استاد برجسته حوزه علميه قم گفت: آنچه محل ابتلاي عملي نظام اسلامي چه دولت و ملت است بايد محل ابتلاي علمي ما باشد آنچه نظام نياز دارد بايد آن را ايجاد كنيم.
خبرنگار یزد فردا "علی لطیفی":آيت‌الله عبدالله جوادي‌آملي در همايش صاحب عروه كه امروز (24 اسفند) در قم برگزار شد گفت: يك فقيه بايد سهم الارث خود را بشناسد و طلب كند و در روايات آمده است كه بكوشيد تا چيزي بفهميد و سيد يزدي اين را فهميد و موفق شد و از وارثان رسمي انبيا شد.
وي بيان داشت: سيد يزدي آنچه در شرح زندگي ايشان خوانده‌ايد لياقت پيدا كرد كه وارث انبيا شده و با آثاري كه از خود جاي گذاشت به آن جايگاه مطلوب برسد.
آيت‌الله جوادي‌آملي افزود: راه ميراث‌بري مشخص شده و انزار معين است و براي رسيدن به اين درجه بايد تلاش كرد كه طلاب ما بايد توجه داشته باشند.
استاد برجسته حوزه علميه قم تصريح كرد: وظيفه فقها اين است كه بفهمند كه وارث انبيا هستند و مهمترين وارث هم انزار مردم است كه گاهي به موعظه و گاهي به جدال است كه صاحب عروه در همه موضوعات حضور داشتند.
وي با اشاره به موضوع فقه گفت: فقه جايگاه عظيمي دارد و بايد علماي ما به آن توجه داشته باشند و از طريق مسائل فقهي به آن جايگاه مطلوب مي‌رسيم و رئيس علوم عمليه فقه است و سهم سيد يزدي در اين بخش بسيار است و عمري را در اين بخش گذرانده است.
آيت‌الله جوادي آملي افزود: ايشان هم حوزه نجف علما را با تعليم و تدريس و مقلدان را اعلام فتوا انذار كرد و جلوي به گودال افتادن مردم را با فتواهاي خود را گرفت.
وي بيان داشت: محتواي كتاب عروه هم لفظ خود و هم محتواي خوب دارد كه در بين كتاب‌هاي حوزوي نشست.
استاد برجسته حوزه علميه قم گفت: سيد يزدي توليد علم داشت و مطالب ديگران را بيان نمي‌كرد و حرف تازه‌اي براي گفتن داشت و ايشان در توليد علم روش شيخ انصاري را پيش گرفت.
آيت‌الله جوادي آملي  افزود: هوشياري سيديزدي و آشنا بودن به مسائل قضا هم يكي از ويژگي‌هاي ايشان بود كه برگرفته از روش صاحب جواهر است.
وي عنوان داشت: يكي از فتواهاي به روز سيديزدي اين است كه اگر با كسي وعده داشتيد و قرار شد به قرار برويد واجب است كه برويد كه اين امري مهم است و بايد توجه داشت.
استاد برجسته حوزه  علميه قم افزود: اگر كسي بخواهد بماند و عالم بشود راه اين است كه از بزرگان حوزه استفاده كند كه نمونه آن امام خميني مي‌شود كه رهبر نظام اسلامي شد.
آيت‌الله جوادي‌آملي تصريح كرد: آنچه محل ابتلاي عملي نظام اسلامي چه دولت و ملت است بايد محل ابتلاي علمي ما باشد آنچه نظام نياز دارد بايد آن را ايجاد كنيم و مكررات را بيان كردن روا نيست.
وي گفت: كسي كه بتواند حكم كند و اين كار را انجام ندهد اين خطر است، اگر دستگاه قضا بخواهد حكم كند و بر ما واجب است تا مراكزي داشته باشيم تا مشكلات فقهي نهادهاي نظام را برطرف كند تا در مسائل علمي كه محل ابتلاي علمي است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا