حكم اعدام عاملان ترور شهيد قاضي حسن مقدس، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسراي ارشاد ساعت ‌9:48 صبح روز پنجشنبه، مصادف با سالروز شهادت وي در خيابان احمد قصير مقابل دادسراي ارشاد در ملاءعام به مرحله‌ي اجرا در آمد.
مجيد و حسين كاووسي‌فر با توجه به اتهاماتي كه در محل اجراي حكم نيز اين اتهامات به همراه راي دادگاه قرائت شد، مورد محاكمه قرار گرفتند و پس از تاييد حكم از سوي ديوان عالي كشور به اعدام محكوم شدند كه نهايتا حكم اعدام آنان، روز پنجشنبه اجرا شد.

مجيد كاووسي‌فر 27 ساله متهم به محاربه و افساد في‌الارض في‌المباشره و مداخله از طريق: مجيد و حسين كاووسي‌فر با توجه به اتهاماتي كه در محل اجراي حكم نيز اين اتهامات به همراه راي دادگاه قرائت شد، مورد محاكمه قرار گرفتند و پس از تاييد حكم از سوي ديوان عالي كشور به اعدام محكوم شدند كه نهايتا حكم اعدام آنان، روز پنجشنبه اجرا شد.

الف) مباشرت در ‌3 فقره قتل عمدي، شهيد حاج حسن مقدس(معاون دادستان تهران)، گروهبان بشير سهامي(محافظ بانك) و هوشنگ تلاشي(ارباب رجوع بانك)

ب) مباشرت در ‌4 فقره ايراد ضرب و جرح عمدي از طريق تيراندازي با سلاح گرم در جريان سرقت مسلحانه

ج) مشاركت در ‌5 فقره سرقت مسلحانه از بانك ملي شعبه آهنگ، امامت، نيك نام، حدادعادل و بانك صادرات شعبه صفاي شرقي

د) مشاركت در سرقت مسلحانه ‌3 دستگاه اتومبيل

هـ) مشاركت در سرقت مسلحانه اسلحه سازماني سرباز نگهباني سفارت قرقيزستان

و) مباشرت در سرقت سلاح كمري نگهبان بانك صادرات

ز) حمل و نگهداري ‌3 قبضه سلاح غيرمجاز و مهمات

بوده است كه بر اساس اين جرايم ارتكابي به اعدام محكوم شد.

هم‌چنين متهم ديگري كه امروز اعدام شد، به نام «حسين» 22 ساله متهم به محاربه و افساد في‌الارض از طريق مشاركت و معاونت با متهم رديف اول در:

الف) ترور حاج حسن مقدس از طريق تسهيل در ترور و همكاري با مباشر در انجام عمليات تروريستي

ب) سرقت اسلحه كلاشينكف از نگهبان سفارت قرقيزستان به صورت مسلحانه

ج) مشاركت در سرقت مسلحانه از بانك ملي شعبه امامت

د) مشاركت در سرقت مسلحانه دو دستگاه اتومبيل شخصي

هـ) حمل و نگهداري ‌3 قبضه اسلحه غيرمجاز و مهمات مربوطه

بوده است كه او نيز به دار مجازات آويخته شد.

لازم به ذكر است دو سال پيش شهيد حاج حسن مقدس پس از خروج از دادسرا و سوار بر خودرو خود هنگام عزيمت به منزل توسط اين افراد هدف حمله‌ي تروريستي قرار گرفت و به شهادت رسيد.

حاشيه‌هاي مراسم اجراي حكم:

1- متهمان ساعت 9:45 تحت حفاظت شديد ماموران انتظامي كه برخي از آنها نقابدار بودند وارد صحنه‌ي اجراي حكم شدند، ساعت 9:47 طناب‌دار بر گردن مجرمان افتاد و همزمان ساعت 9:48 با بالا رفتن اهرم جرثقيل اعدام شدند. پيش از اين ساعت اجراي حكم 10 صبح عنوان شده بود.

2- از دقايق اوليه صبح روز پنجشنبه انبوه جمعيت جهت تماشاي صحنه‌ي اعدام در محل حاضر بودند و خيابان‌هاي منتهي به محل اجرا مسدود بود.

3- حضور خبرنگاران و تصويربرداران رسانه‌هاي خارجي نيز به چشم مي‌خورد.

4- هنگام اجراي حكم شعار مرگ بر منافق و مرگ بر آمريكا از سوي گوينده‌اي كه در جايگاه اعلام حكم قرار داشت سر داده شد.

5- «مجيد كاووسي‌فر» زماني كه طناب دار بر گردنش بود هم‌چنين پيش از آن مدام به مردم لبخند مي‌زد و حتي لحظات آخر براي آنان دست تكان داد اما «حسين» از لحظات ابتدايي به شدت مضطرب بود.


6- ساعت 10:13 با پايين آوردن معدومان و تاييد مرگ آنان و متفرق شدن مردم توسط ماموران انتظامي، صحنه‌ي اعدام جمع‌آوري و دقايقي بعد عبور و مرور در خيابان احمد قصير به صورت عادي در آمد.


قاضي سعيد مرتضوي دادستان تهران پيش از اجراي حكم در خصوص اتهامات، نحوه‌ي دستگيري و صدور حكم اين متهمان در جمع خبرنگاران سخن گفت.

يزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا