اگرچه حضور جلیلی در انتخابات منجر به ابراز فشارهایی از سوی گروه های سوم تیری برای کناره گیری سایر نامزدها به نفع وی و به بهانه حضور هاشمی رفسنجانی شده، اما به نظر می رسد در میان گروه های سوم تیری و نهادهای انقلابی تاثیر گذار در اضلاع اصولگرایی، اجماع بر روی جلیلی چندان هم مورد قبول نیست. در این­باره چند نکته قابل تامل است.

نخست اینکه اگرچه حضور جلیلی منجر به آن شده که دکتر قالیباف دارای ظرفیتهای کمتری برای نامزدی نظام باشد، اما از سوی دیگر با حضور هاشمی تمرکز گروه های منتقد سوم تیری و دولتی بر تخریب قالیباف کمتر شده است و این می­تواند فرصتی باشد برای آنکه قالیباف خود را از گزند تخریبها دور نگه دارد. شاید به همین دلیل باشد که سایت رجا بعد از چند روزی دوباره به فکر قالیباف افتاده و او را در پیوند با هاشمی معرفی کرده است. در واقع تحلیل جبهه پایداری آن است که موقعیت کنونی نباید موجب غفلت از تحرکات قالیباف و ائتلاف سه گانه برای در سایه ماندن و در معرض تخریب نبودن و در نتیجه افزایش پتانسیلهای رای آوری شود.

 رجا در تخریب دکتر قالیباف ذیل تیتر «حامی خاموش 8 سال گذشته، منتقد این روزهای هاشمی رفسنجانی/ چرا مردم تقابل قالیباف - هاشمی را باور نمی‌کنند؟» مدعی شده است که: «محمدباقر قالیباف و رسانه هاي متعدد و پرشمار حامي او، در حالی این روزها ژست منتقد هاشمی را گرفته است که در طول هشت سال گذشته حتی در زمان نقش آفرینی هاشمی رفسنجانی در فتنه 88، موضع انتقادی نسبت به وی نداشته است. قالیباف آن زمان نیز که خیز نهایی را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برداشته بود، به دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی که ریاست دولت تکنوکرات ها را در دهه 70 بر عهده داشت، رفت تا گمانه زنی ها درباره رابطه اش با هاشمی را بار دیگر شدت بخشد و اين در حالي بود كه در انتخابات 84 و هنگامي كه در مرحله دوم اين انتخابات امر بر انتخاب ميان احمدي نژاد و هاشمي داير شد، اين هاشمي بود كه از سوي ستادهاي قاليباف براي حمايت انتخاب شد و مسئول ستاد وي در بيانيه اي از حمايت از هاشمي رفسنجاني سخن گفت.

 شهردار تهران این رابطه را حتی تا اواخر سال گذشته حفظ کرد و در یک سخنرانی صراحتا از تکنوکراسی که رویکرد دولت هاشمی بود، تمجید کرد، هر چند بعدها کوشید با اختراع الفاظی چون "تکنوکراسی متصل به وحی" این موضوع را تحت شعاع قرار دهد. البته قالیباف با آغاز سال 92 و شدت گرفتن احتمال حضور هاشمی در انتخابات و برای آنکه خود را نماینده تفکر اصولگرایی معرفی کند به رویه هشت سال گذشته خود پشت پا زد و رویکرد دیگری را برگزیده است.»

 نکته دیگری که باید مورد اشاره قرار بگیرد آن است که اگرچه در بدو حضور جلیلی در انتخابات گروه های سوم تیری و نیز چهره های نزدیک به جبهه پایداری و همینطور شخص لنکرانی، خود را برای اعلام انصراف به نفع وی و عدم رقابت گفتمانی با جلیلی آماده کرده بودند، اما از فضای کلی حاکم بر رسانه های اصلی آنها بخصوص سایت رجا به عنوان ارگان اصلی و آنلاین جبهه پایداری اینگونه استنباط می شود که لایه هایی از مقاومت در قبال این تصمیم وجود داشته که چندان هم غیر جدی نیست. به نظر می رسد جبهه پایداری قصد ندارد به این راحتی و بدون گرفتن امتیازی مطلوب بازی را به سوم تیریهای نزدیک به ایثارگران و رهپویان و نیز حلقه رسانه های کیهانی واگذار کند.

 

 تصویر و تبلیغی خاص برای جلیلی به طور مشخص در رسانه های مزبور دیده نشده و فضای سیاسی آن مملو از پوشش تحرکات لنکرانی است و در معدود مطالبی که از جلیلی نام برده شده است نیز نام و نشان لنکرانی نیز دیده می شود.

دیدار اخیر لنکرانی با مصباح و نیز اظهارات مصباح در این دیدار و نیز تیتری که رجا برای این دیدار در نظر گرفته به نوعی نشان از آن دارد که جبهه پایداری در قبال اجماع بر سر جلیلی مقاومت می­کند. طبیعی است که این مقاومت میتواند به سود جریان ائتلاف سه گانه و نامزد خروجی آن باشد. رجا نیوز علی رغم حضور جلیلی در انتخابات از لنکرانی به عنوان نامزد اصلح نام برده و ضمن تاکید چند باره بر اصلح بودن لنکرانی، به نقل از مصباح در دیدار با لنکرانی نوشت: «ما ایستاده ایم و عقب گردهم نداریم. نظری داشتیم و گفتیم نظر ما تغییر نکرده است ما ثابت هستیم و این یک برد است که ببینیم وظیفه چیست همان را انجام دهیم. برخی می گویند اگر رأی نیاورید آبرو و حیثیت شما می رود و اگر حیثیتی داریم برای همین کارهاست. این امور مربوط به الان نیست من از 6،7 سال پیش فکرش را کرده‌ام و مطمئن هستم همه حواث عالم در اراده ام سر سوزنی اثر نخواهد داشت. یک تشخیص قطعی بوده و وظیفه همین است چه آبرو برود یا نرود، شما هم به وظیفه خودتان عمل کنید.»

لنکرانی هم به شکل واضحی کناره گیری به نفع جلیلی که قبلا بر آن تصریح میکرد را مبهم و ناواضح پاسخ گفته است: «در مسیر رقابت‌های انتخاباتی در حال حاضر کسانی که گفتمان انقلاب اسلامی را نمایندگی می‌کنند متعدد هستند. این امر در این مرحله بد نیست اما در نهایت این گفتمان باید با یک پرچم‌دار به میدان بیاید.»

البته در رابطه با این نکته باید این سناریو را هم در نظر داشت که شاید لنکرانی قصد داشته باشد تا با عدم انصراف رسمی از فرصت تبلیغات و رسانه ملی به عنوان تریبونی برای حمایت از جلیلی استفاده کند.

 

نکته درخور توجه دیگر آن است که در رویکرد گروه های سوم تیری (فارغ از جبهه پایداری) نیز اجماعی صد در صدی بر روی جلیلی شکل نگرفته و در برخی از رگه های نهادهای تصمیم ساز نسبت به این تصمیم تحفظ وجود دارد. به این معنی که این طیف با وجود سوم تیری بودن بر حضور جریان ائتلاف و عدم کناره گیری آن اصرار دارند. اگرچه شاید دلیل چنین اصراری را بتوان در عدم اعتماد به جلیلی برای رای آوری دانست، اما شاید این اصرار را نیز بتوان در راستای استفاده از پتانسیل دکتر قالیباف برای رقابت با هاشمی و مشایی (احتمال حضور مشایی کم است) بر سر آرا خاکستری و شکستن رای این دو در این بخش از سبد آرا دانست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا