قاتل پنج سرباز آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ در عراق به قتل رسیده بودند، روز گذشته در دادگاه نظامی آمریکا به حبس ابد محکوم شد.

شبکه المنار نوشت: دادگاه نظامی آمریکا یک سرباز آمریکایی را به جرم قتل پنج نظامی این کشور در عراق به حبس ابد محکوم کرد.

بنا به این گزارش، سرباز قاتل که "جان راسل" نام دارد سه روز گذشته به قتل عمد این پنج سرباز آمریکایی اعتراف کرد.

این پنج سرباز به هنگام عیادت از دیگر سربازانی که به بیماری روحی و روانی در اردوگاه "لیبرتی" که از بزرگترین پایگاه نظامی آمریکایی در عراق محسوب می شود، به قتل رسیدند.

ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که حادثه تیراندازی جان راسل به سوی سربازان آمریکایی در سال 2009 ناشی از فشارهای روحی و روانی جنگ و مبارزه بود.

دیوید کان، قاضی مکلف له تعیین مجازات راسل در دادگاه نظامی در شنال غربی آمریکا گفت: جان راسل با وجود اینکه هنگام شلیک دچار اختلالات عقلی و روانی شده بود، مسئول این جنایت است.
این سرباز که متولد ایالت تکزاس است بدون امکان آزادی وی به شروط خاص و همچنین با تنزل درجه و از دست دادن مزایای مالی به حبس ابد محکوم شد.

بسیاری از سربازان آمریکایی به دلیل مشکلات روانی تحت مداوا قرار می‌گیرند و ارتش آمریکا برنامه‌هایی برای ترمیم روان آنان آغاز کرده است.

شبکه الجزیره گزارش داد؛ سالانه تقریباً 3 هزار سرباز آمریکایی به دلیل تحمل فشارهای ناشی از شرکت در جنگ به ویژه در عراق و افغانستان به اختلالات روانی دچار می‌شوند و خود یا دیگران را به کام مرگ می فرستند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا