خبرگزاری تسنیم:رئیس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار درباره مصوبات شب گذشته کارگروه کنترل بازار برای ممنوعیت صادرات پسته و تعیین قیمت‌ جدید آن باابراز بی اطلاعی از این مصوبات گفت:در هیچ جلسه‌ای از ما دعوت نشده است.

مصطفی ارزانی  گلایه از اینکه اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار به هیچ عنوان در جریان تصمیمات اخیر کارگروه تنظیم بازار نیست، اظهار داشت: از چند ماه قبل پیش بینی افزایش قیمت خشکبار به ویژه پسته را در قالب نامه‌هایی جداگانه به وزارت صنعت ارسال کرده بودیم اما متأسفانه نتوانستیم به جواب قانع کننده‌ای دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تصمیم یک باره قطع صادرات پسته، ضربات سختی را به حوزه صادرات جهانی این محصول خواهد زد، افزود: تنها 10 یا 15 درصد پسته صرف تأمین نیاز داخلی می‌شود و مابقی تولیدات این محصول به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار ضمن تأکید براینکه اگر تصمیم مذکور با مدیریت مناسب ظرف چند ماهه گذشته اتخاذ می شد بازار خرید و فروش پسته تا حد قابل توجهی در ایام پایانی سال به سمت تعادل پیش می رفت، گفت: این محصول ارز آوری قابل توجهی را برای کشور به دنبال دارد که نباید دست‌خوش تصمیمات مقطعی قرار گیرد.

ارزانی با گلایه از اینکه به دلیل عدم حمایت های لازم، تولید بادام زمینی کشور طی چند سال اخیر کاهش یافته است، تصریح کرد: هم اکنون بادام زمینی خارجی کیلویی 16 هزار تومان و بادام زمینی داخلی 20 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت خشکبار در روزهای اخیر به حدی رسیده است که تخم کدوی 7 هزار تومانی به 17 هزار تومان و آفتاب گردان 2 هزار تومانی به 12 هزار تومان افزایش قیمت داشته است که این امر نشان عدم نظارت بر بازار دارد.

این مقام مسئول در اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار ضمن ابراز بی اطلاعی از تصمیمات اخیر کارگروه تنظیم بازار گفت: تا کنون برای هیچ جلسه ای از طرف ما نماینده‌ای شرکت نکرده است از همین رو ما در جریان تصمیمات این حوزه نیستیم.

به گزارش تسنیم، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در باره مصوبات جلسه شب گذشته کارگروه کنترل بازار گفت: برای کاهش قیمت و تنظیم بازار داخل، صادرات پسته برای شش ماه ممنوع شد و قیمت پسته درجه یک 30 هزار تومان و درجه دو 25 هزار تومان تعیین شده است.تسنیم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا