مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور: موسیقی نواحی ایران قابلیت ثبت در میراث معنوی جهان را دارد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: همایش " میراث معنوی ایران از نگاه یونسکو" با حضور دکترمحمد رضا سعید آبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، امامی میبدی سرپرست حوزه هنری یزد و جمعی از صاحب نظران میراث معنوی در سالن همایش های باغ دولت آباد یزد برگزارشد.
 مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری دراین همایش با اشاره به لزوم ثبت موسیقی محلی ایران در یونسکوگفت: ایران ازتنوع فرهنگی متفاوتی برخوردار است به نحوی که این تنوع  بر روی موسیقی آن نیز اثر گذاشته و دراین زمینه، ایران دارای 15 منطقه موسیقایی است. 
دکتر پیروزارجمند با بیان این که باید از این فرصت برای معرفی و ثبت جهانی میراث معنوی کشور بهترین استفاده را ببریم افزود: میراث معنوی از جمله موسیقی در طول تاریخ خاستگاه مردمی داشته و از ویژگی های اخلاقی و انسانی بهره مند بوده است که نمود آن را در موسیقی مذهبی ایران می توان دید.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با اشاره به این که باید این میراث ارزشمند معنوی را حفظ کنیم و در مسیر واقعی و صحیح حرکت دهیم اظهار داشت: ما باید این میراث معنوی را به جهان ونسل های آینده بشناسانیم ودر خصوص حفظ و احیای بخشی از موسیقی ملی و محلی که امکان از بین رفتن آن وجود دارد همت گماریم.
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: اگرچه تعزیه ایران و به تبع آن موسیقی آن و همچنین موسیقی ردیف دستگاهی در یونسکوثبت شده و در شمار میراث معنوی جهان قرار دارد اما موسیقی محلی ما نیزاز قابلیت ثبت درمیراث معنوی جهان برخوردار است، باید تلاش کنیم این امرمحقق شود زیرا می توانیم فرهنگ و هنر خود را در عرصه بین الملل مطرح کنیم.
دکترارجمند از تدوین اطلس موسیقی ملی که بخشی ازموسیقی نواحی ایران را نیز در بر می گیرد خبر داد و با اشاره به این که میراث معنوی متعلق به همه مردم است اظهار داشت: یکی از راه های حفظ میراث معنوی در دسترس گذاشتن آن برای عموم است و در این راستا حوزه هنری سعی دارد این اطلس را پس از تکمیل به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد.
وی موسیقی یزد را از نوع موسیقی شهری عنوان کرد وافزود: این استان از ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه موسیقی برخوردار است اما باید موسیقی نواحی یزد نیزبیش از پیش شناسایی، معرفی و حفظ شود.
این استاد دانشگاه به ضرورت پاسداشت سرمایه های موسیقی نواحی ایران اشاره کرد وگفت: باید به سمتی حرکت کنیم که موسیقی دانان محلی بدون دخالت وتحریف به تولید اثر بپردازند و علاوه بر ایجاد شرایط مناسب برای خرید، انتشار ومعرفی آثار آنان، زمینه  تربیت و آموزش علاقه مندان به موسیقی نواحی را نیز فراهم آوریم تا این میراث ارزشمند حفظ و احیا شود.
در این همایش همچنین کارشناسان و صاحب نظران میراث فرهنگی و معنوی سخنرانی کردند.
همایش یک روزه " میراث معنوی ایران از نگاه یونسکو" دهم اسفند ماه جاری به همت کمیسیون ملی یونسکو در ایران و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری توسعه آسمان هنر در باغ دولت آباد یزد برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا