يك وبسايت فعال در فتنه سبز به نقل از برخي روزنامه نگاران اصلاح طلب نوشت هدف اصلاح طلبان پيروزي در انتخابات نيست بلكه دنبال عادي سازي اوضاع براي اين جريان به حاشيه افتاده پس از حوادث سال 88 است.

 

راديو زمانه به نقل از يك «اصلاح طلب سكولار» نوشت: «هدف پيروزي در انتخابات نيست به عقيده من، ما اصلاح طلبان در اين انتخابات شانسي براي پيروزي نداريم، اگر اجازه ورود چهره هاي اصلي اصلاحات را مي دادند وضعيت فرق مي كرد اما ريسك آمدن افرادي مانند آقاي هاشمي و خاتمي بالاست. آقاي خاتمي آخرين برگ برنده جريان اصلاحات است. اگر ايشان رد صلاحيت شود اصولگرايان فرصت پيدا مي كنند تا كل جريان اصلاحات را حذف كنند .»

 

اين فرد در ادامه گفته است: «ما مي دانيم آقاي روحاني مشخصه هاي حداقلي اصلاح طلبي را ندارد. هدف، جمع شدن و بازسازي دوباره بدنه اصلاح طلبان است. انتخابات بهانه اي براي ورود دوباره گفتمان اصلاح طلبي به عرصه عمومي سياست است. ماجراي انتخابات 88 بايد در جايي تمام شود. پافشاري بيشتر بر انتخابات قبلي به معناي در حاشيه ماندن و حذف جريان اصلاحات است .»

 

به باور وي «روحاني تأييد شخص رهبري را دارد و ديد چهره هاي قديمي نظام به ايشان مثبت است. هر كس از اصلاح طلبان كه بعد از حوادث 88 به صورت آشكارا يا تلويحي متهم به مسائلي شده است با فعاليت در چهارچوب قانون و در ستاد آقاي روحاني اين فرصت را از چهره ها و رسانه هاي جريان اصولگرا براي تخريب خود مي گيرد و خود را از حواشي آن اتفاقات خارج مي كند. »

 

راديو زمانه به نقل از اين اصلاح طلب مي نويسد: «متأسفانه بدنه سياسي و اجتماعي اصلاحات دوپاره شده است. به عنوان يك اصلاح طلب كه معتقد به پرهيز از انقلاب به هر قيمت ممكن است، بايد بگويم ايرادي به آقاي روحاني وارد نيست. اين اتفاق در هر صورت مي افتاد. تنها آمدن آقاي خاتمي مي توانست از دوپاره شدن نيروهاي اصلاحات جلوگيري كند. عده اي از دوستان ما معتقد هستند كه تا زماني كه فعاليت احزاب اصلاح طلب ممنوع باشد و آقاي موسوي و كروبي در حصر به سر مي برند، شركت در انتخابات بي معني و بي نتيجه است. ما معتقد هستيم از هر روزنه اي بايد براي بهبود اوضاع كشور استفاده كرد. به هر حال در جريان حوادث 1388 اتفاقاتي خارج از عرف، شرع و قانون به وقوع پيوسته است كه اصلاح طلبان بايد نسبت به آن وقايع تكليف خود را روشن كنند .»

 

اين گزارش در ادامه از قول يك روزنامه نگار ديگر شاغل در يكي از روزنامه هاي سراسري خاطرنشان مي كند: «آقاي خاتمي نمي خواهد كانديدا شود چون مي ترسد كه رد صلاحيت بشود. رد صلاحيت آقاي خاتمي يعني تمام شدن تاريخ مصرف او در جمهوري اسلامي. خاتمي مي خواهد باز هم صبر كند تا شايد در دوره بهتري بتواند دوباره به جمع خودي هاي نظام اضافه شود. آقاي هاشمي وضعيت بدتري از آقاي خاتمي دارد. به نظر من خاتمي مي داند كجا ايستاده است و تقريباً مي داند چه مي خواهد. شعار همه جريان هاي اصولگرا در بعد اقتصادي، مقابله با خاندان هاشمي است. »

 

به نوشته کیهان، راديو زمانه با وجود اشاره به حمايت طيفي از اصلاح طلبان و از جمله فرزندان هاشمي از نامزدي حسن روحاني، بخشي از اظهارات روحاني در مراسم 23 تير 1378 را منتشر كرده است. راهپيمايي 23 تير با حضور حماسي ملت پاياني بر فتنه 18 تير بود. حسن روحاني در سخنراني آن راهپيمايي مي گويد: «افرادي كه اتوبوس و اموال عمومي را آتش مي زنند، آنها كه ماشين بيت المال را آتش مي زنند و حتي اتومبيل شخصي افراد را از بين مي برند... بي ترديد اين افراد دشمن مردم ايران و ارزش هاي اين مرز و بوم هستند، اين اوباش حتي به مساجد هم تعرض كردند. ادامه اين وضع براي نظام ما، كشور ما و ملت ما قابل تحمل نخواهد بود. ديروز نسبت به اين عناصر دستور قاطع داده شد، ديروز غروب دستور قاطع صادر شد تا هر گونه حركت اين عناصر فرصت طلب، هر كجا كه باشد با شدت و با قاطعيت برخورد شود و سركوب شوند مردم ما شاهد خواهند بود كه از امروز نيروي انتظامي، نيروي قهرمان بسيج حاضر در صحنه، با اين عناصر فرصت طلب و آشوبگر- اگر جرأت ادامه حركت مذبوحانه داشته باشند- چه خواهند كرد... آن عاملي كه امروز ملت ما را متحد كرده است و پيوند ناگسستني در ملت ما ايجاد كرده است، اسلام است و مظهر اين اسلاميت، رهبري و مقام ولايت است... مسئله ولايت مظهر اقتدار ملي ما است...».

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا