سخنان  رئیس جمهور در هفتکل خوزستان با واکنش مثبت رسانه های اپوزیسیون مواجه شد. بی بی سی فارسی و صدای آمریکا با دعوت از کارشناسان مختلف، به تحلیل این سخنان پرداختند.

 

شبکه "بی بی سی" و "صدای آمریکا" در بخش های مختلف خبری و با دعوت از کارشناسان خود به سخنان دیروز رئیس جمهور ایران واکنش نشان دادند و آن را تهدیدی جدی، گامی برای امتیاز گیری و حرکتی تبلیغاتی خواندند.

 

بی بی سی فارسی با پخش سخنان دیروز دکتر "محمود احمدی نژاد" در هفتکل خوزستان گفت: «محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران می گوید عده ای او را تهدید کرده اند و از او خواسته اند در تصمیمات دولتش تجدید نظر کند. آقای احمدی نژاد بدون نام آوردن از این افراد گفته است اگر به فشارها و تهدیدها ادامه دهند پرونده شان را رو می کند تا از چشم ملت بیفتند .»

 

 "حسین باستانی" در پاسخ به این سؤال که "مخاطب سخنان آقای احمدی نژاد کیست؟" توضیح داد: «این نوع حرف زدن آقای احمدی نژاد یک روند است. واقعیت این است که سؤالی که در ذهن ایجاد می شود که "مخاطب سخنان احمدی نژاد کیست و به چه کسی اشاره می کند؟" این همان چیزی است که ایشان به دنبال آن است .»

 

گوینده بی بی سی به افزایش این نوع سخنان آقای احمدی نژاد اشاره می کند و می پرسد: «به تدریج که نزدیک انتخابات می شویم صحبت های آقای احمدی نژاد تندتر و تندتر می شود. آیا این روند به نفعش است یا به ضررش؟ »

 

 حسین باستان با پذیرش افزایش روز افزون این نوع سخنان گفت: «امروز حتی رسانه های منتقد آقای احمدی نژاد به جایی رسیده اند که هر روز مجبورند او را به طور گسترده پوشش دهند؛ به این دلیل که واقعا خبرآفرینی می کند. به این جهت آقای احمدی نژاد یک مزیت تبلیغاتی برای خود ایجاد می کند؛ اما از طرف دیگر به نظر می آید آن دسته از محافظه کارانی که مخالف وی هستند و نمی خواهند کسی از نزدیکانش به قدرت برسد، مصمم تر می شوند تا جلوی تکرار احمدی نژادی دیگر را بگیرند. »

 

 کارشناس بی بی سی با اشاره به استقبال کم مردمی از سفرهای استانی دور چهارم دولت تصریح کرد: «یک نکته دیگر را هم نباید فراموش کرد. به هر حال در طول سفرهای استانی این دوره، جمعیت استقبال کننده مثل سابق نیست... این به آن معناست که حال و هوای مراسم ها دیگر به نفع آقای احمدی نژاد نیست و از طرف دیگر حرف های پرهزینه ای که ایشان می زنند برای برگزار کنندگان مراسم تردیدهایی ایجاد می کند .»

 

در بخش خبری دیگر از "امید پارسانژاد" به عنوان کارشناس دعوت شد تا به تحلیل بیشتر سخنان رئیس جمهور پرداخته شود؛ سخنانی که مجری بی بی سی آن را "زبان انتقادی تند مسؤولان ایرانی" نامید.

 

امید پارسانژاد گفت: «آقای احمدی نژاد تهدید به افشاگری را از ابتدای انتخابات 84 شروع کرد و یکی از چیزهایی که او را از دیگران متمایز می کند همین افشاگری هاست .»

 

وی با اشاره به ماجرای پخش سخنان ضبط شده در مجلس که مقام معظم رهبری آن را خلاف شرع، قانون و اخلاق دانستند، افزود: «احمدی نژاد این اواخر یکی دوبار این کار را کرد؛ از جمله در مورد آقای لاریجانی که صدای ضبط شده را در جلسه علنی پخش کرد و سر و صدا به پا کرد. بعد از آن مورد گفته شد که شاید دست رئیس جمهور خیلی هم پر نیست .»

 

«آقای احمدی نژاد با نزدیک شدن به انتخابات تلاش می کند در چند گام مانده به انتخابات بتواند امتیاز بگیرد. »

 

بی بی سی فارسی به این اکتفا نکرد و با دعوت از کارشناسی دیگر ذوق زدگیش از این تهدیدها را به نمایش گذاشت.

 

"جمشید برزگر" به بی بی سی گفت: «آقای احمدی نژاد رویکرد خودش را دارد و می گوید ما بازی خودمان را انجام می دهیم وگرنه بازی را بر هم می زنیم. »

 

 "صدای آمریکا" نیز با دعوت از یک نیروی اپوزیسیون به تحلیل سخنان دیروز آقای دکتر احمدی نژاد پرداخت.

 

"شهریار آهی" به این شبکه گفت: «الان مشکلی که وجود دارد در کاندیداتوری آقای مشایی است؛ چون کسی که نمی تواند معاون اول رئیس جمهور شود چگونه ممکن است صلاحیتش برای ریاست جمهوری تأیید شود؟ آخرین کاری که آقای احمدی نژاد می تواند انجام دهد، کار انتحاری است و آن همان تهدیدی است که امروز[دیروز] انجام دادند؛ یعنی افشاگری.»

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا