«پارک گئون هه» رئیس جمهور کره جنوبی امروز سه شنبه خواهان مذاکره با کره شمالی برای مورد استفاده قرار دادن مواد خام اولیه و ترخیص تولیداتی شد که در مجموعه صنعتی مشترک مرزی در کارخانه‌ها باقی مانده‌اند.


رئیس جمهوری کره جنوبی خواستار مذاکره با دولت کره شمالی درباره مجموعه صنعتی مشترک مرزی شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «پارک گئون هه» رئیس جمهور کره جنوبی امروز سه شنبه خواهان مذاکره با کره شمالی برای مورد استفاده قرار دادن مواد خام اولیه و ترخیص تولیداتی شد که در مجموعه صنعتی مشترک مرزی در کارخانه‌ها باقی مانده‌اند.

در جلسه کابینه دولت، پارک به وزیر اتحاد کره جنوبی دستور داد دراین باره به کره شمالی پیشنهاد ارائه کند.

مجموعه صنعتی کائه سونگ که 10 کیلومتر در درون مرزهای کره شمالی قرار دارد از ماهها پیش به دنبال تشدید تنش در روابط دو کشور و افزایش تهدیدات نظامی تعطیل شد و همه کارگران این مجموعه صنعتی از کار بیکار شدند.

بیش از 50 هزار نفر از مردم کره شمالی و حدود 2هزار نفر از کره جنوبی در این مجموعه صنعتی مشغول کار بودند.

دولت کره جنوبی موافقت کرده که 270 میلیون دلار به 120 شرکت کره ای که در این مجموعه صنعتی فعالیت می‌کنند و مجبور شدند تولیدات خود را متوقف کنند کمک کند.

تخیمن زده می‌شود که کل خسارات در مجموع 1 تا 3 تریلیون وون باشد.

در حال حاضر بسیاری از کالاهای تولید و بسته بندی شده به دلیل خارج شدن فوری نیروهای کار و تعطیلی کارخانه در انبارها باقی مانده و ترخیص نشده است.

پارک در جلسه کابینه گفت: برای ترخیص کالاها و مواد خام اولیه‌ای که در کارخانه ها باقی مانده است باید با کره شمالی مذاکره کنیم.

تنش در روابط کره شمالی و جنوبی از زمان آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه فوریه به اوج خود رسید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا