محمد رضا شوق الشعراء

 

 

به بهانه برگزاری جشنواره مطبوعات محلی یزد
همه بضاعت و توان مطبوعات یزد همین است!؟

اگر رفتگرها، چند روز زباله و آشغالهای کوچه و خیابانهای شهر را جمع نکنند، همه شهر را گند و آشغال گرفته و صدای مردم در می آید و شهردار و شورای شهر سخت به زیر سوال رفته و بخاطر ناتوانی و قصور در انجام وظیفه مورد انتقاد قرار می گیرند.
نانواهای شهر اگر چند روز دست از کار بکشند و نان پخت نکنند همه شهر بهم ریخته و مردم برای خرید نان و بدست آوردن نان دست به هر کاری می زنند و فرماندار و استاندار سخت به زیر سوال می روند و در مظان اتهام و انتقاد قرارمی گیرند.
کارگران فصلی افغانستانی اگر چند روز  کنار میادین شهر نایستند و دست از کار بکشند بسیاری از کارهای ساختمانی و عمرانی شهر و استان تعطیل می شود و خیلی زود همه شهر می فهمند که کارگران افغانی کارشان را تعطیل کرده اند.
رانندگان اتوبوس واحد و تاکسی نیز اگر چند روز دست از کار بکشند، این تعطیلی تاثیر عمیقی بر جو روانی جامعه خواهد گذاشت و باعث بروز مشکلات عدیده ای خواهد شد، و اما اگر همه مطبوعات یزد، چند روز نه،  چند هفته و چند ماه و حتی چند سال تعطیل شوند، چه اتفاق خاصی در یزد خواهد افتاد و چه کسی متوجه بود و نبود آنها خواهد شد!؟
هر ساله در ایام عید نزدیک به یکماه مطبوعات سراسر کشور تعطیل می شوند و به تعطیلی می روند و هیچ اتفاق خاصی نمی افتد و اما اگر یکماه رفتگرها و نانواها و کارگران افغانی تعطیل کنند!؟
تبصره اول: در وانفسای گرانی و کمبود شدید کاغذ، و در حالیکه آثار برگزیده جشنواره کشوری قرار است در دویست نسخه چاپ شود، آثار برگزیده مطبوعات محلی یزد در کتابی سیصد و چند صفحه ای و به تیراژ هزار نسخه چاپ شده و اما چند عدد ازین آثار برگزیده محلی، در کتاب برگزیده جشنواره مطبوعات کشوری چاپ خواهد شد!؟
تبصره دوم: بابت چاپ کتاب آثار برگزیده اولین جشنواره مطبوعات یزد چند و از کدام محل هزینه شده است!؟
تبصره سوم: نمایشگاه مطبوعات محلی یزد آغاز بکار کرد
به گزارش روابط عمومی ارشاد یزد، اولین نمایشگاه مطبوعات محلی استان یزد با حضور معاون استانداریزد،مدیرکل ارشاد یزد و جمعی از اصحاب رسانه در محل مجتمع امام علی (ع) یزد افتتاح شد 
در این نمایشگاه 25غرفه از نشریات محلی استان یزد اعم از روزنامه، فصلنامه ، ماهنامه و غیره در معرض دید علاقمندان قرارگرفته است.این نمایشگاه تا 14بهمن ماه از ساعت 15تا 20میزبان علاقه مندان خواهد بود.
درحاشیه این نمایشگاه نیز كارگاه تخصصی روزنامه نگاری 11 و 12 بهمن ماه در محل مجتمع امام علی (ع) یزد برگزار می شود.
این کارگاه های آموزشی رایگان بوده و با حمایت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و از سوی موسسه خبر یزد در حاشیه جشنواره مطبوعات استان برگزار خواهد شد.
کارگاه تخصصی روزنامه نگاری و گرافیک مطبوعاتی ویژه اصحاب مطبوعات و مسئولان و کار‌شناسان روابط عمومی ادارات و نهاد‌های استان طراحی شده است.
تبصره چهارم: کتاب آثار برگزیده اولین جشنواره مطبوعات یزد رونمایی می شود
کتاب آثاربرگزیده اولین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان یزد درمراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره که روز14 بهمن ماه برگزارمی شود رونمایی می شود 
این کتاب به کوشش دبیرخانه این جشنواره در304صفحه گردآوری و منتشر شده است.
دراین کتاب آثار برگزیدگان وآثار شایسته تقدیرمنتشر شده است.
بنابراین گزارش،584 اثر از 279 نفر به دبیرخانه این جشنواره رسید که 188 نفر آنها را مردان و بقیه هم از زنان می باشند.
بنابراین گزارش،415 اثر مربوط به نشریات محلی ، 96 اثر توسط خبرگزاری ها و 73 اثر هم مربوط به روزنامه های کثیرالانتشار و سرپرستی های آنها در یزداست.
در مراسم اختتامیه جشنواره از صاحبان 50 اثر برگزیده تجلیل صورت می گیرد که از این تعداد 12 نفر آنها حائز رتبه‌های اول می باشند.
تبصره پنجم: ارسال بیش از ۱۴هزار اثر به جشنواره مطبوعات

گرانی کاغذ بر جشنواره اثر گذاشت

دبیر نوزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: از زمان اعلام فراخوان جشنواره تا آخرین لحظه بیش از ۱۴ هزار اثر به دبیرخانه نوزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها ارسال شد.
یوسف غروی‌قوچانی در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره مطبوعات و اقدامات انجام شده اظهار داشت: داوری آثار رسیده از سوی خبرنگاران و اصحاب رسانه از سراسر کشور در حال انجام است.
وی تصریح کرد: داورهای اول جشنواره کارشان تمام شده و داوران دوم نیز در حال داوری آثار هستند.
دبیر نوزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها اضافه کرد: از زمان اعلام فراخوان جشنواره مطبوعات تا آخرین لحظه بیش از 14 هزار اثر از خبرنگاران و اصحاب رسانه از سراسر کشور و در بخش‌های مختلف رسیده است.
غروی با بیان اینکه داوری آثار تا 20 بهمن ‌ماه ادامه خواهد داشت، گفت: به محض تمام شدن مرحله اول داوری‌ها مرحله نهایی داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره آغاز خواهد شد. داوری نهایی نیز به مدت یک روز به طول می‌انجامد.
تأثیر گرانی کاغذ در جشنواره مطبوعات
دبیر نوزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها تصریح کرد: پس از اینکه داوری آثار در بخش‌های میانی و نهایی به اتمام برسد و برگزیدگان نیز مشخص شوند به دنبال برگزاری مراسم اختتامیه خواهیم رفت.
وی گفت: امسال نیز همانند سال گذشته کتاب آثار برگزیدگان نیز منتشر خواهد شد. اما به دلیل اینکه قیمت کاغذ افزایش پیدا شده تیراژ کتاب جشنواره امسال از 500 جلد به 200 جلد کاهش پیدا خواهد کرد.
غروی اضافه کرد: همچنین شاید در کتاب امسال فقط آثار و اسامی افراد برگزیده را منتشر کنیم.
تبصره ششم: چه کسانی برگزیده اولین جشنواره مطبوعات محلی یزد هستند!؟
کارمند یکی از ادارات ...، مدام پشت رایانه اداره می نشیند و گزارشات خبرگزاری های مختلف را برداشته و با اضافه کردن جملاتی به اول و میان و آخر گزارش و گذاشتن یک تیتر، نام خود را زیور آن مطلب ساخته و آن مطلب را به سایت ها و بعضی از ویژه نامه های استانی ارسال می کند، براستی چنین افرادی جزو برگزیدگان جشنواره مطبوعات محلی یزد نیستند!؟
تبصره هفتم: معدود افرادی هستند که بنا به موقعیت سالی یکی دو مطلب نوشته و پرینت مطلب خود را برای بهره برداری های مختلف به جاهای مختلف می فرستند و علاقه خاصی نیز به جشنواره ها و مقام ها و تقدیرها و مطرح شدن دارند، و اما چنین افرادی در بین برگزیدگان جشنواره مطبوعات محلی وجود ندارند!؟
تبصره هشتم: چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، هزینه هنگفتی را برای برگزاری جشنواره مطبوعات محلی صرف کرده و نتیجه و دستآورد این به هدر دادن بودجه برای «مردم» و «مطبوعات» استان چه خواهد بود!؟
تبصره نهم: بهترین حالت برای برگزاری جشنواره ایده آل، انتخاب مطلب رسانه ها توسط کارشناسان رسانه و مطبوعات ارشاد می باشد که در طول سال مطالب نشریات مختلف محلی را مطالعه و بررسی کرده و بهترین آنها را برای جشنواره انتخاب و گلچین نمایند، نه اینکه ...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا