عليرضا كارگر دانش آموز كلاس چهارم دبستان پاسداران يزد

به نام خدا


عليرضا كارگر
دانش آموز كلاس چهارم دبستان پاسداران يزد


مقدمه:
در اين نوشته مي خواهيم براي كودكان و نوجوانان توضيح بدهيم كه آيت الكرسي چيست و چه فوايدي براي آنان دارد. براي اينكار اهميت آيت الكرسي را از ديد روايات و احاديث بيان مي كنيم و فايده هاي آنرا به شما معرفي مي كنيم. سپس نكات مهم در خواندن آيت الكرسي را به دانش آموزان يادآوري مي كنيم.
آيت الكرسي چيست؟
آیت الکرسی، طبق اکثر روایات و احادیث، آیه ۲۵۵ از سوره بقره قرآن است ( از الله لا اله الا هو ... تا ... هوالعلي العظيم). هرچند در بعضی روایات آمده که علاوه بر آیه ۲۵۵  بهتر است آیات ۲۵۶ و ۲۵۷ سوره بقره هم خوانده شود (تا ...هم فيها خالدون). موضوع آيت الكرسي، درباره صفات خداوند مخصوصاً مسأله توحيد مي باشد. اين آيه از زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) به نام آيت الكرسي معروف شده و علت اين نام گذاري هم ذكر كلمه "كرسي" در بخشي از اين آيه است (...وسع کرسیه السموات والارض...). کرسى دو معنا دارد یکى تخت و دیگرى علم, عظمت و قدرت الهی. طبق حدیثی از امام صادق (ع) کرسی, علم اختصاصى خداوند است که هیچ کس حتى پيامبران هم آن را ندارند.
اهميت آيت الكرسي:
آيت الكرسي بهترين و باارزشترين آيه قران است چرا كه در حدیثی از پیامبر اسلام، نقل شده كه فرمودند: یا علی، این آیه را به فرزندان، همسایگان و همگان بیاموز چرا که این آیه از تمام آیات نازل شده باعظمت‌تر است. همچنبن حضرت محمد(ص) فرمودند: در قرآن آیه ای است كه از تمام كتابهایی كه خداوند بر پیامبرانش نازل فرموده بهتر و برتر و والاتر است و آن آیت الكرسی است. پیغمبر اكرم(ص) همچنين فرمودند: آيت الكرسی از گنجینه ای در زیر عرش به من داده شده و پیش از من به هیچ پیغمبری چنین بخششی نشده است. از امام باقر(ع) نيز چنين روایت شده است: كسی كه آیت الكرسی را یك بار بخواند؛ خداوند، او را از دو هزار بدی و ناگواری دنیا و هزار بدی و ناگواری آخرت دور می‌كند.

زمان خواندن آيت الكرسي:
آيا مي دانيد آيت الكرسي را در چه زمانهايي بايد خواند؟ حضرت علي (ع) فرمودند: اگر شما از آثار آیه الكرسی آگاه بودید در هیچ حال, خواندن آن را ترك نمی كردید. بنابراين هر موقع مي توانيم آنرا بخوانيم بهتر است اينكار را انجام دهيم. اما در بعضي روايات آمده است كه آيت الكرسي را در مواقع خاص, مانند هنگام خروج از منزل، هنگام مواجهه با خطر و سختي و مشكلات، پس از خواندن نماز، پيش از خواب و... بيشتر و بهتر بخوانيم. براي  ما دانش آموزان, خواندن آيت الكرسي در زمانهاي زير مفيد است:
-    قبل از شروع به خواندن درس: پیامبر (ص) فرمودند: خواندن آیت الكرسی حافظه را قوی می گرداند. همچنين روايت شده كه خواندن آيت الكرسي باعث زياد شدن نور چشم مي شود؛ بنابراين خوب است قبل از خواندن درسها آيت الكرسي بخوانيم.
-    موقع بيرون رفتن از خانه به مدرسه: پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: وقتي که براي كاري از منزل بیرون مي روي آیت‌الکرسی تلاوت کن، زیرا موجب برآورده شدن حاجت می‌شود.
-    موقع حركت به سمت مسافرت يا اردو: حضرت امام صادق (ع) فرمودند: سفر را با دادن صدقه و یا با خواندن آیت الكرسی آغاز كنید. همينطور روايت شده كسی كه در مسافرت آیه الكرسی را بخواند هم خودش در سلامت خواهد بود و هم چیزهایی كه همراه اوست.
-    هنگام امتحان: امامان معصوم برای تقویت حافظه، خواندن آیت الکرسی را سفارش كرده اند بنابراين بهتر است قبل از شروع امتحان براي فراموش نكردن جوابها آيت الكرسي را بخوانيم.
-    هنگام بيماري: زياد خواندن آيت الكرسي سبب درمان دردها و شفاي مريضي ها مي شود؛ براي مثال گفته شده هر گاه از درد چشم شكايت داشتيد آيت الكرسي بخوانيد كه آن درد برطرف مي شود.
-    وقتي آرزوي مهمي داريم: در روایت آمده هر كس آیت الكرسی را در وقت غروب بخواند حاجتش برآورده مي گردد و به آرزويش مي رسد.
-    وقتي در جايي تنها هستيم: در روايت آمده است كه زماني كه تنهاييم خواندن آيت الكرسي باعث رفع ترس مي شود و از سوي خدا كمك برايمان مي رسد.
-    هنگام وضو: امام باقر(ع) فرمودند: هر كس بعد از وضو گرفتن، آيت الكرسی را بخواند، خداوند ثواب چهل سال عبادت به او مي بخشد.
-    بعد از خواندن نماز: در روايتي آمده است كه رسول اكرم فرمودند: هر كس آیت الكرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول درگاه حق می گردد و خداوند او را از بلاها و گناهان نگه مي دارد. همچنين اگر بعد از هر نماز, آيت الكرسي را بخوانيم و دستهاي خود را روي چشمها بگذاريم چشمهايمان تقويت مي شوند.
-    قبل از خواب: گفته شده است كه رسول اكرم (ص) در بستر خواب, هميشه آيت الكرسي مي خواندند. همچنين از امام رضا(ع) نقل شده كه هرکس در هنگام خواب آیت الکرسی را بخواند به مرضی که باعث فلجی پا شود دچار نخواهد شد.
-    روزهاي جمعه: از پیفمبر اسلام(ص) نقل شده كه هرکس آیت الکرسی را در روز جمعه قرائت کند فرشتگان الهی برای او دعا می کنند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا