رویترز به نقل از منابعی از دو پالایشگاه عمده هند که از ایران نفت می خرند نوشت که از 5 فوریه سال جاری ( از دو هفته قبل) نامه ای از " هالک بانک" ترکیه دریافت کرده اند که در این نامه این بانک ترکیه ای نوشته است که به دلیل اعمال دور جدید تحریم های آمریکا از 6 فوریه دیگر قادر نیست بخشی از پول نفت صادراتی ایران به هند را از طریق یورو به ایران انتقال دهد.

ایران و هند پیشتر توافق کرده بودند که 45 درصد از پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق یورو پرداخت شود. این توافق از جولای سال 2011 اجرایی شد و "هالک بانک" ترکیه نقش واسطه انتقال یورو به ایران را ایفا می کرد.

برپایه این گزارش، ایران هم اکنون مجبور است تمامی پول نفت صادراتی خود به هند را به روپیه دریافت کند و با توجه به اینکه این ارز در بازارهای جهانی به کار ایران نمی آید، تهران تمامی ارز ناشی از نفت صادراتی خود به هند را به خرید کالاهایی از جمله غذا و دارو از هند اختصاص می دهد که مشمول تحریم ها نیستند.

هند دومین خریدار نفت صادراتی ایران پس از چین محسوب می شود ولی توازن تجاری دو کشور به دلیل صادرات نفت ایران به هند 4 برابر به نفع ایران است و هند تنها یک چهارم نفت صادراتی ایران، کالا به این کشور صادر می کند. پیشتر دولت دهلی ما به التفاوت توازن تجاری خود با ایران را به صورت روپیه(55 درصد) و یورو(45 درصد) در اختیار ایران قرار می داد.

یک منبع پالایشگاهی در هند اعلام کرده است که این کشور قصد دارد واردات نفت خود از ایران را از آوریل 2013(نیمه فروردین 1392) 10 تا 15 درصد کاهش دهد. هند در ماه های گذشته روزانه 270 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است . این رقم کمی بیش از 7 و نیم درصد از کل نفت وارداتی هند است. هند بیش از 80 درصد از نفت مصرفی خود را از خارج وارد می کند.
آمریکا در حالی دم از گشودن باب گفت و گو با ایران می زند که به جای اثبات حسن نیت خود ، مدام بر فشارهایش بر ایران می افزاید!

منبع:عصرایران

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا