با طراحی و ساخت سیستم "عیب یاب سرخود" در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو، عیب یابی سیستم های کاهنده آلایندگی در خودروهای استاندارد یورو4 امکان پذیر شد.    


به گزارش ایکوپرس  محمدزالی مدیر عامل شرکت ایپکو با بیان این مطلب، گفت: سیستم EOBD   european onboard diagnostic  یا "عیب یاب سرخود"، با هشدار دادن ایراد سیستم های مؤثر در آلایندگی و مصرف سوخت خودرو شامل قطعات سیستم جرقه، سیستم سوخت رسانی، ای. ام. اس. و کاتالیست، دوام این سیستم ها را افزایش داده و از تخریب آن ها جلوگیری می کند.

وی سیستم های کاهنده آلایندگی را بسیار گران قیمت عنوان کرد و گفت: با سیستم عیب یاب سرخود، به مجرد شروع تخریب در کاتالیست، نرم افزار داخل ای. سی. یو. چراغ مخصوص هشدار را روشن و راننده را مطلع می کند.

زالی ، حل مشکل با صرف کمترین هزینه و زمان را از جمله امتیازهای این سیستم عنوان کرد و گفت: نه تنها تعمیرکار ناچار نیست به شیوه سعی و خطا ایراد را پیدا کند، بلکه با صرف هزینه اندک، از هزینه های چندصد هزار تومانی جلوگیری می شود.

مدیر عامل شرکت ایپکو با بیان این که کاتالیست مربوط استاندارد یورو4، دو تا سه برابر گران تر از کاتالیست یورو 2 است، بر اهمیت نگهداری آن تاکید کرد.

وی دمای مجاز کاتالیست را 900 درجه سانتی گراد ذکر کرد و گفت: عدم احتراق کامل در درون موتور، باعث ورود مخلوط هوا و سوخت به کاتالیست و داغ شدن  و سوختن آن می شود که دمای کاتالیست را تا 1200 یا 1300 درجه افزایش می دهد و ذوب شدن عناصر داخلی کاتالیست، عملکرد آن در کاهش آلایندگی را منتفی می کند.

زالی افزود: سیستم ای. او. بی. دی.  از 14 سال پیش در اروپا و چند سال هم زودتر در امریکا اجباری شده و  از الزامات هفت گانه استاندارد یورو 4 است. اعمال این سیستم که در ایران با سمند ای. اف 7. شروع شده، در آغاز سرمایه گذاری بالایی را می طلبد، اما از تخریب زودهنگام کاتالیست جلوگیری و عمر سیستم های کاهنده آلایندگی را بیشتر می کند.

وی تسهیل عیب یابی برای تعمیرکاران را از دیگر مزایای سیستم "عیب یاب سرخود" یا  EOBD عنوان کرد و گفت: بدون چنین الگوریتمی، بسیاری از تشخیص ها بر اساس سعی و خطا  و ممکن است، برخی قطعات به اشتباه تعویض شود که هزینه های گارانتی را بالا می برد.

مدیر عامل شرکت ایپکو اظهار داشت:‌ ایران خودرو اولین دارنده ای. او. بی. دی. در ایران و این سیستم توسط یک تیم 20 نفره از متخصصان ایپکو در مدت دو سال به مرحله تولید انبوه رسیده است.

زالی افزود: این سامانه در مراکز معتبر اروپایی آزمون شده و برای کسب اطمینان بیشتر، آزمون پیمایش در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده ای نیز به مسافت 250 هزار کیلومتر آغاز شده که تا 300 هزار کیلومتر افزایش می یابد.

وی  همکاری با مشاور معتبر اروپایی را از ویژگی های این پروژه عنوان کرد و گفت:‌ تهیه کل سیستم از اروپا، یک میلیون و 200 هزار یورو سرمایه در بر می داشت، اما به همت متخصصان ایپکو، این مبلغ به 300 هزار یوروکاهش یافت.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا