گروه سیاسی مشرق- ائتلاف سه گانه اصولگرایان، اولین ائتلاف انتخاباتی برای خردادماه 92 است که از چندماه پیش و به یکباره در فضای انتخاباتی کشور بر سر زبان ها افتاد؛ ائتلافی متشکل از علی‌اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل.

 

ائتلاف دیگر اصولگرایان «ائتلاف پنج گانه یا اکثریت اصولگرایان» است که از محمدرضا باهنر، یحیی آل اسحاق و منوچهر متکی،  مصطفی پورمحمدی و محمدحسن ابوترابی تشکیل شده است.

 

اعضای این دو ائتلاف انتخابات ریاست جمهوری در روزهای اخیر در سفرها و سخنرانی های انتخاباتی خود از زمان معرفی کاندیدای نهایی، کنار نکشیدن به نفع افراد دیگر و مسائل و شایعات پیش آمده پیرامون ائتلاف ها سخن گفته اند  که در ادامه بخش هایی از این اظهارات را ملاحظه می کنید؛

 

احتمالا شهرداری خیابانی است که به پاستور منتهی می‌شود

 

غلامعلی حداد عادل، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، در نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه علم و صنعت به توضیح علت ائتلاف سه گانه و همچنین سوابق اعضای این ائتلاف پرداخت و گفت: در این ائتلاف ما به عنوان کسانی که فکر می‌کردیم آرای مردم را دارند، جمع شدیم، پیشینه رای بنده در چهار دوره انتخابات مجلس در تهران بود، آقای ولایتی هم به جهت حضور 16 ساله‌اش در وزارت امور خارجه و آقای قالیباف نیز به دلیل یک بار شرکت در انتخابات مطرح شد. البته احتمالا شهرداری خیابانی است که به پاستور منتهی می‌شود.

 

حداد عادل در پاسخ به چرایی سازوکار ائتلاف پیشرفت گفت: ما به عنوان کسانی که خود را اصولگرا نامیدیم، اعتقادمان بر این است که اصولگرایان باید در انتخابات آینده پیروز باشند. طبیعتا همین اعتقاد را اصلاح‌طلبان نیز دارند. به همین دلیل از چند ماه پیش تصمیم گرفتیم کسانی که رای بیشتر دارند دور یکدیگر جمع شوند. یکی از این افراد من بودم که پیشینه داشتن رای‌ام از چهار دوره قبلی انتخابات مجلس مشخص بود. فرد دیگر آقای ولایتی که وضعیتشان به جهت تصدی وزارت خارجه در 16 سال مشخص است و نفر سوم آقای قالیباف است که یک دوره در انتخابات شرکت کرده بود.

 

این عضو ائتلاف پیشرفت تاکید کرد: برای تعیین گزینه نهایی ائتلاف، نظرسنجی را از مردم انجام می‌دهیم که ممکن است این کار در هفته‌های آینده و با افزایش شور و شوق انتخاباتی مردم انجام شود. نظرسنجی که یکی از عوامل کنار رفتن دو نفر اعضای ائتلاف است.

 

حدادعادل در واکنش به انتشار اخباری در مورد اینکه گزینه نهایی ائتلاف قبل از ثبت‌نام اعلام می‌شود، گفت: ما تصمیم نگرفتیم که قبل از ثبت‌نام گزینه نهایی را اعلام کنیم. تاکنون بنا شده که هر سه نفر ثبت نام کنیم. عجله‌ای نیست و وقت هم زیاد است.

 

من هم مانند ۲ نفر دیگر فعالم

 

غلامعلی حدادعادل عضو ائتلاف پیشرفت در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وی در دانشگاه علم و صنعت، درباره نوع فعالیت 3 عضو ائتلاف پیشرفت که از آن برداشتهایی صورت گرفته بود، گفت: می‌بایست توضیح دهم که خبرنگار محترمی که روز گذشته (یکشنبه) خبر مربوط را مخابره کرد توجه به بافت صحبت و مقصود من نکردند زیرا مسلم است که هیچ یک از ما 3 نفر نیامدیم که قبل از تعیین فرد نهایی به نفع دو نفر دیگر تبلیغ کنیم.

عضو ائتلاف پیشرفت تصریح کرد: در این مرحله وظیفه ما حمایت از ائتلاف است؛ آنچه من گفتم در توضیح سؤال دانشجویی بود که از فعال بودن آقای قالیباف و ستادهای وی پرسیده بود و من در جواب گفتم ما اطلاع از فعالیت‌های ایشان داریم و از روز اول هم ایشان به ما گفته بودند که فعالیت می‌کنند؛ من هم فعالیت می‌کنم، من برای اینکه ماجرا عجیب جلوه نکند گفتم با توجه به رئیس جمهور فعلی که از شهرداری به ریاست جمهوری رسیده و همچنین نمونه‌های مشابه خارجی مثل آقای اردوغان که اول شهردار استانبول بود طبیعی است ایشان که شهردار است بخواهد در مرحله بعد قدم در عرصه انتخابات بگذارد و این نمونه‌ها مشوق ایشان باشد.

 

حدادعادل در پایان خاطرنشا‌ن کرد: اما این گفته به این معنا نبوده که بنده خبر از آینده دارم و یا خواستم نظر خود را بیان کنم؛ ما بنا نداریم که قبل از تعیین فرد نهایی بر اساس ساز و کاری که خودمان مشخص می‌کنیم بیاییم و اعلام نظر کنیم، مطمئنا حضور هیچ یک از اعضای ائتلاف سه‌گانه حضور تشریفاتی نیست و من نیز مانند 2 نفر دیگر فعالم.

 

ثبت‌نام هر سه عضو ائتلاف در انتخابات

 

علی اکبر ولایتی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نحوه انتخاب کاندیدای نهایی ائتلاف فوق گفت: این كه هر سه نفر ما برای انتخابات ثبت نام كنند نه تنها ضعف نیست بلكه نقطه قوت است چرا كه هر سه ما می‌ توانیم از فرصت‌ها و امكانات موجود به صورت قانونی استفاده كنیم.

 

وی ادامه داد: این سه نفر همچنین می توانند در میزگردهایی كه ممكن است صدا و سیما ترتیب دهد به هم كمك كنند و هر كدام در حوزه تخصص خود پاسخگوی سوال‌ ها باشد.

عضو ائتلاف پیشرفت همچنین خروج یکی از اضلاع این ائتلاف را رد کرد.

 

شایعه خروج حداد عادل از ائتلاف سه گانه و پیوستن لاریجانی به این ائتلاف موضوع سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود که ولایتی در پاسخ تصریح کرد: تا جایی که اطلاع دارم  آقای حداد قرار نیست از ائتلاف خارج شود.

 

 ولایتی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از تفاسیری چون انحراف در ائتلاف پیشرفت نیز گفت: به كار بردن كلمه انحراف كاربرد نادرستی است و با اخلاق مداری در تعارض است. ما قول نداده بودیم كه فقط یك نفر به عنوان كاندیدای ریاست جمهوری مطرح باشد لذا تا آستانه انتخابات و تا زمانی كه افراد قصد انصراف نداشته باشند ادامه خواهیم داد.

 

تکذیب معاون اولی قالیباف

 

علی اکبر ولایتی کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری که در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در سالن شیخ انصاری این دانشگاه در پاسخ سوالی درباره چرایی ائتلاف با قالیباف، حداد عادل اظهار داشت: در کشور ما 75 میلیون نفر با 75 میلیون سلیقه زندگی می‌کنند و ما شاید بتوانیم دو نفر که در همه مسائل مثل هم فکر می‌کنند را پیدا کنیم لذا راه درست این است که ما از همه سلایقی که قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول دارند استفاده کرده و برای پیشرفت کشور به کار بگیریم.

 

دانشجویی از ولایتی پرسید آیا شما گفته‌اید که نامزد نهایی ائتلاف هستید و آقای قالیباف معاون اولتان خواهد شد که وی در پاسخ توضیح داد: بنده هرگز چنین حرفی نزده‌ام. بهتر است به این شایعات توجهی نکنید.

 

تاکنون هیچ فعالیت اقتصادی مباح هم انجام نداده‌ام

 

محمدباقر قالیباف شهردار تهران طی سخنانی با اشاره به برخی سخنان مبنی بر اینکه قالیباف از ساکتین فتنه است گفت:‌قریب به اتفاق حرف‌هایی که می‌زنند و می‌گویند ما ساکت فتنه‌ایم دروغ محض و دروغ محض است.

 

وی افزود:‌ 34 سال از تاریخ انقلاب اسلامی گذشته و حرف فرد کارنامه‌ای دارد، اگر بخواهیم 34 سال گذشته بنده را به عنوان 34 برگ از تاریخ انقلاب اسلامی نگاه کنیم باید ببینید قالیباف در حادثه بنی‌صدر کجا ایستاده بود. باید ببینیم در حادثه منافقین یا دفاع‌مقدس افراد کجا ایستاده بودند.

محمد باقر قالیباف، شهردار 52 ساله تهران و از اعضای ائتلاف پیشرفت در گفتگویی گفت: در خصوص روحیه ارزشی و انقلابی باید بگویم که به هرحال ما بچه جبهه هستیم و در همان مدار جبهه کارمان را دنبال می کنیم.یک وقت می گویند قالیباف پول دار یا ثروتمند است، اشکالی ندارد حرف بزنند؛ بنده همه جا گفته ام بسم الله الرحمن الرحیم و من قالیباف یک افتخار دارم  و با جرات می گویم که از اول انقلاب تاکنون هیچ فعالیت اقتصادی مباح هم انجام نداده ام، هرکس سند دارد بگوید، ازمال دنیا جز یک خانه و ماشین چیزی ندارم. بقیه نامزدها هم بگویند هرچند که کار اقتصادی مباح حق همه است.

 

*****

 

گزینه ائتلاف پنجگانه تا ۲۴ اردیبهشت معرفی می‌شود

 

مصطفی پورمحمدی عضو ائتلاف پنجگانه  اصولگرایان  باحضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف در خصوص زمان معرفی کاندیدای ائتلاف پنجگانه گفت: قرار است تا پایان مهلت ثبت‌نام انتخابات به نظر واحد برسیم. ما سازوکاری را طراحی کرده‌‌ایم که براساس آن جلو می‌رویم و انشاءالله بتوانیم این قرار را عملی کنیم. تا حدود 24 اردیبهشت دوره‌ای است که ما قرار گذاشتیم در خصوص معرفی گزینه مورد نظر ائتلاف به نظر واحد برسیم.

 

وی  ادامه داد: مابقی افراد دیگر در ائتلاف‌های دیگر نیز این قرار را داشتند، ولی شنیده‌ایم که آنها شاید بخواهند با هم حضور پیدا کنند. در کل در جبهه اصولگرایی قرار است که تعداد کاندیداها کاهش یافته و هماهنگی پس از ثبت‌نام انجام شود.

 

خاتمی بیاید به صورت رقیب جدی وی در انتخابات وارد می‌شوم

 

مصطفی پور‌محمدی سه‌شنبه شب با حضور در همایش «تبیین حضور مردم در حماسه سیاسی» در دانشگاه شیراز در جمع دانشجویان درباره احتمال حضور محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده، گفت: طبق آخرین اخباری که ما داریم خاتمی در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: من شورای نگهبان نیستم، اما اگر شورای نگهبان خاتمی را تایید صلاحیت کند به صورت یک رقیب جدی با وی وارد صحنه می‌شوم.

 

آل اسحاق: آمده‌ام که تا آخر خط بمانم

 

یحیی آل‌اسحاق عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان در جمع مدیران حزب موتلفه اسلامی گفت:‌ آمده‌ام که تا آخر خط بمانم و هر چه در این مسیر جلو می‌رویم محکم‌تر قدم برمی‌دارم.

 

نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید متناسب با ایران امروز برنامه‌ریزی کنیم اظهارداشت: قانون نظام جمهوری اسلامی ایران شرایطی فراهم کرده است که هر چهار سال بتوانیم عملکردها را بسنجیم و در صورت لزوم افراد و تیمی که در امور اجرا هستند، تغییر دهیم.

 

اعلام نظر نهایی ائتلاف تا 15 اردیبهشت

 

محمدرضا باهنر در ادامه سفرهای انتخاباتی در مازندران درباره زمان اعلام گزینه نهایی ائتلاف پنج گانه گفت: در ائتلاف پنج نفره به نفع کسی کنار نمی‌روم، قرار ما این است که در هنگام ثبت‌نام به یک نفر تبدیل شویم و معیارش نیز نظرسنجی است و تا 15 اردیبهشت مشخص می‌شود.

 

محمدرضا باهنر در جمع مردم در مسجد الهادی (ع) رشت با بیان اینکه پیشنهاد دادیم اصولگرایان کاندیداهای خود را انتخاب کنند، اذعان کرد: باید قبل از ثبت‌نام به نظر واحد برسیم.

 

 

در نخستین نظرسنجی‌ها  اول نشوم، کناره‌گیری می کنم

 

باهنر در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان با اشاره به وجود تعدد کاندیدا بین جامعه اصولگرایان، تصریح کرد: تعدد و تنوع کاندیدا بین اصولگرایان می‌تواند فرصت باشد.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر در نخستین نظرسنجی‌ها نفر اول انتخابات نشوم، کناره‌گیری کرده و از نفر دوم حمایت می‌کنم.

 

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس و عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان چهارشنبه با حضور در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه من با هزار نماینده 200 وزیر و 400 استاندار رفت و آمد و مراوده داشته‌ام،تاکید کرد: بنده علم‌الرجالم خوب است و مدیران جوان‌تری را می‌شناسم که فرصت نکرده‌اند به دلیل حلقه بسته در مدیریت این دولت ورود کنند. لذا هیچ کاندیدای به اندازه من درباره نیروی انسانی اطلاعات ندارد.

 

متکی:وارد نشده‌ام که به نفع کسی کنار بکشم

 

منوچهر متکی در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز در پاسخ به این پرسش که "آیا به نفع لاریجانی کناره‌گیری خواهد کرد یا نه؟" گفت: به انتخابات وارد نشده‌ام که به نفع کسی کنار بکشم.

 

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با بیان اینکه "در حوزه مسائل اقتصادی از مهر ماه سال گذشته با دعوت و تشکیل تیمی از اساتید دانشگاهی رصد مسائل، آسیب‌شناسی شرایط و راهکارهای برون رفت، از این شرایط را آغاز کرده است"، افزود: رییس‌جمهور باید به مدیریت و جهت‌گیری‌های کلان در هر حوزه‌ای اشراف داشته باشد.

 

لاریجانی هم بیاید کنار نمی‌روم

 

سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در گفتگویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آقای لاریجانی وارد انتخابات شود شما می مانید؟ گفت: بله در انتخابات هستیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا توصیه ای از آقای لاریجانی  برای کاندیداتوری شما مطرح شده است؟ گفت: نه آقای دکتر لاریجانی در این تصمیم هیچ دخالتی نداشته اند.

 

عسگراولادی: اصولگرایان به اجماع می‌رسند/ در حال مذاکره با جبهه پایداری هستیم

 

حبیب‌الله عسگراولادی در دومین همایش الزامات تحقق شعار سال 92 در جمع اصولگرایان مازندران در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) مرکز مازندران گفت: موتلفه هم پنج نامزد داشت که من و آقای میرسلیم را به حساب آورده بودند که قبول نکردیم چون وضعیت سن و جسم من مناسب نیست که در نتیجه اجماع بر روی آل‌اسحاق شد.

 

وی افزود: در جبهه پیروان نیز مهندس باهنر و دکتر متکی معرفی شدند که با آل‌اسحاق سه نفر شدند و آنها سعی کردند آقایان ابوترابی و پورمحمدی را نیز وارد این هم‌اندیشی کنند.

 

عسگر اولادی با اشاره به اینکه همه ما در نهایت بر روی کسی که دارای مشروعیت، مقبولیت و محبوبیت باشد به اجماع می‌رسیم، اظهار داشت: اصولگرایان در مسیر درست حرکت کرده و با ایجاد ائتلاف درصدد رسیدن به نامزد واحد برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری هستند.

 

وی افزود: تشکل‌هایی همانند موتلفه اسلامی پنج نامزد داشتند که به یک نفر تقلیل یافت همچنین جبهه پیروان ولایت هشت نفر نامزد داشت که به سه نفر کاهش یافت و در این مورد با جبهه پایداری انقلاب هم مذاکره کردیم و خواهیم کرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا