مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: رایانه‌ای کردن انتخابات سال آینده مستلزم تایید دوباره شورای نگهبان است.

 فارس ، حسین‌علی نوری امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی در سنندج اظهار کرد: در این مقطع زمانی شاهد انجام تبلیغات زودهنگام از سوی افرادی که شائبه نامزدی آن‌ها در انتخابات وجود دارد، هستیم.

 
وی تصریح کرد: متاسفانه اثبات اینکه سفر یک شخصیت که در مورد وی شائبه انتخاباتی در سطح جامعه وجود دارد، به واسطه تبلیغات انتخاباتی بوده میسر نیست و در این رابطه خلاء قانونی داریم و لازم است قانون‌گذار در مباحثی ‌چون تبلیغات زودهنگام از سوی نامزدها صراحت و شفافیت بیشتری ارائه کند.
 
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور افزود: 24 خرداد ماه 92 یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان در کشور برگزار می‌شود.
 
وی تصریح کرد: انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل تغییرات و اصلاحیه‌های انجام شده باید برطبق قانون جدید برگزار شوند.
 
نوری برگزاری این دو انتخابات به طور همزمان را نیازمند آموزش دقیق و کسب آمادگی بیشتر مجریان خواند و گفت: طرح جامع آموزش به منظور آشنا کردن مجریان با تغییرات اعمال‌شده در ستاد انتخابات وزارت کشور در دستور کار قرار دارد.
 
وی ادامه داد: کارگاه‌های آموزشی ویژه بخشداران و فرمانداران در قالب 11 همایش تا پایان اسفند ماه امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور عنوان کرد: از روز گذشته هشتمین همایش با مشارکت 150 نفر از فرمانداران و بخشداران استان‌های کرمانشاه،کردستان و ایلام آغاز به کار کرده است.
 
نوری به محورهای برگزاری این همایش‌ اشاره کرد و افزود: آشنایی با قانون و آیین‌نامه‌های این دو انتخابات، آشنایی با حوزه فناوری اطلاعات و رایانه‌ای شدن انتخابات و ارائه تجربیات و آسیب‌شناسی انتخابات گذشته توسط فرمانداران از محورهای برگزاری این همایش است.
 
به گفته وی برای انتخابات ریاست جمهوری 23 فرایند و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز 26 فرآیند تعریف شده است.
 
نوری به بحث رایانه‌ای شدن انتخابات در کشور اشاره کرد و گفت: مجموعه‌ای از فرایندها در انتخابات مجلس شورای اسلامی  به صورت رایانه‌ای انجام گرفت؛ همچنین در حدود 10 درصد از شعبه‌‌ها رای‌گیری کاملا به صورت رایانه‌ای برگزار شد.
 
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اعلام کرد: رایانه‌ای کردن انتخابات پیش‌روی در کشور نیازمند تایید دوباره شورای نگهبان است.
 
نوری به بیان تغییرات اعمال شده در انتخابات شوراهای اسلامی پرداخت و گفت: عمده‌ترین تغییرات در سطح سواد و تعداد اعضای شوراهای اسلامی  صورت پذیرفته است.
 
به گفته وی سطح سواد اعضای شورای اسلامی در روستاهای تا 200 خانوار خواندن و نوشتن و در روستاهای بیش از 200 خانوار دیپلم است.
 
وی خاطرنشان کرد: مدرک تحصیلی برای اعضای شورا در شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت نیز فوق دیپلم و برای شهرهای بیش از 20 هزار نفر لیسانس و معادل لیسانس تعیین شده است.
 
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور به تغییرات اعضای شورا اشاره و عنوان کرد: روستاهای تا هزار و 500 نفر جمعیت 3 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل و روستاهای با بیش از هزار و 500 نفر جمعیت نیز 5 عضو اصلی و 3 عضو علی‌البدل خواهند داشت.
 
وی اظهار کرد: در شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت نیز 5 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل و در شهرهای تا 50 هزار نفر جمعیت 7 عضو اصلی و 3 علی‌البدل انتخاب ‌می‌شوند.
 
نوری ادامه داد: در شهرهای تا 100 هزار نفر جمعیت نیز 9 عضو اصلی و 4 عضو علی‌البدل، در شهرهای تا 200 هزار نفر جمعیت 11 عضو اصلی و 5 عضو علی‌البدل و در شهرهای تا 500 هزار نفر جمعیت هم 13 عضو اصلی و 6 عضو علی‌البدل تعیین می‌شوند.
 
وی آغاز ثبت‌نام برای انتخابات شوراهای سلامی شهر و روستا را 26 فروردین ماه 92 و زمان آغاز ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری را 17 اردیبهشت 92 اعلام کرد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا