شهید محمد حسن شفیعی سورکی
محمد حسن شفیعی سورکی در سوم دی ماه هزار و سیصد و دوازده در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات ابتدایی و نانوا بود.محمد حسن متاهل، و در یزد سکونت داشت.وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید مریم سلمکی
مریم سلمکی در بیست و دوم دی ماه هزار و سیصد و سی و یک در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات متوسطه و کارمند بود. مریم متاهل، داری دو فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.
شهید محمد کارگربیده
محمد کارگربیده در دهم مرداد ماه هزار و سیصد و بیست و هشت در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی و نانوا بود. محمد متاهل، دارای دو فرزند، و در یزد سکونت داشت.وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید محمد علی کلانتری دولاب
محمد علی کلانتری دولاب در دوم اردیبهشت ماه هزار و سیصد و بیست و پنج در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی و نانوا بود. محمد علی متاهل،دارای دو فرزند، و در یزد سکونت داشت.وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.
شهید حسین دهقان چناری
حسین دهقان چناری در چهاردهم خرداد ماه هزار و سیصد و سی و سه در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی و کارمند بود. حسین متاهل، دارای سه فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید سهیلا دهقان چناری
سهیلا دهقان چناری در اول آذر ماه هزار و سیصد و پنچاه و نه در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی ودانش آموز بود. سهیلا مجرد، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید ولی الله زارع خورمیزی
ولی الله زارع خورمیزی در هشتم مرداد ماه هزار و سیصد و بیست و هفت در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی و کارگر بود. ولی الله متاهل، دارای دو فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید حسین زارع مهرجردی
حسین زارع مهرجردی در دهم خرداد ماه هزار و سیصد و بیست و هفت در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی و نانوا بود. حسین متاهل، دارای چهار فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید لطف الله فیاضی یارچینی
لطف الله فیاضی یارچینی در بیست و پنجم آبان ماه هزار و سیصد و هجده در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی و خواربار فروش بود. لطف الله متاهل،دارای یک فرزند، و در یزد سکونت داشت.وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید رجب علی رضوان بفرویی
رجب علی رضوان بفرویی در اول بهمن ماه هزار و سیصد و بیست و یک در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی و نانوا بود. رجب علی متاهل، دارای سه فرزند، و در یزد سکونت داشت.وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید رجب علی فاضلی هامانه
رجب علی فاضلی هامانه در هفتم خرداد ماه هزار و سیصد و بیست و نه در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی و نانوا بود. رجب علی متاهل، دارای سه فرزند، و در یزد سکونت داشت.وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید محمد حسین رمضان خانی
محمد حسین رمضان خانی در دهم مرداد ماه هزار و سیصد و بیست و پنج در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات دانشگاهی و دانشجو بود. محمد حسین متاهل، دارای یک فرزند، و در یزد سکونت داشت.وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و پنجاه و نه در دانشگاه بیروت توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و جان سپرد.

شهید حسین امامی میبدی
حسین امامی میبدی در سوم مهر ماه هزار و سیصد و هفت در استان یزد بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات ابتدایی و نانوا بود. حسین متاهل، در یزد سکونت داشت.وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید عباس ابراهیمی اشکذری
عباس ابراهیمی اشکذری در اول فروردین ماه هزار و سیصد و چهل و هفت در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات متوسطه و پاسدار بود.عباس متاهل، دارای دو فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید محمد حسین توکلی بامکان
محمد حسین توکلی بامکان در نوزدهم تیر ماه هزار و سیصد و سی و دو در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات ابتدایی و نانوا بود.محمد حسین متاهل، دارای یک فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید محمد آسایش زارچی
محمد آسایش زارچی در هفتم شهریور ماه هزار و سیصد و ده در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات ابتدایی و فروشنده بود.محمد متاهل، دارای دو فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.

شهید علی محمد ملک ثابت
علی محمد ملک ثابت در چهارم مرداد ماه هزار و سیصد و سی در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات راهنمایی و صندوق ساز بود.علی محمد متاهل، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در دوازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و هفت در خلیج فارس مورد اصابت موشک امریکایی به هواپیمای ایرباس شد و جان سپرد.
شهید ثریا تشکیلی
ثریا تشکیلی در بیست و یکم بهمن ماه هزار و سیصد و نه در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات ابتدایی و خانه دار بود. ثریا متاهل، دارای یک فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در یازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و یک در مسجد ملا اسماعیل یزد توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و جان سپرد.

شهید شیخ محمد صدوقی  سومين شهيد محراب
شیخ محمد صدوقی در اول فروردین ماه هزار و دویست و هشتاد و چهار در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات حوزوی و روحانی بود.شیخ محمد متاهل، دارای شش فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در یازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و یک در مسجد ملا اسماعیل یزد توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و جان سپرد. آیت الله محمد صدوقی در یازدهم تیر ماه 1361 در حالی که جایگاه نماز جمعه را ترک می کرد مورد حمله تروریستی یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق واقع شد و جان سپرد.

آیت الله محمد صدوقی در سال 1286 شمسی در شهر یزد بدنیا آمد، وی برای ادامه تحصیل ابتدا به اصفهان و سپس در سال 1309 عازم قم شد. وی در این شهر از محضر اساتید بزرگی همچون آیت الله عبدالکریم حائری یزدی و آیت الله خمینی بهره مند شد.پس از آن به شهر خود برگشت و در جرگه مبارزان علیه دیکتاتوری محمد رضا پهلوی قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 آیت الله صدقی در خدمت نظام جدید قرار گرفت و به عضویت مجلس خبرگان در آمد که مسئولیت تدوین قانون اساسی را بعهده داشت.او از سوی آیت الله خمینی به امامت جمعه یزد در آمد و سرانجام در یازدهم تیر ماه 1361 در حالی که جایگاه نماز جمعه را ترک می کرد مورد حمله تروریستی یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق واقع شد و جان سپرد.


سال شمار زندگی
1287 هـ . ش تولد در شهر یزد
1294 هـ . ش وفات پدر
1296 هـ . ش وفات مادر
1308 هـ . ش ازدواج و مسافرت به اصفهان برای ادامه‌ی تحصیل
1309 هـ . ش مسافرت به قم و تحصیل در حوزه‌ی علمیه‌ی این شهر و آشنایی با آیت الله خمینی1329 هـ . ش ارتباط با فداییان اسلام و کمک به نهضت اسلامی این گروه مبارز
1330 هـ . ش بازگشت به شهر یزد و استقرار در زادگاه خود
1341 هـ . ش همگامی با نهضت آیت الله خمینی و شروع مبارزه‌ی علنی با حکومت پهلوی
1341 هـ . ش بسیج مردم یزد علیه اصلاحات ارضی
1342 هـ . ش فرستادن تلگراف به امام خمینی و تسلیت ایشان به مناسبت حملة حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه
1342 هـ . ش سفر به قم برای دیدار ازآیت الله خمینی که به تازگی از زندان آزاده شده بودند.
1344 هـ . ش تلگراف به نجف برای آیت الله خمینی که به تازگی به آنجا تبعید شده بودند.
1346 هـ . ش مخالفت با لایحه‌ی حمایت خانواده به دلیل رعایت نکردن موازین اسلامی در این لایحه
1350 هـ . ش مخالفت با جشن‌های 2500 ساله
1352 هـ . ش ممانعت از تشکیل جلسه نیایش برای محمد رضا پهلوی
1356 هـ . ش تشکیل چندین مراسم بزرگداشت برای شهادت آیت‌ا… سید مصطفی خمینی در یزد.
1356 هـ . ش تشکیل مجالس بزرگداشت برای شهادت طلاب در 19 دی ماه شهر قم
1357 هـ . ش بزرگداشت چهلم شهدای شهر تبریز در یزد و شهادت عده‌ای از مردم یزد
1357 هـ . ش صدور اعلامیه‌های پی در پی و سخنرانی‌های فراوان علیه رژیم پهلوی در طول این سال
1357 هـ . ش سفر به پاریس و دیدار با آیت الله خمینی
1358 هـ . ش عضویت در مجلس خبرگان برای تدوین قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران و احراز امامت جمعه شهر یزد
1361 هـ . ش ترور توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق به هنگام خروج از جایگاه نماز جمعه



شهید عصمت هوشیاری
عصمت هوشیاری در اول دی ماه هزار و سیصد و نوزده در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات ابتدایی و خانه دار بود. عصمت متاهل، دارای چهار فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در یازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و یک در مسجد ملا اسماعیل یزد توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و جان سپرد.
شهید ربابه همتی
ربابه همتی در سال هزار و سیصد و بیست و دو در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات ابتدایی و خانه دار بود. ربابه متاهل، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در یازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و یک در مسجد ملا اسماعیل یزد توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و جان سپرد.

شهید فاطمه صغری جعفری
فاطمه صغری جعفری در ششم خرداد ماه هزار و سیصد در استان یزد بدنیا آمد.وی دارای تحصیلات حوزوی و مدرس قرآن بود.فاطمه صغری متاهل، دارای پنج فرزند، و در یزد سکونت داشت. وی سرانجام در یازدهم تیر ماه هزار و سیصد و شصت و یک در مسجد ملا اسماعیل یزد توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و جان سپرد.

زندگينامه شهيد دكتر سيد رضا پاك نژاد
نماينده مردم يزد
شهيد دكتر سيدرضا پاك نژاد به تاريخ سوم آذر 1303 شمسي در شهرستان يزد متولد شد . پدر او سيد ابوالقاسم پاك نژاد به امر كسب مشغول بود و شهيد پس از طي دوران طفوليت به تحصيل پرداخت. تحصيلات ابتدائي و متوسطه را در دبستان ملي اسلام و دبيرستان ايرانشهر يزد گذراند . پس از اخذ ديپلم در سال 1321 به مكه معظمه مشرف گرديد و چون در آن سال موضوع گردن زدن ابوطالب يزدي در مكه معظمه پيش آمد، مدت 31 روز با ساير همراهان در مكه بازداشت بود . طول سفر جمعاً 6 ماه و هفت روز بود كه در سال 1322 به ايران مراجعت نمود . در سال 1331 به دانشكد پزشكي دانشگاه تهران راه يافت و در بهمن 1336 رساله دكتراي خود را تحت عنوان ( تمام برنامه هاي دانشكده پزشكي در اسلام ) با درجه ممتاز گذراند .
شهيد دكتر پاك نژاد ضمن تحصيل علم جدبد به آموختن عربي نيز همت گماشت و مقدمان را نزد حجت الاسلام عرب جم پرداخت . دكتر پاك نژاد در پزشكي و بررسي علوم و معارف اسلامي صدو ده جلد كتاب تأليف كرده اند كه مهمترين آنها ‹‹ اولين دانشگاه و آخرين پيامبر ›› است كه تا كنون 40 جلد آن به چاپ رسيده است .
از تحريرات ايشان مقالاتي در روزنامه هاي آيين اسلام ـ طوفان يزد ـ ملك يزد ـ مكتب اسلام ـ صداي يزد انتشار يافته است . همچنين كتاب قهقرائي دو هزار سال بنام ‹‹ تقويم پاك ›› از جمله آثار اين مرد بزرگ بشمار مي رود و سخنرانيهاي علمي و ديني متعددي در شهرهاي مختلف داشته اند . قبل از انقلاب وي در سمتهاي آموزگاري ، دبيري ، حسابداري ، و سرانجام طبابت و رياست بيمارستان هراتي بزد و رياست بيمارستان بيمه يزد ، خدمات خود را تحويل جامعه كرده است.
سمتهاي ايشان پس از پيروزي انقلاب عبارتند از : استادي دانشسراي يزد ـ كارمند نماينده بازرگاني ـ پزشك درمانگاه ـ رئيس بيمارستان اميرالمومنين ـ رئيس بهداري سازمان بيمه هاي اجتماعي ـ معاون درمانگاه ـ رئيس هيئت مديره گروه فرهنگي علوي در يزد ـ رئيس هيئت مديره صندوق جاويد ـ رئيس هيئت مديره سازمان خيريه حضرت رضا ـ رئيس شوراي صنايع ـ رئيس مركز پزشكي شماره 1 ـ و سپس نمايندگي مجلس شوراي اسلامي از شهرستان يزد و در مجلس شوراي اسلامي به عضويت كميسيون برنامه و بودجه در آمد .
شهيد دكتر سيد رضا پاك نژاد دو سفر به حج ، چهار سفر به عراق براي زيارت، سفري به سويس براي تحقيقات علمي و در ضمن سفرهاي كوتاهي به پاريس ، لندن و برلين نيز داشته اند .
شهيد پاك نژاد از سجاياي اخلاقي برجسته اي برخوردار بود . در عبادت ، پرهيزگار بزرگواري بود كه در سنگر مسجد هميشه در صف اول جماعت قرار داشت و در ميدان مبارزات و خدمات اجتماعي همواره مشكلات مستضعفان فكر او را مشغول مي كرد و خدمات پدرانه او به ايتام يزد،فوق العاده چشمگير بود ، چنانكه فقدانش براي اين يتيمان كاملاً محسوس است .آدمي بي آلايش بود و كم سخن مي گفت و آنگاه كه لب مي گشود مهر و سوزي در سخن داشت . كم مي خوابيد و بسيار مطالعه مي نمود و در سر سفره فقط به يك نوع غذا بسنده مي كرد .
شهيد پاك نژاد در تمام مدت مبارزات روحانيت با رژيم شاه ، علاوه بر خدمات اجتماعي در سنگر مبارزه ، به دفاع از اسلام پرداخت . از يك سو با سخنرانيهاي ارشادي در دبيرستانها و مجامع مذهبي ، نسل جوان درس خوانده را با مباني و ارزشهاي انساني و انقلابي اسلام آشنا و از سوي ديگربا افشاي رژيم ، ماهيت پليد و منافقانة او را رسوا مي كرد و همين امر سبب وحشت ساواك شد ، بطوري كه دائماً مورد تهديد تلفني ساواك قرار مي گرفت و يك بار نيز به ساواك اصفهان فرستاده شد و پس از آزادي وادامه مبارزات افشاگرانه ، چند نوبت نيز به مرگ تهديد شد . تلاشهاي او در راه احياي اسلام پس از انقلاب نيز بي وقفه و مستمر ادامه يافت تا اينكه در 7 تير 1360 در جمع اعضاي حزب ا.... به ديدار الله شتافت و در ميان تشييع شكوهمند و دشمن شكن مردم يزد ، در اين شهرستان به خاك سپرده شد .


زندگينامه شهيد سيد محمد پاك نژاد

شهيد سيدمحمد پاك نژاد فرزند سيد ابوالقاسم در سال 1318 در يزد و در خانواده اي نسبتا روحاني بدنيا آمد. اجداد او همه از روحانيون و علماء طراز اول شهر يزد بودند و ايشان با زمينه اي كه در رابطه با مسائل مذهبي داشتند در همان اوان زندگي به مطالعه مباحث اسلامي پرداختند و همگام با تحصيلات، كنكاش عميقي خصوصا در ارتباط با قرآن مي نمودند. شهيد دوره ابتدائي را در دبستان ملي اسلام و تحصيلات متوسطه را در يزد و تهران طي كرد. پس از اخذ ديپلم با توجه به علاقه اي كه به مذهب داشت. لبنان را براي ادامه تحصيل و گذراندن دوره دانشگاهي انتخاب نمود . مدتي كه در لبنان بود بيشتر در ارتباط با انجمن هاي اسلامي فعاليت مي كرد و ازهمه مهمتر كسب فيض از محضر امام موسي صدر بود كه شهيد را در انجام اهداف مقدسش بخوبي رهنمون شد. هر چند، زمان اين حضور نتوانست بدلايلي طولاني باشد ولي بهره هاي فراواني براي وي به ارمغان داشت. شهيد از لبنان به آلمان و بعد به سوئيس رفت و شهر «بال» را براي زندگي انتخاب و در دانشگاه همان شهر به تحصيل پرداخت. وي كه مطالعاتش را بيشتر در زمينه مسائل اقتصادي در اسلام نموده بود، رشته اقصاد را براي ادامه تحصيل برگزيد و در ضمن تحصيل به تحقيق در خصوص مباحث اقصادي در اسلام همت گماشت و تز دكتراي خود را در همين مورد به تحرير درآورد. شهيد مدتي را در يك بانك و زماني چند را در يك مؤسسه تجارتي به كار پرداخت تا عملاً مسائل اقتصادي را لمس نمايد. بيست سال از عمر خود را در خارج گذراند و در طول اين مدت با فعاليت در انجمن هاي اسلامي آموخته هايش را به عمل كشاند. در اعتصاباتي كه بر عليه رژيم منحوس پهلوي و اعمال وحشيانه اش انجام مي شد، شركت مي كرد. در سال 1357 با اوج گيري انقلاب اسلامي به منظور شركت فعال در هر چه رسواتر نمودن، رژيم به ايران بازگشت و تمام جريان پيروزي انقلاب را در ايران گذراند و همزمان با پيروزي انقلاب در اسفندماه همان سال به سوئيس رفت تا براي هميشه به ايران باز گردد و همه هدفش را كه خدمت به اسلام و مسلمين بود در خدمت به انقلاب اسلامي جامعه عمل بپوشاند. پس از چند ماه به ايران باز گشت و به عنوان عضو هئيت مديره صنايع چوب و كاغذ به كار مشغول شد و خدمات صادقانه و ارزنده اي در تهيه طرحهاي اقتصادي به وزارت بازرگاني مي نمود. سرانجام نيز در هفتم تيرماه 60 با شركت در جلسه اي كه در دفتر حزب جمهوري اسلامي تشكيل شد، همراه برادرش دكتر سيد رضا پاك نژاد به آرزويش رسيد و با بيش از هفتاد و چند تن ديگر از خدمتگزاران با اسلام و مسلمين به لقاءالله پيوست.


زندگينامه شهيد علي اكبر دهقان
نماينده مردم تربت جام
‹‹ ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتاً بل احياء عند ربهم يرزقون ››
شهيد علي اكبر دهقان در سال 1327 در شهر تربت جام و در يك خانواده متوسط كارگري كه از وطن اصلي خود ‹‹ يزد ›› به اين شهر مهاجرت كرده بود ، متولد گرديد .
در سال 1349 از دبيرستان ابن سيناي اين شهرستان موفق به اخذ ديپلم شد و در دوره دوازدهم آموزش و پرورش در آمد و مأمور انجام وظيفه در يكي از روستاهاي مجاور اين شهر گرديد كه به عنوان مدير و آموزگار مشغول به كار شد و در تابستان 1351 موفق به شركت در اولين دوره كلاسهاي تابستاني راهنمائي تحصيلي گرديد و پس از آن به تدريس در مدارس راهنمائي شهر پرداخت .
شهيد دهقان در رشته علوم تجربي و رياضي ، فوق ديپلم گرفت و علاقه او به مطالعه در مسائل اسلامي مانع ادامه تحصيل او گرديد و از اين پس به تدريس درس ديني و تشكيل جلسات و انجمنهاي مذهبي مشغول شد . او براي همه مردم شهرش يك چهره مشخص مذهبي و پايبند به مكتب بود و در تمام ساعات روز با انبوهي از مشتاقان كه بدور او جمع بودند به اشاعه شريعت حقه اسلام اشتغال داشت .
شهيد علي اكبر دهقان در حدود سالهاي 45 در جلساتي كه تحت عنوان مبارزه با بهائيت تشكيل مي شد ، شركت مي كرد و خود يكي از پايه گذاران اين انجمن در اين شهرستان بود .
او همزمان با اين فعاليتها دست به تشكيل صندوق قرض الحسنه زد و با اعتمادي كه به او داشتند كليه كارهاي ادارة آنرا به عهده گرفت و خانه محقرش همراه با يك دفتر حسان ساده و مقداري موجودي كه در ان دوران سياه آريامهري به سختي مي توانست به دست آيد ، محل شكل گرفتن اين سنت پسنديدة اسلامي شد و همان قدمهاي اوليه او كه حقاً شايستگي برداشتن ان را داشت ، امروز به صورت صندوق قرض الحسنه المهدي سرمايه قابل توجه و محلي بسيار آبرومند ، در تربت جام با همكاري ياران و شاگردان صميمي اش اداره مي شود .
شهيد دهقان در كنار اين دست به تشكيل صندوق خيريه زد كه از اين راه قدمهاي مؤثري برداشت و كتابخانه المهدي نيز از جمله نعماتي است كه با يك سري اقدامات مجدانه او ، امروز در اين شهر براي نسل جوان بيادگار مانده است .
او در اين شهر يك محور مشخص اسلامي بود كه به همين دليل هميشه مورد تعقيب مقامات امنيتي بود و در حدود سالهاي 55 خانه اش مورد هجوم مأمورين امنيتي قرار گرفت و او را تحت الحفظ به ساواك تايباد بردند كه به علت نداشتن مدارك كافي آزاد شد ، اما وي يك دم دست از مبارزه بر نداشت تا اينكه در اوج مبارزات انقلابي، او توانست رسالت خود را به خوبي انجام دهد و در آن زمان تمام مسائل مربوط به مبارزات از خانه او شروع مي شد . او يك رهبر انقلابي براي جامعه ، مخصوصاً فرهنگيان و روشنفكران بود كه بدون اغراق وجود او محركي بسيار قوي براي حركت به شمار مي رفت و او در اين راه سختي هاي فراواني تحمل كرد .
كميته انقلاب با فرامين امام حول اين محور شكل گرفت و عاشقانه شب و روزش را صرف نهاد نوپاي اسلام كرد و مرجعي مورد اطمينان براي رفع مشكلات مردم شد .
نوع برخود با اين مسائل انتخاباتي و شيوه تبليغات ستادي كه از دوستان او شده بود بر اساس تذكرات بيش از حدش يك قدم خارج از مسائل اسلامي نشد و او با وسواس همه آنها را در چارچوب مسائل اسلامي محدود كرد ، در حاليكه رقباي او با اتخاذ شيوه هاي تبليغاتي تجارتي و خاصه دست به خرجهاي هنگفت زده بودند ، حاضر به تن دادن به اين مسائل نشد و شديداً از اين شيوه ها ابراز تنفر مي كرد و بالاخره با شروع انتخابات براي تشكيل مجلس شوراي اسلامي همه قشرهاي متعهد در خط امام يك صدا به سوي او آمدند و به عنوان وظيفه شرعي او را براي نامزدي اين كار دعوت كردند و او كه واقعاً ميل باطني به اين امر خطير اسلامي نداشت بر اساس آنچه وظيفه اسلامي اش حكم مي كرد ، كانديدا شد و طبيعي بود كه شايستگي اين كار را داشت و به نمايندگي انتخاب شد .
با توكل به خدا و با تكيه بر توده هاي مستضعف در خط امام راهي مجلس شد و با تصويب اعتبارنامه اش در تاريخ 17/ 3 / 59 رسماً در سنگر مبارزه مجلس قرار گرفت و همانطور كه زيبنده اش بود ، در اين سنگر يكي از ياوران امام و نگهبانان وفادار و مبارز انقلاب بود و در سايه تلاش و خداجوئي در شامگاه خونين 7 تير 1360 در سنگري كه به آن عشق داشت و در كنار مرداني چون شهيد مطلوم بهشتي كه سخت به او ارادت مي ورزد به فيض شهادت رسيد و به آنچه آرزويش بود نايل آمد كه گوارايش باد اين پيروزي .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا