مسیر بازگشت قیمت ارز و سکه دیروز هم دنبال شد. در بازار از اول هفته روند نوسان قیمت ارز و سکه منفی شده و قیمت‌های هیجانی و بی‌ضابطه آخر هفته قبل رو به کاهش نهاده است.

دیروز تا ظهر تعداد فروشندگان در بازار بیشتر بود تا بعد از ظهر این تعداد تقریبا برابرشد. قیمت ارز تا ساعت تقریبا 13 به پایین‌ترین سطح روزانه خود رسید و در ادامه البته با نوسان‌هایی همراه بود.

با این حال قیمت‌ها روند کاهشی خود را حفظ کرده‌اند. دیروز سکه 20 هزار تومان کاهش قیمت داشت و نرخ دلار آمریکا نیز در ساعات میانی بازار نسبت به نرخ باز شده تقریبا تا 70 تومان هم افت داشت.

روز گذشته بازار از خبرهای مختلفی تاثیرپذیر بود. نرخ حواله درهم البته نسبت به روز شنبه به طور نسبی 20 تومان ارزان‌تر بود.

مسیر ارسال و انتقال ارز به طور عمده از کشور امارات است. با وجودی که میزان مناسبات تجاری کشور با امارات تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته، اما هنوز هم تعیین قیمت دلار در بازار داخلی با واسطه گری قیمت درهم امارات تعیین می‌شود.

در این راستا البته موارد مناسبات داخلی در عرصه سیاسی و اقتصادی نیز تاثیرگذار است. با این حال برخی نگرانی‌های موجود در روزهای اخیر در این عرصه‌ها تا حدودی کاهش یافته است. بحث افزایش قیمت خودرو که در روزهای اخیر بسیار تاثیرگذار عنوان شده بود، نیز اگرچه همچنان ادامه دارد، اما با نزدیک شدن به زمان اعلام قیمت‌های فروش کارخانه‌ای با توجه به نرخ مبادله‌ای واردات برخی قطعات و جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها، برخی تاثیرات کاهش یافته است.

آن بخش از تاثیرات بر قیمت ارز که مربوط به جابه‌جایی رییس کل بانک مرکزی و هدفمندی یارانه‌ها نیز بوده، در این روزها تقریبا منتفی شده است. از این رو تنها مورد باقیمانده که کشور می‌رود تا به حل آن نیز اقدام کند برخی تاخیرها در مذاکرات بین ایران و غرب است که طبق تازه‌ترین خبرها 25 فوریه برای برگزاری این نشست پیشنهاد شده است.

به هر حال روز گذشته شرایط برای کاهش قیمت فراهم بود و حتی برخی مباحث سیاسی نیز تا غروب تغییری در قیمت بازار ایجاد نکرد. از این رو به نظر می‌رسد قیمت ارز مسیر کاهشی را تندتر طی کند. برخی در بازار انتظار کاهش را برای دلار در نظر دارند.

وزیر خارجه کشورمان در واکنش به معاون رییس‌جمهور آمریکا با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، فرافکنی و ادعاهای غربی‌ها درباره این برنامه را رد کرد و گفت: دستیابی به سلاح هسته‌ای، تولید تسلیحات هسته‌ای و استفاده از سلاح هسته‌ای در تضاد با اصول اسلام است.

صالحی با اشاره به همکاری بسیار خوب ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حضور بازرسان آژانس در ایران گفت: تاسیسات هسته‌ای ایران به روی تمام بازرسان خارجی که از سراسر جهان به ایران می‌آیند، باز است.

وی تاکید کرد: انجام گفت‌وگوها تنها زمانی ممکن است که ایران اطمینان کافی از این نکته حاصل کند که آمریکا، این بار با حسن نیت وارد گفت‌وگو شده است.

صالحی تاکید کرد: دلیل این موضع ما این است که تجربه مذاکرات قبلی نشان می‌دهد آمریکا چنین رویکردی (حسن نیت) نداشته است.

بازار داخلی، اما همواره به اینگونه موارد حساسیت داشته و به نوعی انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد. در بازار، اما ورود افراد برای فروش ارز دیروز به افت قیمت‌ها نیز منجر شد. برخی موارد سیاسی ازجمله جلسه استیضاح نیز در این گونه مواقع که سودجویان به دنبال هرگونه دستاویزی برای نوسان‌گیری از بازارهستند هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار عنوان می‌شود.

با این حال بازار معمولا مسیر منطقی‌تری را می‌پیماید و شواهد نشان می‌دهد که مسیر رفع نگرانی از بازار به مرور فراهم می‌آید و قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.

بازار داخلی دیروز هم شاهد کاهش قیمت سکه و سایر ارزها بود. سکه تمام بهار آزادی دیروز با تقریبا 60 هزار تومان کاهش قیمت به نرخ یک میلیون و 520 هزار تومان رسید. نیم سکه تا 780 هزار تومان رسید.

ربع سکه در سطح 500 هزار تومان البته ثابت ماند. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز 148هزار تومان شد که نسبت به قیمت دیروز تقریبا ثابت مانده است.
ثبات نرخ ارز در روزهای یکشنبه

روزهای یکشنبه هماهنگ با تعطیلی بازارهای مالی، کالایی و ارزی جهانی قیمت ارز در مرکز مبادلات نیز ثابت می‌ماند. دیروز قیمت‌ها تماما بدون تغییر باقی ماند.

نرخ دلار 24547 ریال، یورو 33482 ریال و پوند 38520 در مرکز مبادلات ارزی اعلام شد.

به گزارش سایت بانک مرکزی فرانک سوئیس 27030 ریال، کرون سوئد 3890 ریال، لیر ترکیه 14049 ریال، روبل روسیه 822 ریال و ریال قطر نیز 6743 ریال معامله شد که نسبت به روز قبل ثابت ماند.

قیمت ارز کشورهای آسیای شرقی و هر یکصد ین ژاپن 26500 ریال، یوآن چین 3942 ریال و یک هزار وون کره جنوبی 22000 ریال معامله شد. همچنین درهم امارات متحده نیز 6683 ریال و روپیه هند 462 ریال تبادل شد که نسبت به آخرین روز معاملات در مرکز تغییر قیمتی نداشته است.

در بازارهای جهانی


قیمت طلا در بازارهای جهانی، اما به دلیل تعطیلی روز یکشنبه همچنان در سطح 1667 دلار بسته مانده بود. برنامه محرک‌های اقتصادی در آمریکا شامل خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری و رهنی است. اتفاقی که در صورت بروز آمارهای نامطلوب ممکن است که بانک مرکزی آمریکا را برای اجرای این محرک‌ها مصمم‌تر کند که بر افزایش قیمت طلا تاثیر قطعی خواهد داشت.
طلا هفته‌های اخیر را کم نوسان گذرانده است. بالاترین قیمت برای آن 1695 دلار در لحظات معاملات روزانه و کمترین سطح 1656 دلار بوده است. در سطح جهان بازارهای مالی همچنان چشم به سرانجام برنامه‌های اقتصادی در آمریکا دارند. به گفته برخی از کارشناسان قیمت طلا بین 1650 تا 1700 دلار وضعیتی مبهم و بلاتکلیف دارد.


در عین حال تازه‌ترین رویداد قابل‌انتظار در تقویم اقتصادی بازارهای مالی نشست هفته آینده بانک مرکزی اروپا و انتشار آمار اقتصادی آمریکا است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا