احمد بشارتی دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری

یزدفردا:اواخر زمستان سال 1391 یعنی کمتر از یک ماه قبل، بر اساس مصوبه هیأت دولت شهرستان طبس از استان یزد جدا و به استان خراسان جنوبی الحاق یافت.

خبر انتزاع این شهرستان، واکنش تعداد زیادی از مردم طبس را به دنبال داشت وبیانیه شدیدالحن فرمانداری ویژه طبس را در تهدید مخالفین بدنبال داشت. ولی همچنان این موضوع در محافل خصوصی و شب نشینی‏ها و کوچه و خیابان‏های طبس، داغ و داغتر شده است. همزمانی این مسئله در آستانه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری بر اهمیت موضوع افزود و مطالبات مردم را افزایش داده است. موافقین انتزاع طبس که ظاهراً تعداد به مراتب کمتری را تشکیل می دهند برای دفاع از پیگیری های خود به وعده های داده شده اشاره می کنند تا شاید توجیهی برای اقدامات خود عنوان کرده باشند. تغییر عنوان فرمانداری طبس به معاونت استانداری و فرمانداری ویژه از مهمترین موضوعاتی است که فرماندار طبس به عنوان برگ برنده از آن یاد میکند. هرچند اخیراً فرماندار طبس در شورای اداری نیز برگزاری مراسم سالروز حمله امریکا به طبس توسط این فرمانداری از صفر تا صد را از دیگر افتخارات این انتزاع نامیده است. وی ادعا نموده در سال های قبل در این مراسم نامی از طبس برده نمی‏شد و از امسال استانداری خراسانی جنوبی اجازه برگزاری این مراسم را از صفر تا صد به فرمانداری طبس داده است.  ولی دلایل وی برای بسیاری از مردم قانع کننده نیست!
 برای جستجوی حقایق به میان مردم طبس رفتم و اوضاع را مناسب ندیدم. طبسی ها اغلب مخالفت خود را در  انتزاع از یزد بطور آشکارا بیان می کنند.

شهر حال و هوای معمولی نداشت. از میدان مرکزی شهر تا باغ گلشن و از باغ گلشن تا امام زاده تعداد مخالفین خیلی بیشتر از موافقین بودند. عده‏ای اظهار بیطرفی و تعدادی هم اظهار خوشحالی می نمودند ولی تعداد موافقین با انتزاع در مقایسه با مخالفین انتزاع انگشت شمار بود.  از آنجا به دیهوک و دستگردان رفتم تا اوضاع را جویا شوم.

در نماز جمعه شهر عشق آباد مرکز بخش دستگردان شرکت کردم . با تعدادی از مردم صحبت نمودم. سعی نمودم جامعه آماری خود را از سنین مختلف انتخاب نمایم کمتر کسی بود که با الحاق به خراسان جنوبی موافق باشد به جز معدود افرادی که ظاهراً از مسئولین محلی بودند و مرا از ادامه پرس و جو منع نمودند. به چند روستا سر زدم و در مسیر بازگشت از عشق آباد  از روستاهای میان آباد و هودر و منصوریه و ده محمد عبور کردم. آنجا هم وضعیت بهتری نداشت.

به طبس بازگشتم و مستقیماً به دیهوک رفتم. در مسیر عزیمت به دیهوک از روستای اصفهک عبور نمودم چند کشاورز را دیدم پس از احوالپرسی با آنان اوضاع را جویا شدم. عدم رضایت از انتزاع را آشکارا بیان کردند. حتی مادران نیز از این موضوع اظهار نارضایتی می کردند. کشاورزی عنوان می‏کرد در الحاق به خراسان جنوبی خیلی چیزها را از دست خواهیم داد چه گلی به سر ما خواهند زد؟ چی به ما خواهند داد؟

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_24156.jpeg
وقت تنگ بود و باید به دیهوک می رسیدم. وارد شهر دیهوک شدم اولین سئوالم را از یک آقای مغازه دار در ابتدای شهر دیهوک شروع نمودم تا به میدان مرکزی شهر رسیدم. در نماز مغرب و عشا در یکی از مساجد شهر شرکت نمودم و با روحانی مسجد صحبت کردم او نیز مخالف انتزاع از استان یزد بود ولی به من تاکید نمود که ممکن است برایت دردسر شودو بهتر از به سئوالاتت ادامه ندهی و اینجا را ترک کنی. اگرچه در این دو بخش نیز تعداد زیادی مخالفت خود را علنی و آشکار با انتزاع طبس از یزد اعلام می کردند ولی در حاشیه صحبتهایی شنیده می‏شد.

وعده هایی از قبیل ارتقاء این دو بخش به شهرستان تا حدی می تواند بر موافقین الحاق به خراسان جنوبی بیفزاید. یکی از افرادی که در نماز جماعت شرکت کرده بود و در دیهوک مسئولیت داشت  می گفت من قبلاً در ذوب آهن طبس کار می کردم و بعد ها از آنجا استعفا دادم و به مجموعه دولتی پیوستم و چند سالی است که در دیهوک هستم و حدود دو سال است که مسئولیت دارم. وی نظرات خود را چنین عنوان کرد:
بسیاری از معادن طبس در محدوده دیهوک وجود دارد . مردم دیهوک هم خواستار ارتقاء این بخش به شهرستان هستند. اگر این بخش به شهرستان تبدیل شود عملاً معادن ذغال سنگ طبس از طبس جدا و حدود 9 هزار نفر از جمعیت شهرستان طبس کاسته می شود. همچنین حدود 23 هزار کیلومتر مربع از مساحت شهرستان طبس کم می شود.

از طرفی عشق آبادی ها هم به دنبال ارتقاء دستگردان به شهرستان هستند. بخشی از معادن طبس نیز در آن بخش قرار گرفته است. امام جمعه محترم عشق آباد هم به دفعات در خطبه های نماز جمعه بر ارتقاء این بخش تاکید نموده است . با شهرستان شدن عشق آیاد حدود 12 هزار نفر از جمعیت شهرستان طبس کم خواهد شد.

همچنین حدود ده هزار کیلومتر مربع از خاک طبس از شهرستان طبس جدا خواهد شد. آنچه می ماند بخش مرکزی طبس و پیرحاجات و گلشن است که فقط حدود 23 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد . جمعیت این شهرستان به تنهایی کمتر از 35 هزار نفر است. این مسئول نگران این موضوع بود که آیا بازهم طبس به همین وضعیت ادامه خواهد یافت؟
آیا طبس پس از استقلال دستگردان و دیهوک وقتی مساحت آن کمتر از نصف و جمعیت آن هم به حدود نصف وضعیت فعلی می‏رسد، باز هم می‏تواند شرایط فرمانداری ویژه را داشته باشد.

آیا فرمانداری ویژه به عنوان مهمترین برگ برنده در دست آقای فرماندار خواهد ماند؟ اگر چنین باشد فردوس با مساحت و جمعیت بیشتر دومین متقاضی فرمانداری ویژه و شهرستان قاینات سومین متقاضی فرمانداری ویژه خواهند بود. 

آیا در این میان خراسان جنوبی قادر به پاسخگویی مطالبات مردم خواهد بود یا خیر؟ وی اعتقاد داشت دیر یا زود دستگردان و دیهوک شهرستان می شد و کاش با این اوصاف هر سه این شهرستانها جزئی از خاک استان یزد می ماند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_24156.jpeg










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا