جوانان هر روز معتادتر می شوند گروه اطلاع رساني يزدفردا
گزارشی از دستیابی آسان جوانان به مواد مخدر و افزایش اعتیاد در میان آنها - برخي روانشناسان و كارشناسان مراكز ترك اعتياد دستيابي آسان و ناآگاهي از پيامدهاي مصرف مواد مخدر توسط جوانان را عامل اصلي گرايش به مواد مخدر و گسترش اعتياد در جامعه مي‌دانند.

آنان معتقدند كه همسايگي ايران با توليدكنندگان بزرگ مواد افيوني، قرار گرفتن در مسير حمل و نقل مواد مخدر، افزايش توليد و تاثير آن بر قيمت و تقاضا، آگاهي كم جامعه بويژه جوانان از آثار اعتياد، از بين رفتن و شكستن برخي تابوها در مصرف مواد مخدر از ديگر عوامل گسترش مواد مخدر در كشور بشمار مي‌رود.

 اولين قدم براي ريشه‌كني اعتياد در جامعه، بررسي علل گرايش افراد به مواد مخدر و در نهايت انجام اقدامات بازدارنده و راهكارهاي پيشگيرانه‌است.

 با توجه به نقش عوامل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در گسترش اعتياد، دستيابي سريع، آسان و ارزان جوانان به مواد مخدر نيز از عوامل مهم گسترش اعتياد در جامعه است.

 در سالهاي اخير قبح استعمال مواد مخدر در برخي خانواده‌ها از بين رفته است كه براي جلوگيري از گسترش آن بايد چاره‌اي انديشيد.

  متاسفانه استعمال مواد مخدر در مراسم جشن عروسي بعضي از مناطق به يك رسم تبديل شده و حتي نبود آن سنت شكني و بي‌احترامي محسوب مي‌شود.

بايد با كنترل شديد و محدودسازي، راههاي ورود و توزيع مواد مخدر را مسدود كرد، تا با كمياب شدن مخدرها زمينه اعتياد از بين برود.

 بهترين راه‌حل براي جلوگيري از گسترش اعتياد در جامعه «پيشگيري» است و مطبوعات، رسانه‌ها بخصوص رسانه‌هاي ملي و كارشناسان بايد درتعامل مشترك با ساخت برنامه‌هاي آموزشي و فرهنگي گروههاي مختلف جامعه را از عوارض و اثرات مخرب فردي و اجتماعي مصرف اين ماده افيوني آگاه سازند.

  يكي از عوامل مهم گرايش افراد به مخدرها دسترسي آسان به مواد مخدر و آگاهي نداشتن از عواقب مصرف آن است.

  با توجه به شرايط موجود، متاسفانه درمان به معناي واقعي براي معتادان وجود ندارد و كمتر معتادي مي‌تواند اعتياد را ترك كند.

  بايد تحميل هزينه‌هاي مختلف توسط فرد معتاد به جامعه را به هزينه‌هاي پيشگيري و مراحل قبل از اعتياد تبديل كرد.

 شرايط مستعد براي گرفتاري در دام اعتياد و زمينه‌هاي سخت بازپروري، سبب گسترش اعتياد شده و وظيفه خانواده‌ها، محيطهاي آموزشي، رسانه‌هاي داخلي و گروههاي مرجع و تاثيرگذار را براي تبيين و آگاهي‌بخشي به جوانان دو چندان كرده است.

بخش حاكميتي نيز با اتخاذ سياست‌هاي دقيق، اصولي و كارشناسانه و با دخالت تمام بخشهايي كه دراين زمينه مسوول هستند، بايد تمام مساعي خود را در جهت تغيير اوضاع و شرايط اجتماعي بكار بندد.

افزايش كشت خشخاش در كشور افغانستان، درآمد كلان حاصله از توليد و فروش مواد مخدر و ازسوي ديگر بيكاري جوانان، از عوامل مهم گرايش به مواد مخدر است.

 تعدادي از معتادان علل گرايش به مواد مخدر را آگاهي نداشتن از عواقب مصرف مواد مخدر، تهيه آسان، حس كنجكاوي، تجربه كردن، امتحان كردن، دوستان ناباب و رهايي از مشكلات و ناهنجاريهاي خانواده و اجتماع عنوان مي‌كنند.

 باتوجه به شرايط حاكم بر كشور و جوان بودن جمعيت، براي مبارزه و ريشه‌كني پديده شوم اعتياد، همكاري همه نهادهاي ذيربط لازم است.

 براساس قانون، مبارزه با پديده اعتياد بر عهده ‪ ۱۲‬نهاد ازجمله آموزش وپرورش، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، قوه قضاييه، بسيج و وزارت اطلاعات است.

  برخورد با معلول‌ها و دستگيري معتادان را دور باطل و بي‌نتيجه است براي مبارزه با اين پديده بايد تمام نهادهاي مسوول اعم از ارگانهاي نظامي، انتظامي، امنيتي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي براي سالم سازي جامعه وارد عرصه شوند تا بتوان در كوتاه‌مدت به نتيجه رسيد.

 گروه اطلاع رساني يزدفردا

اعتياد نه تنها نسل جوان بلکه نسل نو رسيده را تهديد ميکند


خطر اعتياد نه تنها نسل بزرگسال و جوان بلکه حيات قبل از تولد نسل جديد را نيز به عنوان يک آفت پنهان تهديد ميکند.

مرگ يک نوزاد معتاد در فارسان از توابع استان چهارمحال و بختياري، هشداري جدي است که فراگيري اعتياد و پيامدهاي اين آفت سرخ جمعيت ، زيادي از جامعه اعم از پير، جوان و کودک را در معرض خطر قرار داده است .

 هر روز شايد هزاران نوزاد براساس امراض مختلف جان ميسپارند و اما مرگ يک نوزاد۴۰ روزه آن هم بر اثر استعمال مواد مخدر هشداري جدي است که نيازبه تامل و برنامه ريزي براي حل آن دارد.

سهيل نوزاد کم اقبال فارساني که از مادر معتاد متولد شده بود قبل از تولد معتاد شده بود، اما اعتياد اين نوزاد و خوراندن مواد بيشتر به اين نوزاد  باعث مرگ وي شد.

اين کودک به علت استمعال مواد مخدر در زمان بارداري مادر معتاد شده بود و پس از تولد و داشتن بيقراري زياد، مادر معتاد خوش فکرش ، دادن مواد مخدررا به عنوان تنها داروي مسکن و آرام بخش براي جگر گوشه خود تجويز کرد.

مهر مادر و فرزندي، مهري عميق و ناگسستني است ، اما سهيل نوزاد۴۰ روزه فارساني قرباني مهري شد که از هر تير خلاصي نامهربان تر بود.

يک پزشک متخصص اطفال فارسان با تاييد اعتياد اين کودک گفت : اين کودک در زمان بارداري مادر به علت استمعال مواد مخدر معتاد شده بود.

 نوزاد به علت تغذيه از خون مادر خيلي زود معتاد ميشود.

 والدين اين نوزاد هر روز به اين کودک مواد ميخوراندند اما افزايش يکباره مصرف آن باعث وخامت حال اين کودک و منجر به مرگ وي شد.

به گزارش ايرنا، سه ساعت تلاش پزشکان بيمارستان سيد الشهدا فارسان براي درمان اين نوزاد و نجات او از مرگ به جايي نرسيد


آثار موادمخدر بر بدن گروه اطلاع رساني يزدفردا

مهمترين محل اثر موادمخدر بر مغز است. در مغز گيرنده هايي وجود دارد كه اين مواد بر آنها اثر مي كنند. اين گيرنده ها به 3 گروه تقسيم مي شوند:

۱- اثر بر گروه اول سبب تنظيم و كاهش احساس درد، كاهش فعاليت مركز تنفس، يبوست و اعتياد مي شود.

۲- اثر برگيرنده هاي دوم سبب كاهش احساس درد، افزايش حجم ادرار و ايجاد حالت آرامش مي شود.

۳- اثر موادمخدر بر گيرنده هاي گروه سوم سبب كاهش احساس درد مي شود.

حدود بيست و پنج سال پيش مشخص شد كه در بدن انسان موادي شبيه موادمخدر [مرفين] توليد مي شود كه مهمترين آنها به نام آندورفين ها و آنكفالين ها است. به طور طبيعي وقتي بدن دچار آسيب هاي دردزا و حوادث ناراحت كننده مي شود مغز اين مواد را ترشح مي كند و سبب كاهش احساس درد و ناراحتي مي شود.

اثر موادمخدر بر روي سيستم پاداش گروه اطلاع رساني يزدفردا

در شرايط معمولي وقتي بشر از انجام دادن كاري لذت ببرد و به عبارتي ديگر پاداش بگيرد، از مناطق پاييني مغز او موادي به اسم دوپامين و نوراپي نفرين ترشح مي شود و بر روي قشر و ساير مراكز حياتي آن اثر مي كند و احساس لذت و پاداش به او دست مي دهد و سعي در تكرار آن عمل دارد. يكي از آثار مهم موادمخدر فعال كردن همين سيستم است.بنابراين كساني كه يك بار با اين مواد آشنا مي شوند چون سيستم پاداش در مغز آنها تقويت شده، تمايلي شديد به تكرار مصرف آنها پيدا مي كنند.از بين موادمخدر هروئين خيلي راحت تر در چربي حل مي شود. مغز انسان مقدار زيادي چربي دارد، بنابراين در مقايسه با مرفين و مشتقات آن، هروئين پس از مصرف در طي زمان كوتاه تري روي مغز اثر مي كند بنابراين آثار پاداش دهنده و خوشي آور و ضد درد سريع تري دارد.كدئين كه از مشتقات ترياك است به آساني در سيستم گوارش جذب شده و در بدن تبديل به مرفين مي شود. در يك مطالعه روشن شده كه در معتادان، يكي از آثار مصرف موادمخدر كاهش جريان خون در بعضي از نواحي مغز است.

اما گذشته از آثار ثابت شده مواد مخدر، مردم ممكن است با باورهاي غلط زير، اقدام به مصرف آنها كنند.

۱- براي تسكين درد: اين مواد واكنش انسان را نسبت به حس درد كاهش مي دهند و روي عامل اصلي ايجاد درد هيچگونه اثري ندارند. بسياري از بيماري هاي بشر با درد همراه است، از جمله اضطراب، افسردگي، بيماري هاي استخوان و مفاصل، سرطان ها و بيماري هاي عفوني.اما مصرف كنندگان و توصيه كنندگان به مصرف مواد توجه ندارند كه نسبت به اثر ضد درد اين مواد تحمل ايجاد مي شود. يعني مثلا در پنجمين مصرف براي اينكه همان درد اوليه كاهش يابد بايد مقدار بيشتري مصرف شود، كه اين مقدار گاهي تا 30 برابر مقدار مصرف اوليه لازم مي شود.

۲- عقيده غلط ديگري كه وجود دارد، اثر اين مواد بر روي بيماري هايي مثل قند يا ديابت است. به نظر مي رسد چنين باورهاي غلطي توسط قاچاقچيان دامن زده مي شود تا درآمد مالي بيشتري كسب كنند. يا مصرف كنندگان اين ادعا را مطرح مي كنند تا خود را گناهكار جلوه نداده، بگويند ما براي پيشگيري يا درمان اين بيماري ها، مواد مصرف مي كنيم. در هيچ تحقيق علمي اثر پيشگيري كننده و درماني براي اين مواد ثابت نشده است.

۳- گاهي افراد بي اطلاع توصيه مي كنند كه مصرف موادمخدر براي كاهش آلام روحي و اضطراب و افسردگي و ساير بيماري هاي رواني كه نسبتا شايع و به شدت آزاردهنده هستند، مفيد مي است.اضطراب معمولا باتنگي نفس، احساس خفگي، تپش و احساس ناراحتي در قلب، سنگيني سر، احساس درد و ناراحتي در شكم و درد در ساير قسمت هاي بدن همراه است.تفكر غلط اثر تسكيني موادمخدر بر بيماري هاي رواني و اضطراب از آنجا ناشي شده كه اين مواد داراي اثر تسكين بخش و آرام بخش هستند، هر ماده آرام بخشي علائم ظاهري اضطراب را كاهش مي دهد، اكثر بيماري هاي روحي همراه اضطراب هستند، افسردگي كه بيماري قرن است در بسياري از موارد همراه با اضطراب است. بنابراين در اوايل مصرف، شخص كه به هر علت دچار اضطراب و ناآرامي روحي است ممكن است با مصرف مواد احساس آرامش كند. اما اين پديده ثابت شده كه در افراد مضطراب و ناآرام پس از اولين مصرف، خطر اعتياد بسيار بالا است و مواد اعتيادآور قطعا پس از مدتي، خود افسردگي زا و به تبع آن اضطراب آور خواهند بود.يعني در نهايت نه تنها با مصرف موادمخدر افسردگي، اضطراب و آلام روحي انسان كاهش مي يابد، بلكه تشديد هم مي شود زيرا تغيير خلق و ايجاد حالت شادي كاذب توسط موادمخدر فقط در اوايل مصرف ايجاد شده است.نوجوانان و جوانان در مقطعي از زندگي خود هستند كه بحران و ناآرامي روحي و اضطراب فراواني دارند و به همين دليل است كه با اولين آشنايي ها خطر اعتياد در آنها زياد است. نوجوان روابط اجتماعي و خانوادگي آرام و حمايت كننده اي لازم دارد تا آلام روحي او كاهش يافته به سمت اعتياد نرود.

۴- توصيه ديگري كه ناآگاهان براي مصرف موادمخدر دارند در مورد مشكلات روابط جنسي مردان به خصوص مردان جوان است. مشكلات جنسي در آنان معمولا ريشه در هيجانات و اضطرابات شخص دارد اگر اين مواد در موارد نادري از مشكلات فوق بكاهد، در طولاني مدت باعث ايجاد افسردگي و كاهش ميل جنسي مي شود.

۵- مواد مخدر يعني مشتقات مرفين حركات پيش برنده روده ها را كند مي كند و ترشحات آن را كاهش مي دهد.دردهاي دستگاه گوارش مي تواند ناشي از افزايش حركات دودي روده ها باشد. در اسهال اين حركت سريع و گاهي دردناك مي شود. در بسياري از هيجانات و اضطراب ها حركات لوله گوارش مختل شده، افزايش يا كاهش مي يابد. مثلا در روده هاي تحريك پذير عصبي دل درد، دل پيچه يا اسهال و يبوست متناوب وجود دارد. اگر مبتلايان به اين بيماري ها با موادمخدر آشنا شوند، خطر اعتياد جدي است. مثلا در مورد اسهال كه همراه با افزايش حركات روده اي است، اگر مشتقات ترياك در دسترس شخص بيمار قرار بگيرد با توجه به كند كردن حركات پيش برنده روده و بهبود ظاهري اسهال خطر اعتياد بعدي را دارد.

۶- متأسفانه بعضي از كساني كه پس از رانندگي ممتد دچار خستگي مي شوند پس از چند بار مصرف و احساس رفع خستگي و سرخوشي كاذب، در دام اعتياد گرفتار مي شوند.

۷- اين مواد حالت خمودگي، ابرگرفتگي شعور و با آگاهي ايجاد مي كنند يعني مي توانند بيداري بيش از حد بشر را كاهش دهند. زندگي پيچيده امروز، نياز به كار فكري زياد و گاهي خسته كننده دارد در واقع آدم هاي پركار و آنهايي كه در زندگي روزمره با مسايل پيچيده برخورد مي كنند مجبورند با تمام قواي فكري و ذهني خود وارد ميدان شوند. يعني بشر امروز براي تطابق با شرايط روزمره، بيش از حد بيدار و شايد دائم در حال جنگ فكري است، در حد اعلاي اين پديده بعضي آدم ها همانند خروس جنگي دائم هوشيارتر از مردم ديگر هستند. موادمخدر و الكل اين حالت بيداري بيش از حد را كاهش مي دهد. بنابراين آنهايي كه كار فكري شديد، يكنواخت و خسته كننده مي كنند با اولين آشنايي ها در معرض ابتلاي به اعتياد هستند و موادمخدر و الكل ابتدا آنها را آرام مي كند اما پس از مدتي قدرت مبارزه، كار و ثمر بخشي را از آنها مي گيرد.

۸- قسمت اعظم دردهاي بشر روانزاد است، انواع كمردردها، پشت درد، سردرد، دل دردهاي مزمن، دردهاي عضلاني و استخواني، مي تواند جنبه رواني داشته باشد. كساني كه با مراجعه به پزشكان مختلف و استفاده از روش هاي مرسوم فرهنگي، تسكيني براي درد خود نمي يابند، در مقابل مواد مخدر بسيار آسيب پذير هستند.اين مواد اصل درد و عامل ايجاد كننده درد را از بين نمي برند فقط شخص را نسبت به درد بي تفاوت مي كنند.مثلا اگر كسي شكستگي داشته باشد، درد ايجاد شده سبب كم حركتي يا بي حركتي عضو شكسته شده مي شود و فرصتي براي محل شكسته ايجاد مي شود تا استخوان سازي صورت گرفته و محل شكستگي ترميم يابد اما مواد مخدر واكنش انسان را به درد كه همان بي حركتي و كم حركتي است از بين برده و عضو حركت كرده مي تواند جوش خوردن شكستگي را به تاخير بيندازد.

۹- در مسير اعتياد بتا آندورفين ها كه مواد شبه مخدر درونزا هستند كاهش مي يابد، زيرا با ورود مواد مخدر خارجي به بدن سلول هاي مغز شخص معتاد تنبل شده و اين مواد درونزا را ترشح نمي كنند و مرفين خارجي جاي شبه مرفين هاي مفيد و توليد شده در بدن شخص را مي گيرد.بنابراين پس از ترك اعتياد و در حين آن كه مواد مخدر خارجي به بدن نمي رسد و مغز، ديگر مواد شبه مرفين درونزا ترشح نمي كند، درد و حالت روحي ناخوش و اضطراب و بي قراري در شخص زياد است كه البته پس از مدتي كه از ترك بگذرد مجددا مغز مواد لازم را ترشح خواهد كرد.

۱۰- با كاهش آندورفين ها [مواد شبه مرفين درونزا] در مغز شخص معتاد و بدن او، خاصيت دشمن كشي مونوسيت ها كه از سلول هاي دفاعي بدن هستند كاهش مي يابد. بنابراين شخص معتاد نسبت به افراد سالم به عفونت ها حساستر است و زودتر مبتلا مي شود.

مواد مخدر آن دسته از سلول هاي دفاعي بدن را كه مسئول از بين بردن مهاجمان به بدن هستند، كاهش مي دهند و نيز با كاهش فعاليت آنها مي توانند سبب رشد سلول هاي سرطاني شوند.
گروه اطلاع رساني يزدفردا

آيا ميدانستيد كه كافئين قادر است سيستم بدن شما را ويران كند؟

با آنكه خو گرفتن به عادات بد آسان ميباشد اما ترك كردن آنها دشــوار است. مـصرف كـافئـين يـكي از آن عـادات بــد ميباشد كه آهسته اما پيوسته بدرون سيستم بـدن شما نفوذ ميكند. با يك فنـجان قـهوه شـروع ميكنيد سـپس يـك فـنـجان قــهوه به 2و 3 و ..فنجان تبديل شـده و بـه هـميـن ترتيب تبديل به يك اعتياد ميگردد. اگر تصور مي كـنـيـد كـه منظور از كافئين تنها قهوه ميباشد با آنكه غلظت كافئـيــن در قهوه زياد است اما كافئين در اقلام زير نيز وجود دارد:
1- چاي
2-كاكائو و شير كاكائو
3-شكلات و كيكهاي شكلاتي
4-نوشابه هاي غير الكلي مانند كوكاكولا و پپسي.

1- فشار خون: اين مطلب ممكن است شما را شوكه كند اما در واقع ظـرف 2 سـاعـت پس از مصرف كافئين بهر شكل فـشار خون بالا رفته و تقريبا تا 3 ساعت پايين نمي آيد. و اگر عادت داريد كه هر 4-3 ساعت يكبار قهوه بنوشيد بنابراين فشار خون شما همواره بالا ميباشد! اكنون بايد متوجه شده باشيد كه چرا دائما مظطرب و عصبي هستيد.

2- سيستم عصبي: هنگامي كه شما كافئين مصرف مي كنيد انـرژي فراواني بسمت مغز شما سرازير ميگردد بنابراين احساس بيداري، طراوت و انرژي سرشار مي كنيد. اما همچنـين احـساسات نـاخـوشايـنـدي را نـيـز در كـنـار آنـها تجربه خواهيد كرد كه شامل: بي قراري، حساس بودن، بی خوابی ، اضطراب و عصبی بودن مي باشند.

3- قلب: فشار خون بالا قطعا بروي عملكرد قلب تاثير مي گذارد. ثـابـت شـده اسـت كه افرادي كه روزانه 6 فنجان قهوه مينوشند 2 برابر بيشتر در معرض سكته قلبي قرار دارند. انتخاب با شماست!

4- سيستم گوارش: كافئين سـوء هـاضـمه و زخم معده را افزايش مي دهد. بـنابرايـن بار ديگر كه دچار سوزش معده شديد تـعداد فنـجـان چـاي و يا قهوه اي كه نوشيده ايد را بخاطر بياوريد!

5- الگوي خواب: آيا يكي از دلايلي كه شما قهوه مي خـوريد دور كردن خواب و بيداري نميباشد؟ شما مي خواهيد مدت بيشتري را بيدار بمانيد تا كـارهـاي نيمه تمام و عقب افـتاده خود را به پايان برسانيد. اما در حقيقت شما درخـواهيد يـافـت زمـانـي كـه واقـعـا ميخواهيد بخواب برويد نيز قادر به انجام آن نميباشيد. اين نتيجه عمل كافئين است كــه در تمام جريان خون شما جريان يافته است.



آماده ايد آن را ترك كنيد؟

همانند ديگر اعتيادها ترك آسان نمي باشد. شـما ممـكن اسـت دچـار عـلائم محروميت مانند سردرد و بي حالي گرديد و هوس كنيد دوباره قهوه بنوشيد ويا زودرنج و كـج خـلق شويد. راه حـل آن اسـت كـه ذهـن خـود را از قـهوه منحرف كرده و سرگرم فعاليت ديگري گردانيد. مثلا براي دويدن به پارك برويد و يا ورزش كنيد. انـتظار مـعـجزه نداشته باشيد به خودتان زمان بدهيد و اعتقاد راسخ خود را ازدست نداده و تسليم نگرديد.



 اطلاع رساني يزدفردا

تمامي داروهاي مخدر و روانگردان، مغز و نواحي مخـتـلف بـدن را تـحت تـاثـيـر خـود قـرار ميدهند و تعادل شيميايي بدن را بر هم ميزنند. احساساتي كه در پي اين گونه مواد در بدن ايجاد ميگردند به عوامل زير بستگي دارد:
۱- سن( مواد مخدر در جوانان تاثير سوء بيشتري دارد بـخاطر آنكه مغزشان در حال رشد و تكامل است)
۲- زمان استعمال
۳- خلوص مواد
۴- ميزان مصرف
۵- چگونگي مصرف (تزريق، خوراكي، دود كردن، استنشاق )
۶- خلق و خو، سطح سلامتي و شرايط محيطي فرد.

مواد روانگردان
گروه اطلاع رساني يزدفردا
مواد روانگردان به 4 گروه تقسيم بندي ميگرند:

۱- STIMULANT (محركها): افزايش انرژي، هوشياري ذهني و فـعالـيـت جـسـمــاني، كاهش خستگي، سركوب گرسنگي، افزايش ضربان قبل و فشار خون. مثال: كـوكـائــين و كافئين .

۲- DEPRESSAN (سركوبگرها): كاهـش انــرژي، هـوشيـاري ذهـنـي، ضـربـان قـلـب، فعاليت جسماني و سرعت تنفس، كاهش سرعت عكس العمل،خواب آور و القاء حالت رويا. مثال: الكل ، مرفين و هروئين.

۳- HALLUCINOGENS (توهم زاها): تغـيـيـر و اخـتـلال در خـلق و خـو، ادراك و حــواس بينايي، شنوايي و احساسات، القاء حالت رويا. مثال: ماري جوآنا و ال اس دي.

۴- NARCOTICS (مخدرها): القاء بي حسي، كرختي،رخوت و خواب شديد.

اعتياد به قرص و داروهاي روان گردان و شيميايي از زماني شروع شد كه از اين داروها به عنوان داروي ترك يا درمان اعتياد به مواد مخدر سنتي نظير ترياك و همچنين هرويين استفاده شد. در گذشته مواد مخدري كه توسط معتادان مصرف مي شد ، ترياك ، شيره ترياك و در نهايت هرويين بود. اما با ورود قرص‌ها و داروهاي شيميايي و روان گردان به عنوان داروي ترك اعتياد ، اعتياد جديدي تحت عنوان اعتياد به قرص و داروهاي شيميايي و روان گردان پا به عرصه وجود گذاشت كه يكي از مخرب ترين انواع اعتياد به شمار مي رود و اعتياد به آن به مراتب وخيم تر و مخرب تر از اعتياد به هرويين و ترياك است.
مصرف كنندگان اين داروها به منظور ترك يا درمان اعتياد ، مصرف اين داروها را خودسرانه و يا به تجويز متخصصان ترك اعتياد شروع كرد‌ه‌اند و پس از مدتي به مصرف آن ها معتاد شده‌اند. اكثر اين افراد دوباره به مصرف مواد مخدر اوليه خود روي مي آورند در حاليكه اعتياد به قرص نيز به آن اضافه شده است . بعضي از مصرف كنندگان قرص در روز بيش از 300 عدد قرص مصرف مي كنند كه تخريب آن بسيار وحشتناك و در نهايت به اغتشاش شعور و معمولا َ خودكشي منتهي مي شود. بررسي سير تاريخي دراروهاي ترك اعتياد كه توسط بعضي از متخصصين تجويز مي شده است ، نشان مي دهد كه اين داروها نه تنها كمكي به حل مسئله درمان اعتياد نكرده اند بلكه باعث حاد شدن قضيه نيز شده است و هر بار با ورود دارويي جديد به عرصه داروهاي ترك اعتياد ، در واقع ماده مخدر جديد و خطرناكي به جمع مواد مخدر و اعتياد آور اضافه شده است .
جهت آشنايي با مهمترين اين داروها ، به اسامي بعضي از آن ها به اختصاراشاره مي شود.
داروهايي كه در حال حاضر بيشترين سوء مصرف را دارند و اعتياد به آن ها نسبتاَ زياد است را مي توانيم به سه دسته كلي تقسيم كنيم .

1- بنزو ديازپين‌ها
2- باربيتورات‌ها
3- ضد افسردگي‌هاي سه حلقه‌اي

خانواده بنزوديازپين ها شامل: ديازپام ، لورازپام ، اگزازپام ، پرازپام ، هالازپام ، آلپرازولام ، فلورازپام ، تمازپام ، كلونازپام و كلرودياز پوكسايد .

باربيتورات ها شامل: پنتو باربيتال ، آموباربيتال ، سكوباربيتال و فنوباربيتال.

ضد افسردگي‌هاي سه حلقه‌اي شامل: ايمي‌پرامين ، آمي‌تريپ‌تيلين ، نورتريپ‌تيلين ، پروتريپ‌تيلين ، تري ميپرامين ، و دزي‌پرامين مي‌باشند.

داروهاي ديگري نيز از دسته پروپانديول‌ها نظير متروبامات و تايبامات و همچنين آنتي‌هيستامين ها مانند ديفن هيدرامين ، هيدروكسي‌زين ، دوكسي‌لامين و پيريلامين نيز وجود دارند.
در اين ميان داروهايي چون ديفنوكسيلات ، ترامادول و كلونيدين نيز براي ترك اعتياد مصرف زيادي دارند.
نكته مهم اين كه هر كدام از اين داروها در علم پزشكي و تجويز آن‌ها توسط پزشكان محترم براي بيماري‌هاي خارج از حوزه اعتياد به مواد مخدر ، كارايي خاص خود را داشته و در استفاده صحيح آن ها طبق نسخه پزشك هيچ شكي نيست . آنچه كه مدنظر ماست سوءمصرف اين داروها و مصرف خودسرانه به منظور ترك اعتياد و اعتياد به مصرف آن ها در كنار مصرف ساير مواد مخدراست.
يك مصرف كننده قرص كه انواع مختلفي از داروها

-----------------------------------------------

انواع گياهان روانگردان گروه اطلاع رساني يزدفردا


۱- OPIUM POPPY (خشخاش)
داروهاي استخراجي: هروئين، مورفين، كـدئـيـــن، ترياك. مسكن و ضد درد ميباشند.

۲- CANNABIS SATIVA ( شاهدانه)
داروهاي استخراجي: TETRAHYDROCANNABINOL كه مـــاده اي مسـكن، شـل كنـنـده عـضلات، خـواب آور و آنـتـي بيـوتـيك است. ماري جوآنا و حشيش ازآن گرفته مي شـود. حشيش از صمغ گياه و ماري جوآنا از ساقه و برگ آن.

۳- COCA
از آن كوكائين استخراج ميشود كه يك آلكالوئيد بي حس كننده موضعي ميباشد.

نكته:
به تزريق وريدي موادمخدر MAINLINING و به تزريق زير پوست و عضلات SKIN POPPING ميگويند. 

آشنائي با 11نواع مواد مخدر با تصوير
 
به نام خدا
يزدفردا :در اين ياداشت سعي نموديم 11نوع مواد مخدر را جهت آإشنائي كاربران محترم معرفي نموده و در ادامه نيز سعي خواهيم نمود اطلاعات جامع تري براي علاقمندان تهيه و ارائه نمائيم تا شايد به سهم خود بتوانيم قدمي در بالا بردن اطلاعات عمومي دوستان برداشته و در اينده نيز نمونه هائي از عوارض استفاده  از مواد مخدر را  ارائه خواهيم نمود
آمفتامين
يزدفردا،در اين قسمت سعي داريم به بررسي و شرح ماده مخدر آمفتامين (شيشه معروف ) بپردازيم.
  آمفتامين نوعي ماده مخدر است که معمولاً به صورت پودر يا قرص قابل حل و يا بلعيدني مورد استفاده قرار مي گيرد.
مواد مخدر آمفتامين                                                  يزدفردا
 
آمفي تامين (AMPHETAMINES)


آمفي تامين (AMPHETAMINES)
آمفي تامين (AMPHETAMINES)




اسامي عاميانه: SPEED ،WHIZZ ،METH ،CRANK،
GLASS ،CHALK ،UPPERS ،FAST - شيشه



شكل ظاهري: گرد سفيد رنگ و يا خاكستري، كپسول، قرص. بـراي آنـكه آفتي تامين قابل دود كردن گردد آن را كريستاليزه ميكنند كه در اين صورت به آن ICE ميگويند.

نحوه استعمال: استنشاق، دود كردن، تزريق و يا حل درون مايعات، خوراكي.

اثرات آني: اثر آن 3 الي 4 ساعت بعد ظاهر ميگردد، هيجان زدگي، اعتماد بنفس بالا، افزايش هوشياري، پر انرژي، كاهش اشتها، بي خوابي، يك محرك ميباشد.

خطرات: دركوتاه مدت سبب احساس اضطراب، افسردگي و خستگي پس از استعمال آن مي شود، افزايش ضربان قلب و تنفس، اختلال در ديد، خشكي دهان، سـرگـيـجـه و خشونت، مرگ ناگهاني و سكته قلبي. در دراز مدت سبب توهم، وحشتزدگي، كـاهش وزن، آسيب به مغز و حافظه، تشنج و مرگ ميگردد.
آيس ـ شيشه و يا كريستال هردم از اين باغ بري مي‌رسد تازه‌تر از تازه‌تري مي‌رسد و آنقدر خواهد رسيد كه ترياك در مقابل آنها ............؟
يكي از موادمخدر جديد كه در بازار قاچاق عرضه مي‌شود آيس ، شيشه يا كريستال است.
وجه تسميه اين ماده‌مخدر به اين دليل است كه شكل ظاهري اين ماده شبيه شيشه‌اي كه خرد و پودر شده باشد و يا تكه‌هاي ريز يخ و يا خرده‌هاي ريز نبات است. به اين دليل به آن در كشور ما شيشه گفته مي‌شود و در اروپا و آمريكا بيشتر به نام آيس شناخته مي‌شود.
شابو كه در آسياي جنوب‌شرقي و خاوردور رواج دارد نيز شباهت‌هايي با اين ماده دارد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه مهمترين تركيب اين ماده‌مخدر آمفتامين است. سابقه توليد و مصرف آمفتامين به قبل از جنگ جهاني دوم مي‌رسد و در زمان جنگ جهاني دوم به عنوان يك داروي مؤثر در رفع افسردگي سربازاني كه مشغول جنگ بودند و يا نيروهايي كه قرار بود چندين شبانه‌روز را به صورت پيوسته به نبرد مشغول باشند و فرصت استراحت نداشتند براي بالا بردن سطح انرژي آنان استفاده مي‌شد. با گذشت زمان و مشخص شدن عوارض خطرناك اين ماده و اعتياد به آن كاربرد اين ماده به عنوان دارو به تدريج كنار گذاشته شد اما سوداگران و توليدكنندگان موادمخدر استفاده از اين ماده را در تهيه موادمخدر در دستور كار خود قرار دادند. شايد اولين و مهمترين ماده‌مخدري كه از آمفتامين به دست آمد و در سطح وسيع مورد مصرف قرار گرفت اكستازي باشد. ق
رص اكستازي از چند سال پيش به ندرت در كشور ما مشاهده و مصرف مي‌شد اما در سال‌هاي اخير مصرف آن افزايش يافت و انواع و اقسام اين قرص در بازار قاچاق مشاهده شده است. مصرف اكستازي در پارتي‌ها وميهماني‌ها به عنوان يك ماده انرژي‌زا مصرف مي‌شود و مصرف‌كنندگان آن مي‌توانند ساعت‌ها بدون استراحت بيدار بمانند و از انرژي‌هاي نهفته يا ذخيره شده در جسم خود در حد بالايي بهره‌برداري نمايند كه پس از مدتي شديداً با كمبود انرژي مواجه‌ مي‌گردند كه از ظاهر آن‌ها كاملاً مشخص مي‌شود.
متأسفانه يكي از تبليغات غلط در مورد اين ماده‌مخدر اين است كه حتي رسانه‌هاي جمعي از آن به عنوان قرص شادي ياد مي‌كنند درحاليكه اين ماده از خود هيچ‌گونه انرژي و شادي ندارد و انرژي‌هاي ذخيره شده جسم را به يكباره آزاد مي‌كند و انرژي كه بايستي در طول چندين شبانه‌روز مصرف شود ، يك ‌شبه استفاده مي‌شود و بعد از تمام شدن اثر آن شخص مصرف‌كننده به شدت احساس ركود و خستگي مي‌كند و اين آغازي است براي مصرف دوباره و دوباره تا اعتياد كامل كه متأسفانه مصرف‌كنندگان اكستازي به طرف شيشه و كراك كشيده شده‌اند . 
 شيشه تقريباً همان خواص اكستازي را دارد با اين تفاوت كه اكستازي اغلب به صورت قرص و خوراكي و به ندرت به وسيله روش جذبي از طريق پوست استفاده مي‌شود اما شيشه به صورت تدخين يا كشيدني. براي مصرف شيشه ابزار مخصوص وجود دارد كه به آن پايپ Pipe گفته مي‌شود و شبيه يك چپق شيشه‌اي است كه كاربرد آن بيشتر در خارج از ايران مشاهده شده است.
 اما در كشور خودمان مصرف‌كنندگان شيشه ابزار ديگري را جايگزين اين چپق شيشه‌اي يا پايپ كرده‌اند كه به راحتي با يك لامپ درست مي‌شود. به اين صورت كه انتها يا سرپيچ لامپ روشنايي را جدا كرده و آن را به همراه محتويات لامپ بيرون‌ مي‌آورند ، سپس شيشه را داخل اين حباب توخالي ريخته و با قرار دادن يك لوله خودكار در داخل آن و مسدود كردن انتهاي آن با ماده‌اي مثل آدامس ، آماده مصرف مي‌شود. در مرحله بعد با شعله فندك شيشه داخل حباب را از بيرون حرارت مي‌دهند و از طريق لوله‌اي كه از انتهاي حباب بيرون آمده است به صورت كشيدني مصرف مي‌شود.
نشئگي حاصل از مصرف اين ماده تقريباً شبيه هيچ مادمخدر ديگري نيست.
عوارض مصرف اين ماده ، بسيار خطرناك و سنگين است. مصرف‌كنندگان اين ماده در ابتداء مصرف پس از مصرف گاه تا 72 ساعت حتي يك دقيقه نمي‌خوابند. در اين مدت توهم شديد و خيره شدن به يك نقطه خاص براي چندين ساعت و همينطور رفتارهاي بي‌پروا ، از حالات نشئگي اين ماده محسوب مي‌شود.
 بعضي از مصرف كنندگان شيشه پس از مصرف با توجه به توهم شديد به تصور پرواز خود را از پنجره ساختمان چند طبقه به پايين پرتاب كرده‌اند.
پس از بين رفتن اثر اين ماده شخص مصرف‌كننده طوري احساس خستگي و كوفتگي مي‌كند كه ممكن است حدود 48 ساعت يا 2 شبانه‌روز به صورت پيوسته خواب باشد و پس از بيداري سر دردهاي شديد ، بي‌قراري ، لرزش و حركات غيرعادي اعضاء بدن مثل دست و سر از حالات آن است. مصرف‌كنندگان شيشه براي از بين بردن اين حالت معمولاً دوباره مصرف مي‌كنند و مانند ساير موادمخدر فرايند اعتياد آغاز مي‌شود و پس از مدتي مصرف‌كننده شيشه تبديل به يك معتاد تمام‌عيار مي‌شود كه البته با معتادان و مصرف‌كنندگان ساير موادمخدر مثل ترياك و حتي هرويين بسيار تفاوت دارد.
عوارض مصرف شيشه را در طول چندماه ، حتي مصرف هرويين در طول چندين سال به وجود نمي‌آورد. مصرف‌كننده شيشه در حالت خماري آن دست به حركات جنون‌آميزي مي‌زند كه شايد از ديوانگان زنجيري هم سر نزدند. از مهمترين عوارض طولاني مدت مصرف شيشه كه معمولاً بعد از گذشت كمتر از 6 ماه مصرف خود را نشان مي‌دهد اختلال شديد در عملكرد دريچه پروستات است كه معمولاً ادرار و اسپرم با هم دفع مي‌شوند. آسيب‌هاي شديد كبدي و جوش‌هاي صورت ، كوچك شدن بيضه‌ها به همراه درد شديد و تضعيف قواي جنسي از ديگر عوارض اين ماده‌مخدر خطرناك است. متأسفانه در صحبتهاي عاميانه گفته مي‌شود كه شيشه چون مرفين ندارد پس اعتياد هم ندارد. درحاليكه نتيجه تحقيقات علمي و مشاهدات و تجربه‌هاي عيني ثابت نموده ، هر ماده اي كه مصرف آن انسان را از تعادل طبيعي خارج كند مستقيماً روي سيستم توليدكننده مواد شبه‌افيوني و ضددرد اثر مي‌گذارد و باعث تخريب آن مي‌شود.
طيف تركيبات مواد شبه‌افيوني كه در جسم انسان توليد مي‌شود به قدري گسترده و ناشناخته است كه به غلط تصور مي‌شود فقط مرفين يا مشتقات آن روي آن اثر مي‌گذارد هرچند همين موضوع را هم بسياري نمي‌دانند اما تحقيقات گروهی و تجربی ما با قدرت و اطمينان اين موضوع را ثابت كرده است كه كليه موادي كه انسان را از حالت تعادل طبيعي خارج مي‌كند ، شامل هرويين ، ترياك ، شيره ، الكل ، حشيش ، كراك ، شيشه ، اكستازي ، قرص‌هاي خواب‌ ، آرامبخش و ضدافسردگي كه همه یک نوع مخدرند
 
اين داروها جز دسته موادمخدر هيجان آور يا مهيج ها هستند که باعث مي شود پس از مصرف احساس پر انرژي شدن به مصرف کننده دست داده و احساس ضعف و گرسنگي را در او سرکوب و پنهان و براي همين بيشتر از سوي افرادي مورد استفاده قرار مي گيرد که قصد دارند وزن خود را بکاهند.
اگرچه اين مواد پس از مصرف احساس کرختي و ناتواني را از بين مي برد اما استفاده طولاني مدت و اعتياد به آن باعث از بين رفتن اثر دارو در بدن و بازگشت حالت خستگي و بي حوصلگي شديد به فرد مصرف کننده مي شود.
متامفتامين که شامل کريستال، شيشه، يخ، پي ويتنا مي شود نوعي امفتامين است که بشدت بر فعاليت سيستم عصبي اثر گذاشته باعث ايجاد شوک هاي خطرناک مي شود.
امفتامين ها مي تواند براي بيماري هاي خاص از سوي پزشک تجويز شود اما استفاده غير از اين راه، غيرقانوني و جرم است. اين ماده مخدر در رديف ماده مخدر دسته بندي شده اما اگر به صورت تزريقي استفاده شود در گروه A جاي دارد.
حداکثر جريمه براي مجرماني که امفتامين را به صورت تزريقي استفاده مي کنند در امريکا حبس ابد است.

 
 
نيترات هاي باتيل و اميل
 در ادامه آشنايي با موادمخدر ،اين بلاي خانمان سوز، به بررسي موادمخدر نيترات هاي اميل و باتيل مي پردازيم.
 نيترات هاي اميل و باتيل از نظر ترکيب شيميايي مشابه هستند. هر دو مايعاتي زردرنگ و شفاف هستند و در صورتي که تازه باشند بوي شيريني مي دهند.
اين مواد اغلب در شيشه ها و بطري ها به فروش مي رسد. گازي که از اين مايع متصاعد مي شود احساس سرمستي و نشاط و آرامش حدود 5 دقيقه به مصرف کننده دست مي دهد .اين ماده مخدر زمان اوج لذت جنسي و به اصطلاح اورگاسم را افزايش مي دهد اما پس از آن عوارضي نظير سردرد و سرگيجه به سراغ مصرف کننده مي آيد. اين موادمخدر هم از دسته هيجان آورها هستند.
اگرچه نيترات هاي اميل و باتيل تا جولاي 1996 هيچ ممنوعيتي نداشت و آزادانه در فروشگاه ها ي امريکابه فروش مي رسيد اما پس از آن پليس و مقامات محلي بر فروش و مصرف آن نظارت شديد به عمل آورده و با مصرف کننده وشرکت هاي توليد و فروشندگان آن برخورد قانوني کردند.
باربيتوريت ياخواب آورها
 در ادامه  آشنايي با مواد مخدر ،اين بلاي خانمان سوز به بررسي ماده مخدر باربيتوريت يا خواب آورهاي مي پردازيم .
باربيتوريت ها يا خواب آورها به افراد کمک مي کند آرام بگيرند و به خواب بروند .
  مواد مخدر    باربيتوريت ياخواب آورها                                                  يزدفردا
اين مواد بصورت کپسول هاي حاوي پودر به فروش مي رسند .
افرادي که اين مواد را مصرف مي کنند اغلب آن را درکنار مواد پريشان کننده نظير الکل استفاده مي کنند .آنها اين مواد را جهت استعمال تزريق مي کنند و اگر بيش از حد به بدن وارد شود مرگبار و مهلک است .
استفاده بيش از حد اين ماده که منجر به مرگ مي شود در صورت ترکيب با الکل به طور حتمي مرگبار خواهد بود .
اين خواب آور ها شامل داروها ي مسکن ، باربز، بلوز ، ردز مي باشند
حشيش
 در ادامه آشنايي با بلاي خانمان سوز مواد مخدر به بررسي ماده مخدر حشيش مي پردازيم .
  حشيش ، ماده مخدري است که بيشترين مصرف کننده در جهان را به خود اختصاص داده و نزديک به 5/2 درصد از جمعيت جهان يعني معادل 140 ميليون نفر ازحشيش استفاده مي کنند.
مواد مخدر=حشيش                             يزدفردا
حشيش (CANNABIS) گروه اطلاع رساني يزدفردا
حشيش (CANNABIS)

اسامي عاميانه: GRASS ،HASH ،DOPE ،BLOW ،DRAW

شكل ظاهري: بصورت تكه هاي جامد، از رزين گياه شاهدانه ميباشد، قـهـوه اي و يــا مشكي است.

نحوه استعمال: بـصورت دود كردن با سيگار همراه با سيگار برگ و همراه با چپق و يا قليان، پختن آن و مصرف بهمراه غذا، همراه به چاي نيز دم ميكنند.

اثرات آني: ريلكس كننده، حواس شنوايي و بينايي (به خصوص رنگها) قويتر ميگردنـد، اشتها آور است، فرد حراف و يا منزوي ميگردد، واكنش به محركها كند ميشود، دقيقه ها طولاني شده زماني دير ميگذرد، اجسام عادي عجيب بنظر ميرسند.

خطرات كوتاه مدت: احسـاس سـردرگـمـي، اضــطراب، هراس، بد گـمـانـي، تـوانـايـي يادگيري كاهش مي يابد، هماهنگي حركات مختل ميشود.

خطرات دراز مدت: پارانوئيد، اسكيزوفرني، جنون، روانپريشي، افسردگي و اضطــراب، استعمال آن همراه با سيگار سبب آسيب جدي به ريه ها ميگردد.
-
حشيش به شکلهاي متفاوت از جمله جامد ، گياهي و روغني يافت مي شود.
انواع مختلف اين ماده مخدر تنوع در قدرت و نحوه مصرف را به همراه دارد .اين ماده مخدر در سيگار و پيپ وحتي در چاي و بيسکويت جاسازي و استفاده مي شود .
حشيش به ويژه نوع گياهي آن باعث گيجي و سردرگمي شده و احساس آشفتگي ، کلافگي به مصرف کننده دست مي دهد . حشيش جزو توهم زاها دسته بندي مي شود .
استفاده از حشيش فراموشي را به سراغ مصرف کننده آورده و اين توهم را براي او ايجاد مي کند که زمان  به کندي در حال گذران است  .
استفاده از حشيش پيش از رانندگي بسيار خطرناک و در بسيار ي از موارد مرگبار اعلام شده است .
کوکائين
 در ادامه سلسله مباحث آشنايي با بلاي خانمان سوز موادمخدر به بررسي کوکائين مي پردازيم.
کوکائين ماده مخدري است که با عنوان گياه کوکا در امريکاي جنوبي کشت مي شود.
مواد مخدر  کوکائين                يزدفردا
كوكائين (COCAIN) گروه اطلاع رساني يزدفردا

كوكائين (COCAIN) كوكائين (COCAIN)



اسامي عاميانه:NOSE CANDY ،BASE ،FLAKE،
TOOT ،WHITE ،BLOW ،SNOW ROCK ،CHARLIE،
COKE ،STARDUST


شكل ظاهري: گرد سفيد رنگي كه از برگهاي خشك شده گياه كوكا بدست مي آيد.با پختن كوكائين همراه با جوش شيرين ماده مخدر ديگري بنام CRACK حاصل مي گــردد. كرك بسيار بسيار اعتياد آور بوده و بشكل حبه هاي سفيد و يا قهوه اي رنگي ميباشـد. معمولا با نشاسته، شكر، ويتامين سي، پودر شير و پودر تالك تركيب مي گردد.

نحوه استعمال: استنشـاق از راه بيـنـي، تـزريق وريـدي، دود كـردن كـرك تـوسط پيپ، جويدن برگها، بكار بردن در غشاء مخاطي دهان، مهبل و مقعد.

اثرات آني: يك محرك ميباشد، اثراتش بسيار زود از ميان مي رود (30 دقيـقـه بـعد) كـه سبب ميگردد فرد احساس افسردگي و نا آرامي كند، حـتي بـا يكـبـار مـصرف اعتـيـادآور است. افـزايش اعتمـاد بنـفس، احسـاس نيـرومنـدي و هـوشـيـاري، سـبــب تپــش قلب مي گـردد، انرژي زا، فرد حراف و يا كم حرف ميشود، سريع و چابك، شنگولي. از مـيـان رفتـن تـمركـز، هــماهنگي حركات و ميل جنسي، تنفـس كـم عـمـق و نامـنـظـم، رفـتـار خشونت آميز، رعشه، بسيار زود اثرش ايجاد مي گـردد (10 ثـانـيـه پـس از اسـتـعـمـال) افزايش انرژي، تقويت نيروي جنسي، ترشح دپامين در مغز.

خطرات: استنشاق آن از را بيني سبب آسيب به پره مــياني بيني شده و در آن ايجاد حفره ميكند. آنقدر خطرناك است كه با اولين مصرف مي تواند سبب سكته قلبي گـردد. مشـكـلات تـنـفسي، آسيـب بـــه ريه، تشنج و مرگ ناگهاني. در دراز مـدت نـيـز سـبـب پارانوئيد، توهم، خشونت و كاهش وزن ميگردد.به مغز و قلب نيز آسيب جدي ميرساند.
براي قرنها، شهروندان امريکاي جنوبي، در جشن هاي سنتي، مهماني ها، اوقات فراقت و حتي سر کار و يا در منزل، برگ هاي اين گياه را به صورت آدامس مي جويدند.
کوکائين همانند ماده مخدر امفتامين در دسته مهيج ها يا هيجان آورها تقسيم بندي مي شود. اين ماده مخدر به صورت استنشاقي، محلول در آب يا حتي به صورت تزريقي مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين ماده مخدر باعث افزايش آرامش روحي و بالا رفتن انرژي و دست دادن نوعي اعتماد رواني مي شود.
کوکائين که به صورت سيگار نيز مورد استفاده قرار مي گيرد مانند کريستال هاي کوچکي است که داخل تنباکو، سيگار يا پيت جاسازي شده و تا 15 دقيقه استعمال آن طول مي کشد.
کوکائين در دسته A موادمخدر طبقه بندي شده و حداکثر مجازات که متوجه متخلفان در رابطه با کوکائين صادر مي شود حبس ابد يا پرداخت جريمه است.
اکستازي
در ادامه مباحث آشنايي با موادمخدر به بحث در مورد اکستازي يا داروهاي روان گردان مي نشينيم.
 اکستازي ترکيبي از ماده مخدر آمفتامين و اسيد "ال اي دي" است که نام علمي آن "متيلن دي اکسي - متامفتامين" يا "ام دي ام اي" است اين ماده تا سال 1980 در انگليس به عنوان يک داروي عمومي و مجاز مورد استفاده قرار مي گرفت.
اکستازي                 يزدفردا
 
اكستاسي (ECSTASY)


اكستاسي (ECSTASY)


اسامي عاميانه: ECCY ،XTC ،X ADAM ،E-DIAMONDS ،MITSUBISHI ،LOVERS SPEED ،CLARITY

شكل ظاهري: از METHYLENE-DIOXYMETHYL-AMPHETAMINE) MDM) تهيه ميگردد قرص به اشكال و اندازه هاي گوناگون، گرد، كپسول، مايع. از نـوعي آمـفي تـامين توهم زا ميباشد، معمولا با نشاسته، پودر تالك و رنگ، كافئين، آمـفي تـامين و افدرين تركيب ميگردد.
اکستاسي چيست؟
MDMA براي اولين بار در سال 1912 توسط يك شركت آلماني بعنوان داروي اشتها زا ساخته شد. استفاده غير قانوني در دهه 1980 و 1990 در آمريكا رايج شد.‌MDMA غالباً به همراه مواد ديگر استفاده مي‌شود، وليكن به ندرت همراه با الكل از آن استفاده مي‌شود چرا كه برخي براين باورند كه الكل اثر آن را خنثي مي‌سازد. استفاده از اين ماده بيشتر در اماكني‌چون كلوپهاي شبانه،‌ميهمانيهاي آخرشب و در كنسرتهاي موزيك راك رايج است.



نحوه استعمال: خوراكي، دود كردن و استنشاق، تزريق.



خطرات: گرمازدگي، چون بيشتر در كلوبها از آن استفاده مي گـردد و در پـي فـعـالـيــت شديد مانند رقصيدن سبب افزايش شديد گرماي بدن ميگردد كه بسيار خطرناك اســت، فرد براي رفع تشنگي مـمـكن اسـت آب فـراوان بـنـوشد كـه ايـن خـود سبب رقيق شدن بيـش از حـد خــون و از مــيان رفتن تعادل سديم خون شـده و سـبـب تـورم اعـضـاء بـدن هـمـچـون مـغز و در نهايت مرگ فرد مي شـود، پـس از يـكـي دو روز بـعـد فـرد احـسـاس افسـردگـي و خـستگي ميكند، در دراز مدت سبب آسيب به كبد، كليه و مغز مي گردد، توهم گويي، استفراغ، تشنج.

استفاده پزشكي

در دهه 1970 اين دارو توسط برخي روانشناسان آمريكايي جهت تسهيل روان درماني استفاده مي‌شد. اين ماده در حال حاضر هيچ استفاده پزشكي ندارد.اين ماده باعث ايجاد وابستگي جسمي و رواني مي‌شود گرچه اين وابستگي به اندازه هروئين و كوكائين نمي‌باشد.



تحمل داروئي(Tolerance)

مصرف اكستسي با ايجاد پديده تحمل همراه است.


مدت اثر

‌مدت اثر اين ماده 6-4 ساعت است.


روشهاي سوء استعمال

اين ماده در فرم قرص و كپسول موجود است و از راه خوراكي استفاده مي‌شود.


تاثيرات

اثرات آني: اثر آن 20 دقيقه پس از مصرف ظاهر ميگردد، اكستاسي هم محرك است و هم توهم زا، افزايش انرژي و حس خوشي، اصوات، رنگها و احساسات شديدتر ميگردد اثر آن تا 6 ساعت باقي ميماند، به حالت ايجاد شده از آن ROLLING مي گـويند، اثراتش شبيه آمفي تامين ميباشد، افزايش ضربان قلب، افزايش اعتماد بنفس،احساس تهوع، اضطراب، احـساس صمـيـميت بـا ديـگران، سـايـيدن دنـدانـها بـه يكديگر، كاهش اشتها، تعـريـق، احــساس شديد لذت، گرمي و شادي، شما را به رقصيدن وا مي دارد. تـرشـح دپامين و سروتونين در مغز.استعمال كنندگان اين ماده مي‌گويند، اين ماده احساس بسيار مثبتي را ايجاد مي‌كند،‌حس نزديكي به ديگران، از بين رفتن اضطراب و ايجاد آرامش فوق العاده را نيز بدنبال دارد.همچنين نياز به غذا خوردن،نوشيدن وخواب را از بين برده و لذا به فرد تحمل شركت در ميهمانيهاي 3-2 روزه را مي‌دهد و لذا دربرخي موارد ايجاد فرسودگي بيش از حد به همراه كم آب شدن بدن (dehydration) مي‌كند. از اثرات ديگر اين دارو مي‌توان به تهوع،‌توهم،‌تب و لرز،‌تعريق، لرزش اندامها،‌دردهاي عضلاني و تاري ديد اشاره نمود.



مصرف بيش از اندازه (Overdose)

استفاده مقادير بيش از حد اين دارو موجب‌فشارخون بالا،‌بيهوشي، حملات اضطرابي, تشنج و تب‌ مي‌شود. اين حالت به دليل احتمال اختلال در عملكرد قلب مي‌تواند مرگبار باشد.

ترک (Withdrawal)

اين دارو درصورتيكه پس از مدتي استفاده نشود ايجاد اضطراب، حالت شك و ترديد، وافسردگي مي‌نماید.خیلی از افرادی که از اين نوع قرص ها مصرف می کردند با رعایت  اصول روحانی و تمایل شخصی زندگی تازه و پاکی را که هدیه خداوند هست را تجربه می کنند و از نعمت هدیه پاکی بهره مند مي شوند 
 
 
اکستازي مانند ماده مخدر امفتامين در گروه هيجان زاها دسته بندي مي شود.
گزارشاتي که از مرگ و مير ناشي ازا ين ماده مخدر اکستازي که آمار پائيني هم نيست حاکي از آن است که مصرف زياد اکستازي و ترکيب آن با حرکات موزون رقص در هواي گرم و بسته باعث بروز سکته قلبي در مصرف کنندگان مي شود.
از آنجاييکه مصرف اکستازي باعث کاهش ميزان اکسيژن خون مي شود مصرف آن با مشروبات الکلي نيز مهلک و کشنده است. و تنها مصرف ساعتي يک ليوان آب و قرار گرفتن در محيط باز شايد بتواند به قربانيان مصرف کنندگاني که در حال مرگ هستند تا حدودي کمک کند.
اکستازي در شکل هاي متفاوت به صورت قرص يا کپسول و با پوشش متنوع به فروش مي رسد.
گفتني است، بسياري از اکستازي هاي موجود که به فروش مي رسد جعلي و تقلبي بوده و درصد کمي از آنها با ماده "ام دي ام اي" ترکيب شده و بيشتر اين قرصها مواد ترکيبي ديگر را در بر دارد که بسيار کشنده و مهلک است.
مصرف کنندگان بلافاصله پس از استفاده از اکستازي احساس بي حالي و بيماري کرده و دائم گلو و دهانشان خشک مي شود اما پس از گذشت چند دقيقه احساس سرمستي و نشاط و راحتي کرد و احساس نزديکي بيشتر با اطرافيان و دوستان مي کنند.
استفاده  از اين دارو باعث ايجاد حس عصبانيت، پرخاشگري، اضطراب و توهم مي شود.
قارچ جادويي
 پيرو سلسه مباحث آشنايي با مواد مخدر در ادامه  به بررسي قارچ هاي جادويي مي پردازيم .
 ،
قارچها، جي اچ بي، حلال ها
قارچ ها (MAGIC MUSHROOMS)

قارچ ها (MAGIC MUSHROOMS)


اسامي عاميانه: SHROOMS-MUSHIES

نحوه استعمال: پخته همراه با غذا، دم كرده همراه با چاي.

اثرات آني: اثري خفيف تر از ال اس دي داشته و تا 4 ساعت باقي ميماند.

خطرات: درد شكم، اسهال، تهوع و مرگ در پي مصرف قارچهاي سمي.
 
 
 قارچ هاي جادويي يا مقدس طي قرنهاي متمادي در جشهاي مذهبي بوميان امريکا مورد استفاده قرار مي گرفت . اين قارچ هاي جادويي يا مقدس بيشتر از 100 نوع و گونه که از نظر ترکيب و تاثير همانند ماده مخدر ال اس دي است .
رنگ اين قارچ ها آبي و يا سبز آبي است که بيشتر در فصل پائيز و در امريکا قابل کشت و رشد است .
اين ماده مخدر معمولا خشک مي شود و پس از ترکيب با چاي مصرف مي شود و تاثير آن که گاهي نيز بصورت خوراکي مصرف مي شود تا 6 ساعت به طول مي انجامد .
اين ماده مخدر اگر به صورت خوارکي مصرف شود بسيار مهلک و کشنده است .
هروئين 
در سري مباحث اشنايي با بلاي خانمان سوز مواد مخدر قصد داريم در ادمه  به بررسي درباره هروئين بنشينيم .
 گروه اطلاع رساني يزدفردا

هروئين (HEROIN)
هروئين (HEROIN


اسامي عاميانه: HORSE ،SMACK ،BIG H ، BLACH TAR ،CABALLO ،DRAGON،
GEAR SKAG ،BROWN ،JUNK

شكل ظاهري: از خشخاش بدست مي آيد، شكل تغيير يافته مورفين است، هـروئين خالص گرد سفيد رنگي است كه طعم بسيار بدي دارد، هـروئـيـن مـعمولا با مواد ديگري مانند نشاسته، پودر شكر، پودر تالك، پودر شير، آرد و گچ و تركيب مي گردد، هـروئـيـــن ميتواند قهوه اي و يا مانند قير تيره باشد.

طرز استعمال: دود كردن، تزريق وريدي، استنشاق (زماني كه گرم ميگردد ميسوزد و ايجاد دود ميكند به استنشاق دود آن CHASING THE DRAGON ميگويند.)

اثرات آني: خـوشـي زياد، كاهش درد، تـهوع، خـارش شـديـد، چـرت زدن، كـنـد شـدن تـنـفس، خـواب آلـودگـي، نشئـگي، ريـلـكس شـدن. مسـكن درد بسيار قوي، احساس سنگيني، گويي يك پتوي گرم دور بدتان كشيده شده است.

خطرات: بسيار اعتياد آور است، هپاتيت، ايدز، اسـتـعمال بيش از حد تنفس را متوقف كرده و سبب مرگ ميشود. چون با موادي همچون گچ، آرد، تالك و غيره تركيب ميـگردد، استعمال تزريقي آن سبب ايجاد حساسيت در بدن و خارش شديد ميشود. صـــدمه به قلب و عروق خوني، عفونت، هموروئيد و سوء تغذيه، آسيب به كبد و كليه.
هروئین گروه اطلاع رساني يزدفردا

هروئين كه نام شيميايي آن "دي استيل ـ مورفين" است و در سال 1900 به عنوان وسيله‌اي براي درمان مؤثر اعتياد به مورفين ارائه شد. اما افسوس كه اين اميد واهي خيلي زود به يأس مبدل گشت. زيرا متوجه شدند، گرچه هروئين خواب‌آوري كمتري دارد، اما قدرت مسموم كنندگي آن پنج برابر مورفين است.

هروئين با عمل تقطير از مرفين استخراج مي‌شود. هروئين پودر كريستالي سفيد رنگي است كه در سال 1874 توسط دانشمند انگليسي در بيمارستان سنت مري كشف شد. دانشمند قوي اين ماده را تترااستيل مرفين خواند تا اينكه در حدود سال 1890 دانشمند آلماني بنام درسر و چند دانشمند ديگر مطالعات بيشتري روي آن انجام دادند و دريافتند كه اين مشتق دي استيله است و آن را براي معالجه اشخاص مبتلا به سل و ساير بيماريهاي جهاز تنفسي و همچنين براي ترك اعتياد به مرفين پيشنهاد و عمل كردند.

كارخانه باير آلمان دست به تهيه تجارتي آن زد و به آن نام هروئين داد شايد باير كلمه هروئين را از كلمه كه در زبان آلماني به معني‌ عامل بسيار قوي و بسيار موثر كه مقدار كم آن اثر زياد دارد، اقتباس كرده است. از طرفي شايد چون مصرف هروئين مي‌تواند اثر اعتياد مرفين را از بين ببرد (چون يك مخدر قوي‌تر مي‌تواند اثرارت فيزيولوژيكي داروي مخدر قبلي را از بين ببرد و خود جانشين آن بشود)در ضمن چون پس از مصرف هروئين البته فقط در شروع و اوايل مصرف آن اعمال رواني و جسماني به شدت تقويت مي‌شود و شخص مي‌تواند كار چند روزه را در يك روز تمام كند به اين ماده نام هروئين مشتق از كلمه به معني قهرمان دادند.

هروئين اعتياد شديد فيزيكي را در كمتر از 21 روز در 97 درصد اشخاصي كه آن را مورد مصرف قرار داده بودند، به وجود آورد. هروئين ماده مخدري قوي است، كه آخرين پله نردبان اعتياد را در مصرف مواد مخدر به خود اختصاص داده است و شخص را به سفري مي برد كه كمتر كسي از آن به سلامت بازگشته است!

فردي كه پس از سير در مصرف انواع مواد مخدر به هروئين روي مي‌آورد. ابتدا آن را استنشاق مي‌كند، اما كمي بعد جهت تأثير فوري و افزايش دادن اثر آن، به سرنگ روي مي‌آورد و در رگ تزريق مي‌كند.

هروئين تزريق شده احساس لذت عمومي و سريع و شديد را توليد مي‌كند. متخصصان اين حالت را شبيه اوج در جماع توصيف نموده ولي در اصطلاح، معتادان آنرا فلش (Flash) يعني چيزي شديد و آني همانند نور فلش دوربين عكاسي مي‌نامند.

فلش عكس‌العملي است ناگهاني، زنده و عميق كه ارگانيسم نسبت به ورود ماده نشان مي‌دهد. اين حالت كه حداكثر در حدود 10 ثانيه طول مي‌كشد براي معتاد هميشه عالي است. هروئين كه قدرت خواب‌آوري كمتري دارد، توليد برانگيختگي‌هاي شديد و خشني مي‌كند، ليكن سهولت تفكر و تصور ترياك را توليد نمي‌نمايد،شايد به همين علت است که مصرف اين ماده بيشتر در بين مردها متداول است. بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد كه در برابر هر 5 مرد معتاد فقط يك زن معتاد وجود دارد.

هروئين از مورفين مستبدتر است و كمبود آن زودتر احساس مي شود. به طوريكه معتاد را مجبور مي‌سازد در فواصل زماني مشخص ( 3 تا 5 ساعت براي هروئين و 8 تا 12 ساعت براي ترياك) از اين ماده استفاده كند، تا اضطراب غيرقابل تحمل ناشي از كمبود را از بين ببرد.

مضافا اينكه پس از مدتي، مصرف هروئين به جز رفع احتياج، اثر ديگري ندارد و مكانيسم وابستگي، ريتم تزريق و مقدار مصرف را رفته رفته افزايش مي‌دهد و زوال و نابودي فرد را سرعت مي‌بخشد.
اعتياد به هروئين بندگي مطلق است و معتاد فقط براي هروئين و توسط آن زنده است. شخص معتاد به علت آگاهي از اعتياد خود رنج فراوان مي‌برد، اما ظاهرا كاري از دستش بر نمي‌آيد.

بايد دانست هروئين برخلاف الكل كه بعضي از رفتارهاي سركوب شده را آزاد مي‌سازد، تعدادي از رفتارهاي پايه، مانند رفتارهاي جنسي، خشونتي و تهاجمي و حتي رفتارهاي رفع گرسنگي را سركوب كرده و از قدرت اصلي آن مي‌كاهد. ايجاد حالت كرخي در معتاد باعث مي گردد كه فشار مختلف و دردهاي جسماني خصوصا دلواپسي و اضطراب وي بهبود يابد.

وابستگي فيزيكي بسيار شديد است، معتاد مي‌بايست حداقل هر 8 تا 12 ساعت يكبار از اين ماده مصرف كند تا از بروز علائم كمبود جلوگيري نمايد.

تجربيات حاصله نشان مي‌دهد كه مصرف روزانه 60 ميلي‌گرم هروئين مي‌تواند در مدت دو هفته فرد را كاملا معتاد سازد. زيرا در اين مدت ارگانيسم بدن خود را با ماده مخدر وفق داده و با آن سازگار مي‌گردد، و وقتي شخص از نظر فيزيكي كاملا معتاد شد، كمبود مصرف يا عدم دستيابي باعث بروز علائمي ‌مي‌شود. تقريبا 12 ساعت بعد از آخرين مصرف، معتاد خود را بدحال حس مي‌كند، احساس ضعفي به او دست داده و خميازه مي‌كشد، مي‌لرزد و عرق مي‌كند، از بيني و چشمهايش ترشحات زيادي خارج مي‌شود. اين علائم توام با حالت آشفتگي به مدت چند ساعت ادامه يافته و پس از آن معتاد به خوبي ناآرام فرو مي‌رود. در موقع بيداري يعني 18 تا 24 ساعت بعد از آخرين تزريق فرد معتاد وارد عمق جهنم زندگيش مي‌شود. خميازه ها آنچنان شديد مي گردد كه مي‌توانند فكهايش را از هم جدا سازند. ترشحات بيني همچنان ادامه مي‌يابد، موهاي بدن سيخ مي‌شود و انقباضات شديدي در معده و روده‌ها پديد مي‌آيد، كه باعث ايجاد اسهال و استفراغ شديد مي‌شود.
حدود 36 ساعت بعد از آخرين تزريق، معتاد خود را با پتوهاي متعدد مي‌پوشاند. زيرا بدنش به شدت مي‌لرزد و پاهايش بي‌اختياد دچار لرزشهاي شديدي مي گردد. به طوري كه قادر به خوابيدن نيست، بلند مي‌شود، راه مي‌رود، روي زمين دراز مي‌كشد و فرياد مي‌زند.

ريزش ترشحات از بيني همچنان ادامه مي‌يابد و سرعت و ميزان آن باور نكردني است، زيرا فقط تعريق او باعث خيس شدن دائم لباسها و رختخوابش مي‌شود.

در اين مرحله ضعف جسماني به حدي است كه فرد قادر به بلند كردن سر از روي بالش نمي‌باشد و گاهي متخصصان از بيم جان بيمار به هراس مي‌افتد و مقداري هروئين به وي تزريق مي‌كنند. تزريق مقدار كمي هروئين تقريبا تمام علائم را به سرعت از بين مي‌برد.

هاريس ايزبل در اين مورد مي‌نويسد "منظره شگفت انگيزي است، زيرا شخصي كه به شدت مريض است، نيم ساعت پس از تزريق به صورت آدمي سالم، خنده رو، خوشحال و مرتب در مي‌آيد."
البته اگر تزريق انجام نگيرد تمام علائم فوق پس از 6 تا 7 روز از بين مي‌رود، زيرا بدن پس از اين مدت دوباره قابليت عدم نياز به هروئين را باز مي‌يابد.


متاسفانه در چند ماه اخیر هروئین به نازل ترین قیمت خود رسیده به طوری که برای فرد معتاد خرید هروئین نسبت به سیگار به صرفه تر می باشد ...
 
 
هروئين ماده مخدر تشکيل شده از ترياک است که اغلب بصورت سيگار ياتزريقي مورد استفاده قرار مي گيرد .
تزريق هروئين تغييرات شديد را به طور ناگهان بر دستگاه گردش خون گذاشته و بسيار سريع و مستقيم اثر مي کند .
بسياري از مصرف کنندگان پس از استفاده احساس بيماري مي کنند اما معتادان به اين ماده مخدر اذعان مي کنند با مصرف اين ماده مخدر احساس آرامش و آسودگي به آن ها دست مي دهد.انقدر که آنها را به مصرف بيشتر ترغيب مي کند.
هروئين مانند ديگر مواد مخدر ترکيب شده با ترياک درد را کاهش داد و باعث ايجاد احساس راحتي در عضلات و مفاصل مي شود.
هروئين اغلب با موادي فروخته شده يا مورد استفاده قرار مي گيرد که بتوان آن را بصورت تزريقي استفاده کرده و تزريق هروئين تحمل معتاد در برابر درد را به حد چشمگيري افزايش داده اما پس از مدتي اثر دارو از بين رفته و معتاد به حال اول باز مي گردد.
هروئين در دسته A مواد مخدر طبقه بندي شده و حداکثر متخلفان در مورد مصرف خريد و فروش و نگهداري و قاچاق اين ماده مخدر حبس ابد يا پرداخت جريمه است .
خت
 در پي مباحث مواد مخدر، اين بلاي خانمان سوز  به توضيح ماده مخدر " خت" مي پردازيم.
 ماده مخدر" خت" سالهاي سال است که در کشورهاي افريقايي ، يمن ، سومالي ، اتيوپي مورد استفاده قرار  مي گيرد .
هنگامي که خت مانند آدامس جويده مي شود تاثيري مشابه با مواد مخدر امفتامين دارد.
اين دارو که باعث  تغيير رنگ دندانها و لثه  مي شود ، گاهي به سرطان دهان مي انجامد ولي هنوز به صورت قانوني در برخي کشورهاي افريقايي مورد استفاده قرار مي گيرد .
شکل ظاهري ماده مخدر خت همانند چاي سبز است که برگها و گلهاي آن خاصيت اعتياد آور دارد .
اين ماده مخدر در مناطق بومي شرق افريقا کشت شده و استفاده مي شود.
ال اس دي
 به دنبال بررسي انواع موادمخدر به بحث درباره "ال اس دي" مي پردازيم.
 ال اس دي نظير ماده مخدر قارچ جادويي بسيار قوي است و بر ديدار و شنيدارتغييراتي ايجاد مي کند.
ال اس دي

 
ال اس دي (LSD) ال اس دي (LSD)
ال اس دي (LSD)



مخفف LYSERGIC-ACID-DIETHYLAMIDE ميباشد.

اسامي عاميانه: ACID ،TABS ،BLOTTER

شكل ظاهري: در كاغذهاي مربعي شكل كوچك كه مـعـمـولا روي آنـهـا طرح و نـقـوش مختلفي وجود دارد-بصورت قرصهاي ريزي بنام MICRODOTS ،DOTS، به صـــورت مـايع، كپسول و ژلاتين نيز موجود ميباشد. ال اس دي خالص گرد بي بـو و سفـيـد رنگي است كه از يك نوع قارچ استخراج ميگردد.

نحوه استعمال: استنشاق، دود كردن، تزريق، خوراكي.

ثرات آني: توهم زاي قوي، حالت پرواز (TRIP)، ظـرف يك ساعت پس از مصرف ظـــاهر گشته و 8 الي 12 ساعت اثر آن باقي مي مـاند، فـرد قـادر بـه خـاتمه دادن به اين حالت نمي بـاشـد، رنــگها روشنتر، اصوات جديدتر و حركات و زمان كند تر و يا تندتر مي گـردد. ادغام حواس در يكديگر (رنگها شنيده ميگردد و صداها ديده ميشود)، كاهش اشتها، گر گرفتگي، پارانوئيد، لرز، تپش قلب، سر در گمي و تنفس سريع.

خطرات: يك حالت پرواز و يا نشئه گي حاصل از ال اس دي ميتواند خوشايند بـاشد اما يك تريپ بد بسيار وحشت آور خواهد بود. مسـئـله ديـگر حـالتـي اسـت كه تريپ مجددا بدون استعمال ال اس دي براي فرد بارها و بارها تكرار ميشود كه FLASH-BACK نامــيده ميگردد. افسردگي، روانپريشي، جنـون، تشـنـج، مـرگ، خود كشي از عواقب مصرف آن بشمار ميرود.

اين تغييرات ممکن است شامل بد شکل کردن، عجيب غريب کردن يا حتي زيبا جلوه دادن تصاوير و صداها باشد.
حتي ممکن است هنگام استفاده از آن فرد دچار اضطراب ،سردرگمي ونگراني شود به ويژه اگر در مکاني غريب و ناآشنا مورد استعمال قرار گيرد.
اين ماده مخدر پس از مصرف باعث ايجاد تغييرات در حالت فيزيکي بدن نمي شود اما تاثير منفي آن بر روح و روان به حدي است که فرد پس از مصرف در صورت رانندگي حتماً حادثه مرگبار را رقم خواهد زد چرا که تاثير آن از6 تا 12 ساعت به روي فرد مانده و قابليت تصميم گيري را از فرد سلب مي کند.
ال اس دي در طبقه A ماده مخدر دسته بندي شده و حداکثر مجازات براي متخلفان در اين رابطه وجود دارد.
سولونت ها ياافشانه ها
در سري مباحث آشنائي با مواد مخدر در  به توضيح درباره سولونت ها يا افشانه ها مي پردازيم.
 سولونت ها دردسته مواد مخدر پريشان کننده ها طبقه بندي مي شوند.
مصرف اين ماده مخدر احساس شادي ، سبک سري، سرمستي و گاهي گيجي و بيماري مي دهد. اثر اين دارو يک ساعت در بدن دوام داشته و آمارها نشان مي دهد يک پنجم جوانان انگليسي ، به اين مواد معتادند.
اين مواد بصورت استنشاقي مصرف شده و به عنوان مايع مشتعل د رگاز فندک کاربرد دارد که بسيار مهلک و مرگبار است .
گاز بوتان که همراه اين ماده در گاز فندک به کار مي رود باعث مسدود شدن راه تنفس و آسيب رساندن به دستگاه تنفسي مي شود و در موارد شديد به سکته هاي قلبي مي انجامد.
 
استروئيد ها
 در سلسله مباحث توضيح مواد مخدر  به بررسي استروئيدها مي پردازيم .
 استروئيد ها داروهاي هورمني هستند که بصورت تزريقي در عضلات مورد استفاده قرار مي گيرند اين داروها اغلب مورد مصرف وزنه برداران و بدن سازان به منظور تقويت عضلات قرار مي گيرد.
اين دارو باعث افزايش سرعت تمرين و يادگيري شده و به مصرف کننده احساس خوشايندي را القا مي کند.
استروئيدها جزء دسته مهيج ها هستند.
استفاده طولاني مدت و مکرر استروئيد ها با عث آسيب رسيدن به کبد و کليه شده و سرعت اسپرم سازي در مردان و قدرت باروري در زنان را به حد زيادي کاهش مي دهد.
از آنجا که اين دارو هورموني است باعث تغيير صدا و رشد موهاي زائد در زنان نيز مي شود.
داروهاي ديگري از اين دسته نظير " انسولين" و " ديورتيک " به وسيله بدنسازي مورد استفاده قرار مي گيرد که باعث از بين رفتن تعادل طبيعي سديم و قند درخون شده و مصرف کننده رابه سو ي گيجي و سردرد پيش مي برد .
همچنين اگر اين دارو با انسولين ترکيب و تزريق شود و حتي استفاده مشترک از سوزن تزريق مي تواند بسيار مهلک و مرگبار باشد .
اين دارو ها در دسته مواد مخدر تقسيم بندي شده و حداکثر مجازات براي متخلفان د راين زمينه 5 سال حبس يا پرداخت جريمه است.
هروئين
در سري مباحث اشنايي با بلاي خانمان سوز مواد مخدر قصد داريم در ادمه  به بررسي درباره ترياك بنشينيم .
 گروه اطلاع رساني يزدفردا
ترياك (OPIUM)

ترياك (OPIUM)

خصوصياتي شبيه هروئين دارد.
ترياك چيست و چگونه بدست مي آيد؟
ترياك به شكل ماده قهوه اي تيره رنگ به گونه دلمه شده مانند پلاستيك وجود دارد. ترياك شيره الكالوييد داري است كه از تيغ زدن گرز خشخاش (تصوير شماره 1) و لخته شدن شيره خشخاش نارس بدست مي آيد. تخمدان حاوي دانه هاي خشخاش، بيضي شكل است كه گلبرگهاي صورتي رنگ دارد. وقتي اين گلبرگها رو به پژمردگي مي رود، با تيغ زدن تخمدان نارس، عصاره شيري رنگي شروع به تراوش مي كند كه در مجاورت هوا به صورت (دلمه) شده پس از گذشت يك شبانه روز به رنگ قهوه اي و گاهي سياه در مي آيد و به حالت صمغي چسبيده بر جدار خارجي تخمدان باقي مي ماند كه آن را تراشيده و جمع آوري مي كنند.
اين گياه را در انگليسي ((Papaver Somniferom)) و خشخاش را ((Poppy)) و در فارسي كوكنار و دانه هاي خشخاش را به انگليسي ((Poppy Seeds)) و صمغ جمع آوري شده را ترياك كه از ترياكا (Theriaca) يوناني گرفته شده و در عربي افيون، ابيون، ترياق، درياق و در انگليسي ((Opium)) مي نامند، ابيون يا افيون نيز از ريشه يوناني اپيون ((Opion)) اقتباس شده است.



تاريخچه ترياك
بوته خشخاش از گياهان آسياي صغير بوده است. (مارسل گرانيرد وايه) (Marcel Granin Doyeux) معاون سابق بخش كنترل مواد مخدر در سازمان ملل متحد، متخصص و دارو شناس و نزوئلايي در اين باره گفته است كه:
(در لوحه هاي سومري متعلق به سه يا چهار هزار سال پيش از ميلاد مسيح مطالبي پيرامون گياه ترياك نوشته شده و آن را (گياه شادي بخش) ناميده اند. متون آشوري، مصري و يوناني در مورد استفاده ترياك در زمانهاي قديم مطالب بسياري دارند).
در كتاب اديسه هومر آمده است كه (النا) (Elena) همسر شاه (منلائو) شربتي به (تلماكو) (Telemaco) داد. از جستجوي بي حاصل پدر غمگين بود، (مروفه) (Morfer) خداي رويا و خيال در داستانهاي اساطيري يونان – گل خشخاش بدست مي گيرد.
هرودت، ارسطو و هيپوكرات در كتابهايشان از ترياك بسيار سخن گفته اند. زنان مصري از شربت ترياك براي فرونشاندن خشم و تسكين غم استفاده مي كرده اند، از زمان (ارسطو) تا (ويرژيل) شاعر رومي و ديگر نويسندگان يونان و رم همواره از خشخاش و ترياك سخن گفته اند. صحبت از آن، در قرون وسطي نيز ادامه يافت.
برخي مطالعات نشان مي دهد، اين ماده در قرن هشتم (ميلادي) در هند رايج شده و عده اي عقيده دارند، سابقه استفاده از آن در هند به دروازه قرن قبل از لشكر كشي اسكندر مقدوني مي رسد.

گياه خشخاش
به نظر مي رسد اولين تركيب دارويي ترياك در قرن 16 ميلادي به دست آمد و آن را به نام كاشف سوئيسي اش ناميدند كه دكتر پاراسلوس بود.(Claudanum Para cel si), (Dr. Paracelsus)
يك پزشك انگليسي به نام توماس سيدنهام (Thomas Sydenham) كه افلاطون انگلستان ناميده شده، نيز در قرن هفدهم م. داروي جديدي را با ترياك تهيه كرد.
در قرن نوزدهم م. بسياري ديگر از فرآورده هاي آن ( مورفين ، كدئين و... ) كشف گرديد.
گيـــــاه خشخاش از ناحيــــــه آسياي صغير به يونان منتقـــــل شده، اگـــــر چه در بعضـــي منــــابع آمــــده است كه در اروپـــــا مجـــــارها اولين ملتي هستند كه با گياه خشخاش آشنا شده اند و گياه شناسان اين كشور، اين آشنايي را از هزار و دويست سال قبل از ميلاد به بعد مي دانند. ولي هومر شاعر نابينا و حماسه سراي يوناني كه احتمالا 600 سال قبل از ميلاد مي زيسته در آثار خود از گل خشخاش ياد مي كند كه در باغهاي شهر روم كشت مي شده و چون يونانيان زمان سقراط يعني حدود چهار صد سال قبل از ميلاد از تاثيرات طبي ترياك سخن گفته اند، مي توان گفت كه حداقل آشنايي يونانيان با تاثيرات طبي مخدرها به چند صد سال قبل از ميلاد مسيح بر مي گردد.
گياه خشخاش

بقراط در چهار صد سال قبل از ميلاد مسيح و نئوفراست در همان تاريخ از ترياك براي درمان اسهال و رفع درد استفاده مي كرده اند.
از نوشته هاي پاپيروس بر مي آيد كه مصري ها از زمانهاي قديم (اپيوم) استعمال مي كرده اند و اسم (Thebaica) مشتق از شهر (Thebes) است كه در آنجا خشخاش نيز مي كاشتند.
در ژاپن تا قرن پانزدهم ميلادي گياه خشخاش كشت نشده بود، در دايره المعارف بريتانيكا آمده كه ترياك در قرن هفتم قبل از ميلاد مسيح در چنين كشت مي شده و به وسيله تركها و عربها در قرون 6 و 7 به چين برده شده و تا قرن هفدهم ميلادي براي تسكين دردها و به طور محدود مورد استفاده بوده است. در قرن هيجدم م. مصرف دارويي ترياك در دنيا حدود 1700 تن بود.
ترياك خام (طبيعي) به صورت گلوله، چانه، قرص، قالبي، آجري و حتي به صورت پودر عرضه مي گرديد و در قديم براي تسكين درد به طور مايع و جامد استفاده مي شده است.
در ايران، پزشكان عالي قدري مانند شيخ الرييس ابوعلي سينا (370 – 427 ه. ق) و ابوبكر محمد بن زكرياي رازي (251- 313 ه. ق) از ترياك در مواد گوناگون بيماري ها استفاده كرده اند و در اشعار شعرايي كه پس از اين دو دانشمند مي زيسته اند، به موارد طبي ترياك اشاراتي شده است.
اگر چه خوردن ترياك در چيــــن معمول بود، ولي دود كردن و كشيدن ترياك از آمريكاي شمالي به چين رسيد و رايج گرديد. بعضي از مــــردم تــــرياك را با توتون مخلوط مي كردند، و بزودي كشيدن ترياك به حدي بين مردم گسترش يافت و عمومي شد كه حتي به درباريان هم سرايت كرد و به عنوان يك مشكل بزرگ اجتماعي چين در آمد كه در سال 1729 م. توسط امپراطور (يانگ چينگ، 1735 – 1723 م.) ممنوع اعلام شد.
فروش و كشيدن ترياك ممنوع گرديد و موقتا به تجارت ترياك لطمه زد. با وجود اين لطمه، كمپاني انگليسي هند شرقي به كشت ترياك در ايالت بنگال هند ادامه داده و آن را در سال 1775 م. به وسيله (ناركي وارن هستينگ) كه از صورت يك كارمند ساده به حكمراني كليه املاك انگليس در هند رسيده بود، در انحصار خود گرفت و او اين ماده را با نرخي ارزان و مقدار فراوان عرضه مي كرد.
كمپاني ، خود مستقيما در چين فعاليت فروش نداشت و ترياك را به بازرگانان بزرگ و خصوصي چين در ساحل تحويل مي داد و بازرگانان ياد شده آن را در بازارهاي چين به فروش مي رساندند، و در ازاي فروش ترياك، طلا و نقره و گاهي هم چاي، كتان، ابريشم به نمايندگان كمپاني تحويل مي دادند.
مقدار ترياكي كه كمپاني ياد شده در سال 1729 م. به چين داده، 200 صندوق بود كه در سال 1767 م. به 1000 و در سال 1820 م. به 10000 و از 1830 تا 1838 م . به 40000 صندوق افزايش يافت.
در ماه مارس 1839 م. امپراطور وقت، (لين چه هسو) را كه مردي قاطع بود به كانتون فرستاد و او پس از گفتگوهاي بي نتيجه با تجار خارجي و چيني دستور داد بيش از 20000 صندوق كه حاوي حدود يك ميليون و نيم كيلو ترياك بود، مصادره شود. صندوقها را به ساحل بردند و (لين) شخصا در ميان ابراز احساسات مردم، آنها را آتش زد، آتشي كه 20 روز روشن بود.
به موازات انگليس ها و همراه با آنها پرتغاليها و ديگر كشورهاي غربي حتي ايالات متحده آمريكا از تركيه و هند ترياك تهيه كرده و به تجارت آن در چين مي پرداختند. مشكل ترياك سرانجام منجر به جنگهاي ترياك در سالهاي 42- 1839 م . و 60- 1856 م. شد.
در فاصله جنگ هاي اول و دوم، تجارت ترياك در چين از 50000 به 60000 صندوق افزايش يافت.
در ســــال 1907. (چينگ) توانست جلوي ورود ترياك را به داخل چين بگيرد و تا سال 1917 م. ورود تــرياك از هند به چين ممنوع بود ولي چيني ها خود مبادرت به كشت خشخاش در داخل كشورشان كردند.
با وجود ممنوعيت هـــاي فرمانروايان چين، در اوايل جنگ جهاني اول باز هم بيش از هفتاد ميليون كيلو ترياك وارد چين شد.
گويا در سال 1937 م. حدود 4 ميليون نفر چيني به ترياك معتاد بوده اند كه نامشان ثبت شده بود و در سال 1938 م (مائو) رهبر حزب كمونيست چين مي شود.
در دهه هاي 1940 تا 1980 م مبارزه شديد عليه اعتياد و درمانهاي اساسي و گسترده براي معالجه اعتياد در چين جريان داشته و اين كشور تجربيات با ارزشي در اين زمينه دارد.
هم اكنون در ناحيه يونتان در جنوب غربي چين كه در مجاورت برمه، لائوس و تايلند (مثلث طلايي) قرار دارد، كشت خشخاش براي استفاده دارويي مجاز است و همين امر موجب بقاي اعتياد در اين ناحيه شده و ضمنا گزارش شده ترياك از اين منطقه تا حدودي به صورت غير قانوني از بنادر چين به هنگ كنگ و غيره قاچاق مي شود.

تاريخچه ترياك در ايران
در ايران كشت ترياك در دوره سلسله صفويه براي مصرف داخلي كه در ايران گسترش سرسام آوري داشته، تا حدي كه بعضي از پادشاهان اين سلسله هم معتاد بودند، ولي با دقت در اشعار شعراي پيش از اين تاريخ گويا ايرانيان پيش از اين دوره هم ترياك خواري داشته اند.
تاورنيه و شاردن كه در زمان صفويه از ايران ديدن كرده اند، مي نويسند: (خوردن ترياك و كوكنار در ايران رايج است).
فرير (Freyer) طبيب و جراح كمپاني انگليسي هند شرقي كه در سال 1087 ه. ق از ايران ديدن كرده، در سفر نامه خود مي نويسد: "ايرانيها هر وقت بخواهند كيفور شوند، ترياك مصرف مي كنند" و اضافه مي نمايد: " كه معتادين مي توانند مقدار زيادي از اين ماده مصرف كنند بدون آنكه ناراحتي پيدا نمايند و آنها حالتي شبيه به مستي پيدا مي كنند و در بين آنان ضرب المثلي وجود دارد كه مي گويند: در كرمان از هر سه نفر چهار نفرشان ترياكي هستند".
استعمار انگليس پس از به زانو در آوردن هند، بر آن شد كه ميان لندن و هندوستان خط ارتباطي تلگراف برقرار كند و براي اين هدف مي بايست از ايران بهره مي گرفت. بنابراين، موضوع را به ناصر الدين شاه گوشزد كرد و آن را عملــي ساخت و از اين رو سيم بانان و كارگران هندي خط ارتباطي، از بزرگترين عوامل گسترش و آمــــوزش ترياك كشي در ايران گرديدند و خراسان دروازه ترياك كشي شد، به طوري كه از سال 1230 ه. ش پيشقراولان قاچاقچيان اين ماده مخدر در لباس دراويش هندي در خراسان و كرمان پراكنده شدند و به ترياك كشي پرداختند.
اين سوداگران انگليسي بودند كه از يكسو به طور غير مستقيم سعي در تشويق كشت و توليد بيشتر ترياك نموده و از سويي ديگر ترياك كشي را در سطح گسترده اي در سراسر ايران گسترش دادند تا بتوانند سلطه خود را در كشور هاي تحت استعمار بيشتر كنند.
بنابراين همراه با رشد استعمار در جوامع در حال توسعه، كشت خشخاش و اعتياد به ترياك نيز در روستــاهاي ايران متداول گشت و خريد و فروش آن معمول گرديد و از آنجا كه انگليسي ها ترياك ايران را به قيمت خوبـــي مي خريدند، كشاورزان دست از كاشت گندم و ديگر محصولات كشاورزي كشيدند و قسمت زيادي از كشتزارهاي گندم را به كشت خشخاش اختصاص دادند، به طوري كه ترياك به صورت يكي از مهم ترين كالاهاي صادراتي ايران در آمد.
ماژوري نومي مورخ انگليسي در اين مورد در كتاب (شرق ميانه) مي نويسد: " از 26 ولايت ايران در 18 ولايت آن ترياك كاشته مي شود و........".
از طرفي براي كشت خشخاش كشاورزان و كارگران هنگام گرفتن شيره خشخاش از آن مي خوردند و به آن عادت مي كردند. سرانجام در 1329 ه. ش رژيم وقت به منظور كنترل ترياك و در واقع حفظ منابع مادي خود قرارداد "انحصار ترياك" را به تصويب مي رساند. هر چند اين قانون ظاهرا در جهت كاهش ميزان مصرف اين ماده و مبارزه با آن وضع گرديده بودن ولي عملا مردم را به ترياك كشي دعوت و تشويق مي نمود، زيرا در بخشي از اين قرارداد مقرر گرديده بود كه دولت موظف است سوخته ترياك را پس از مصرف، جمع آوري كند و در ازاي هر مثقال سوخته ترياك مبلغي هم به عنوان حق الزحمه به تحويل دهنده پرداخت نمايد. بدين گونه ملاحظه مي گردد كه چگونه استعمار خارجي و ايادي داخلي آن در تار و پود اين ملت رخنه مي كنند و مردم را به اسارت مواد مخدر در مي آورند.
در سالهاي جنگ جهاني دوم و پي از آن قاچاق مواد افيوني و اعتياد به آن رواج بيشتري پيدا مي كند، تا آنكه در سال 1334 ه. ش قانون منع كشت خشخاش و جلوگيري از مصرف غير طبي ترياك از تصويب مجلس گذشت و در سال 1348 دولت وقت، قانون منع كشت خشخاش را لغو كرده و قانون كشت محدود خشخاش و سهميه كوپن ترياك را جايگزين آن نمود. ولي كليه اقدامات دولت وقت، ظاهري بود و رژيم نه تنها سعي جدي در از بين بردن و حتي محدوديت آن اعمال نمي داشت، بلكه عوامل استعمار خارجي و داخلي نيز به نوعي در گسترش اعتياد مي كوشيدند.
آنچه قابل ذكر مي باشد اين است كه در سال 1311 ه. ش. (زمان سلطنت رضا خان) هشت شيره كش خانه به طور رسمي در محله باغ فردوس كنوني داير بود كه نام آنها را دارالعلاج يا شفا خانه گذاشته بودند!!
خلاصه آنكه استعمال ترياك در دوران قاجاريه، در زمان خاندان (پهلوي) گسترش يافت و علاوه بر ترياك، مصرف هرويين نيز معمول شد كه اين ماده را در حدود سال 1960 م. (1339 ه. ش) يك دارو ساز ايراني از آلمان به ايران آورد ( در حال حاضر هم !!!!!!! ! )
ترياك


انواع ترياك
1- ترياك خام, كه عبارت از شيره خودبخود غليظ شده گرزهاي خشخاش است كه بدون توجه به ميزان آن, جز براي بسته بندي و ارسال, دستكاري ديگري در آن نشده باشد.
2- ترياك عمل شده (پرورده), طبق تعريف لاهه, ترياك پرورده محصولي است كه از ترياك خام با يك رشته عمليات مخصوص حل كردن, جوشاندن, بودادن و تخمير بمنظور تبديل آن به عصاره براي استعمال غير طبي تهيه مي شود.
3- ترياك پزشكي, ترياكي كه مقدار آن (دوز) مشخص بوده و براي مصارف درماني و پزشكي كاربرد دارد. و در صنايع داروسازي هر كشوري آن را بصورت گرد يا دانه هاي ريز درآورده و يا با مواد بي اثر مخلوط كرده و مورد مصرف قرار مي دهند.
مشتقات ترياك


مشتقات ترياك
در ترياك حدود 25 نوع آلكالوئيد وجوددارند كه 6 نوع آن بيشتر از بقيه در ترياك يافت مي شوند كه عبارتند از : مورفين (3 تا 23درصد), كدئين (5/0درصد), پاپاورين (1/0درصد), نارسئين(1/0درصد), ناركوتين (7درصد), تبائين (3/0درصد).
هرچه مقدار مورفين موجود در ترياكي بيشتر باشد مي گويند آن ترياك داراي مرغوبيت بيشتري است. مقدار مورفين در ترياكهاي بازرگاني 6 تا 14 درصد مي باشد.
نحوه مصرف ترياك
ترياك به صورت خوردن، كشيدن يا تزريقي مورد مصرف قرار مي گيرد. ترياك از نظر طبقه بندي فارماكولژي، تضعيف كننده فعاليتهاي سلسله اعصاب مركزي است.
علائم مصرف ترياك
مهمترين علائم مصرف ترياك و مشتقات آن عبارتند از : 1- خواب آلودگي با حضور ذهن, 2- تسكين درد, 3- انبساط خاطر و آرامش, 4- احساس گنگ و مبهم به زمان و مكان, 5- بخواب رفتن با آرامش و تخيلات مطبوع, 6- سستي اراده و ضعف حركات فعاله و 7- كاهش اميال جنسي.



اثرات دلپذير و آرامش بخش مواد مخدر بسته به مصرف دارو و تحمل شخص بمدت چهار تا شش ساعت ادامه مي يابد و پس از آن مرحله خماري فرا مي رسد كه بصورت خميازه و آبريزش از بيني, بيقراري, بي اشتهائي, افسردگي, تهوع و استفراغ مي باشد.
بعد از كشيدن به اصطلاح چند "بست" ترياك, توجه فرد بر روي خودش متمركز شده و گرايش شديدي به آرامش پيدا مي كند. درحقيقت اعصابش آرام و اراده اش سست شده و در تفكر و خيال فرو مي رود و از معاشرت با ديگران تا حدودي پرهيز مي كند و از وزن و زمان و فضا آزاد مي شود. و دگرگوني در جهت يابي زماني- فضائي در وي ايجاد مي شود. مصرف ترياك سبب مي شود تا گذشته وآينده فرد با هم مخلوط شده و مجموعه "حال" را برايش ايجاد نمايد و از زمان آزاد گردد.
شخص معتاد به ترياك در خيال واهي خود پس از استعمال ترياك احساس مي كند كه داراي روشن بيني زياد و قدرت فهم و قضاوت هوشيارانه و بينش و ادراك اصيل از دنياي اطرافش مي باشد و از اين كه بدون هيچ سعي و كوششي داراي اين حالت در تفكر و تصور گرديده ابتدا تعجب مي كند. ولي رفته رفته در حالت كيف فرورفته و احساس خوشي و خوشبختي به وي دست مي دهد و درنتيجه نسبت به محيط اطراف خود بيگانه و بي تفاوت مي گردد.
با توجه به مطالب ذكرشده, فرد معتاد به ترياك به سهولت مي تواند, ساعات شبانه روز را با بي خوابي و روياهاي رضايتبخش ادامه دهد. و بتدريج در وي وابستگي و بندگي ايجاد شود و در فواصل بست يا پيپ ها اين فرد انرژي خود را از دست داده و اندوهگين و بي حوصله مي شود و حالت يكنواختي در صدا و كندي در حركاتش نمايان مي شود.
لاغري و ضعف عمومي در معتادان به ترياك رفته رفته شديدتر مي شود و ضايعات فيزيكي و رواني و اجتماعي فرد بتدريج زيادتر شده و موجب زوال و نابودي فرد مي شود. يعني با گذشت زمان تحمل فرد به مقدار مصرف ترياك بيشتر مي شود و فواصل آن نيز كمتر شده و گروهي نيز در پايان به هروئين روي مي آورند. از نظر اجتماعي, اگرچه معتادان سنتي به ترياك در هر نقطه كشور همچنان به فعاليت خود اجباراً ادامه مي دهند ولي از هم پاشيدگي خانواده در اغلب موارد نتيجه اوليه اين نوع اعتياد محسوب مي شود. مصرف مزمن داروهاي مخدر توسط مادر در حين حاملگي كه شامل ترياك و مشتقات آن و آمفتامين ها و باربيتوراتها مي باشند براي جنين مضر است و سبب ديسترس داخل رحمي و كم وزني نوزاد و گاهاً مرگ جنين و نوزاد مي شود و در مواردي كه مادر حامله معتاد تمايل و سعي در ترك اعتياد را دارد بايستي سقط زودرس را انجام داد.

مصرف بيش از اندازه ( Overdose)
مصرف بيش از حد، موجب اختلالات سيستم تنفسي گرديده و تنفس به كندي و آهستگي صورت مي گيـــرد و در نهايت احتمالا متوقف شده و به مرگ منجر مي شود. استفاده ترياك همراه با الكل مي تواند، بسيار خطرناك باشد.

درمان و ترك ترياك
اكثريت معتادان به مواد مخدر بويژه ترياك، تمايل به ترك اعتياد به صورت تدريجي و در منزل و بويژه زيرنظر پزشك را دارند. بدين منظور يك روش ساده و مفيد در زير عنوان مي‌گردد كه بسياري از معتادان قادر به ترك آن بوده و تعداد زيادي از معتادان نيز از طريق درمان سرپائي و درمانگاهي با همين روش اعتياد را ترك كرده اند و خوشبختانه هيچ خطري نيز دربر نداشته‌است. در اين روش ابتدا بايستي فرد معتاد به ترياك، در طي 15 روز و هر روز مقدار كمي از ميزان ترياك مصرفي روزانه‌اش را كم كند و پس از 15 روز به يك حد مي‌نيمم برسد، سپس با تجويز 4 داروي زير كه بيشتر جهت درمان علائم و نشانه‌هاي ترك اعتياد بكار مي‌رود و نوعي جايگزيني خفيف نيز مي‌باشند مي‌توان در مدت 10 روز، وي را از اعتياد نجات داد (درمجموع 25 روز). داروهاي مصرفي عبارتند از: 1- استامينوفن كدئين كه در روز اول به ميزان 6-3 عدد و براي 3 بار در روز مصرف گردد كه علاوه بر جايگزين شدن مقاديري از كدئين بجاي ترياك مصرفي، مي‌تواند علائم درد بدن و ناراحتي و سردرد ناشي از ترك اعتياد را بطور چشمگير كاهش دهد و سپس از روز دوم تا 10 روز مي‌تواند روزانه حدود 3 عدد از استامينوفن كدئين‌دار را مصرف نمايد.
2- مپروبامات و يا داروهاي خانوادة باربيتوريكها : كه جهت تكانهاي عضلاني و مسائل روحي و عصبي و عضلاني مي‌توانند مفيد واقع گردند كه در روز اول روزانه 3 عدد و روزهاي دوم و سوم روزانه 2 عدد و سپس تا روز دهم روزانه 1 عدد.
3- قرص ديفنوكسيلات كه بدليل اسهال و اختلالات گوارشي حاصله از ترك اعتياد بصورت روزانه 3-1 عدد و برحسب نياز به مدت 10 روز تجويز گردد.
4- قرص ديازپام دو عدد روزانه بصورت 1 عدد ديازپام 5 ميلي‌گرمي در صبح و يكي در شب مصرف گردد.
و براي ساير علائم حاصله از ترك اعتياد بايد داروي مربوط به آنرا تجويز نمود. مثلاً اگر فرد دچار استفراغ و تهوع شد بايد از داروهاي ضد استفراغ استفاده كرده و يا اگر تغييرات فشارخون و مسائل قلبي پيداكرد داروهاي مربوط به آنها را تجويز نمود. مصرف قرص يا آمپول كلرپرومازين و فنوباربيتال در صورت نياز مي‌تواند بسيار مفيد باشد. مصرف ساير داروهاي ترك اعتياد و رفع سندرم ترك اعتياد نيز مي‌تواند در هر مقطعي از ترك اعتياد مورد استفاده قرارگيرد.
افراد معتادي كه تمايل به ترك اعتياد دارند اگر زيرنظر پزشك اقدام به ترك نمايند بسيار موفق‌ترند و جاي هيچگونه اضطراب و نگراني از مسائل ترك اعتياد باقي نمي‌ماند زيرا پزشك مربوطه برحسب نياز مي‌توان به تزريق سرم و يا تجويز داروهاي مورد نياز اقدام نمايد.
مصرف اغذيه پرانرژي و مايعات ضروري همراه با ورزشهاي روزمره و مراقبت خانوادگي و تفريحات سالم و شادي‌بخش از ضروريات و اقدامات واجب در روزهاي ترك اعتياد مي‌باشند.
ترياك از لحاظ درماني
قصد داريم به صورت گذرا و با نگاهي اجمالي يكي از قديمي‌ترين و شايع ترين مواد مخدر يعني ترياك را مورد بررسي قرار دهيم زيرا گفتني‌ها در مورد ترياك به قدري گسترده است كه به طور قطع نمي‌توان آن‌ها را در يك مقاله گنجانيد.سابقه استفاده از ترياك توسط انسان به گذشته‌هاي بسيار دور بر مي‌گردد ، آن قدر دور كه مي‌توان گفت از زماني كه انسان با طبابت و مقابله با بيماري‌ها آشنا شد با ترياك نيز به عنوان يك ماده دارويي آشنا شده است. به عنوان مثال در مصر باستان در حدود 4 هزار سال قبل از ميلاد استفاده از ترياك توسط طبيبان آن زمان مرسوم بوده است. در ديگر تمدن‌هاي باستاني نيز آن گونه كه تاريخ حكايت مي‌كند رد پاي ترياك را مي‌توان مشاهده نمود. اگر قدري به جلو بياييم و تاريخ قرون اخير و نزديك را بررسي كنيم مي‌بينيم ترياك از حد و اندازه‌هاي يك ماده گياهي با استفاده‌هاي دارويي و سطحي ، پاي خود را فراتر گذاشته و به عنوان كالايي كه بسيار مورد توجه بوده است ، پا به ميدان مي‌گذارد تا جايي كه به خاطر آن مسائلي چون لشكركشي‌ها ، جنگ‌ها ، فتح سرزمين‌ها و غيره نيز مطرح مي‌شود. از مهمترين اين رويدادها مي‌توان به توليد ترياك در هندوستان توسط كمپاني هند شرقي و صدور آن به كشور چين كه در قرن نوزدهم باعث بروز چندين جنگ ميان دو كشور چين و انگلستان گرديد ، اشاره كرد. در آن زمان مصرف ترياك در بين چيني‌ها به شدت شيوع پيدا كرده بود و فروش ترياك توسط كمپاني هند شرقي در چين مهمترين و كلان‌ترين درآمد اين كمپاني محسوب مي‌شد. امپراطوري چين نيز كه متوجه تخريب ترياك در بين آحاد مردم خود شده بود هرزمان كه اقدام به مقابله يا ممنوعيت ورود ترياك مي كرد ، با جنگي سخت روبرو مي‌شد و معمولاٌ در اين جنگ‌ها شكست مي‌خورد. جالب است بدانيد كه جزيره تايوان را كشور چين به عنوان غرامت يكي از همين جنگ ها به طرف مقابل خود واگذار كرد كه در سال 2000 ميلادي مجدداٌ به چين واگذار گرديد. ترياك توسط هندي‌ها و چيني‌ها به بسياري از كشورهاي اروپا ، آمريكا و همين طور كشور خودمان رسوخ كرد. تاريخچه مصرف ترياك در كشور ما از زماني كه به عنوان يك پديده قابل بررسي است ، به حدود 200 سال قبل برمي‌گردد. زماني كه مردم براي مقابله با بيماري‌هايي مانند وبا ، ترياك مصرف مي كردند و پس از مدتي دچار مصرف دائمي آن شده و به ْآن اعتياد پيدا مي‌كردند.بررسي سير تاريخي مصرف اين ماده د كشورمان تا به امروز مطلبي نيست كه بتوانيم در اين نوشتار به آن به پردازيم اما آن چه كه براي ما مهم و قابل بررسي است جايگاه ترياك به عنوان يك ماده گياهي و دارويي و شناخت عوارض و خواص مثبت و منفي آن است.
آنچه امروزه در ذهن بسياري از مردم از عوام گرفته تا خواص نسبت به شناخت ترياك وجود دارد ، چيزي جز نگاهي منفي ناشي از نگريستن به عوارض سوء مصرف اين ماده نيست. از اين ديدگاه ترياك يك ماده مخدر است كه مصرف آن باعث تخريب وجود انسان ، اعتياد ، بيماري ، بدبختي و بيچارگي است. از اين ديدگاه ترياك يك سم است ( در زمان‌هاي قديم كساني كه قصد خودكشي داشتند با خوردن ترياك اقدام به اين كار مي‌كردند) از اين ديدگاه ترياك يك ماده كشنده است كه استفاده اي جز سوء مصرف ندارد. ماده‌اي است كه بايستي به شدت از آن دوري كرد و نسبت به آن تنفر داشت . ماده‌اي است كه بايد نيست و نابود شود و اثري از آن نباشد .
تمامي اين ديدگاه‌ها ناشي از نگريستن فقط به يك روي سكه است. رويي از سكه ترياك كه فقط نشان دهنده عوارض ناشي از سوء مصرف اين ماده به دليل عدم آگاهي ، جهل ، ناداني و عدم شناخت انسان و عدم درك او از استفاده صحيح مي باشد. شكي نيست كه اين ديدگاه‌ها واقعي است و مصائب ذكر شده در سوء مصرف اين ماده وجود دارند و غير قابل انكار.
حال اگر روي ديگر سكه را بررسي كنيم مي‌بينيم ترياك يكي از شاه‌كارهاي خلقت خداوند در بخش گياهان دارويي است. ترياك ماده اي است كه امروزه در علم پزشكي و داروسازي جايگاهي بسيار مهم و ارزشمند دارد. مرفين اولين و مهمترين تركيب ترياك است كه در بين ترياك هاي مختلف مقدار آن از 3 تا 23% متغير است.مرفين در پزشكي امروز كه اغلب داروهاي مسكن ، ضد درد ، بيهوش كننده و غيره از آن تهيه مي شود به قدري مهم و حياتي است كه تصور نبود آن غير ممكن است.
كدئين دومين تركيب مهم ترياك است. كديين نيز در صنعت داروسازي جايگاهي بسيار مهم دارد و طيف وسيع داروهاي كديين دار را همه ما مي‌شناسيم و نقش آن ها بر هيچ‌كس پوشيده نيست. نارسيين ، ناركوتين ، تبايين ، پاپاورين ، لودانيزين ، كوتامين ، كدامين ، لودانين ، و غيره كه تا 25 مورد ادامه دارند همگي آلكالوييدهاي ترياك هستند كه تمامي آن ها استفاده و كاربرد دارويي دارند.با نگاهي به اين تركيبات ، طيف وسيع اثرات آن‌ها و كاربرد آن‌ها در داروهاي مختلف مشاهده مي‌كنيم در سيستم دارويي كه امروزه بشر با تمامي تكنولوژي و دانش پيشرفته خود در اختيار دارد و با استفاده از آن به رويارويي و مقابله با بيماري‌ها مي‌رود ، ترياك و تركيبات آن بدون اغراق جايگاه اول را به عنوان ماده اوليه دارويي به خود اختصاص داده است. وضعيت فوق نشان مي دهد كه تنها نگرش منفي داشتن نسبت به اين ماده و آفريده شگفت انگيز خداوند بي انصافي است و اگر بخواهيم در مورد اين ماده به درستي قضاوت كنيم بايستي هر دو روي سكه را مد نظر قرار دهيم .
شايان ذكر است در حال حاضر مواد مخدر جديد مانند كرك ، شيشه يا آيس يا كريستال چنان تخريبي در مصرف كننده به وجود مي‌آورند كه تخريب ترياك در مقابل آن‌ها صفر است.

سوء مصرف و عوارض نامطلوب ناشي از آن و استفاده صحيح و كاربرد شفا بخش و زنگي بخش آن.

استفاده صحيح و استفاده غلط و نابجا موضوعي نيست كه فقط منحصر به ترياك باشد بلكه هر موضوع ديگري نيز مي‌تواند در اين قالب يعني استفاده درست و غلط گنجانده شود . هر موضوعي را مي توان از اين زاويه بررسي كرد و به جرأت مي‌توان گفت هيچ موضوعي نيست كه خارج از اين چهارچوب باشد.كه مثلاً بتوانيم بگوييم اين مسئله فقط كاربرد منفي دارد و يا فقط كاربرد مثبت دارد. هر چيزي در هستي داراي هردو نوع كاربرد مي باشد و اين موضوع يكي از ظرافت‌هاي خاص خلقت خداوند و يكي از پايه‌ها و اصول خلقت خداوند است يعني جمع اضداد.
اين كه كدام يك از اين كاربردها مورد استفاده قرار گيرد به دانايي ، تشخيص ، معرفت و شناخت انسان بر مي‌گردد. ابزاري ساده مثل چاقو كه در هر خانه‌اي يافت مي شود و به آن نياز است ( كاربرد مثبت ) و آدم كشي و چاقو كشي ( كاربرد منفي ) ، گرفته تا سرآمد تكنولوژي بشري يعني انرژي هسته‌اي كه مي‌توان از آن در توليد انرژي استفاده كرد ( كاربرد مثبت ) و همين طور مي‌توان از آن بمب اتم ساخت ( كاربرد منفي ) . حتي آب كه حياتي ترين عنصر زندگي است در حالت هايي مي‌تواند ويرانگر، مخرب و باعث مرگ و نابودي شود.
قدر مسلم وجود كاربرد منفي و استفاده نادرست از هر موضوعي نمي تواند دليلي براي كنار گذاشتن آن موضوع ، دوري از آن و منفي نگري نسبت به آن امر باشد.
ترياك ، اين ماده قدرتمند دارويي و عجيب همانقدر كه مي تواند باعث ايجاد بيماري ، اعتياد ، فلاكت و بدبختي باشد ، همانقدر كه در تهيه مواد مخدر مختلف نظير هرويين و اين روزها كرك ( كه از هرويين به دست مي آيد ) مي تواند مخرب و ويرانگر باشد به همان اندازه و حتي به مراتب بيشتر از آن قدرت شفا بخش و زندگي بخش دارد. اصولاً هر موضوع و يا امري كه در بعد منفي داراي قدرت تخريب و نابودي بالايي باشد ، در بعد مثبت و استفاده صحيح و يا به ديگر سخن در جهت صراط مستقيم مي‌تواند با قدرتي بسيار بيشتر به كمك انسان در زندگي و رويارويي با با مسائل منفي بيايد.
اعتياد به موادمخدر كه بارزترين و مهمترين عارضه منفي ناشي از سوء مصرف و سوء استفاده ترياك به عنوان ماده اوليه مي‌باشد ، موضوعي است كه سال‌هاست ذهن بشر را به خود معطوف كرده است. به راستي درمان آن چگونه است. با چه دارويي ؟ با چه روشي ؟ در چه مدت زماني ؟ اين‌ها حداقل سؤالاتي هستند كه در بخش درمان اعتياد ، بشر هميشه با آنها روبه‌رو است. در طول تاريخ جواب‌هايي بي‌شمار و گوناگون به اين سؤالات داده شده است. روش‌هاي مختلف براي درمان اين بيماري پيشنهاد شده است و همينطور بازار وسيعي از داروهاي ترك اعتياد نيز وجود داشته و وجود دارد. اما به راستي اين جواب‌ها ، اين روش ها و اين داروها تا چه اندازه مؤثر و مفيد بوده‌اند ؟ آيا توانسته‌اند يك نفر بيمار يا يك مصرف‌كننده خواهان رهايي از اعتياد را براي هميشه از اين بيماري نجات دهند و او را درمان كنند ؟ به‌گونه‌اي كه شخص پس از قطع مصرف يك انسان متعادل و با راندمان باشد و وسوسه و ميل مصرف مجدد را نداشته باشد. يا اينكه فقط مصرفش را قطع مي‌كند و پس از قطع مصرف تنها چيزي كه وجود ندارد تعادل و حال خوب است. آيا اين روش‌ها توانسته‌اند در مقابل اين پديده به صورت قوي و كارآمد ظاهر شوند و يا حد اقل قدري از گسترش آن جلوگيري كنند ؟ ما قصد نداريم به اين سؤالات جوابي بدهيم كه مورد قبول همگان واقع شود و يا بگوييم كه جواب درست فقط همين است كه مي‌گوييم. اما مي‌توانيم نتايج تحقيقات و تجربيات خود را آن گونه كه هست بيان كنيم قضاوت در درست يا نادرست بودن آن به عهده شماست.
براساس ماده يك قانون مبارزه با مواد مخدر، مصوبه ۱۷/۸/۱۳۷۶ مجمع تشخيص مصلحت نظام كشت خشخاش مطلقاً ممنوع است. ماده ۴۱ همان قانون توليد هرگونه مواد ممنوع را براى مصارف پزشكى و با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى از شمول ممنوعيت هاى مندرج در قانون مذكور مستثنا كرده است. با اين همه، تنوع برداشت ها و تفسير هاى متفاوت برخى متوليان انتظامى، امنيتى و قضايى و نيز مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى از مواد قانون مورد بحث سبب بروز اختلاف شده بود، به نحوى كه هرگاه وزارت بهداشت تقاضاى كشت خشخاش صنعتى به منظور توليد مواد دارويى را مطرح مى نمود برخى از اعضاى محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر اين اقدام را مغاير بند (۱) قانون مبارزه با مواد مخدر قلمداد مى كردند و اعلام مى كردند استثناى مذكور در ماده ۴۱ اين قانون شامل كشت خشخاش صنعتى براى توليد مواد اوليه دارويى نمى شود. از سوى ديگر به دليل نياز به مصرف داروهاى ناركوتيك به عنوان دارو هاى ضد درد و مسكن و استفاده گسترده از دارو هاى مذكور به ويژه در شرايط بحرانى مانند وقوع زلزله و حوادث غير مترقبه ديگر و وابستگى توليد اين دارو ها به كشفيات مواد مخدر حدود (۳۰ درصد) و واردات عمدتاً به صورت CPS (Concentrated Poppy Straw) (حدود ۷۰ درصد) صنعت مواد اوليه دارو و به تبع آن وزارت بهداشت را با مشكلات عديده اى مواجه مى ساخت لذا وزير محترم بهداشت براى رفع موانع و ابهام هاى مذكور در سال هاى ۸۰ و ۸۱ در نامه هاى جداگانه اى هم از دولت و هم از مجمع تشخيص مصلحت نظام درخواست كرد تا ماده ۴۱ قانون مبارزه با مواد مخدر با توجه به نياز هاى اين وزارتخانه و تفسير و يا در صورت نياز اصلاح شود. هر دو نهاد مورد اشاره ضمن تاكيد بر عدم نياز به تفسير و يا اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر كشت خشخاش صنعتى به منظور توليد مواد اوليه دارو، آن هم پس از تدوين آئين نامه هاى لازم را فاقد منع قانونى اعلام كردند اما متاسفانه و به رغم نظرات صريح دولت و مجمع تشخيص مصلحت نظام مشكل همچنان به قوت خود باقى ماند و در توضيح علت تداوم مشكل مطرح مى شد كه تفسير مذكور مى بايست در صحن علنى مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام پذيرد و به صورت رسمى ابلاغ نمى شود.
براين اساس با پيگيرى وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكى و نيز حمايت كارشناسانه رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح استفساريه ماده ۴۱ قانون مبارزه با مواد مخدر از مجمع تشخيص مصلحت نظام درخواست شد و موضوع پس از طى مراحل لازم براى انجام مباحث كارشناسى در دستور كار صحن علنى مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گرفت و پس از اظهار نظر مخالفان و موافقان استفساريه ذيل در تاريخ ۳۰/۸/۸۳ به تصويب رسيد و در تاريخ ۲/۹/۸۳ طى نامه شماره ۱۰۰۱/۳۷۲۸۵ رسماً به رئيس جمهور ابلاغ شد.
• موضوع استفساريه
آيا ساخت و توليد در ماده ۴۱ قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۷/۸/۱۳۷۶ مجمع تشخيص مصلحت نظام مشمول كشت شقايق پاپاور، سامينوفرم اليفرا (PAPAVER SOMINIFERUM OLEIFERA) كه امكان برداشت دارو از آن تنها در فرآيند صنعتى ممكن است نيز مى شود يا خير؟
• نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام
ماده واحده: شقايق پاپاور، سامينوفرم اليفرا مشمول ماده ۴۱ قانون مذكور بوده و كشت آن به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى، تحت نظر وزارت جهاد كشاورزى و با نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر، براى مصارف دارويى بلامانع است. تفسير فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه روز شنبه مورخ سى ام آبان ماه يك هزار و سيصد و هشتاد و سه مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيد. همان طور كه ملاحظه مى شود كارشناسان مى دانند مجوز مذكور براى گونه اى از ۱۵۰ نوع خشخاش است كه به هيچ وجه با تيغ زدن از گرز آن صمغ ترياك خارج نمى شود و صرفاً مى بايستى در يك فرآيند پيچيده صنعتى مواد ناركوتيك آن استخراج شود.
• ضرورت هاى كشت اليفرا
آلكالوئيد ها دسته اى از مواد آلى هستند كه عمدتاً به صورت طبيعى يافت شده و داراى انواع مختلفى هستند. برخى از آلكالوئيد ها در دسته اى از گياهان به نام PAPAVER (شقايق) وجود دارند كه انواع خشخاش نيز در اين دسته قرار دارند، بيش از ۴۰ نوع آلكالوئيد از خشخاش شناخته شده اند الزاماً همه آنها داراى اثرات فارماكولوژيك و درمانى نيستند كه ۶ آلكالوئيد فراوان ترين آنها هستند. مرفين، كدئين، نوسكاپين، تبائين، پاپاورين و نارسئين كه از شش مورد مذكور سه مورد تحت نظارت INCB هستند. مواد ناركوتيك طبيعى دسته اى از آلكالوئيدها هستند كه به عنوان تسكين دهنده و ضددرد شناخته شده اند.
• اهميت ناركوتيك ها
داروهاى ناركوتيك به عنوان ضددرد و تسكين دهنده استفاده بسيار وسيعى دارند على الخصوص در شرايط بحرانى مانند: جنگ، زلزله، سيل و... و حوادث غيرمترقبه نياز به آنها به شدت افزايش مى يابد و هر بار كه زلزله اى در كشور رخ مى دهد اولين داروهاى مورد تقاضا مى باشند. كشور ما نيز در منطقه اى بحرانى و جنگ خيز دنيا قرار دارد و بررسى ها نشان مى دهد احتمال وقوع حوادث و سوانح طبيعى در كشور ما نسبت به متوسط جهانى بيشتر است، از طرفى ناركوتيك ها در درمان اعتياد نيز داراى نقش تعيين كننده اى هستند، ضعف در توليد داروهاى ناركوتيك در زمان بحران مانند جنگ مى تواند به عنوان فشار عليه كشور به كار گرفته شود، و همه مى دانيم كه تكنولوژى تهيه و توليد اين داروها معمولاً توسط هيچ كشورى فروخته و يا واگذار نمى شود پس كاملاً واضح و روشن است كه برخوردارى از تكنولوژى پيشرفته توليد داروهاى ناركوتيك در كشور داراى ارزش علمى، اجتماعى، اقتصادى و حتى سياسى است و نيل به آن يك ضرورت است.
• منبع اصلى تهيه ناركوتيك ها
منبع و سرخط توليد بسيارى از داروهاى ناركوتيك «مورفين» است، مورفين مهم ترين آلكالوئيد خشخاش از حيث فراوانى و هم از حيث درمانى است. مرفين داروى ضددرد است و ارزش دارويى آن در حدى است كه جايگزين ندارد و تاكنون هيچ روش اقتصادى براى سنتز اين ماده دارويى ارائه نشده است، مشتقات مرفين نيز جملگى داروهاى باارزش بسيار بالا و بدون جايگزين اند، كدئين به عنوان داروى ضددرد با حداقل تاثيرات اعتيادآور از مرفين قابل تهيه است.
قبل از پرداختن به نحوه استحصال مرفين لازم است به خشخاش و انواع مختلف آن اشاره اى شود.
خشخاش (كوكنار) گياهى است كه از جنش شقايق (PAPAVER) تاكنون ۱۵۰ گونه مختلف از آن شناسايى شده است، مهم ترين گونه هاى گياهى كه مى توان مواد آلكالوئيد باارزش از آن استخراج كرد عبارتند از:
PAPAVERتBRACTEATUM و PAPAVER SOMNIFERUM كه خود پاپاورسامينوفرم داراى دو زيرگونه اصلى است:
PAPAVER SOMNIFERUM OLIELFERA و PAPAVER SOMNIFERUM OPEIFERA گونه اول گياهى است كه در قديم براى به دست آوردن روغن از دانه هاى آن كشت مى شد و با تيغ زدن نمى توان مرفين موجود در آن استخراج كرد بلكه مرفين موجود در آن فقط از طريق فرآيند هاى پيچيده شيميايى مى توان استحصال كرد (گونه مورد نظر استفساريه وزارت بهداشت) كه قابل سوء استفاده نيستند. گونه دوم همان گونه خشخاش است كه در افغانستان و هند كشت مى شود و در اين گونه مى توان با تيغ زدن پوسته گرز آن صمغى را به دست آورد (ترياكدار).
كشت اين گونه طبق قانون مبارزه با مواد مخدر مطلقاً ممنوع است و تنتور ترياك نيز از اين گونه به دست مى آيد.
ملاحظه مى شود كه اظهار نظر هاى برخى منتقدين در ايام اخير بدون تفكيك دو گونه مذكور بوده است و تفاوت اين دو گونه در نحوه استحصال مرفين از بام است تا ثريا.
روش هاى تهيه مرفين براى توليد مواد اوليه دارو در دنيا
مرفين مورد نياز از دو روش قابل استحصال است:
۱- ترياك (OPIUM) حدود ۴۰ درصد مرفين در دنيا از اين روش تهيه مى شود در اين روش ترياك خود از تيغ زدن گرز خشخاش به دست مى آ يد.
۲- كاه خشخاش (POPPY STRAW) حدود ۶۰ درصد مرفين مورد نياز جهان از اين روش به دست مى آيد كه به آن CPS مى گويند و همانطور كه ذكر شد در اين روش امكان سوءاستفاده وجود ندارد. امروز استراليا، تركيه، فرانسه، اسپانيا و برخى كشور هاى ديگر عمده ترين توليد كنندگان CPS جهان اند كه به واسطه كشت پاپاور سامينوفرم اليفرا انجام مى شود. با توجه به موارد مذكور، نكات و دغدغه هاى منتقدين اشاره به ملاحظات ذيل ضرورى است:
۱- دولت جمهورى اسلامى ايران عضو كنوانسيون واحد مواد مخدر ۱۹۶۱ و اصلاحيه هاى بعدى آن است طبيعى است كه هرگونه اقدامى در خصوص تهيه مواد اوليه دارو هاى ناركوتيك با اطلاع و نظارت INCB بوده و خواهد بود كمااينكه در حال حاضر نظارت هاى مذكور به صورت نظام مند هم در عرصه صنعت و هم ساير حوزه ها وجود دارد.
۲- ضمن آنكه خشخاش سامينوفرم اليفرا از نوعى است كه با تيغ زدن از آن ماده مخدر به دست نمى آيد و بعد از برداشت گرز آن از مزرعه، امكان استخراج ترياك مطلقاً وجود ندارد اما به رغم موارد مذكور به واسطه تجميع مزارع كشت امكان كنترل مزرعه به نحو احسن ممكن مى گردد، در كشور هاى استراليا و تركيه كه CPS را از اين طرق به دست مى آورند هيچ گونه سوء استفاده از مزارع مذكور گزارش نشده است.
۳- عده اى اخيراً براى مخالفت با كشت شقايق اليفراتنتور ترياك را ترجيع بند اين كشت كرده اند اين در حالى است كه تنتور ترياك از ترياك به دست مى آيد و هيچ ربطى به كشت شقايق اليفرا ندارد و استفاده اين دو عبارت در كنار هم نوعى ايجاد ابهام در جامعه است.
۴- تنتور ترياك در حال حاضر، در نظام دارويى كشور وجود دارد و اگر هم بخواهد در ذيل نظام دارويى قرار گيرد مى بايستى از هفت خان رستم بگذرد و معلوم نيست چرا برخى اين مقوله را به كشت خشخاش اليفرا ربط مى دهند.
۵- در حال حاضر مواد اوليه مورد نياز كشور براى توليد دارو هاى ناركوتيك با منشا طبيعى ۳۰ تن مرفين است كه با افزايش جمعيت كشور افزايش مى يابد كه در حال حاضر براى تامين ماده مذكور از دو روش استفاده مى شود. حدود ۳۰ درصد آن از طريق كشفيات تامين مى شود و مابقى از طريق واردات CPS تهيه مى شود، كه كشت شقايق اليفرا به منظور تامين CPS مورد نظر است


 


 
سولونت ها ياافشانه ها
در سري مباحث آشنائي با مواد مخدر در به توضيح درباره مرفين مي پردازيم.
 مرفين گروه اطلاع رساني يزدفردا

حدودا در سال 1850 میلادی در تاریخ طب و داروسازی یک شیمیست آلمانی برای اولین بار موفق شد قویترین ماده تریاک ( اپیوم ) را هفده آلکالوئید دیگر آن تجزیه کند و چون اولین بار بود که این ماده بطور خالص و جدا حاصل شده بود ، بنا بر این هنوز اسمی نداشت و کاشف پس از تزریق این ماده به بیمار و امتحان روی افراد دیگر و با توجه به اثراتی که روی آنها گذاشته بود و توصیفی که آنها پس از مصرف و به خصوص حالت های سرخوشی فوق العاده زیاد و احساس سبکی و رویا گونه که به آنها دست می داد ، کاشف اسم این واده را مرفین نام نهاد و علت انتخاب این نام این بود که در یونان باستان به الهه رویاها مرفه ( Morphe ) می گفتند و چون در شیمی به فرآورده های که ریشه آلکالوئیدی داشته باشند آخر نامشان ( ine ) اضافه می شود نتیجتاً نام جدید این ماده بخاطر اینکه معلوم باشد از چه سلسله شیمیایی می باشد کلمه + ine که به آخر آن اضافه شد ( Morphine ) نامیده شد .
در ابتدا اطباء فکر می کردند این ماده دارای خاصیتی است که باعث تسکین درد می شود ولی با پژوهش ها و تحقیقاتی که جدیداً انجام گرفته و طبق آخرین دستاوردهای علمی به این نتیجه رسیده اند که این ماده دارای خواصیت تسکین درد نمی باشد ولی چون مصرف کننده از این ماده استفاده می کند یک حالت بی خیالی و سرخوشی و بی تفاوتی به او دست می دهد که همین مسئله باعث می شود تا شخص نسبت به درد بی تفاوت شود نه اینکه درد نباشد ، در واقع این ماده باعث می شود حساسیت شخص نسبت به درد از بین برود همینطور که با عث می شود معتادین به این مواد نسبت به مسائل خانوادگی و اجتمایی بی تفاوت شوند .



سولونت ها ياافشانه ها
در سري مباحث آشنائي با مواد مخدر در به توضيح درباره          كراك            مي پردازيم.
 .
كراك گروه اطلاع رساني يزدفردا
كرك خطرناكترين ماده مخدري كه تا بحال در ايران آمده است=يزدفردا
توزيع كراك، مصرف هروئين را 5 برابر افزايش داده است


چندي است مصرف ماده‌اي به نام كراك در بين گروهي از جوانان شايع شده كه اين روند در شش ماه اخير رو به گسترش بوده به گونه‌اي كه كراك، به دومين ماده مصرفي معتادان تبديل شده است.


سال گذشته از تعداد معتادان مراجعه‌كننده به مركز، 59درصد معتاد به ترياك و 24‌درصد معتاد به مصرف كراك بوده‌اند كه اين رقم در مهرماه سال85 به 30درصد افزايش يافته است و متأسفانه تفكر اشتباهي كه در بين جوانان به وجود آمده است باعث مصرف بي‌رويه اين ماده شده است.

در بين جوانان، اين ماده به صورت ماده‌اي كم‌خطر با ميزان نشئگي بالا معرفي شده و 95درصد از مصرف‌كنندگان، آن را به اسم روان‌گردان مي‌شناسند اما پس از شروع به مصرف، مشخص مي‌شود كه كراك ماده‌اي بسيار اعتيادآور است.

به دليل ترس از مصرف هروئين كه در معتادان وجود دارد، مافياي مواد مخدر ماده جديدي از تركيب هروئين و آمفتامين به جامعه وارد كردند كه به نام‌هاي كراك يا هروئين فشرده توزيع مي‌شود. 

90درصد از مصرف‌كنندگان كراك، زير 24سال هستند. به همين دليل، پيشگيري از ورود مواد مخدر و همچنين اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي در بين مردم، بسيار ضروري است. 

مصرف ماده مخدر كراك در تهران در يك سال گذشته دوبرابر شده است و متأسفانه هنوز هيچ بررسي مشخصي از نظر شيميايى و بيوشيميايى روى اين ماده انجام نشده است. 

در حال حاضر ۷۵‌درصد مراجعه‌كنندگان معتاد به مراكز ترك اعتياد ما در تهران، مصرف‌كننده هروئين فشرده يا كراك هستند و اين آمار نشان مي‌دهد الگوى مصرف مواد مخدر در تهران عوض شده است. 

متأسفانه به دليل عوارض بسيار بالاى كراك، گاهى حتي برخى معتادان بلافاصله پس از تزريق اين ماده، فوت كرده‌اند.

مصرف كراك را نمي‌توان در ميان جوانان انكار كرد اما وضعيت توليد كراك هم در جامعه ما بسيار خطرناك است: «فشرده‌كردن هروئين در آزمايشگاه‌هاي خانگي‌اي انجام مي‌شود كه هيچ كدام استاندارد نيستند. هر آزمايشگاهي بسته به نوع امكانات و سليقه توليدكننده متفاوت است و همين موضوع، وضعيت بازار كراك و مصرف آن را آشفته‌تر كرده است».

هر يك از توليدكنندگان اين ماده مخدر جديد هر نوع داروي آرام‌بخش و كورتن را بخواهند اضافه و يا كم مي‌كنند بنابراين عوارض ناشي از مصرف كراك با نوع‌هاي مختلفش، معتادان آن را سرگردان‌تر كرده است.

اين ماده تا چند برابر هروئين معمولي قدرت اعتيادآوري دارد اما مصرفش دلايل ديگري هم دارد كه يكي از كارشناسان مواد مخدر در اين باره مي‌گويد: «كراك ماده‌اي بي‌بو است، مصرف آن راحت است و با يك فندك در هر جايي كه باشي مي‌تواني مصرف كني؛ درست برخلاف مصرف ترياك و يا هروئين است.»

به گفته برخي از مددكاران در مراكز ترك اعتياد بيشتر مصرف‌كنندگان كراك كساني هستند كه تنها چهار تا شش ماه از مصرفشان گذشته است. اين در حالي است كه معتادان به مواد مخدر سنتي معمولاً تا دو سال مي‌توانند معتاد بودنشان را مخفي كنند.

اما ترك اعتياد براي كساني كه كراك مصرف مي‌كنند بسيار سخت است. به گفته يكي از پزشكان مركز درمان اعتياد شهروند كه پنج سال در يكي از كمپ‌هاي ترك اعتياد كار كرده «اين دسته از افراد تحمل ماندن در كمپ را ندارند و بيشترشان ترجيح مي‌دهند از داروهاي جايگزين همچون متادون استفاده كنند».

بر اساس اطلاعاتي كه وجود دارد، بسياري از كساني كه مبتلا به مصرف و اعتياد به كراك شده‌اند، بر اثر ناآگاهي بوده و از عوارض اين ماده مخدر خطرناك بي‌اطلاع بوده‌اند.

با توجه به آمارهاي جسته‌وگريخته‌اي كه از مراكز مختلف اعلام مي‌شود، بيشتر مصرف‌كنندگان اين ماده را جمعيت جوان تشكيل مي‌دهند كه در گروه‌هاي سني زير 24سال قرار دارند.

دقيقاً به همين دليل بايد اين موضوع بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد و مهمترين قدم، اطلاع‌رساني دقيق در مورد اين ماده مرگبار است.

به همين منظور، اطلاعاتي در مورد اين ماده جمع‌آوري كرده‌ايم كه در پي مي‌آيد:

1 - کراک، هروئینی است که تا حد امکان اشباع شده یعنی يك گرم کراک از 10 تا 100گرم هروئین ساخته شده ولی قیمت آن هم‌قیمت هروئین و در بعضي مواقع، به مراتب ارزان‌تر از هروئین است. اعتیاد آن نسبت به هروئين بسیار شدیدتر و فوری‌تر و ترك آن بسیار مشكل‌تر است.

2 - کراک ماده مخدر جدیدي است؛ یعنی در واقع با نام جدید معرفی شده. نوجوانان نمی‌دانند که بدتر از هروئين است بنابراین وحشتی که از هروئين دارند از كراك ندارند و اکثرا خیال مي‌كنند کراک چیزی در حد قرص‌های روان‌گردان و اکستازی است. به همین دلیل از مصرف آن وحشت ندارند و این عامل شروع اعتياد و علت فاجعه است.

3 - مصرف حتی یک بار کراک اعتیادآور است و این تفاوت اساسی کراک با قرص‌های اکستازی است که اگرچه در بلندمدت کشنده هستند اما اعتیاد با قدرت بالا ندارند. تبلیغات زیادی که شبانه‌روزی علیه قرص‌های اکستازی شده باعث شده که خطر کراک در سایه و پنهان باقی بماند.

4 - کراک بر خلاف هروئين، تریاک، حشیش و... بدون بوست و مصرف آن بسیار ساده و بدون نیاز به وسایل حجیم و صرف وقت است و فرد می‌تواند در حمام یا توالت، ظرف کمتر از 1 الی 2دقیقه مصرف كند.

5 - کراک بسیار کوچک است؛ از نخود کوچکتر. به‌اندازه يك عدس حتی يك دانه ماش را به نوک سنجاق می‌چسبانند و همین ‌اندازه می‌تواند بارها با یک سنجاق داغ دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین جاسازی آن بسیار ساده و خانواده‌ها به‌سادگی نمی‌توانند آن را کشف کنند؛ چیزی شبیه يك تکه گچ از دیوار کنده‌شده و به‌ اندازه يك ماش كه توجه هیچ کس را جلب نمي‌كند.

6 - معتاد به ترياك می‌تواند سال‌ها زنده بماند و زندگی عادی داشته باشد؛ حتی کار كند و خانوده‌اش را سرپرستی کند.حتی معتاد هروئین نيز اگر به طرف تزريق كشيده شود می‌تواند 10 تا 20سال زنده بماند اما معتادی که 3ماه بعد از مصرف کراک تا 30کیلو از وزن بدنش کم می‌شود آیا بیش از 2سال زنده می‌ماند؟

معتاد به کراک در پایان اولین سال اعتیادش، حداقل کبد و طحالش را قطعا از دست خواهد داد. معتاد به کراک هرگز نمي‌تواند بیش از یک ماه زندگی عادی داشته باشد. پس از يك ماه یا نشئه و در حال چرت‌زدن و یا خمار و در حال دردکشیدن است؛ دردهای عضلانی و استخوانی وحشتناک كه نمی‌تواند کار و زندگی عادی داشته باشد. برای نمونه يكي از افراد در هفتمین ماه مصرفش ریه و کبدش را از دست داد و دچار مرگ وحشتناکی شد.

این یکی دیگر نشئگی هم ندارد. معتاد یا خمار است و در حال دردکشیدن و با مصرف زیاد، بدون این‌که نشئه بشود فقط کمی دردش ساکت می‌شود. این تقریبا آخرین ماه‌های عمر یک معتاد به کراک است و انتهای آن که خیلی از معتادان حتی قبل از رسیدن به این مرحله می‌میرند، تزریق محلول کراک است که حداکثر 2ماه بعد از آن، معتاد می‌میرد.

اثرات کراک

اثرات كوتاه‌مدت آن مشابه آمفتامين است ولي با مدت زمان كوتاه‌تر؛ احساس افزايش انرژي، چابكي و سرخوشي زياد مي‌كند. از جمله اثرات آن پس از مصرف، عبارت است از: افزايش ضربان قلب، نبض، تنفس، درجه حرارت بدن، فشار خون، گشادگي مردمك چشم، پريدگي رنگ، كاهش اشتها، تعرق شديد، تحريك و هيجان، بي‌قراري، لرزش به‌خصوص در دست‌ها، توهمات شديد حسي، عدم هماهنگي حركات، اغتشاش دماغي، گيجي، درد پا، فشار قفسه سينه، تهوع، تيرگي بينايي، تب، اسپاسم عضله، تشنج و مرگ.
توزيع هروئين با نام كرك در جامعه مصرف هروئين را در ميان مصرف كنندگان مواد مخدر حدود 5 برابر افزايش داده است در حالي كه بيش از 90 درصد اين مصرف كنندگان نمي‌دانند هروئين مصرف كرده‌اند. 



ماده‌اي كه به نام كرك در بازار توزيع مي‌شود در واقع يك نوع هروئين غليظ شده است كه به شدت اعتياد آور و خطرناك است در حالي كه به عنوان يك ماده كم ضرر و شادي آور در بازار توزيع مي شود.
‌ متاسفانه نبود آگاهي و اطلاع رساني در مورد اين پديده موجب شده تعداد زيادي ازمصرف كنندگان بدون آنكه بدانند معتاد به هروئين شده‌اند زيرا بررسي‌ها ما نشان مي‌دهد، بيش از 90 درصد مصرف كنندگان اين ماده نمي‌دانستند هروئين مصرف مي‌كنند و اعلام كرده اند اگر مي‌دانستند هرگز اين ماده را استفاده نمي‌كردند. 
تاقبل از توزيع اين ماده مخدر خطرناك در بازار حدود 10 درصد مراجعه كنندگان براي ترك اعتياد مصرف كنندگان هروئين بودند در حالي كه بعد از ورود اين ماده به بازار بيش از 50 درصد مراجعه كنندگان ترك اعتياد، معتاد به هروئين شدند كه در واقع بدون آنكه بدانند به اين ماده معتاد شده‌اند. 
افرادي نيز بر اثر مصرف اين ماده جان خود را از دست دا‌ده‌اند.
 
سولونت ها ياافشانه ها
در سري مباحث آشنائي با مواد مخدر در به توضيح درباره برومو 2،5 دی متوکسی فنتیلامین ))   مي پردازيم.
bromo,dimethoxy-phentylamine به عنوان یک داروی تهییج کننده و جزوداروهای صناعی توهم زاست. ساختمان ترکیبی آن شبیه بسیاری از داروهای زیرمجموعه کنترل شده‌ها می‌باشد. ساختن مقادیر زیاد این داروها و استفاده‌های مخاطره آمیز دوزاژ آنها در خلال ناخالصی وناپاکی و غیرواقعی بودن آنها خطر آفرین می‌باشد. در اواخر سال 2000 میلادی افزایش ناگهانی داروی فوق رادر کلوپها وپارتی‌های دوره ای بوضوح دیده شده است.



استفاده‌های مجاز

هیچ مجوز پزشکی وطبی جهت استفاده از این دارو وجود ندارد در امریکا افراد افسرده جهت ایجاد لذت از این دارو استفاده می‌کنند. گر چه احتمال تولید وشروع استفاده این دارو در استرالیا می‌باشد اما بزودی استفاده از این دارو در تگزاس و کالیفرنیا دراوایل 1970 میلادی شیوع پیدا کرد و بازارهای آنجا را تصرف کرد. شیوع اولیه این دارو و عدم توانایی در کنترل آن به دلیل علاقه نسل جوان بوده که برای خواب و هیجان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.



تأثیرات دارو

استفاده از این دارو باعث سرخوشی و افزایش قوه ادراک ( افزایش قدرت دریافت کننده‌های بینایی شنوایی و چشایی ) می‌شود. اثرات قابل توجه در اثر مصرف تقریباً 4 میلی گرم بصورت خوراکی بوجود می‌آید و اثر سمی‌آن با مصرف 8 میلی گرم ماده ایجاد میگردد. زمان تغییرات این ماده درعرض 20 تا 30 دقیقه پس از مصرف شروع شده و و پیک اثر بین 5/1 تا دوساعت پس از خوردن ظاهر می‌شود. اثر دارو 6 تا 8 ساعت پس از مصرف طول می‌کشد. مصرف مقادیر پایین ( 4- برمو 2،5 دی متوکسی فنتیلامین ) بطور مستقل از توهم زایی و اختلالات روانی عمل می‌کند، بلکه بجای ایجاد چنین حالاتی علایمی‌از قبیل هیجان زدگی, سستی و رخوت ایجاد می‌کند. مقادیر زیادتر مصرف ( بین 20 تا 40 میلی گرم)‌مانند نمونه LSD می‌تواند حالات توهم زایی ایجاد نماید. مصرف مقدار بالای 50 میلی گرم مصرف اثری بی نهایت توهم زا و سرخوشی بی اساس وبی پایه بوجود می‌آورد. این دارو همانند DOMو DOB ( از دسته آمفتامین‌ها) توانایی اتصال به ‌گیرنده سروتونین را دارد.



استفاده‌های غیر مجازاین ماده

این ماده عموماً از راه خوراکی استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند از راه استنشاقی مورد استفاده قرار بگیرد. هیچ نوع استفاده درمانی برای آن اعلام نشده است.درحال حاظر این ماده همانند داروهای توهم زای دیگر مثل DOB، LSD. MDMA درحال تهیه و تزریق به بازار می‌باشد.



جامعه استفاده کننده و‌عوامل مصرف کننده

فراوانی این دارو به گسترگی ال اس دی نبوده اما در بعضی از افراد همانند آنهاییکه اکستسی در مدرسه‌ها وکالج‌های دانش آموزی استفاده می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد.این دارو همانند داروها ی کلوپ مثل گاماهیدروکسی بوتیرات،‌کتامین و اکستسی در کلوپهای شبانه رواج دارد.



رواج و انتشار غیرقانونی

این دارو در بازار به اسامی‌، برومو, A2CB ونکسوز رواج دارد و انواع اشکال دوزاژ ونام و بسته بندیهای آن احتیاج به آنالیز شیمیایی برای شناختن دارد.



کنترل اجتماعی

این دارو جزو Schedul I جدول مواد کنترل شده در اکتبر سال 1970 میلادی می‌باشد
سولونت ها ياافشانه ها
در سري مباحث آشنائي با مواد مخدر در به توضيح درباره متا دون مي پردازيم.
 متادون (METHADONE)

متادون (METHADONE)



اسامي عاميانه: METH-LINCTUS

شكل ظاهري: مايع سبز، آبي و يا كهربايي رنگ، قرصهاي سفيد رنگ.

نحوه استعمال: خوراكي.

اثرات آني: اثراتي شبيه هروئين داشته اما خفيف تر.

خطرات: سبب كما و مرگ ميگردد.
سولونت ها ياافشانه ها
در سري مباحث آشنائي با مواد مخدر در به توضيح درباره اكسي كنتين (OXYCONTINمي پردازيم.
اكسي كنتين (OXYCONTIN)

اكسي كنتين (OXYCONTIN)



اسامي عاميانه: OXY ،OC ،OXYCOTTON

شكل ظاهري: مسكن درد ميباشد كه ماده فعال آن اكسيكدون (OXYCODONE) است. بصورت مايع، قرص ميباشد.

نحوه استعمال: تزريق، استنشاق، جويدن، پخته همره غذا.

اثرات: كند شدن تنفس، تهوع، استفراغ، يبوست، سردرد، گيجي، تعريق و ضعف.

خطرات: مانند مسكن ها.
سولونت ها ياافشانه ها
در سري مباحث آشنائي با مواد مخدر در به توضيح درباره سولونت ها يا افشانه ها مي پردازيم.
 
سولونت ها ياافشانه ها
در سري مباحث آشنائي با مواد مخدر در به توضيح درباره الكل ها  مي پردازيم.
تــمـام الـكل هـا داراي ايـن خواص مي بـاشنـد:

۱- الكل در دماي اتاق يك مايع شفاف ميباشد.
۲- چـگالي الكل از آب بيشتر بوده و سريـعتـر از آب تبخير ميگردد. اين ويژگي الكل را تقـطير پذير ميكند.
۳- الكل بسهولت در آب حل ميشود.
۴- الكل قابل اشتعال ميباشد.

روشهاي توليد الكل متفاوت ميباشد:

۱- از تخمير حبوبات و ميوه ها (مانند آبجو)
۲- از تقطيرحبوبات و ميوه ها (مانند ودكا، ويسكي، جين)
۳- از تـغـيير شـيميايي در سوختـهاي فسـيلي هـمچـون گاز، زغال سنگ و نفت ( الكل صنعتي )
۴- از تركيـب شيـميـايي مـنوكســيد كربن و هيدروژن (مانند متانول و الكل چوب).

الـكـل موجود در مشروبات الكلي از نوع اتيل الكل (اتانول) مي بـاشد. مـيـزان اتـانـول در برخي مشروبات الكلي اين چنين است:

آبجو: 4 الي 6 درصد
شراب: 7 الي 15 درصد
شامپاين: % 8 الي 14 درصد
مشروبات الكلي تقطير شده همچون جين، ودكا، ويسكي:40 الي 95 درصد



نحوه جذب الكل در بدن

پـس مـصرف الـكـل در حـدود 20 درصـد آن از طـريق معـده جذب شده و 80 درصد مابقي در روده كوچك جـذب بـــدن ميگردد. سرعت جذب الكل و ميزان قدرت مست كنندگي آن به عوامل زير بستگي دارد:

۱ - پر و خالي بودن معده: چون بيشتر الكل مصرفي از طـريــق روده كوچك جذب بدن ميگردد، بنابراين اگر مـعـده شـما از غذا پر باشد، دريچه معده براي هضم غذا بـستـه شـده و عبـور الـكل بـه روده كــوچك كند مي گردد و مـدت بيشتري الكل در معده باقي ميماند.

۲- وزن بدن: هـر چه فرد وزنش بيشتر باشد، ديرتر تحت تاثير الكل قرار ميگيرد زيرا الكل پس از ورود به جريان خون در آب كل بدن حل شده و در واقع توزيع ميگردد. بـنـابـراين افراد سنگين وزن تر به خاطر آب بيشتر در بدنشان، ديرتر تـحت تاثير الكل واقع ميشوند.
۳- چربي بدن: به علت آنكه الكل قادر به حل شدن در چربي نميباشد، هـر چـه مـيزان چربي بدن بيشتر باشد، فرد بيشتر تحت تاثير قرار مي گيرد. عـكس مـوضـوع نـيز صـدق ميكند افراد عضلاني ديرتر تحت تاثير قرار ميگيرند.

۴- جنـســيت: زنـان زودتـر از مـردان تـحـت تـاثـيـر قــرار مي گيـرند حـتـي اگـر وزنشـان بـرابر باشد. علت آن اين اسـت كـه ميـزان چـربـي بــدن زنان بيشتر از بدن مردان ميباشد. همچنين بافت عضلاني در زنان كمـتر از مردان اسـت. زنـان هـمچنين فاقد آنزيم تجزيه كننده الكل بوده (دي هيدروژناز) كه به عنـوان سـد محـافظ در معده عمل كرده و نقش تجزيه الكل را بعده دارد. همچنين زناني كه از قرصهاي ضد بارداري استفاده مي كنند، بيـشتر تحت تاثير الكل هستند بـه عـلت آنـكـه قرصـهاي ضـد بارداري متابوليسم الكل را كاهش ميدهند.

۵- غلضت الكل: هر چه غلظت الكل بيشتر باشد، جـذب آن بيـشتـر و سـريـعتر است.

۶- سرعت نوشيدن، محـيط مـصرف (خانه، ميـهمانـي، محل كار)، خـستگي ( چون كبد آنزيم كمتري توليد ميكند)، نوع مشروب (مشروبات گازدار جذب الكل را افزايش ميدهند) نيز در سرعت جذب الكل و تاثير آن، موثر ميباشند.

۷- اگر الكل همراه با ديگر قرصهاي روانگران (اكستازي) مـصرف گـردند قدرت سركوبگري الكل افزايش يافته و ميتواند بسيار خطرناك باشد.

۸- افراد الكلي: افرادي كه بطور مستمر الكل مصرف مي كنند، نسـبـت به آن مقاومت پيدا كرده و در واقع بدنشان به مصرف الكل سازگاري پيدا مي كند. بـنابـراين بـراي ايـجاد حالت مستي به الكل بيشتري نياز دارند زيرا:

كبدشان در پي سازش، آنزيم تجزيه كننده بيشتري ترشح ميكند
فعاليت نورونهاي دستگاه عصبي و مغزشان افزايش مي يابد
راه هاي دفع الكل

الكل از 4 طريق دفع ميگردد:

كـليـه 5 درصـد الـكل را از طريق ادرار از بـدن خارج مي كند
ششـهـا 5 درصـد الـكـل را از طـريـق بـاز دم خـارج مي كنند
مقدار بسياراندكي از طريق تعريق دفع ميگردد
قسمت اعظم الكل توسط آنـزيمـهاي كـبد اكسيد شـده و به اسـيـد استـيـك، دي اكسيد كربن و آب تبديل مي گردد

بطور متوسط يك انسان معمولي قادر است 15 ميلي ليـتـر الـكل را در طـي يـك ساعت دفع كند.

ميزان غلظت الكل خون

با اندازه گيري ميزان الكل موجود در خون فرد ميتوان تعيين كـرد چه ميزان فرد تحت تاثير الكل مي باشـد. در زيــر حالات ايجاد شده در فرد بر اساس ميزان درصد الكل درون خون بيان گرديده است:

مرحله نشاط آور (%0.12-0.03): افزايش اعتماد بنفس و شجاعت فرد، فرد پر حرف تر و اجتماعي تر مي شـود، دقـتـش كـاهش مـي يـابد، چـهره افـروخته، قضاوتش مختل مي گردد، معمولا اولين جمله اي كه به ذهنش ميـرسـد را بـيان ميكند، در حركات ظريف مانند نوشتن دچار مشكل مي شود.
مـرحله برانگيختگي (%0.25-0.09): خـواب آلـوده، در درك و بـخـاطـــر آوردن موضوعات گذشته دچار مشكل مي گردد، واكـنش وي در بـرابـر مـحركات كاهش مي يابد، حركات بدن ناهماهنگ مي شـود، بـيـنايـي مخـتـل مـي شــود. حـس چشايي و شنوايي كاهش مي يابد.
مرحله سرگشتگي (%0.30-0.18): فرد گيج و مـبهوت است، شـايـد نـدانـد كجاست و مشغول چه كاريست، سرگيجه دارد و تلوتلو مي خـورد، بـيـش از حد احـساساتي، خشن و يـا مـهربان مـي گـردد، خـواب آلـوده اسـت و درد را ديـرتـر احسـاس ميكند، حركات ناهماهنگ است، قادر به گرفتن شيئ كه به سـمتـش پرتاب ميگردد نيست.
مرحله بهت (%0.4-0.25): قادر به حركت نيست، به محـركات واكنش نشان نمي دهد، قادر به نشستن و ايستادن نيست، استفراغ مي كند، مـمكن است بيهوش گردد.
مرحله كما (%0.50-0.35): فرد بيهوش است، احساس شديد سرما،تنفس كم عمق و آهسته ميگردد، ضربان قلب كاهش مي يابد، امكان مرگ وجود دارد.
مرحله مرگ: ميزان 0.50 درصد و يا بيشتر الكل در خون سبب مرگ مي گردد.
اثرات كوتاه مدت الكل بر بدن

ارتـباطهاي بين سلولهاي عصبي تداخل كرده و فــعـالـيـت گـذرگاه هاي مـحـرك عـصبـي را ســركـوب و گـذرگاه هـاي بازدارنده عصبي را افزايش مي دهـد. در كـل يك سركوبگر دستگاه عصبي مي باشد. اتساع مردمك چشم، افزايش ضـربان قـلب، بـي خـوابـي، تـهـوع و اسـتفراق، سرگيجه، احـساس بـي قـراري، خستـگي و اضطراب، جـريـان خـون ســطحي افزايش يافته كه موجب تعريق بدن ميـشود امـا جريان خون عضلاني را كاهش داده و موجب درد عضلاني ميـگردد. اعتـماد بنفس و شجاعت فرد افزايش مي يـابـد.
كنترل رفتاري كاهش يافـتـه و مـمـكن اسـت فرد دست به عملي زده و يا حرفي بزند كه بعدا پشيمان گردد. فرد اجتماعي تر مي شود. تـعادل بدن كاهش مي يابد، قوه تشخيص فرد كاهش مي يابد، واكنش هاي كند به محركات. چـون سبب دفع آب بدن ميگردد، ايجاد تشنگي و نياز به دفع ادرار افزايش مييابد. مـيـدان ديـد فرد كاهش يافته و گويي دچار نزديك بيني مي گـردد و تنـها اشـيـاء و افراد نزديك بخود را ديده و به آنها توجه ميكند.

اثرات بلند مدت(افراد الكلي)

از دست دادن حافظه، تغيير شخصيت، اختلال در سيستم عصبي،مشكلات پوسـتـــي، اسهال، سوء تـغـذيـه، مشـكـلات مـالي و خـانـوادگـي، رفتـار خـشونت آمـيــز، اضـطـراب و افسردگي شديد، آسيب به مخاط بيني، آسيب دائمي به كبد و مغز، سرطان سيـنه، حنجره، لب و مري، سقط جنين، ناباروري، بي ميلي جنسي، زخم معده، فشـار خــون بالا و سكته قلبي، كم خوني، تورم كبد، اختلال در سيستم ايمني بدن،خود كشي.

نكته: در صورت مصموميت فرد به الـكل، نه نـوشيـدن قـهـوه و يـا دوش آب سـرد و ديــگر اعمال كارساز نمي بـاشد. تـنها زمان نياز است تا الكل بطور كامل از بدنشان دفع گردد. اين زمان معمولا 10 ساعت بطول مي انجامد. در صورت مصموميت شديد حتما بيمار را به بيمارستان منتقل كنيد.

در پايان به خاطر بسپاريد كه الكل يك سم ميباشد و نه يك نوشيدني نشاط آور.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماري جوآنا (MARIJUANA)

ماري جوآنا (MARIJUANA)

اسامي عاميانه: WEED ،GRASS ،POT ،CHRONIC ،JOINT ،BLUNT ،HERB ،GANGA
HEMP ،BASH ،BHANG ،BLAST ،JIVE

شكل ظاهري: از برگ، ساقه شاهدانه بدست مي آيد. شبيه جـعــفـري خشك سبـز، قهوه اي و يا خاكستري ميباشد. اندكي توهم زا است.

نحوه استعمال: مانند حشيش ميباشد.

اثرات آني: گذشت زمان حس نميگردد، تمركز كاهش مييابد، حافظه و يادگيري كاهش مي يـابد، افـزايـش فـشار خـون و ضـربـان قـلـب، خشكي دهان، قرمزي چشمها، خواب آلودگي، اشتها آور، اثرات حشيش را نيز دارا مي باشد. خنده هاي مكرر.

خطرات: پارانوئيد، آسيب به ريه ها، سرفه و عفونت مجاري تنفس، برونشيت.

-------------------------------
 
كتامين، متادون، آمفي تامين..
.كتامين (KETAMIN)

.كتامين (KETAMIN)




اسامي عاميانه: K-SPECIAL ، K-VITAMINE ، K-KET

شكل ظاهري: گرد سفيد رنگ، بصورت قرص و يا مايع.

نحوه استعمال: خوراكي، استنشاق و تزريق.

اثرات آني: بي حس كننده قوي ميباشد، القاء تجربه خارج از بدن، كـرختــي و توهم زا ميباشد.

خطرات: در كوتاه مدت سبب مشكـلات بـيـنـايي، عـدم تـعـادل و هـمـاهنگي، توهمات وحشتناك و در دراز مدت سبب احساس گم گشتگي و جدايي از واقعيت ميگردد
 


---------------------------------

 

جي اچ بي (GHB)

جي اچ بي (GHB)

مخفف GAMMA HYDROXYBUTYRATE است.



اسامي عاميانه: GHB ،GBH ،GABBA ،G ،LIQUID ECSTACY

شكل ظاهري: مايع بي رنگ و بي بو داخل بطريهاي كوچك، بصورت كپسول.

نحوه استعمال: خوراكي.

اثرات آني: مقادير كم آن اثرات شبيه الكل دارد و مصرف زياد آن مانند اكستاسي عمل ميكند.

خطرات: تهوع، خواب آلودگي، احساس گم گشتگي، تشنج و مشكلات تنفسي


حلالها (INHALANTS)


حلالها (INHALANTS)




اسامي عاميانه: BULLET ،BOLT ،RUSH ،SNAPPERS ،POPPERS ،WHPPETS AEROSOLS ،SNIFF ،NITRITES

شكل ظاهري: موادي هستنهد كه فرد با استنشاق آنـها حـالت سرخوشي و نشئـــه گي دست ميدهد مانند: چسبها، تينر رنگ، گازوئيل، جوهر مركب، اسپري مـو، اسپري رنگ، اسپري شوينده، گاز فندك، استون، شيشه شور، واكس كفش، غلط گيرها. ناميده ميگردد.

نحوه استعمال: استنشاق مستقيم فـراورده، ريــختن اين گونه مواد درون كيسه هاي پلاستيكي و استنشاق از طريق آن كه BAGGING ناميده ميگردد.

اثرات آني: خواب آور، مسكن، ضد درد، مستي، گيجي، سردرگمي.

خطرات: كوتاه مدت سبب تهوع، سرفه شديد، لكه اطراف دهان،خفگي و در دراز مدت سبب سر درد، خونريزي بيني، كاهش حس بويايي، كـاهـش اكـسيـژن به مغز و آسيب به مغز، آسيب به كليه ها، كبد و سيستم عصبي و ششها ميگردد.


استروئيدها، مسكنها، سركوبگرها، پي سي پي، اكسي كنتين و ترياك...

 

استروئيدها (STEROIDS)


استروئيدها (STEROIDS)



اسامي عاميانه: ROIDS ،SAUCE ،SLOP ،JUICE ،PUMPERS ،GYM CANDY
ANABOLICS



شكل ظاهري: مشتقات هورمون مردانه تستوسترون مي بـاشنـد كـه رشـد عـضـلات اسكلتي را افزايش ميدهد. ورزشكاران براي بـهبـود عـمـلكرد و ظاهر فيزيكي خود از آنها استفاده ميكنند. استقامت را نيز افزايش ميدهد.

نحوه استعمال: خوراكي، تزريق.

خطرات: افزايش فشار خون، كلسترل بالا، بيماري كليه و كبد، صدمه به قلب، ديابــت، يرقان، افسردگي، رفتارهاي خشونت آميز. در مردان: رشد سينه، تحليل بيضه، كـاهش اسپرم، ناباروري، آكنه، سكته. در زنان:رشد مـو در صـورت، بـم شـدن صدا، اخـتــلال در قاعدگي، كاهش سايز سينه.


سركوبگرها و مسكنها
(TRANQUILIZERS
= DEPRRESSANT)
سركوبگرها و مسكنها

اسامي عاميانه: DOWNERS ،GOOFBALSS ،BARBS ،BLUE DEVILS ،JELLIES TRANY ،BENZOZ ،LUDES

شكل ظاهري: اين داروها مســكن بوده و سبب شل شده عضـلات و آرامـش اعـصـاب ميگردند. به صورت قرص و كپسول ميباشند. مانند: واليوم و مرفين.

نحوه استعمال: خوراكي و تزريق.

اثرات: تسكين اضطراب و تنش، خواب آور،

خطرات: اعـتــياد آور، كاهش انرژي، كاهش حافظه، افسردگي، بي خـوابـي و حـمـلات هراسي.


پي سي پي (PCP)


پي سي پي (PCP)

اسامي عاميانه: ANGEL DUST ،HOG CRYSTAL ،ZOOT ،PHENCYCLIDINE

شكل ظاهري: يك بي حس كننده مي باشد. گرد سفيد رنگ كريستـالـي، بـه صـورت كپسول و قرص نيز وجود دارد.

نحوه استعمال: استنشاق، دود كردن و تزريق.

اثرات: خوشي، ريلكس شدن، بي وزني، عدم تمركز، اضطراب، افسردگي

----------------------------------------------------------------------

اخیراً ماده مخدر نشئه‌‏کننده‌‏ای تحت عنوان "پان" در مناطق مرزی شرق کشور وارد شده که مصرف آن اثرات مخربی را به دنبال دارد. 

این ماده مخدر به شکل آدامس و خوشبو‌‏کننده دهان تهیه شده و در بسته‌‏بندی‌‏های خاص و پیچیده شده در دستمال از کشورهای افغانستان و پاکستان وارد استان‌‏های مرزی شده است.
ماده مخدر "پان" تنها در مناطق مرزی یافت می‌‏شود,  ماده مخدر "پان" هنوز به مناطق مرکزی و ابرشهرهای کشور وارد نشده است و مدارس به این ماده آلوده نشده‌‏ است. مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌‏های اجتماعی و بلایای طبیعی آموزش و پرورش یادآور شد: ماده مخدر "پان" که ریشه گیاهی دارد, آثار مخربی به همراه خواهد داشت و مشکلات جسمی برای مصرف‌‏کنندگان ایجاد می‌‏کند. 
در حال حاضر ماده مخدر "پان", به مدارس کشور، حتی مدارس مناطق مرزی وارد نشده است؛ اما با توجه به گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف چنین موادی باید پیشگیر‌‏ی‌‏های لازم در این زمینه به عمل آید. 

  مصرف آدامس‌‏های پان در مدارس تهران ارائه نشده است
  به طور کلی موارد هشدار مربوط به مصرف قرص برنج و سایر قرص‌‏های روانگردان را در مدارس ارائه کرده است. 
بروشورهای آموزشی در زمینه آدامس‌‏های "پان" را در مدارس توزیع کرده است. در این بروشورها آمده است؛ ماده مخدر جدیدی با طعم‌‏های مختلف میوه‌‏ای و قیمت پایین به بازار آمده است که پیش از همه نوجوانان در معرض تهیه و مصرف این ماده قرار دارند.
این ماده مخدر دست‌‏ساز با عنوان "پان" ماده‌‏ای غلیظ و سرخ‌‏رنگ است که از برگ درخت مخصوصی تهیه و در قالب پودر آدامس, پاستیل و با طعم و مزه‌‏های مختلف گیاه نعناع و میوه‌‏ عرضه شده و با قیمت پایین به فروش می‌‏رسد.

لازم به ذکر است؛ این ماده مخدر که بیشتر جوانان 15 تا 20 سال را تهدید می‌‏کند, از کشورهای پاکستان و افغانستان وارد سیستان و بلوچستان می‌‏شود و به عنوان خوشبو کننده دهان و آدامس مورد استفاده قرار می‌‏گیرد. گفتنی است؛ گیجی و ضعف, بی‌‏حالی, از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی و ایجاد عوارض کلیوی، از عمده‌‏ترین عوارض مصرف این ماده مخدر است.


 

 
 
------------------------------------------------------------------------------------------------
 
فلونيترازپام گروه اطلاع رساني يزدفردا

از دسته بنزوديازپين‌ها (Schedule IV)و تضعيف كننده سيستم اعصاب مركزي است.فلونيتر ازپام ماده مخدر خاص مهمانيهاست كه بيشتر از طرف مكزيك به آمريكا قاچاق مي‌شود اين ماده در مشروب فروشي،‌كلوپهاي شبانه و... مورد سوء استعمال قرار مي‌گيرد. در برخي مصرف كنندگان ‌اين ماده ميل جنسي را شديداً افزايش داده و بعضاً موجب ارتكاب تجاوز مي‌شود. گرچه اين دارو بصورت قانوني درسراسر جهان توزيع مي‌شود، اين ماده هيچ مصرف پزشكي در آمريكا ندارد. ‌نامهاي تجاري آن عبارتند از : Rohypnol، roofies،rope، R2، Roypnol

استفاده پزشكي :

فلونيتر ازپام در بيش از 70 كشور به فروش مي‌رسد و از آن جهت درمان كوتاه مدت بي خوابي استفاده مي‌شود.

وابستگي جسمي‌ و رواني :

استفاده مزمن از فلونيترازپام مي‌تواند باعث وابستگي شود. وعدم استفاده از آن موجب سندرم ترك گردد.

تحمل داروئي Tolerance:

همانند ساير داروهاي دسته بنزوديازپين تحمل داروئي ايجاد مي‌كند.

استفاده پزشكي :

فلونيتر ازپام در بيش از 70 كشور به فروش مي‌رسد و از آن جهت درمان كوتاه مدت بي خوابي استفاده مي‌شود.

وابستگي جسمي‌ و رواني :

استفاده مزمن از فلونيترازپام مي‌تواند باعث وابستگي شود. وعدم استفاده از آن موجب سندرم ترك گردد.

تحمل داروئي Tolerance:

همانند ساير داروهاي دسته بنزوديازپين تحمل داروئي ايجاد مي‌كند.

مدت اثر (Duration):

تاثير فلونيترازپام حدوداً 20-15 ساعت پس از استفاده از راه دهاني شروع شده و 47 ساعت ادامه داد. البته اثرات خفيف آن تا 12 ساعت پس از استفاده باقي مي‌ماند.

روشهاي سوء استعمال:

اين ماده مخدر در دوزه‌هاي mg1 و mg5 وجود دارد البته قبلاً فرمهاي تزريقي آن با دوز m1/2mg وجود داشته كه اخيراً از رده توليد خارج شده است.

اثرات :

‌آرامبخش، شل كردن عضلات، كاهش اضطراب

مصرف بيش از اندازه (Overdose):

علاوه برافت فشارخون،‌اختلال حواس، گيجي، اختلالات بينايي، گمگشتگي و ناراحتي دستگاه گوارش و احتباس ادرار مصرف بيش از حد آن موجب مرگ مي‌شود.

ترک (Withdrawal):

همانند ساير داروهاي گروه بنزوديازپين قطع ناگهاني دارو پس از استفاده روزانه موجب حملات اضطراب مي‌شود.

------------------------------------------------------------------------------------
نورجیزک

خطر ماده تزريقي نورجيزك براي معتادان كشور گروه اطلاع رساني يزدفردا


ماده اعتياد آور تزريقي جديدي كه به نام نورجيزك در بازار مواد اعتياد آور كشور وارد شده تركيبي از ماده اي ضده درد و شل كننده عضلاني به نام نورجيزيك (Norgesic) با نام تجاري نور فلكس (Norfles) و با نام ژنريك اورفنادرين سيترات (Orphenadrine citrate) با يك ماده شيميايي قوي از گروه كرتون‌‌ها است .

داروهاي مذكور به صورت ويالهاي تزريقي (30 mg/ml) وقرصهاي 100mg در بازار دارويي جهان ارزه ميشود. مصرف اين ماده به صورت مداوم اعتياد آور است و در دراز مدت با وسوسه هاي فراوان افراد را در معرض عود‌هاي مكرر قرار مي دهد . از جمله خطرات مصرف اين ماده مي توان به :
شوك آنافيلاكتيك بدنبال تزريق مواد معلق و حساسيت زاي غير استريل آن
ايدز
هپاتيت CوB
انواع آبسه هاي عفوني
بيماري كوشينگ ( به علت وجود كرتن در آن )
اشاره كرد .

حضور كورتون در اين ماده تزريقي افراد را به علائمي چون صورت ماه شكل (MoonFace) ، كوهان در ناحيه فوقاني ستون فقرات ، تجمع مايع در ناحيه شكم و صورت و وجود خطوط كم رنگ در ناحيه شكم و رانها (striae) گرفتار مي سازد .

درمانگراتن اعتياد مي توانند به وسيله داروهاي گروه مخدر ( متادون و ...) و ساير داروهاي درمان اعتياد ( كلونيدين) اين بيماران را درمان كنند وعلائم همراه آنان را نيز با علامت درماني بهبود ببخشند . اما نكته مهم اين است كه بعلت عوارض قطع ناگهاني كورتون ، اين بيماران به 2-4 ماه درمان جايگزين مواد كورتوني ( قرص‌ پرونيزولون prednisolon 5mg با دوز 5/7 تا 15 ميلي گرم روزانه طي سه دور ) نياز دارند . كورتون تجويز شده بايد در طول مدت 2-6 ماه كاهش يابد ، چرا كه اين بيماران با مصرف مداوم اين آمپولها در طول روز ، مسير طبيعي تر شح كورتون را خاموش كرده‌ اند وبه دنبال آغاز درمان اعتياد و به علت عدم حضور كورتون در خون اين بيماران ، علائم بحران غده فوق كليه ظاهر خواهد شد .طبق اظهارات برخي مسئولين و متخصصن كشورمان به نظر مي رسد اين ويالهاي تزريقي حاوي مرفين ، اورفنادرين سيترات و كورتون است . اين كمبود اطلاعات نيز ناشي از اين مسئله است كه اين ويالها به صورت كاملا غير استريل ( در برخي مناطق در وان هاي حمام ) و به صورت دست ساز تهيه و در ظروف مربوطه ريخته ميشود .
را در تعداد زياد مصرف مي كند ، به عنوان مثال تعدادي قرص از خانواده بنزوديازپين‌ها به همراه تعدادي ديفنوكسيلات و غيره مصرف مي كند
بايد بدانيم كه هريك از اين داروها به تنهايي و جداگانه ، آن هم در دوزاژ مشخص داراي اثرات تعريف شده و شناخته شده‌اي مي‌باشد. اما زماني كه شخص خودسرانه مقادير بالايي از يك نوع دارو را مصرف مي كند ، به نسبت بالا رفتن دوز يا مقدار مصرف ، اثرات آن دارو تغيير مي كند. معمولاً مصرف كنندگان قرص در اندازه و مقداري مصرف مي كنند كه شايد در هيچ مرجعي به اثرات آن اشاره نشده باشد. به عنوان مثال حداكثر دوز مجاز ديفنوكسيلات در روز 15 ميلي گرم مي‌تواند باشد كه اثرات و عوارض آن مشخص شده است. اما زماني كه شخصي به ميزان 200 يا 300 يا حتي 400 ميلي گرم ديفنوكسيلات مصرف مي كند ، اثرات آن كاملاً ناشناخته است. خدا مي‌داند چه عوارضي در شخص به وجود مي‌آيد . حال در نظر بگيريد كه فردي تعداد زيادي ديفنوكسيلات را به همراه تعدادي ديازپام و تعدادي ترامادول و تعدادي آمي‌تريپ‌تيلين و غيره مصرف مي كند . در اينجا عوارض به وجود آمده ، نه عوارض ديفنوكسيلات است و نه عوارض ديازپام و نه عوارض آمي‌تريپ‌تيلين . بلكه نتيجه سومي است كه از تركيب اين داروها به وجود آمده و كاملاً ناشناخته و عجيب و غريب است.شايان ذكر است با توجه به اثرات مخرب داروهاي روان‌گردان ، كاهش مقدار آنها بايستي با احتياط و دقت بيشتري نسبت به مواد مخدري چون ترياك صورت گيرد. ممكن است در اين اثنا شخص دارويي را به تجويز پزشك و براي بيماري خاصي مثل ناراحتي قلبي ، در كنار ساير قرص‌ها و مواد مصرفي خود مصرف كند ،


از آنجاييكه هرويين هاي امروزي بيش از 90% درصد تركيبات آن قرص و داروهاي شيميايي و روان گردان مي باشد ، لذا مصرف هرويين با قرص سازگاري بيشتري نسبت مصرف همزمان ترياك و قرص دارد. ، راحت و امكان پذير باشد.
نكته مهم : از آنجاييكه مصرف قرص و داروهاي روان‌گردان اثرات بسيار مخربي روي سيستم اعصاب مركزي ، سيستم توليد كننده مواد شبه افيوني و ساير قسمت‌هاي جسم مي‌گذارد ، لذا قطع ناگهاني آن ها و يا كاهش آن ها بيش از مقدار 20% درصد در هر پله ، مي‌تواند خطرناك باشد. در بسياري از مراكزي كه مصرف كنندگان مواد مخدر يا معتادان را به صورت شبانه روزي نگهداري مي كنند ، ديده شده است كه مصرف كنندگان قرص با قطع ناگهاني مصرف قرص و يا عدم دسترسي به قرص دچار اغتشاش شعور در حد بالا و همچنن دست به خودكشي زده‌اند. مصرف قرص و داروهاي روان گردان باعث ايجاد توهماتي مي‌شود كه ممكن است بر اثر آن شخص صداهاي عجيب و غريب و يا تصاوير عجيب و غريب را ببيند كه البته براي او كاملاً واقعي است و در نتيجه درك صحيحي از مكان و زمان و اطرافيان نداشته باشد . البته اين عوارض براي كساني است كه مصرف قرص در مقدار زياد و به مدت طولاني داشته‌اند و كساني كه مصرف قرص در مقداركم و مدت كم دارند و يا داشته‌اند معمولاَ دچار اين حالات نمي‌شوند.


-------------------------------------------
 
 
اين هم يك نمونه از مواد مخدر انگليسي
 
Anabolic Steroids



Product name: Sustanon 250, Deca-Durabolin, Dianabol, Anavar, Stanozolol

Slang: 'roids

Form: Tablets which are swallowed or liquids which are injected into the muscle (never the vein)

Effects: Steroid users claim that they feel more aggressive and able to train harder. With exercise, the drug can help build up muscle and enable users to recover more effectively from strenuous exercise.

Risks:

Can stop young people growing properly.
Risks for men include erection problems, breast growth, shrinking testicles, sterility, acne, and an increased chance of liver failure and heart attack.
Risks for women include growth of facial hair, deepening voice, shrinking breasts, possible miscarriage and stillbirth.

Law: Can only be sold lawfully by a pharmacist to someone with a doctor's prescription but supply is illegal and Class C penalties apply.


If you are caught with drugs on your person you could be arrested for possession - or possession with intent to supply drugs.
Having a drugs record may affect your chances of getting a job and, if you're planning to work abroad, your chances of obtaining a visa.
Many people enjoy using or experimenting with cannabis; consider the amount of books and music written extolling its effects. But remember - though the government is proposing to decriminalise it and reclassify it as Class C - it is still illegal to possess the drug.

Read on for more info about

 

يزدفردا

آشنائي با انواع مواد مخدر با تصوير

آمفتامين؛ نيترات هاي باتيل و اميل؛باربيتوريت ياخواب آورها؛ حشيش ؛اکستازي ؛قارچ جادويي ؛هروئين ؛خت ؛ سولونت ها ياافشانه ها؛استروئيد ها 
 
 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا