررسی‎هایی که در کشور خود کرده بودند به حرف ایران رسیدند و سربازانشان را از خیابان‎ها و سطح شهر خارج کردند.

ناگفته‎های متکی از 5 ماه آخر وزارت امور خارجه

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به پیشنهاداتی که در مورد فعالیت های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور داشت، گفت: غربی‎ها می‎گفتند ایران می‎خواهد تولید سلاح هسته‎ای داشته باشد و تلاش کرده بودند با این فکر در عرصه بین‎المللی به اجمال برسند.

وی خاطرنشان کرد: معتقد بودم که ما باید دلایلی از جمله فتوا رهبری نظام در منع استفاده از سلاح هسته‎ای و بازرسی از مراکز هسته‎ای را برای غربی‌های بیاوریم تا آنها به خیال خود فکر کنند مانع از ادامه فعالیت ما شدند و آن را پیروزی برای خود در دنیا به حساب آورند در حالی که ما امتیازی به آنها ندادیم و منافع ما هم تامین می‎شود.

متکی ادامه داد: این پیشنهاد را جداگانه به رئیس جمهور ارائه کردم که ایشان دستور بررسی دادند اما چهار، پنج ماه بعد بنده از وزارت امور خارجه منفک شدم.

در دیپلماسی‎ها دائما باید طراحی جدید داشته باشیم

وی با بیان اینکه در دیپلماسی‎ها دائما باید طراحی جدید داشته باشیم، عنوان کرد: در عرصه دیپلماسی، نظام مقدس جمهوری اسلامی تنها با اسرائیل اصلا مذاکره نمی‎کند ولی با آمریکا در شرایط خاص مذاکره کرده است.

متکی گفت: در سطح روابط خارجی که دشمن تلاش می‎کند فقدان گفتگوی بین‎المللی را برای کشور ما تحمیل کند باید با هوشیاری مانع از رسیدن اهداف دشمنان در این بخش شویم.

وزیر سابق امور خارجه دولت نهم همچنین در مورد رفتار‌شناسی مسئولان تاکید کرد: امام راحل (ره) همیشه تاکید داشتند مسئولان و مردم وحدت داشته باشند و یاری‎گر هم باشیم.

در خلوت شوخی و میوه می‎خورند و ملاءعام نامه می‎نویسند

وی اذعان داشت: مردم ما در اجرای این توصیه به حق بنیانگذار انقلاب اسلامی همیشه آماده هستند اما در بخش مسئولان ما دچار مشکل می‎شویم در حالی که بزرگان دین، امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و آموزه دینی به ما می‎گویند نکات منفی را در خلوت بگویید و مثبت را در ملاءعام؛ اما متاسفانه الان عکس آن اتفاق می‎افتد در خلوت شوخی و میوه می‎خورند و در ملاءعام نامه می‎نویسند.

متکی بیان کرد: نتیجه این عکس‎العمل آن است که ابهت آنها در ذهن مردم کاهش و اعتماد آنها کم می‎شود.

در کشورهایی دیگر هم مسئولان در مقابل مردم به یکدیگر نمی‎پریدند

وزیر سابق امور خارجه ادامه داد: در کشورهایی که امر حکومت در بین مردم مقدس بشمار می‌رود نیز ممکن است که تصمیم اشتباه گرفته شود اما مسئولان در مقابل مردم به یکدیگر نمی‎پریدند.

متکی اضافه کرد: ما یک قدری بداخلاق شدیم در حالی که از دست دادن اعتماد مردم برای دولتمردان، حکومت و مجلس اتفاق خیلی بدی است.

توصیه مقام معظم رهبری باید چراغ راه و اساس تصمیم‎سازی است

وی همچنین با اشاره به انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: توصیه مقام معظم رهبری باید چراغ راه و اساس تصمیم‎سازی است.

متکی افزود: در 24 سال گذشته سه دولت هشت سال سرکار بودند که آخرین آن در کمتر از یک سال دیگر تمام می‎شود و معمولا دولت‎ها در سال آخر دولت خود احساس می‎کنند که خوب کار کردند.

وی تاکید کرد: در دولت پنجم و ششم وقتی که دولت در حال اتمام بود مهاجرانی وزیر و معاون وقت و معاون فعلی بی‎بی‎سی پیشنهاد داده بود که برای ادامه فعالیت رئیس جمهور وقت قانون اساسی تغییر داده شود، دولت هفتم و هشتم نیز تلاش کرد نامزد مورد نظر خودش رای بیاورد و الان هم دولت نهم و دهم شاید تلقی داشته باشد که دولت یازدهم نیز با همین فکر ادامه یابد.

مسئولان تعیین کننده انتخابات نیستند

وزیر سابق امور خارجه ابراز داشت: دولت‎ها در چند سال اخیر با گرایش معین انتخابات برگزار کردند و میدان را به رقیب دادند خود این اتفاقات در 24 سال اخیر نشان‎دهنده این است که مسئولان تعیین کننده انتخابات نیستند بلکه مردم هستند که انتخاب می‎کنند همان‌گونه که در سال 1376 گفتند فلانی رئیس جمهور می‎شود ولی مردم کسی دیگر را برگزیدند.

نتیجه انتخابات برخلاف میل دولت‎ها نشان‎دهنده آزادی است

وی تاکید کرد: نتیجه انتخابات برخلاف میل دولت‎ها تشکیل می‎شود که نشان‎دهنده آزادی در انتخابات است.

متکی با اشاره بهانه‎جویی برخی گروه‎ها و خواص در خصوص روند انتخابات اذعان داشت: هیچ رهبر اپوزیسیون در این کشور 13 میلیون رای نیاورد؛ هاشمی با 11 میلیون رئیس جمهور ایران شد و این نشان‎دهنده نشاط اجتماعی در نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد.

وی ابراز داشت: در شهر تهران رهبر اپوزیسیون 2/2 میلیون رای آورد و رئیس جمهور فعلی 8/1 میلیون رای آورد؛ این ظلم به مردم، رهبری و نظام است چرا حرفی می‎زنید که خوراک دشمن می‎شود.

مردم در انتخابات به چراغ راه نظام را نگاه می‎کنند

وزیر سابق امور خارجه گفت: مردم در انتخابات چراغ راه نظام را نگاه می‎کنند و چشم نگران مردم به نگاه رهبر معظم انقلاب است.

25 روز آینده تصمیم خود را برای آمدن و نیامدن در انتخابات اعلام می‎کنم

وی همچنین در خصوص حضور خود در عرصه کاندیداتوری ریاست جمهوری یازدهم ابراز داشت: برخی از دوستان و رسانه‎ها در مواجه با بنده در این خصوص سوال می‎کنند که آیا قصد ورود به میدان هستم که معمولا پاسخ دادم که آرزو بر جوانان عیب نیست ولی از مدتی پیش در حالی بررسی وضعیت هستم و تا 25 روز آینده تصمیم خود را اعلام می‎کنم.

متکی افزود: بنده سخنرانی در بندرعباس داشتم که خبرنگاری از قول من خبر زد مبنی بر اینکه بنده دی ماه اعلام کاندیداتوری می‎کنم و یا در مشهد نیز خبرنگاری از قول من خبری مبنی بر عدم حضورم در رسانه کار کرده بود که دفترم طی اطلاعیه هر دو خبر را تکذیب و نظر قطعی خود را در خصوص آمدن و یا نیامدن را در روزهای آینده اعلام خواهم کرد.

در این 34 سال انقلاب در هیچ فعالیت اقتصادی وارد نشدم

وی عنوان داشت: در این 34 سالی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئولیت دارم در هیچ کار اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم وارد نشدم و زندگی خود را با حقوق کارمندی و هم اکنون با حقوق بازنشستگی می‎گذرانم.

پاسخ متکی به دختر آتاترک

 


وزیر خارجه پیشین کشورمان به یکی از خاطرات خود در زمان مسئولیت سفارت ایران در ترکیه پرداخت و گفت: خانمی در یکی از مراسم به سمت من دست دراز کرد که من با او دست ندادم. وی به من گفت من دختر آتاترک هستم و تو چرا با من دست ندادی و در جواب گفتم ‌مواظب خودت باش تو دختر آتاترکی و من پسر خمینی‌ام.

به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، منوچهر متکی دشب در مراسمی که بمناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد جامعه ابوذر برگزار شد ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: انقلاب ما از آرمان‌های قوی و چشم‌اندازهای روشنی برخوردار است و این انقلاب قابل افتخار است و امام (ره) برای این مکتب و آرمان‌های این نهضت پا به عرصه میدان گذشت.

وی با اشاره به چرایی وقوع انقلاب خاطرنشان کرد: شرایطی که منجر شد یک نهضت به این بزرگی پیدا شود این بود که ما زمانی تحت سلطه انگلیس و امریکا بودیم و شرایط نشان می‌دهد که پایه‌های حکومت در آن موقع لرزان بود.

وی با اشاره به حدیث «الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم» تصریح کرد: ملک با کفر می‌ماند ولی با ظلم نمی‌ماند برخی گمان می‌کنند هر چه بیشتر دیکتاتوری نشان دهند بیشتر در قدرت می‌مانند در حالی که غافلند این مرکب راکبش را زمین خواهد زد.

متکی مأموریت مشترک سلسله پهلوی را همانند مأموریت آتاترک در ترکیه دانست و گفت: سلسله پهلوی همانند آتاترک در صدد تخریب چهره اسلامی ایران داشت و همان‌طور که آتاترک در فروپاشی دولت عثمانی در ترکیه نقش داشت رضاخان نیز می‌خواست دین را از چهره جامعه ایران بردارد.

وی به تخریب چهره اسلامی در زمان آتاترک در ترکیه اشاره کرد و افزود: غربی‌ها در تلاش بودند که آثار اسلامی را در ترکیه و در ایران از بین ببرند و انقلاب‌های معروف آتاترک در ترکیه در همین راستا راه‌اندازی شد.

وزیر خارجه پیشین کشورمان به یکی از خاطرات خود در زمان مسئولیت سفارت ایران در ترکیه پرداخت و گفت: خانمی در یکی از مراسم به سمت من دست دراز کرد که من با او دست ندادم. وی به من گفت من دختر آتاترک هستم و تو چرا با من دست ندادی و در جواب گفتم ‌مواظب خودت باش تو دختر آتاترکی و من پسر خمینی‌ام.

متکی با اشاره به نقش حجاب و زوال آن در ترکیه خاطرنشان کرد: آتاترک تمام گذشته این کشور و 500 سال حکمرانی حکومت عثمانی و فرهنگ اسلامی را از چهره ترکیه زدود و جدا کرد.

وی به نگاه بدبینانه رسانه ترکیه نسبت به ایران اسلامی گفت: امروز بعد از 70 سال از انقلاب آتاترک نه تنها در بین بدنه مردم که اکثرا مسلمان هستند در بین مقامات آن کشور نیز اطمینان وجود ندارد که بتوانند انقلاب آتاترک را حفظ کنند.
متکی ادامه داد: انقلاب آتاترک ترکیه را محدود کرد و قبل از آن ترکیه حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت.

وزیر سابق امور خارجه به نقش منفی رضاخان و پهلوی دوم در ایران اشاره کرد و گفت: همان‌ مأموریت آتاترک را در ایران رضاخان و محمدرضا پهلوی بر عهده داشت و آن اینکه ایران باید وابسته شود و حتی شاهان دوران پهلوی در کوچک‌ترین تصمیم‌گیری نیز به مشورت سفرای امریکایی و انگلیسی احتیاج داشتند.

متکی ایران دوران پهلوی را ایران وابسته در همه زمینه‌ها دانست و گفت: حتی اگر یک قطعه هواپیما معیوب می‌شد آنها باید می‌آمدند و آن را تعمیر می‌کردند و حال این را مقایسه کنید با ساخت جنگنده قاهر 313.

متکی در ادامه به ضعف کلیسا در زمان‌های گذشته اشاره کرد و گفت: دین مسیحیت به علت تحریف آن و برخورد بسیار بد آن با علم تضعیف شد ولی امام با نگاه الهام بخش و مستقل و مثبت به علم دین اسلام را در ایران متحول کرد.

وی ادامه داد:‌ ملتی که متحول شده می‌تواند منبع تحول باشد همان‌گونه که پیامبر منشا تحول شد و صف سه نفره اسلام تبدیل به صفوف میلیونی در جهان شد.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با اشاره به اینکه امام دین‌مداری را با مفهوم درست به جامعه آورد خاطرنشان کرد: امام فرهنگ «به من چه و به ما چه» را به فرهنگ اتحاد، همدلی و وحدت تبدیل کرد.

وی از خصوصیات بارز جنگ تحمیلی اتحاد و همدلی دانست و گفت: جنگ هشت‌ساله نخستین جنگی است که در تاریخ کشور بود که حتی نتوانستند یک وجب از خاک ایران را تصرف کنند و این ملت شکوهی را به نمایش گذاشت که همگان تعجب کردند.

متکی با اشاره به انتخابات مجلس و نقش دشمنان در القاء از دست رفتن مشروعیت اضافه کرد: دشمنان درصدد بودند القاء کنند که اگر در انتخابات مجلس مردم زیر 30 درصد شرکت کنند آنگاه می‌توانند مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند ولی رکوردی که ملت زد بالای 60 درصد بود.

متکی انقلاب ایران را یک انقلاب مردمی دانست و گفت: انقلاب ما یک کودتا نبود و نیست و مسئولیت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایرانی مشروط است مشروط به چارچوب‌ها و شرایط و این‌گونه نیست فردی در یک جایگاه بتواند همه شرایط نظام را به چالش بکشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر آبروی کسی با آبروی انقلاب تصادم پیدا کند خدا آبروی انقلاب را حفظ خواهد کرد برای اینکه در راه این انقلاب صدها و هزاران شهید جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر امور خارجه پیشین امام، اسلام و مردم را از شاخصه‌های انقلاب دانست و گفت: برای حفظ این شاخصه‌ها باید حکومت کارآمد باشد و اگر در جایی به بیراهه رفتیم به خاطر تحلیل غلط و ناکارآمدی‌هاست و اسلام به ما می‌گوید خوبی‌ها را علنی بگویید و بدی‌ها را در خفا و اگر ما این کار را بر عکس عمل کنیم دچار مشکل خواهیم شد.

وزیر امور خارجه پیشین درادامه به اهمیت حضور مردم در صحنه پرداخت و گفت: جمال عبدالاناصر کانال سوئد را ملی کرد ولی بعد از او انور سادات با قرارداد کمپ دیوید ننگ بزرگی را برای ملت مصر به جا گذاشت.

متکی انحراف کشورها را در سه حالت دانست و گفت: انحراف مردم، انحراف در رهبری و انحراف در مکتب که انحراف در مکتب بدترین نوع انحراف است.

وزیر امور خارجه پیشین یکی از ویژگی‌های ملت ایران را بصیرت‌ آنها دانست و گفت: امام ملت ایران را جزو بالاترین ملت‌ها می‌دانست همان‌طور که رهبری ما چنین نگاهی به ملت دارد و مردم ما در شرایط حساس در صحنه حضور پیدا می‌کنند و این از ویژگی‌های منحصر به فرد مردم ایران است.

وی ادامه داد:‌ ارتباط امام با مردم به اندازه‌ای بود که هیچ کس به اندازه امام ملت ایران را نشناخته‌ بود و هیچ کس به اندازه مردم ایران، امام را شناسایی نکرده بود.

متکی در پایان به اهمیت پیروی از ولایت اشاره کرد و گفت: پیروی از ولایت در غدیر مهم بود ولی ولایت‌مداری در عاشورا و در شرایط سخت ارزشمند است و مقام معظم رهبری چه زیبا می‌گوید آنها که در غدیر بیعت کردند وفا نکردند ولی آنهایی که در عاشورا بیعت از آنها برداشته شد وفا کردند و بدانید مقام معظم رهبری هم‌اکنون نقش امام را ایفا می‌کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا