عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر از سوی رژیم حاکم بر این کشور، گفت: جامعه بین‌المللی مراقب هجمه آل‌سعود به نهادهای حقوق‌بشری این کشور باشد.

محمد‌صالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت، ضمن اشاره به انحلال یک نهاد حقوق بشری در عربستان و اعمال حبس ده ساله برای فعالان آن، توضیح داد:اساساً کشورهایی که بدون پشتوانه مردمی حکومت می‌کنند و از سطح پائین پشتوانه مردمی برخوردارهستند برای حفظ بقای حکومت خود دست به سرکوبگری و ارعاب بزنند.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رژیم آل سعود یک ساختار سیاسی بسته و بیمار دارد، تصریح کرد: نهادهای مقننه و قضائیه در رژیم آل سعود به طرز بیمارگونه‌ای اداره می‌شوند چرا که به جای تامین منافع مردم این کشور تنها به دنبال حفظ و بقای این رژیم منحوس هستند؛ از این رو ماحصل چنین رژیمی مطمئناً به حقوق بشر و دموکراسی منجر نخواهد شد.

جوکار با اشاره به اینکه رژیم آل سعود به حکمرانان مرتجع منطقه کمک امنیتی و تسلیحاتی می‌کند، افزود:  آل‌سعود برای در امان ماندن از شعله‌های بیداری اسلامی که رژیم آل خلیفه را در بحرین درگیر خود کرده است تصمیم گرفت تا با اعزام مزدوران خود به منامه موج بیداری اسلامی را در این کشور سرکوب کند، غافل از اینکه این موج به راه افتاده با وجود هر نوع مانعی باز به راه خود ادامه خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه مسلمانان منطقه که تحت سلطه حکمرانان عرب مرتجع غرب‌گرا زندگی می‌کنند دیگر به حقوق خود واقف شده‌اند، ادامه داد: انقلابیون دیگر تاب و تحمل چنین رژیم‌های سرکوبگری را ندارند و دیر یا زود آنها را سرنگون خواهند کرد؛ در این میان نهادهای و جوامع بین‌المللی که دم از حقوق بشر می‌زنند باید مراقب خشونت‌های معطوف به نهادهای مستقل و حقوق بشری در این گونه کشورها باشند.

یک دادگاه در عربستان سعودی، ضمن انحلال انجمن حقوقی و سیاسی ضد دولتی (حسم)، دو تن از اعضای این گروه حقوق بشر را به حبس‌های سنگین محکوم کرده است./

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا