آغاز عرضه«باغ‌ویلا» در پرند/ قیمت پایه از 270 میلیون تا 380 میلیون تومان

دولت زمین‌های مخصوص خانه‌باغ را به مزایده گذاشت؛/ قیمت پایه از 270 میلیون تا 380 میلیون تومان

چند روز پس از اظهارات نه چندان تازه رییس‌جمهور درباره آمادگی دولت برای ساخت خانه‌باغ به جای آپارتمان‌های چندطبقه، وزارت راه‌وشهرسازی سری اول زمین‌های مخصوص احداث باغ‌ویلا در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران را به مزایده گذاشت.
محمود احمدی‌نژاد دو سال است که بر جمع‌آوری بساط ساخت‌وسازهای متراکم و پهن‌کردن مساحت شهرها تاکید می‌کند و در این مدت چندین‌بار خواستار ارائه برنامه‌ای از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای تدوین الگوی «ساخت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار مجهز به فضای‌سبز» شده است.
هر چند تاکنون برنامه‌ای در این ارتباط به تایید یا تصویب رییس‌‌جمهور نرسیده، اما وزارتخانه مسوول ساخت‌وسازهای مسکونی اخیرا در پاسخ به خواسته احمدی‌نژاد، تصمیم گرفته در منطقه‌ای که محل تجمع بیشترین واحدهای مسکونی‌مهر است و به پایتخت مسکن‌مهر شناخته شده، طرح ساخت «باغ‌ویلا» را عملیاتی کند. در پی این تصمیم، شرکت عمران شهر جدید پرند هفته گذشته بیش از یک هکتار از بهترین زمین‌های پرند – شمال فاز3- را برای ایجاد «باغ‌ویلا» تفکیک کرد و در قالب مزایده‌ای که تا 24 بهمن‌ماه فرصت حضور در آن تعیین شده، برای فروش به متقاضیان خانه‌باغ عرضه کرده است.

در شهر جدید پرند 100 هزار واحد مسکونی‌مهر در قالب ساختمان‌های 3طبقه تا 15 طبقه احداث شده، طوری که نیم‌میلیون از ساکنان فعلی تهران ظرف یکسال آتی، در این واحدها مستقر خواهند شد. به این ترتیب با شروع عرضه زمین برای باغ‌ویلا در پرند، چالش اقامت طبقه‌ای خاص از جامعه –کم‌درآمدها- در این منطقه مرتفع می‌شود و برای سکونت پردرآمدها‌ نیز در پرند، ساخت‌وساز آغاز می‌شود تا پرند شکل واقعی شهر را پیدا کند و از همه نوع طبقات اجتماعی در این منطقه ساکن شوند.

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات مزایده‌ای که برای واگذاری زمین‌های مخصوص «باغ‌ویلا» در پرند برگزار شده، حاکی است: 24 قطعه زمین با کاربری مسکونی باغ‌ویلا با قیمت پایه از 270 میلیون تا 380 میلیون تومان به فروش گذاشته شده، طوری که شرایط پرداخت بهای این زمین‌ها به صورت 40 درصد نقد و مابقی اقساط سه ساله تعیین شده است.

مساحت قطعات زمین‌های باغ‌ویلا در پرند از حداقل 448 مترمربع تا 549 مترمربع است.

تراکم تعیین‌شده برای ساخت بنا در این زمین‌ها 31 درصد است و خریداران زمین‌های باغ‌ویلا باید 69 درصد از مساحت زمین را به باغ و فضای‌سبز تبدیل کنند.


شرکت عمران شهر جدید پرند این مزایده‌ را به صورت عمومی برگزار می‌کند و همه متقاضیان خانه‌باغ می‌توانند در آن شرکت کنند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» سال گذشته رییس‌جمهور از برنامه دولت برای واگذاری رایگان 1000 متر مربع زمین به هر خانوار ایرانی خبر داد و وعده کرد: با واگذاری این زمین‌ها، هر خانوار می‌تواند در 100 تا حداکثر 200 مترمربع از زمین، یک خانه ویلایی احداث و در مابقی آن فضای‌سبز و باغ‌میوه ایجاد کند. این برنامه هرگز به اجرا درنیامد تا جایی که منتقدان آن، از کمبود زمین با قابلیت تبدیل‌شدن به باغ و همچنین نبود آب در این مقیاس، به عنوان دو مشکل جدی تحقق وعده رییس‌جمهور یاد کردند. حالا اما، این وعده به شکل متفاوت، محدود و البته کاربردی، در حال تحقق است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا