اندر احوالات ائتلاف انتخاباتی 2+1

تفاوت مواضع حداد عادل و ولایتی با قالیباف «از زمین تا آسمان»

چندی است که در رسانه ها خبر ائتلاف سه نفره قالیباف، حداد عادل و ولایتی به نام ائتلاف 1+2 مطرح شده است.
 چند دوره ایست که با نزدیک شدن به انتخابات گروه ها و افراد مختلف به بهانه ایجاد وحدت اقدام به زدن ائتلاف با نام های مختلف با یکدیگر می کنند و بعد از ائتلاف گروه 6+5 در انتخابات مجلس هفتم و گروه 7+8 در مجلس نهم این بار شاهد بحث هایی از ائتلاف 2+1 برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هستیم.

نکته مهم در ائتلافها این است که افرادی که خواهان ائتلاف هستند و قصد وحدت با یکدیگر را دارند باید تا حد زیادی در موضع گیری‌ها و عملکردها با یکدیگر تناسب داشته باشند و به عبارت دیگر ماهیت ائتلاف بدین معناست که افرادی که از تناسب بسیار نزدیکی با یکدیگر برخوردارند اقدام به این کار می کنند لذا در این مطلب در پی‌آنیم که به بررسی شباهت ها و تناسب های بین افراد ائتلاف 2+1 بپردازیم.

وقایع پس از انتخابات سال 88 مهمترین اتفاقی است که در طی چند سال اخیر رخ داده است و فتنه 88 تا حدود زیادی مواضع افراد و بصیرت خواص را به نمایش گذاشت لذا بازخوانی مواضع خواص و سیاسیون در فتنه 88 می تواند رمزگشا باشد، و شاخصی «درست» در تحلیل رویدادها در بزنگاه های تاریخ کشور به تحلیلگران بدهد.

ائتلاف موسوم به 2+1 طی چند هفته اخیر تمام ظرفیت انتخاباتی رسانه های داخلی و خارجی را به خود جلب کرده ، و «بازیگرانی» که در این بازار انتخاباتی شرکت کرده اند با اظهار نظرهایشان، خود را همچون زنجیر، در هم تنیده می دانند، پس می توان با شاخص گفته شده، ماهیت واقعی این افراد را در ائتلافی همچون 2+1 را سنجید؛ بررسی این مواضع به این مسئله منجر می شود که آیا «وحدت» این سیاسیون تناقضی با عملکردشان در شرایط حساسی همچون فتنه 88 ندارد؟.

حدادعادل یکی از اضلاع مثلث 2+1، را می‌توان به عنوان فردی دانست که در فتنه 88 محکم ترین مواضع را در برابر کسانی دانست که نتانياهو با افتخار آنها را به عنوان "بزرگترين سرمايه اسرائيل در ايران" نام می‌برد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19477.jpegحداد عادل، خرداد ماه سال 88 در همان روزهای اولیه و در اوج  زمان فتنه حداد عادل، خرداد ماه سال 88 در همان روزهای اولیه و در اوج  زمان فتنه (درادامه مطلب می توانید بخوانید)از تریبون صدا و سیما و در اجتماع ميليوني مردم تهران در ميدان وليعصر به بیان مواضع صریح خود در خصوص فتنه و فتنه گران پرداخت.

وی  در خصوص ادعای تقلب مطرح شده از سوی موسوی گفت: ما نباید با حرف های غیر منطقی انتخابات را زیر سوال ببریم، بیاییم ببینیم صندوقی جا به جا شده یا کسی جای کسی رای داده است یا نه که ما تا الان چیزی نشنیده ایم، فقط می گویند تقلب شده بدون هیچ استدلال و دلیل و سند و مدرکی، اینطور که نمی شود، من نماینده مردم در مجلس هستم و اگر بدانم تقلب شده حتما پیگیر خواهم شد، من و بقیه نماینده ها، تا الان چیزی ندیده ایم همه مطالبی که مطرح می شود حرف های بدون سند و استدلال است، داماد لرستان که مدرک و سند نیست.

 رئیس مجلس هفتم همچنین در مواضع خود مرزبندی مشخصی با رسانه های ضد انقلاب نیز بیان می کند: برخی از این شبکه های خارجی چون بی بی سی در آستانه انتخابات به قصد کودتا فعال شدند تا به اعتراضات مردم جهت دهی کنند و به سمت کودتا ببرند، مردم ما باید بدانند که این بی سی سی شبکه انگلیس ها و اگر بخواهیم بهتر بگوییم بهایی هاست.

غلامعلي حداد عادل همچنین در اجتماع ميليوني مردم تهران در ميدان وليعصر، بار دیگر موضع «صریح» و «روشن» خود را دربرابر گروهک «برانداز»، اعلام می‌کند:  مگر در سال 76 آقاي خاتمي پيروز انتخابات نشد، مگر كساني كه به ايشان رأي ندادند و تعدادشان حدود 10 ميليون نفر بود، دست به آشوب و اغتشاش زدند؟ در حالي كه ديديم فرداي همان روز همه كساني كه به آقاي خاتمي راي نداده بودند،‌ به رأي اكثريت و قانون اساسي احترام گذاشتند.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در آن سال خطاب به ميرحسين موسوي می گوید: ما شما را به عنوان نخست‌وزير دوران دفاع مقدس و نخست‌وزير حضرت امام و اينكه شما را فرزند انقلاب مي‌دانيم، دوست داريم و رهبر انقلاب هم شما را عضو خانواده انقلاب مي‌داند اما از شما سؤال مي‌كنم وقتي هنوز انتخابات تمام نشده و در صندوق رأي باز نشده، شما از كجا مطمئن بوديد كه اكثريت آرا را به دست آورده و اعلام پيروزي كرديد.

وی حتی برخلاف برخی از «ساکتین» فتنه  با فتنه‌گر خواندن تجدید نظر طلبان در همان روزهای نخست، خطاب به آنها می‌گوید: به فتنه‌گران داخلي هم مي‌گويم كه آيا فراموش كرده‌ايد كه همين ملت در بلواهاي مختلف شما در صحنه حاضر بود و جواب‌تان را داد و بدانيد كه ملت ايران گوش به فرمان رهبري براي حمايت از انقلاب هميشه در صحنه حاضر است.

  اما از سوی دیگر محمد باقر قالبیاف یکی دیگر از اعضای 2+1، مواضعی متفاوت در قضیه انتخابات سال 88، می توان از وی شاهد بود.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19478.jpegمهمترین موضع‌گیری قالیبافمهمترین موضع‌گیری قالیباف(درادامه مطلب می توانید بخوانید) در سال 88 صحبت‌های وی در گفتگوی ویژه‌ی خبری در تاریخ 2 تیر 88 است و در حالي كه چند شب قبل از وي همانگونه که مطرح شد، حداد عادل با حضور در همين برنامه، با صراحت به ادعاي دروغ تقلب در انتخابات سبزها تاخت و حتي اعلام كرد حاضر است با ميرحسين موسوي مناظره كند و دعوا را فراتر از دعواي دو كانديدا دانست، قاليباف در این مصاحبه بدون یک کلمه موضع گیری درباره دروغ تقلب، به مواردی کلی اشاره مي‌کند و بین نظام و اغتشاش‌گران، نقش میانه را بازی کند.

شهردار فعلی  تهران در اين برنامه مي گويد: «وقتي يك منازعه‌اي به پيش مي‌آيد و يك اختلافي پديد مي‌آيد هر دو طرف مقصرند»، «يكي از افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران خلق حماسه بزرگ 85 درصدي ملت در سي سالگي انقلاب اسلامي ايران است»، «عدالت در اخلاق بزرگترين نياز عرصه سياست است»، «اين جنگ تبليغاتي كه در اين مناظره‌ها و اين منازعه‌ها شروع شد، قبل از آن اگر دقت مي‌كرديد پيش از گسترش در جامعه همه اينها را در رسانه‌هاي خود نامزدها قابل مشاهده بود»، «قانون انتخابات نيازمند به بازنگري است»، «اطلاع‌رساني در زمينه انتخابات يكي از ضعف‌هاي عمده اين دوره بود »، «همه آنها كه داراي ابهاماتي در فضاي انتخابات هستند بايد با سند سخن بگويند».

در 20 تیر 1388 وی  در موضع‌گیری دیگری در مراسم گردهمایی فصلی مدیران ارشد شهرداری تهران اظهار داشت: «برای گذار از شرایط حساس کنونی که به راستی سخت تر و پیچیده تر از گذشته است، نیازمند هوشیاری و بهره گیری از تجارب قبلی هستیم و باید با میانه روی به جامعه آرامش بخشیم»، «در این شرایط همه ما وظایفی داریم و باید برای شفاف سازی تلاش کنیم»، «باید تلاش کنیم تا محیط و جامعه را به سمت آرام سازی ببریم، نه به سمت تنش و بدون موضع گیری های غلط و حرف های غیر منطقی، باید میانه روی را اساس کار قرار دهیم»، « نباید در عالم فتنه، همه چیز را سیاه یا کاملا سفید ببینیم و خودمان را حق به جانب دید»، « تندروی، جناحی عمل کردن، قدرت طلبی و شهوت نام و زیاده خواهی از عوامل سیاسی فتنه انگیزی است»، «باید از ولایت فقیه دفاع و آن را حفظ کنیم و باید آن را فصل الخطاب دانسته و اساس کار بدانیم ».

در کنار دو عضو این گروه، علی اکبر ولایتی نیز که در همان زمان به عنوان مشاور ارشد بین الملل رهبر معظم انقلاب قرار داشت، مواضع وی قابل دفاع است.

پس همان گونه که اشاره شد، مواضع این سه عضو با اختلافاتی چندین درجه ای همراه است؛ به طوری که  اصل «وحدت» و «ائتلاف» را زیر سوال می برد؛ بطوری که می‌توان ائتلاف 2+1 را  «ضد ائتلاف» معرفی می‌کند، و این  مسئله باعث می شود مرزبندی جریان‌های موسوم به اصول گرا را تشدید کند.

پرویز امینی در آخرین تحلیل خود درباره این ائتلاف(درادامه مطلب می توانید بخوانید) با بیان این مطلب که مواضع اعضای این گروه به یک " چالش اجتماعی و سیاسی" منجرب خواهد شد، می نویسد: "مسئله مهم دیگر این ائتلاف 3نفره این است که باید به قاعده همه برای یک نفر و یک نفر برای همه تن بدهند و هر یک از این سه نفر علاوه بر توجیه و دفاع از مواضع و عملکرد گذشته و حال خود، مدافع و توجیه کننده مواضع و عملکرد دو نفر دیگر در گذشته و حال باشد و این مسئله ظرفیتی در اختیار رقبای آنها قرار می دهد که به واسطه ضعف ها و چالش های تنها یکی از این سه نفر، کل ائتلاف را به تنگنای سیاسی و اجتماعی بکشاند. به طور مثال اگر از حداد عادل بپرسند که نظر شما درباره مواضع قالیباف در فضای حوادث بعد از انتخابات چیست؟ یا بر عکس از قالیباف درباره رفتار حداد و ولایتی در حوادث بعد از انتخابات بپرسند یا از آنها بخواهند درباره رفتار خارجی دولت کنونی نظر بدهد و مسایلی از این دست و.. که چاره ای جز تایید یکدیگر علیرغم تفاوت مواضع با هم ندارند. دامنه این پرسش ها و چالش ها را می توان به مسایل دیگر در گذشته و حال چه از نظر سیاسی و  چه از نظر کارشناسی توسعه داد و بعید است که به طور واقعی این سه نفر درباره همه مسایل یک دیدگاه و یک نظر داشته باشند و همین نقطه ای است که رقبای آنها بر روی آن کار خواهند کرد و این ائتلاف را به چالش اجتماعی و سیاسی خواهند کشاند."

پس باید منتظر بمانیم از بین قالیباف، حداد  و ولایتی کدام یک در کنار هم خواهند ماند، و ترکیب «واقعی» این ائتلاف روشن خواهد شد.

آيا قاليباف دقيق‌ترين مواضع را درباره فتنه گرفته است!؟

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد باقر قاليباف هفته گذشته باز هم ميهمان يك برنامه زنده تلويزيوني در رسانه ملي شد تا اين بار به بهانه فرارسيدن هفته دفاع مقدس به ابراز نظر درباره مسائل جاري كشور بپردازد. اين در حالي بود كه «ديروز، امروز، فردا» اينبار سنت شكني كرده و بجاي دعوت از ميهمان برنامه، به ميهماني مدعو خود رفته بود.

 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از رجا، اظهارات شهردار تهران در اين برنامه زنده تلوزيوني به فتنه 88 هم كشيده شد و او با دفاع تمام قد از عملكرد خود در آن برهه حساس اظهار داشت: "معتقدم نباید کسی رفتارش را به رخ دیگران بکشد که من در حوادث سال 88 عمارگونه رفتار کردم! متاسفانه این به رخ کشیدن امروز خیلی زیاد شده است."
 
قالیباف با اشاره به موضع‌گیری در برابر حوادث سال 88 گفت: "خود من جزو کسانی بودم که اولین صحبتم را در شب دوم یا سوم بعد از انتخابات انجام دادم و الان که مرور می‌کنم می‌بینم دقیق ترین حرف‌ها را هم همان زمان زدم اما ما از شهید بهشتی یاد گرفته ایم که مودب باشیم و به کسی توهین نکنیم."
 
وی بدون اشاره به عملكرد خود و مجموعه تحت مديريتش پس از نمازجمعه تاريخي رهبر انقلاب افزود:  "در مورد حوادث آن سال حادثه تلخ زمانی رخ داد که با وجود حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه و صحبت‌های ایشان که تکلیف را کاملا روشن کرد برخی باز هم عناد ورزیدند و راهشان را ادامه دادند."
 
شهردار تهران اگرچه اين اظهارات را در يك برنامه مرتبط با دفاع مقدس بيان داشت و همواره نيز تاكيد داشته كه جنگ تحميلي 8 ساله به عنوان يكي از معيارهاي غربال نيروهاي انقلابي در تاريخ ثبت شده اما اظهارات وي نشان مي دهد وي چندان اعتقادي به اينكه فتنه 8 ماهه سال 88 نيز به مثابه غربالي براي سياسيون بوده است، ندارد و عليرغم عملكرد و مواضع نه چندان خوب خود در اين زمينه، بر دفاع از آن تاكيد جدي دارد.
 

در اين زمينه  ضمن بازخواني مواضع دكتر قاليباف در فتنه 88، قضاوت را به خوانندگان محترم مي سپارد:
 
مواضع دوپهلو و نقش ميانه بازي كردن بين ضدانقلاب و نيروهاي انقلابي
 
مهمترین موضع‌گیری آقای قالیباف در سال 88 صحبت‌های ایشان در گفتگوی ویژه‌ی خبری در تاریخ 2 تیر 88 است و در حالي كه چند شب قبل از وي دكتر حداد عادل با حضور در همين برنامه، با صراحت به ادعاي دروغ تقلب در انتخابات سبزها تاخت و حتي اعلام كرد حاضر است با ميرحسين موسوي مناظره كند و دعوا را فراتر از دعواي دو كانديدا دانست، قاليباف در این مصاحبه بدون یک کلمه موضع گیری درباره دروغ تقلب، به مواردی کلی اشاره مي‌کند و بین نظام و اغتشاش‌گران، نقش میانه را بازی کند.
 
شهردار تهران در اين برنامه مي گويد: «وقتي يك منازعه‌اي به پيش مي‌آيد و يك اختلافي پديد مي‌آيد هر دو طرف مقصرند»، «يكي از افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران خلق حماسه بزرگ 85 درصدي ملت در سي سالگي انقلاب اسلامي ايران است»، «عدالت در اخلاق بزرگترين نياز عرصه سياست است»، «اين جنگ تبليغاتي كه در اين مناظره‌ها و اين منازعه‌ها شروع شد، قبل از آن اگر دقت مي‌كرديد پيش از گسترش در جامعه همه اينها را در رسانه‌هاي خود نامزدها قابل مشاهده بود»، «قانون انتخابات نيازمند به بازنگري است»، «اطلاع‌رساني در زمينه انتخابات يكي از ضعف‌هاي عمده اين دوره بود »، «همه آنها كه داراي ابهاماتي در فضاي انتخابات هستند بايد با سند سخن بگويند»، «بايد، نخبگان، مردم و نامزدها بپذيرند كه در يك انتخابات يك نفر برنده مي‌شود و يك نفر انتخاب مي‌شود»، «آيا آموخته‌ايم كه اگر شكست خورديم بايد چگونه رفتار كنيم، آيا بايد بداخلاقي‌ها را ادامه دهيم؟»، «عزيزي كه منتخب مي‌شود بايد اين باور دروني را داشته باشد كه از لحظه انتخاب شدن بداند كه منتخب 75 ميليون جمعيت ايران است و مخاطبان وي تنها راي‌دهندگان به وي نيستند و اين را بايد در عمل و بيان رعايت كنند»، «وقتي ما مدعي قانونگرايي هستيم اما خودمان توجهي به قانون نداريم نتيجه آن اين مي‌شود كه يك عده‌اي آشوبگر فضا را در كشور ملتهب مي‌كند»، « آن جمعيتي كه در 25 خرداد به خيابان‌ها آمدند يك بخشي از مردم بودند كه داراي ابهاماتي بودند»، « اي كاش مجريان قانون و آنهايي كه مي‌خواهند تجمعات را برگزار كند، قانون را رعايت مي‌كردند »، «{در 25 خرداد} شاهد آن بوديم كه افرادي حرفه‌اي با نظام مشكل دارند و صف‌شان از مردم جداست، دست به اغتشاشاتي زدند»، « كانديداها از فرصت پنج روزه استفاده كنند »، « اگر ما اختلاقي داريم بايد آن را در چارچوب قانون پيگيري كنيم و بدانيم كه دشمنان در كمين‌اند و در اين راه بايد دست در دست هم با تكيه بر وحدت كلمه براي پيروزي در مسير انقلاب و نظام گام برداريم»، «با در اختيار قرار دادن فرصت‌ها براي همه اجازه دهيم بيانات مختلف مطرح شود»، « وي در پايان با تاكيد بر ارائه مستندات محكمه پسند از سوي كانديداها گفت: اجازه دهيم شيريني بزرگ حضور ملت كه برخاسته از افكار امام و انقلاب بوده به كام جامعه تلخ نشود و اعتراضات خود را در مجاري قانوني پيگيري كرده و به پيش ببريم».
 
به علت آنكه این اصلی‌ترین موضع ایشان در تمام سال 88 است، کمی به تفصیل اشاره شد. ولی در این موضع‌گیری‌ها کاملا سیاست پرهیز از مواضع صریح و پرداختن به کلیات تا به کسی بر نخورد،  یکی به میخ و یکی به نعل زدن، عدم پرداختن به موضوع اصلی، عدم پرداختن به دروغ بزرگ و اتفاقات عجیبی که علیه نظام برنامه‌ریزی شده است، عدم اشاره به نفوذ و دخالت و نقشه‌کشی گسترده آمریکا و بیگانگان، تقلیل سطح اختلافات و تعارضات به یک اختلاف سلیقه ساده و ... مشخص است. در بهترین حالت، شهردار محترم تهران در آن برهه هنوز متوجه دعوای اساسی بین نظام و مستکبرین نشده است و تصور می‌کند دعوا بین دو کاندیدا است.
 
باز هم كلي گويي و مقصر دانستن دو طرف!
 
در 20 تیر 1388 ایشان در موضع‌گیری دیگری در مراسم گردهمایی فصلی مدیران ارشد شهرداری تهران اظهار داشت: «برای گذار از شرایط حساس کنونی که به راستی سخت تر و پیچیده تر از گذشته است، نیازمند هوشیاری و بهره گیری از تجارب قبلی هستیم و باید با میانه روی به جامعه آرامش بخشیم»، « وی حوادث اخیر در کشور را ، فتنه خواند»، «در این شرایط همه ما وظایفی داریم و باید برای شفاف سازی تلاش کنیم»، «باید تلاش کنیم تا محیط و جامعه را به سمت آرام سازی ببریم ، نه به سمت تنش و بدون موضع گیری های غلط و حرف های غیر منطقی ، باید میانه روی را اساس کار قرار دهیم»، « نباید در عالم فتنه ، همه چیز را سیاه یا کاملا سفید ببینیم و خودمان را حق به جانب دید»، « تندروی ، جناحی عمل کردن ، قدرت طلبی و شهوت نام و زیاده خواهی از عوامل سیاسی فتنه انگیزی است»، «باید از ولایت فقیه دفاع و آن را حفظ کنیم و باید آن را فصل الخطاب دانسته و اساس کار بدانیم ».
 
باید پرسید در آن شرایط میانه‌روی چه معنایی می‌داد؟ اصولا مطرح كردن كليدواژه "اعتدال و ميانه روي" در اوج فتنه ها و درگيري هاي نيروهاي انقلابي با ضد انقلاب چه پالسي براي هواداران انقلاب مخابره مي كند؟
 
 آيا باید نظام در برابر خواسته‌های غیر قانونی کوتاه می‌آمد؟ مگر می‌شود میانه‌ی حق وباطل ایستاد؟ آیا فراتر از این مصاحبه‌، ایشان و مجموعه زیر نظرشان تلاشی برای شفاف سازی داشتند؟
 
باز هم حمله به دو طرف: امروز گرفتار فتنه‌ افرادي هستيم که يا از جنس نهروانيانند و يا از جنس جمليان!
 
موضع بعدی شهردار محترم تهران به 9 مرداد 88 مربوط است. وي در مراسم بزرگداشت شهيد بابانظر درباره فتنه می‌گوید: «معتقدم هيچ گاه در اين 30 سال مانند فتنه‌ امروز را نداشتيم و حتي زمان گروهک‌هاي ضدانقلاب باز هم مانند فتنه‌ امروز نبود، چرا كه امروز گرفتار فتنه‌ افرادي هستيم که يا از جنس نهروانيانند و يا از جنس جمليان... بنابراين نگذاريم در اين مقطع ضربه‌اي به نظام و ولايت بخورد و همان طور که در جنگ مردانه ايستادگي کرديم، امروز هم بايد در مقابل اين فتنه‌ها بايستيم»
 
وي ادامه مي دهد: «حال بايد بدانيم کساني که در جبهه‌ نامردها هستند، حق دارند پرچم دفاع از جنگ و بسيج را بردارند؟ ... روي صحبت من با کساني است که نهايت، کار آن‌ها، آمدن به راه‌آهن بود. کساني که دکمه‌هاي يقه‌شان تا بالا بسته بود و مي‌گفتند، خدا به ما توفيق حضور در جبهه را نداده است» و قاليباف هيچ گاه توضيح نداد آیا کسانی که انتهای هزینه کردنشان در فتنه، مواضع مبهم، ناکارآمد، حداقلی و بی اثر بود، حق داشتند ادعای دفاع از انقلاب را داشته باشد؟
 
تاكيد بر وحدت بدون اشاره به مباني و طرفين آن
 
موضع‌گیری بعدي شهردار تهران درباره حوادث روز قدس مربوط به چند روز پس از آن است. وي در مراسم افتتاح تقاطع غير همسطح خيابان شقايق با بزرگراه شهيد كاظمي بر "وحدت" بدون اشاره به مباني و طرفين آن سخن مي گويد و تاكيد مي كند: «امروز دشمنان انقلاب با تشخيص درست مهمترين گرانيگاه انقلاب را مورد حمله قرار دادند كه وحدت را از بين ببرند». وي درباره حوادث روز قدس نيز به چندجمله كلي اكتفا مي كند: «در حاشيه روز قدس تعدادي حركات‌هاي ضد انقلابي ايجاد شد و هر كس كه دلسوز مردم باشد اين حركت را محكوم مي‌كند»، « درست است كه اين حركت قابل توجه نبود و تعداد آنها بسيار محدود بود ولي به هر حال اين كارها غير قابل قبول و غير قابل تحمل است».
 
سكوت در برابر افتضاح 13 آبان؛ موضع گيري همسو با اصطلاح طلبان بعد از توهين به امام
 
شهردار تهران 13 آبان 88 و پس از بي حرمتي هاي بي سابقه فتنه گران به آرمان هاي انقلاب سكوت اختيار كرد و بعد از مدتها، در قبال اهانت به امام روح الله در 16 آذر 88 كه هاشمي رفسنجاني نيز با صدور بيانيه اي نسبت به آن موضع گيري كرد و حتي حزب كارگزاران، مجمع روحانيون، مردم سالاري و حزب مشاركت نيز اين اقدام را از سر ناچاري محكوم كردند، اعلام كرد: "حتما هم باید بر سر ضرورت برخورد با مسببین و عاملین این حرکت زشت به سختی ایستاد... «حالا» باید موضع شفاف گرفت و نگاهها را از زاویه سیاست معطوف به صورت زیبای وفاداری کرد. اصلا مگر می شود دم از انقلابی بودن بزنیم و حالا که سخن از شأن و حرمت آن معمار کبیر انقلاب است سکوت کنیم؟"
 
اما قاليباف بلافاصله مواضع دوپهلوي خود را در اين جا نيز بروز مي دهد: "این اقدام از منظری دیگر حاصل بی تقوایی آنهایی است که نه تنها فضای تهمت و شایعه سازی را از میان نبرده بلکه اتفاقا می خواهند حتی الامکان بدان دامن بزنند. آنها کسانی هستند که حتی در رسانه های عمومی هم برای یکدیگر خط و نشان کشیده، همدیگر را تهدید کردند" البته خطاب این جمله واضح است که به آقای موسوی نیست. اینها چه کسانی‌اند؟ و به چه کسان دیگری تهمت می‌زنند؟ آیا اتهام خیانت به آقای موسوی و گروهک سبز را تخطئه می‌کند؟
 
قاليباف ادامه مي دهد: "هر چند نباید فراموش کنیم که دوستان ما در رسانه ملی هم با حرکت اشتباهشان بدعتی تازه پدید آورده و دلهای فراوانی را به درد آورده اند. ما همگی معتقدیم که محکوم کردن آن اقدام زشت و اطلاع رسانی و شفاف سازی حاشیه آن باید صورت می گرفت، اما پخش اینچنینی تصاویر آن هم از رسانه ملی هم جای سؤال دارد و هم جای تأسف." این درحالی بود که در آن شرایط حميد انصاری رييس موسسه تنظیم آثار امام، اصل توهین‌ها را منکر شد و به صدا و سيما تاخت و از طرف دیگر بی بی سی، هر روز تحلیل و برنامه می‌گذاشت که کار صدا و سیما زشت و اشاعه‌ی فحشا بوده است و در اين بين رهبر معظم انقلاب چند روز پس از اين ماجرا اعلام كردند: "عقل حكم می‌كند، در قضیه اهانت به امام (ره) به جای آنكه منكر اصل قضیه شوید، اهانت را محكوم كنید و بالاتر از آن به حقیقت و عمق این اقدام پی ببرید و متوجه شوید كه دشمن كجا را هدف گرفته و به دنبال چیست."
 
مقصر دانستن هر دو طرف بعد از افتضاح روز عاشوراي فتنه گران
 
اما پس از افتضاح روز عاشوراي فتنه گران  که از طرف موسوی "خدا جو" لقب گرفتند؛ آقای قالیباف در این اوضاع چه موضعی گرفت؟
 
وي در گفتگو با خبرگزاري مهر همچنان بر مقصر بودن دو طرف تاكيد دارد و ميگويد: « تداوم روند قانون‌گریزی و افراط  امکان دارد کار را به‌جایی برساند که روزی کار از دست هر دو طرف ماجرا خارج شود، این مسائل قابل پیش‌بینی بود»،‌ «وقتی قرار باشد امور به‌جای حل آن در مجاری قانونی و عقلانی‌اش در کف خیابان مطرح شود،حتما گروه‌هایی که با نظام و اسلام هیچ نسبتی ندارند و معاند هستند به طمع می‌افتند تا بیایند و صحنه را مدیریت کنند»، « بنده معتقدم باید تفکیک بین جریان معترض و جریان مشکوکی که حوادثی از قبیل روز عاشورا ایجاد می‌کند، قائل شد»، « من تاکید دارم که جریان معترض باید خط خودش را از این حوادث جدا کند. اگر اتفاقات روز عاشورا را قبول ندارد  به روشنی آن را بیان کند و بین خود و جریان اغتشاشگر و مشکوک مرز شفاف ایجاد کند»، « باید به دشمنان این کشور و مردم هم آشکارا گفت که پرونده و کارنامه شما روشن است. عملکرد شما در این 50 سال اخیر حتی فراتر از کارنامه‌تان با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، کارنامه سیاهی است. خیانت شما آشکار است».
 
اما مواضع اين چنيني شهردار تهران باز هم ادامه دارد. ايشان پس از ماجرای عاشورا و حماسه 9 دی در 19 بهمن 88 در قم می‌گوید:
 
«چه آنهایی که بد تصمیم می گیرند و بد مدیریت می کنند و چه آنهایی که ناامنی درست می کنند و نمی گذارند مدیریت کار خود را انجام دهد هر کدام به نوعی چوب لای چرخ انقلاب می گذارند». «تنها آنارشیستها هستند که برای حل مشکلات کف خیابان را به منطق و گفتگو و قانون ترجیح می دهند»
 
عملكرد شهرداري تهران و رسانه هاي آن در فتنه چگونه بود؟
 
اينها همه ي مواضع شهردار محترم تهران در قبال فتنه 88 بود، عملكرد شهرداري تهران در اين برهه نيز خود جاي تامل جدي است و در حالی که ايشان  به عنوان شهردار تهران حجم عظیمی از امکانات فرهنگی-رسانه‌ای در اختیار داشت تا از آنها برای مقابله با فتنه‌گران استفاده کند، چقدر از اين پتانسيل در راه مقابله با فتنه 88 بكار گرفته شد؟
 
آیا به واقع فرهنگسراها و سازمان فرهنگی هنری این ظرفیت را نداشتند که دست به شفاف‌گری بزنند؟ برنامه‌های مختلفی برای آگاه کردن ذهن مردمی که آقای قالیباف معتقد بود از اغتشاشگران جداست، بگذارند؟ چه برنامه‌هایی اجرا کردند؟
 
و پرسش ديگر اينكه اطرافيان شهردار تهران در اين برهه چه كساني و با چه كارنامه اي بودند؟
 
در 20 تیر 88 آقای ایازی جایگزین آقای نوریان در سازمان فرهنگی هنری شد و اين در حالي بود  که حتی سایت  خبرآنلاین در فروردین 89 درباره‌ی ايازي می‌نویسد: "وي در دوره پس از انتخابات، مواضعی خاص داشت. روزنامه شرق نیز در اولین شماره دوره جدید انتشار خود مصاحبه مفصلی با سیدمحمد علی ایازی داشت."
 
 یا ماجرای استعفای اخراج مانند یکی دیگر از معاونان قالیباف به دلیل امضای نامه حمایت از آشوبگران در مهر 88.
 
احمد دنيامالي معاون شهرداري تهران در فتنه 88 بود كه در طول رقابت‏هاي انتخابات دهم رياست جمهوري، روابط منظم و تشكيلاتي با ستاد مير حسين موسوي داشت و برخي منابع از استفاده او از جايگاه معاونت شهرداري در اين رقابت‏هاي سياسي هشدارهايي را اعلام مي‏كردند.
 

معاون دكتر قاليباف حتي بعد از انتخابات، نامه حمايت از آشوبگران را به همراه جمعي از منسوبين آيت الله هاشمي رفسنجاني و آقاي خاتمي و مديران ارشد دولتهاي آن دو امضا كرد.
 
 دنيامالي كه پس از ريزش تونل توحيد به شدت مورد انتقاد افكار عمومي قرار داشت به همراه جمعي از مديران ارشد دولتهاي سازندگي و اصلاحات و اعضاء ارشد احزاب مشاركت و مجاهدين انقلاب در تاريخ جمعه، 23 مرداد 1388، بيانيه اي صادر كرد و در آن نوشت: "نظرهاي انتقادي و راه حل هاي اصلاحي مراجع عظام، استادان دانشگاه ها و نخبگان كشور همچنين آقايان هاشمي رفسنجاني، سيد محمد خاتمي، ميرحسين موسوي و مهدي كروبي را بايد به عنوان حاصل مديريت عالي نظام در قوه مجريه و مقننه تا پيش از دولت نهم جدي، همه جانبه و دلسوزانه براي كشور و نظام قلمداد كرد. بايد باور كنيم كه به كمك همين تجربه‌ها و آگاهي ها بايد راهي براي خروج از اين بحران پيدا كرد."
 
 در ادامه اين بيانيه ادعا شده است:"از اولين روز پس از انتخابات رسانه به اصطلاح ملي تبليغاتي وسيع و پردامنه عليه نامزدها و جريان هاي انتخاباتي رقيب دولت را سازمان داد و هرگونه امكان قانوني برابر براي معترضان به نحوه برگزاري و نتايج انتخابات در هر زمينه يي عملاً سلب شد. مردم در برابر درخواست روشن و ساده خود آن هم از طريق راهپيمايي مسالمت آميز ميليوني و سكوت اعتراض آميز مدني به مهندسي (مديريت) انتخابات متاسفانه با پاسخ ضرب و جرح و حبس بي سابقه يي مواجه شدند."
 
 اين بيانيه به امضاي چهره هايي نظير فائزه هاشمي رفسنجاني محمدرضا خاتمي، مصطفي معين، هادي خانيكي، رجبعلي مزروعي، محسن آرمين، محمد سلامتي، عبدالواحد موسوي لاري، معصومه ابتكار ، مرتضي الويري، محمدرضا بهزاديان، حميدرضا جلايي پور، علي شكوري راد، الهه كولايي و ... نيز رسيده بود.
 
در کنار همه اين مسايل، عملكرد روزنامه همشهري چگونه بود؟ و چرا در ویژه‌نامه‌ی نوروزی 89 اين روزنامه، نه تنها هیچ اشاره‌ای به اقدامات بی سابقه و اتهامات سنگین میرحسین موسوی و مهدی کروبی علیه نظام جمهوری اسلامی و بی اعتنایی به قانون و رای مردم نشد بلکه حتی با انتشار مطالبی حاشیه ای نظیر "قطع پیامک‌ها در شب انتخابات" که بارها از سوی مراجع مختلف، علت آن و شبهات مربوط به آن پاسخ داده شده، به حمایت از این ادعاهای بدون سند سران اصلاحات پرداخته شد؟
 
در همین وي‍ژه نامه كه احتمالا به قصد ترويج فضاي اعتدال در جامعه منتشر شده بوده است! با اشاره‌ به نامه ي بي سلام و السلام هاشمی رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب -‌سه روز مانده به برگزاری انتخابات‌-، به توهین‌آمیز بودن این نامه و پیش بینی آشوب در آن هیچ اشاره‌ای نشد و در عوض تلويحا به تایید این نامه جنجالی پرداخته شد.
 
همشهری همچنین همگام با ادعای سایت‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب، با تحریف سخنان رئیس جمهور در جشن میدان ولی‌عصر، عبارت "خس و خاشاک" را به عنوان صحبت‌های رييس جمهور منتشر ميكند که این ادعا نه تنها از سوی رييس جمهور بلکه با نشان دادن فیلم سخنان رئیس جمهوری در رسانه ملی تکذیب شده بود.
 
همشهری حتي به جای اینکه تمرد اصلاح‌طلبان از رای و نظر مردم را که رهبر معظم انقلاب آن را "مسئله اصلی" دانستند، تقبیح کند و حرمت‌شکنی‌های حامیان این جریان نظیر هتک حرمت روز عاشورا و اهانت به عکس امام خمینی (ره) را یادآوری کند، برکناری میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر را به دلیل "پیگیری برای به کرسی نشاندن حرفش" مي داند.
 
اينها بخشي از عملكرد و "دقيق ترين" مواضع دكتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران در فتنه 88 است و همه اينها در حالي بود ه رهبر معظم انقلاب در 29 تير 88 فرموده بودند:
 
" نخبگان بدانند هر حرفى، هر اقدامى، هر تحليلى كه به آنها كمك بكند، اين حركت در مسير خلاف ملت است. همه ‌ى ما خيلى بايد مراقب باشيم؛ خيلى بايد مراقب باشيم: مراقب حرف زدن، مراقب موضع گيرى كردن، مراقب گفتن ها، مراقب نگفتن ها. يك چيزهائى را بايد گفت؛ اگر نگفتيم، به آن وظيفه عمل نكرده ايم. يك چيزهائى را بايد بر زبان نياورد، بايد نگفت؛ اگر گفتيم، برخلاف وظيفه عمل كرده ايم. نخبگان سر جلسه ى امتحانند؛ امتحان عظيمى است. در اين امتحان، مردود شدن، رفوزه شدن، فقط اين نيست كه ما يك سال عقب بيفتيم؛ سقوط است."

خواص در زمان فتنه باید چگونه موضع می‌گرفتند؟!

خبرنامه دانشجویان ایران: فتنه سال 88 یکی از نقاط بسیار مهم تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که با رجوع به آن برهه زمانی و استناد به عملکرد و مواضع سیاسی افراد می توان به ماهیت واقعی آن ها و قرابتشان به گفتمان انقلاب اسلامی پی برد.
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از انتخابات سال 88 احساس نیاز می شد که سیاسیون و افراد ذی نفوذ و صاجب کلام به میان مردم بیایند و در جهت پاسداری از انقلاب خود بکوشند.
 
حداد عادل یکی از افرادی است که در دو برنامه جداگانه یعنی همایش تجمع مردمی در میدان ولیعصر و گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما حاضر شد و صراحتاً درباره فتنه و فتنه گران موضع گیری کرد.
 
مواضع صریح حداد عادل در گفت‌وگوی ویژه خبری علیه فتنه و فتنه گران
 
حداد عادل، خرداد ماه سال 88 پس از برگزاری دور دهم انتخابات ریاست جمهوری در زمان اوج فتنه از تریبون صدا و سیما جمهوری اسلامی به بیان مواضع صریح خود در خصوص فتنه و فتنه گران پرداخت.
 
رئیس مجلس هفتم در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو حضور یافت و به مطالب مهمی در خصوص انتخابات و عملکرد سیاسی میرحسین موسوی و هواداران وی اشاره کرد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در بخشی از صحبت‌های خود پاسخ برخی مطالب مطرح شده از سوی زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، در خصوص تئوری "داماد لرستان و فزرند آذربایجان" را این گونه داد: اگر بگوییم یک کسی 68 سال پیش در فلان شهر متولد شد و فرزند فلان مکان است، احمدی نژاد به 60 استان سفر کرد و دل درد مردم را شنیده و فزرند ایران است؛ احمدی نژاد در دولت نهم بیش از 60 سفر استانی رفت، اگر مردم آن آقا را 68 سال پیش دیدند این احمدی نژاد را 68 روز پیش دیدند.
 
وی با اشاره به مناظره های پیش از انتخابات می گوید: اگر فلان کاندیدا در مناظره ها بد حرف زد و به کسی اهانت کرد، شما (موسوی) حق ندارید اعتراض کنید چون مردم هم آن برنامه را دیده اند و خودشان می دانند به چه کسی رای بدهند به چه کسی رای ندهند.
 
حداد عادل در بخش دیگری از صحبت های خود به زیر سوال بردن انتخابات از سوی میرحسین موسوی اشاره می کند و می گوید: این انتخابات رای مردم است، شما حق ندارید به رایی که مردم دادند بی احترامی کنید، شما نمی توانید رای مردم را نادیده بگیرید، شما نمی توانید به مردم بگویید چرا به فلانی رای دادید.
 
وی در خصوص ادعای تقلب مطرح شده از سوی موسوی گفت: ما نباید با حرف های غیر منطقی انتخابات را زیر سوال ببریم، بیاییم ببینیم صندوقی جا به جا شده یا کسی جای کسی رای داده است یا نه که ما تا الان چیزی نشنیده ایم، فقط می گویند تقلب شده بدون هیچ استدلال و دلیل و سند و مدرکی، اینطور که نمی شود، من نماینده مردم در مجلس هستم و اگر بدانم تقلب شده حتما پیگیر خواهم شد، من و بقیه نماینده ها، اما ما تا الان چیزی ندیده ایم همه مطالبی که مطرح می شود حرف های بدون سند و استدلال است، داماد لرستان که مدرک و سند نیست.
 
رئیس مجلس هفتم در خصوص فعال شدن برخی شبکه های تلویزیونی خارجی در آستانه انتخابات گفت: برخی از این شبکه های خارجی چون بی بی سی در آستانه انتخابات به قصد کودتا فعال شدند تا به اعتراضات مردم جهت دهی کنند و به سمت کودتا ببرند، مردم ما باید بدانند که این بی سی سی شبکه انگلیس ها و اگر بخواهیم بهتر بگوییم بهایی هاست.
 
وی در پایان از نامزدها خواست تا این شکوه شیرینی حضور پرشور مردم پای صندوق های رای را تلخ نکنند و کاری نکنند که یک عده ای آشوب گر اغتشاش کنند و زندگی را به مردم تلخ کنند و ناامنی ایجاد کنند و دشمن را شاد بکنند.
 
مواضع صریح حداد عادل در اجتماع عظيم مردم تهران در ميدان وليعصر علیه فتنه و فتنه گران
 
غلامعلي حداد عادل در اجتماع عظيم و ميليوني مردم تهران در ميدان وليعصر، انقلاب اسلامي ايران را مردمي‌ترين انقلاب‌ها در جهان عنوان كرد و گفت: در طول اين 30 سال نيز همين مردمي كه انقلاب را به وجود آوردند آن را حفظ كرده و با حضور در عرصه‌هاي مختلف از جمله انتخابات سرنوشت خود را تعيين كردند.
 
وي افزود: مردم ايران در طول اين 30 سال با برگزاري 30 انتخابات از نفر اول كشور تا شوراهاي اسلامي دورترين روستاها را با راي خود انتخاب كردند و مردم سالاري ديني به عنوان بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي ايران براي مردم ايران رقم خورد.
 
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس خطاب به ميرحسين موسوي تصريح كرد: تهران همه‌ي ايران نيست، نبايد شما فقط به آراي مردم تهران و اطرافيان خودتان نگاه كنيد آيا شما از آرا استان‌هاي محروم و شهرها و روستاهاي كوچك اطلاع داشتيد.
 
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به نظرسنجي‌هاي مختلف صورت گرفته در ماه‌هاي قبل از انتخابات نيز گفت: در هيچ‌كدام از اين نظرسنجي‌ها كه مربوط به كل كشور بود، موسوي از احمدي‌نژاد جلوتر نبود.
 
نماينده مردم تهران انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آميز از فردي به فرد ديگر در جمهوري اسلامي ايران را يكي از مهمترين ويژگي‌هاي اين نظام دانست و افزود: اين در حالي است كه در طول تاريخ هميشه اين انتقال قدرت با صحنه‌هاي خونين و خشن همراه بوده است.
 
حداد عادل خاطرنشان كرد: مردم ايران در عين حال كه گاهي اختلاف‌سليقه‌هايي وجود دارد اما هميشه به اكثريت احترام گذاشته و اين يك ارزش والا است كه موجب نااميدي دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي مي‌شود.
 
وي ادامه داد: غربي‌ها هميشه براي دخالت در امور كشورها فقدان دموكراسي را بهانه كرده‌اند و تحت اين عناوين به اعمال قدرت در كشورهاي مختلف پرداختند اما انقلاب اسلامي ايران اين بهانه را از آنها گرفت و مردم ما با حضور پرشكوه در صحنه انتخابات نشان دادند كه عالي‌ترين مظهر دموكراسي در جهان ملت بزرگ ايران است.
 
رئيس مجلس هفتم شوراي اسلامي حضور بيش از 85 درصد از مردم كشورمان در پاي صندوق‌هاي راي در انتخابات 22 خرداد را يك ركورد فراموش نشدني در مردم سالاري ديني عنوان كرد و افزود: اين امر باعث اميدواري دوستان و نااميدي دشمنان شد.
 
حداد عادل ادامه داد:‌ اين خطر يعني حضور پرشكوه مردم تنها به منزله كوتاه كردن دست آنها از كشور اسلامي‌مان نيست بلكه آنان از اين مي‌ترسند كه ايران به عنوان يك الگو براي كشورهاي منطقه تبديل شود و به همين دليل است كه براي تبليغات خود سعي در كمرنگ كردن اين حضور پرشكوه دارند.
 
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به تبليغات آرام و بدون جنجال هواداران نامزدها در شب‌هاي قبل از انتخابات گفت:‌ اين حضور پررنگ مردم باعث تلخي كام دشمنان شد و به همين دليل به شبهه‌افكني و اينكه در انتخابات تقلب شده و بايد باطل اعلام شود،‌ پرداختند.
 
حداد عادل ادامه داد: ‌كشور ما قانون دارد و راه تشخيص صحت و سقم آرا معين شده و شوراي نگهبان مرجع رسيدگي به اين امور است و اگر كسي اعتراض دارد، بايد دلايل خود را به اين شورا ارائه كند و بداند كه شوراي نگهبان و رهبري با هر سليقه‌اي حاضر نيستند حتي يك راي هم با تقلب جابجا شود.
 
وي اظهار داشت: مگر در سال 76 آقاي خاتمي پيروز انتخابات نشد، مگر كساني كه به ايشان رأي ندادند و تعدادشان حدود 10 ميليون نفر بود، دست به آشوب و اغتشاش زدند؟ در حالي كه ديديم فرداي همان روز همه كساني كه به آقاي خاتمي راي نداده بودند،‌ به رأي اكثريت و قانون اساسي احترام گذاشتند.
 
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي خطاب به ميرحسين موسوي گفت: ما شما را به عنوان نخست‌وزير دوران دفاع مقدس و نخست‌وزير حضرت امام و اينكه شما را فرزند انقلاب مي‌دانيم، دوست داريم و رهبر انقلاب هم شما را عضو خانواده انقلاب مي‌داند اما از شما سؤال مي‌كنم وقتي هنوز انتخابات تمام نشده و در صندوق رأي باز نشده، شما از كجا مطمئن بوديد كه اكثريت آرا را به دست آورده و اعلام پيروزي كرديد.
 
حداد عادل اظهار داشت: عده زيادي به شما رأي دادند اما نبايد شما فقط به آراي مردم تهران و اطرافيان خودتان نگاه كنيد آيا شما از آرا استان‌هاي محروم و شهرها و روستاهاي كوچك اطلاع داشتيد.
 
وي با بيان اينكه خدا مي‌داند من اين سخنان را براي رفع شبهه مي‌دانم اظهار داشت: در كجاي دنيا كشورهايي كه خود را الگوي دموكراسي مي‌دانند سابقه دارد كه قبل از شمارش آرا واعلام رسمي كانديدايي كنفرانس خبري بگذارد و خود را رئيس‌جمهور اعلام كرده و كسي ديگري نيز به او تبريك بگويد.
 
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به نظرسنجي‌هاي مختلف صورت گرفته در ماه‌هاي قبل از انتخابات گفت: ما اين نظرسنجي‌ها را كه توسط چندين دستگاه مختلف صورت مي‌گرفت بررسي كرديم و ديديم كه در هيچكدام از اين نظرسنجي‌ها كه مربوط به كل كشور بود آقاي ميرحسين از آقاي احمدي‌نژاد جلوتر نبود.
 
حداد عادل خاطرنشان كرد: بايد در نظر بگيريم كه همين نظرسنجي‌ها بود كه چند روز مانده به انتخابات سال 76 نشان دادكه مردم نسبت به آقاي خاتمي اقبال بيشتري دارد.
 
وي ادامه داد: البته اين موضوع كه راي آقاي احمدي‌نژاد از آقاي موسوي بيشتر است احتياج به نظرسنجي هم نداشت چرا كه دولت آقاي احمدي‌نژاد ظرف 4 سال به حداقل 60 سفر استاني به مناطق مختلف كشور داشته است. و اين طبيعي است كه مردم اين شهرها راي بيشتري به ايشان بدهند.
 
حداد عادل خطاب به ميرحسين موسوي گفت: شكي نيست كه شما در تهران راي بالايي داشتيد ولي بايد بدانيد كه ايران فقط تهران نيست و بزرگي شما نيز در اين است كه به راي مردم احترام بگذاريد.
 
رئيس مجلس هفتم اضافه كرد:‌ اگر ما و سازوكار و قوانين انتخابات در ايران ولو اينكه خود شكست بخوريم احترام بگذاريم اين براي آينده نظام سودمندتر است حتي اگر با پيروزي و يا شكست همراه شود.
 
حداد عادل خطاب به ميرحسين ادامه داد: اين درست نيست كه قبل از برگزاري انتخابات نزديكان شما اعلام كند كه اگر آقاي احمدي‌نژاد پيروز شد يقينا تقلب صورت گرفته است.
 
وي افزود:‌ما مي‌دانيم كه رهبري معظم انقلاب به شما علاقمندند و شما را نصحيت كرده‌اند كه اگر شكايتي داريد به شوراي نگهبان تسليم كنيد و به شوراي نگهبان توصيه كردند كه به شكايت شما رسيدگي شود و بدانيد كه خير دنيا و آخرت در اطاعت از ولايت فقيه است.
 
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي خطاب به هواداران ميرحسين موسوي آنها را خواهر و برادر خود صدا كرده و گفت: نتيجه اين انتخابات نبايد موجب به وجود آمدن تفرقه شود بلكه بايد بدانيم كه اين انتخابات نيز مانند هر بازي ديگري برنده و بازنده‌اي دارد و ما حساب هواداران آقاي موسوي را از آشوب‌طلبان و اغتشاشگران جدا مي‌دانيم.
 
حداد عادل با بيان اينكه اين انقلاب ارزان به دست نيامده كه عده‌اي مي‌خواهند به آن لطمه‌اي بزنند،‌ خطاب به رسانه‌هاي خارجي گفت: اين ملت براي پيروزي انقلاب بيش از يك ميليون شهيد و جانباز تقديم كرده است و به همين راحتي اجازه نمي‌دهند تا عده‌اي به انقلاب‌شان صدمه بزنند بلكه همواره از آن حمايت مي‌كنند.
 
وي ادامه داد: به فتنه‌گران داخلي هم مي‌گويم كه آيا فراموش كرده‌ايد كه همين ملت در بلواهاي مختلف شما در صحنه حاضر بود و جواب‌تان را داد و بدانيد كه ملت ايران گوش به فرمان رهبري براي حمايت از انقلاب هميشه در صحنه حاضر است.
 
نماينده مردم تهران خاطر نشان كرد: هر كس نسبت به برگزاي انتخابات اعتراضي دارد بايد طبق قانون مستندات خود را به شوراي نگهبان ارائه دهد و از طريق قانوني اعتراض خود را پيگيري كند.
 

تناقض بزرگ ائتلاف موسوم به 2+1

خبرنامه دانشجویان ایران: پرویز امینی دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و نویسنده کتاب جامعه شناسی 22خرداد در یادداشتی به تحلیل اجتماعی و سیاسی ائتلاف 1+2 پرداخت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

http://www.iusnews.ir/userfiles/images/ius%28123%29.jpg

امر سیاسی و سیاست ورزی را به یک معنا می توان  در امر «تصمیم گیری» خلاصه کرد که در رقابت های سیاسی به ویژه مبارزات انتخاباتی حساسیت و اهمیت تصمیمات مضاعف می گردد. مطلوب است که تصمیمات در عرصه رقابت های سیاسی و  انتخاباتی دو  دستاورد داشته باشد. از یک طرف، در موضع فعال نگه داشتن موضع و ظرفیت خود و  پیش برنده اهداف و استراتژی های سیاسی ما باشد و از طرف دیگر قادر باشد موضع و ظرفیت جریان های رقیب را منفعل یا محدود و کنترل کند و بر اهداف و استراتژی های آنها نقش بازدارنده داشته باشد. از این منظر  شکل گیری  ائتلاف 1+2 به عنوان یک تصمیم در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نتایج و دستاوردهایی دقیقا برعکس دارد که در قالب چند نکته به توضیح آن می پردازم:

1- آنچنان که روشن است یکی از قطب های اصلی انتخابات و به طور طبیعی رقیبِ ائتلاف 2+1 جریان دولت و احمدی نژاد است. به موازات و یا در ادامه  استراتژی احمدی نژاد در انتخابات سال 84 که بر «هاشمی- ضد هاشمی کردن» و در انتخابات سال 88 بر دو قطبی «احمدی نژاد- هاشمی» در فضای انتخابات  استوار  بوده است، استراتژی محوری این جریان در رقابت های انتخاباتی سال 92 بر «احمدی نژاد و ضد احمدی نژاد » کردن رقابت های انتخاباتی بنا گذاشته شده است. شکل دادن به یک ائتلاف سیاسی که رقیب طبیعی دولت و جریان احمدی نژاد در انتخابات آینده است  خصوصا ائتلافی که قالیباف به عنوان یک چهره دارای تضاد و تعارض شناخته شده با احمدی نژاد در آن نقش جدی دارد، موضع احمدی نژاد در شکل دادن به دو قطبی احمدی نژاد و ضد احمدی نژاد  را تقویت خواهد کرد  و وی در پیشبرد استراتژی خود در موضع فعالی قرار خواهد داد. اگر بخواهم خیلی روشن تر بگویم، احمدی نژاد می تواند  ائتلاف شکل گرفته را مظهر و مصداقِ قرار داشتن  «همه علیه خود» طرح کند  به خصوص این که احمدی نژاد در طرح ضد احمدی نژادی ها در این انتخابات، بیشتر بر روی افراد و گروهها و جریانات و حتی نهادهایی  که به اصول گرایان منتسب اند، تمرکز خواهد کرد و جریانات موسوم به اصلاح طلبان در مجموعه ضداحمدی نژاد ی ها اولویت اول او نیستند.

2- در فضای سیاسی ایران بعد از انقلاب اسلامی که سازوکار انتخابات  و نقش آفرینی مردم در جابجایی نخبگان سیاسی به یک امر رایج و نهادینه تبدیل شده است، یک مسئله محوری وجود دارد که عبارت است از این که «امر سیاسی» تابعی از «امر اجتماعی است» و بنابراین در سیاست ورزی کسانی موفق ترند که رویکردی از «پایین به بالا» در سیاست دارند و تلاش می کنند تصمیمات سیاسی را از دل بدنه اجتماعی و فضای عمومی به صحنه سیاست بیاورند. شکل گیری ائتلاف 2+1 درست برعکس این منطق، از روند سیاست ورزی از بالا به پایین تبعیت می کند که می خواهد تصمیم ساخته شده در بالا و در بین حلقه سیاستمداران را به صحنه اجتماعی سرایت و گسترش دهد یا به تعبیر منتقدین این نوع سیاست ورزی تصمیمات سیاسی را به  حوزه عمومی تحمیل کنند که به طور طبیعی با مقاومت اجتماعی روبرو می شود. خاصه این که این فرصت و امکان را در اختیار جریانات رقیب قرار می دهد که فضای اجتماعی را بر روی این مسئله حساس و متمرکز کنند و با نقد این نوع تصمیم گیری که تصمیمات خود را قطع نظر از فضای اجتماعی و مردمی می گیرد، ائتلاف مذکور را در برابر مردم قرار دهد که در این صورت عرصه بر ائتلاف مذکور از نظر اجتماعی تنگ خواهد شد و فضای فعالی در اختیار رقبای آنها خصوصا جریان جبهه پایداری قرار خواهد گرفت. در واقع خطای تصمیم گیران ائتلاف 2+1 در این است که تنها به چیستی تصمیم توجه کرده و با تلقی مثبت داشتن از اصل ائتلاف در برابر تکثر،  به تصمیم 1+2 رسیده اند. در حالی که آنچه در سیاست ورزی همپای چیستی تصمیمات مهم است،  چگونگی و فرایند و نحوه ظهور و بروز دادن تصمیمات  است که در جریان مذکور مورد بی توجهی قرار گرفته است. در واقع جریان مذکور  باید اجازه می داد که این ائتلاف به عنوان یک تصمیم سیاسی از دل بستر طبیعی اجتماعی و پس از شکل گیری جدی تر فضای انتخاباتی  بیرون می آمد تا فضای اجتماعی را با خود همراه کند.

3- این تصمیم از نظر هدف اصلی اعلام شده از سوی تصمیم گیرانش یعنی وحدت یا ائتلاف نیز بسیار آسیب پذیر است.  اساسا این ترکیب ائتلافی خود ضد ائتلاف است و برعکس، مرزبندی  جریان های موسوم به اصول گرا  را تشدید خواهد کرد. حضور قالیباف در این ترکیب که خط قرمز دو جریان دولت و جبهه پایداری است در نقطه شروع کار  و بدون هیچ بحث و گفتگویی، آنها را به سه جریان در انتخابات تبدیل خواهد کرد.  این ترکیب ائتلافی به دلیل حضور قالیباف در ترکیب خود تنها جریاناتی که امید می رفت بتوانند به هم نزدیک شوند یعنی پایداری و تحول خواهان را کاملا از هم دور کرد و حتی در مقابل  هم قرار داد.

به لحاظ تاریخی نیز تجربه شورای هماهنگی در انتخابات سال 84  که یک تشکیلات نسبتا منسجمی بود، پیش روی ماست که مسئله ائتلاف و وحدت را پیگیری می کرد که علاوه بر این که در تحقق هدف خود به شکست رسید و به حضور چهار کاندیدا(رضایی، قالیباف،احمدی نژاد و لاریجانی) در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 منجر شد، فروپاشی شورای هماهنگی را نیز در پی داشت. در شرایط کنونی که تکثر وضعیت غالب فضای سیاسی است و مجموعه شکل دهنده ائتلاف 2+1 نیز در مقایسه با شورای هماهنگی فاقد آن سازوکارهای تشکیلاتی انسجام بخش است، به چه میزان می توان به تداوم چنین ائتلافی امیدوار بود؟


4- تنها نفعی که قالیباف از این ائتلاف می تواند ببرد این است که با قرار گرفتن در کنار حداد و ولایتی بخشی از چالش های پیشین خود با جریانات مذهبی را پر کند که در بخش هایی از جریان های مذهبی کم و بیش موثر است. اما باید توجه داشت که در بدنه مذهبی گرایش هایی مانند هواداران آیت‌الله مصباح یا جبهه پایداری وجود دارد  که به هیچ وجه با مسئله قالیباف کنار نخواهند آمد و  بنابراین دامنه این اثر مثبت نیز محدود است.  همچنین این ائتلاف نتایج برعکس برای موقعیت حداد عادل و ولایتی نیز در بین آن گرایش های مذهبی خواهد داشت و همراهی و همنشینی آنها با قالیباف، جایگاه آنها را در بین آنها  کاهش خواهد داد.  

5- بر اساس منطقی که در ترجیح و برتری سیاست ورزی از پایین به بالا گفته شد،  بیشترین خسارت این تصمیم(ائتلاف 1+2) بر خلاف تصور بسیاری ها، متوجه کاندیدای جدی تر این ائتلاف یعنی قالیباف است. چرا که این ائتلاف سیاسی در این مقطع و زمان که هنوز رقابت های انتخاباتی در نقطه شروع هستند، وی را از فاز ظرفیت سازی های اجتماعی ِ ناشی از کار در شهرداری تهران، وارد روند سیاسی می کند و همین امر برای او محدودیت های اجتماعی خواهد ساخت. علاوه بر این با قرار گرفتن در کنار ولایتی و حدادعادل که چهره های شناخته شده ای هستند و  ذهنیت اجتماعی خاصی از آنها وجود دارد، دامنه عمل و میزان انعطاف پذیری سیاسی قالیباف محدود می شود . مخصوصا راه نفوذ وی برای جلب آرایی که  گرایش اصلاح طلبانه به معنای اجتماعی آن دارند با مشکل و چالش مواجه می شود.


6- مسئله مهم دیگر این ائتلاف 3نفره این است که باید به قاعده همه برای یک نفر و یک نفر برای همه تن بدهند و هر یک از این سه نفر علاوه بر توجیه و دفاع از مواضع و عملکرد گذشته و حال خود ،مدافع و توجیه کننده مواضع و عملکرد دو نفر دیگر در گذشته و حال باشد و این مسئله ظرفیتی در اختیار رقبای آنها قرار می دهد که به واسطه ضعف ها و چالش های تنها یکی از این سه نفر، کل ائتلاف را به تنگنای سیاسی و اجتماعی بکشاند. به طور مثال اگر از حداد عادل بپرسند که نظر شما درباره مواضع قالیباف در فضای حوادث بعد از انتخابات چیست؟ یا بر عکس از قالیباف درباره رفتار حداد و ولایتی در حوادث بعد از انتخابات بپرسند یا از آنها بخواهند درباره رفتار خارجی دولت کنونی نظر بدهد و مسایلی از این دست و.. که چاره ای جز تایید یکدیگر علیرغم تفاوت مواضع با هم ندارند. دامنه این پرسش ها و چالش ها را می توان به مسایل دیگر در گذشته و حال چه از نظر سیاسی و  چه از نظر کارشناسی توسعه داد و بعید است که به طور واقعی این سه نفر درباره همه مسایل یک دیدگاه و یک نظر داشته باشند و همین نقطه ای است که رقبای آنها بر روی آن کار خواهند کرد و این ائتلاف را به چالش اجتماعی و سیاسی خواهند کشاند.

7- مشکل بزرگ دیگر تصمیم مذکور این است که قابل تجدیدنظر و ترمیم نیست و نمی توان  از آن رها شد و تا پایان انتخابات باید با آن و هزینه هایش سر کرد. این تصمیم و پیامدهای آن در کوران یک رقابت سنگین انتخاباتی نشان داد که بین رفتار سیاستمداران کشور با سیاست ورزی عقلانی که هدف محور است و می تواند ابزارها را متناسب با اهداف تشخیص دهد و بکار ببندد، فاصله زیادی است و آنها هنوز به اندازه سیاست  و امر سیاسی پیچیده نیستند.


 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا