سخنگوی وزارت خارجه: می‌خواهند حقوق یک ملت را نادیده بگیرند و در ازای آن معاملات طلا را مجاز كنند
دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه این بار در یک نشست غیررسمی به جدیدترین بسته پیشنهادی غرب به ایران یعنی تعطیلی فردو در ازای لغو تحریم تجارت طلا واکنش نشان داد و تلویحا آن را رد کرد. رامین مهمانپرست در نشست «دیپلماسی عمومی و قدرت نرم ایران» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از پیشنهاد تازه گروه 1+5، گفت که «می‌خواهند حقوق یک ملت را نادیده بگیرند و در ازای آن اجازه تجارت طلا بدهند.»

 

این اولین واکنش تقریبا رسمی ایران به تازه‌‌ترین ایده مطرح شده توسط شش قدرت جهانی است که اگرچه به طور رسمی به ایران ارائه نشده، اما رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که پشنهاد مزبور قرار است در نشست هشتم اسفندماه ایران و 1+5 در آلماتی به ایران ارائه شود. خبرگزاری رویترز گفته بود که این پیشنهاد عبارت است از تعطیلی سایت فردو در ازای لغو تحریم تجارت با ایران. ایالات متحده به تازگی در ادامه تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران، تجارت طلا و فلزات گرانبها را با ایران ممنوع کرده است و پیش از آن هم اتحادیه اورپا، این تحریم را اجرایی کرده بود. يك سوي تحریم مزبور هم از جمله به تجارت گاز ایران با طلای ترکیه است. هرچند که ترکیه گفته از این تحریم‌ها تبعیت نخواهد کرد، اما خبرگزاری رویترز گفته بود که پول نفت ایران در بانک‌های این کشور بلوکه شده است.
در واکنش به این پیشنهاد، دو روز قبل رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس یعنی علاءالدین بروجردی تاکید کرد که ایران هرگز سایت فردو را تعطیل نخواهد کرد و حالا سخنگوی وزارت خارجه هم نه به صراحت، اما تلویحا با این پیشنهاد مخالفت کرده است. پیشنهادی که دیپلمات‌های غربی گفته‌اند تنها همان را در جریان مذاکرات روی میز خواهند گذاشت؛ چرا که مدعی‌اند هنوز درباره قصد و نیت ایران برای ورود جدی به مذاکرات تردید دارند و این پیشنهاد به عنوان آزمونی برای ایران خواهد بود. این در حالی است که مهمانپرست باز هم تاکید کرده است که اقدامات طرفین باید در طول مذاکره هم وزن باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست همچنین در نشست دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: اگر قرار باشد مذاکرات به سرعت به نتیجه منجر شود، آنها باید حقوق ما را به رسمیت بشناسند ما هم از فرمولی که مورد توافق طرفین است، نگرانی‌ها را برطرف می‌کنیم. شما ببینید اخیرا گفته‌اند فردو را تعطیل کنید، غنی‌سازی را متوقف کنید، ما معاملات طلا را آزاد می‌کنیم و این جالب است که می‌خواهند حقوق یک ملت را نادیده بگیرند در ازای آن معاملات طلا را اجازه بدهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما آماده مذاکره هستیم، مذاکره‌ای که یک رویکرد منطقی داشته باشد که حقوق ما را به شکل کامل به رسمیت بشناسد، البته قدم‌ها باید همزمان و هم وزن باشد. این چارچوب روشنی است که می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد. وی انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را بسیار بااهمیت توصیف کرد و گفت: غربی‌ها امید بسیاری بسته‌اند که فتنه‌های بزرگی به دنبال آن ایجاد کنند البته این انتخابات برای ما نیز نقطه امیدی است که ما را به اقتدار و تثبیت برساند.
وی با بیان اینکه حتی اگر مساله هسته‌ای حل شود، آمریکا فشارها بر علیه ایران را برنخواهد داشت، گفت: گفت‌وگو وقتی به نتیجه می‌رسد که از موضع برابر صورت بگیرد. اما آنها مایل به مذاکره‌ای هستند که ما از موضع ضعف وارد شویم، در حالی که ما وقتی وارد مذاکره می‌شویم که از موضع قدرت باشد. در خصوص رابطه با آمریکا هم همانطور که رهبری فرمودند چارچوب روشن است رهبری به طرف آمریکایی تاکید کردند نوع رفتار شما نشانگر حسن نیت نیست ما اگر منطق ببینیم پاسخ می‌دهیم، اما روش و نوع حرکتی که در کنار ادعای مذاکره قابل مشاهده است، نشان‌دهنده حسن نیت آنها نیست.
خزاعی: ساده لوحی به وجود نیاید
در همین حال محمد خزاعی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره موضوع مذاکره با آمریکا نیز خاطرنشان کرد: در اینجا ملت ایران و ما نیز باید سعی کنیم با این مساله با واقعگرایی روبه‌رو شویم. این ساده لوحی به وجود نیاید که الان شرایطی برای مذاکره وجود دارد و بعد گفته شود اتفاق خاصی می‌افتد. بحث هسته‌ای ایران یک قطعه از پازل مسائل مناقشاتی است که وجود دارد. طبیعی است که اگر بتوانیم در حوزه مباحث هسته‌ای هم بر حقوقی که برمبنای موازین بین‌المللی و آژانس پافشاری کرده و به آنها دست پیدا کنیم طرف‌های مقابل هم بفهمند که نمی‌‌توانند این حقوق قانونی را مانع شوند، این موضوع اثر می‌گذارد. اما این تصور که همه مسائل را حل کند، این طور نیست. این خواست آمریکا هم نیست. در مناسبات کشورهای دیگر حتی کشورهایی که با آنها رابطه و در عین حال خصومت داریم نیز این مساله وجود دارد. نباید خیلی در این باره ساده‌اندیشی کرد.

منبع:دنیای اقتصاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا