اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درپاسخ به خبری که تحت عنوان " کتاب های خریداری شده ای که برگشت داده شد "در برخی سایت های خبری منتشر شده بود جوابیه ای منتشر نمود.

 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طبق آئین نامه و شیوه نامه خرید کتاب و براساس اعتبارات فرهنگی موجود هر ساله از ناشران و مؤلفان اقدام به خریداری کتاب می نماید البته به شرط بومی بودن ناشر و نویسنده و اینکه چاپ اول کتاب بوده و از سال چاپ آن نیز بیش از یک سال نگذشته باشد. مضافاً اینکه با تأیید هیئت انتخاب و خرید کتاب، تنها مجاز به خرید 30 درصد از کتاب در سقف تیراژ 1000 نسخه  می باشد.

در خصوص کتاب دو جلدی سیمای تفت نوشته آقای کاظم دهقانیان نصرآبادی لازم به توضیح است که این کتاب چاپ سال 1387 و به ازای هر جلد 15 هزارتومان بوده و پس از درخواست خرید از سوی مؤلف و بر اساس مصوبه هیئت انتخاب و خرید کتاب در سال 1388 ، از سوی این اداره کل تعداد 200 جلد از این کتاب با تخفیف 40 درصد جمعاً به مبلغ18 میلیون ریال از وی خریداری شده است.

در همان سال با توجه به دستورات حضرت آیت ا... وافی و مرحوم آیت ا... حسنعلی امام جمعه فقید تفت به جهت اینکه خرید مجدد آن کتاب امکان پذیر نبوده، با پیگیری از سوی این اداره کل تعداد 400 جلد نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی خریداری می گردد. بدین ترتیب از هیچ کتاب و نویسنده ای به اندازه ایشان در آن زمان حمایت نشده است.

علیرغم این موضوع، نامبرده بدون موافقت کمیسیون خرید کتاب و اطلاع رسانی به ایشان تعداد 800 جلد دیگر کتاب فوق الذکر را بصورت امانتی به اداره کل تحویل می دهد که در زمان مدیران کل سابق و اسبق، بارها در این خصوص به ایشان تذکر داده می شود که کتاب های وی مجدداً قابل خریداری نیست.

ایشان پس از تعلل و اصرار فراوان بر خرید کتاب هایشان و پاسخ اداره کل مبنی بر عدم امکان خرید، در مورخ  هشتم اردیبهشت ماه سال جاری به این اداره کل مراجعه و شخصاً درخواست ارجاع کتاب های امانتی خود را می نماید و پس از اینکه اعلام می نماید وسیله نقلیه ندارد، در مورخ نهم اردیبهشت با هماهنگی های صورت گرفته، تعداد 800 جلد کتاب امانتی وی با ماشین دولتی به شهر تفت برده شده و توسط خود ایشان و بصورت سالم در مکان کتابخانه دکتر واحد تفت با امضای برگ مربوط، کتاب ها را شخصاً تحویل می گیرد.

ولی متأسفانه پس از این کار نامبرده کتاب ها را  به مدت دو روز در خیابان رها نموده و اقدام به جو سازی و دروغ پراکنی نموده و اظهار می دارد که کتاب های خریداری شده اش پس از چند سال به او برگردانده شده و در خیابان رها شده است و در حالی که تمامی کتاب ها بصورت سالم و در نایلون های خود همچنانکه روز اول به این اداره کل آورده، وی وانمود می کند که این کتاب ها آسیب دیده است. لازم به ذکر است کتاب ها یک روز بعد توسط خود ایشان در اتاقی در کتابخانه دکتر واحد تفت گذاشته می شود.

جای بسی تأسف است که نویسنده ای که خود را یک معلم بسیجی  می داند انتظار دارد اعتبارات محدود خرید کتاب که متعلق به تمامی ناشران و مؤلفان استان بوده و می بایست با عدالت تقسیم گردد، فقط به او اختصاص یافته و توقع دارد تمامی کتاب هایش توسط این اداره کل خریداری شود.  وی همچنین در صد  آن بوده که طی جوسازی به وجود آمده در آستانه برگزاری انتخابات در سال جاری با تحت فشار قرار دادن مسئولان توقع غیرعادلانه و غیر منطقی خود را بر آورده نماید.

لذا  با توجه به رسانه ای کردن موضوع توسط ایشان و اظهارات کذب و بی پایه و اساس نامبرده مقتضی است مراتب به صورت مناسب جهت روشنگری به اطلاع عموم رسانده شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا