سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در بهمن ماه 1382 به تصویب هیئت دولت رسید و اجرای آن به سازمان عمران و بهسازی ستاد ملی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی واگذار شد.

به گزارش روابط‌عمومی شهرداری میبد سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در بهمن ماه 1382 به تصویب هیئت دولت رسید و اجرای آن به سازمان عمران و بهسازی ستاد ملی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی واگذار شد.

این طرح به پیشنهاد سازمان ملل و با نظارت کمیته ملی اسکان بشر و با مشارکت وزارت کشور،وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت‌خانه‌های امور خارجه، تعاون کار و امور اجتماعی، اقتصاد و همچنین تعدادی از سازمان‌های ذی‌ربط شروع به کار نمود.

هدف از اجرای این طرح رسیدگی به محلات نابسامان و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در حاشیه کلان‌شهرها و دیگر شهرهایی است که به صورت خودرو و خارج از برنامه‌های توسعه شهری شکل گرفته و رو به گسترش هستند.

عمده‌ترین کارکرد این طرح می‌بایست تأمین زمین و ارائه الگوی ساخت متناسب با توان مالی گروه‌های کم‌درآمد مهاجر از روستاها و یا گروه‌های کم‌درآمد و فقیر شهری رانده شده از بافت موجود شهر باشد.

مشکلاتی که سکونتگاه‌های غیر رسمی با خود به وجود می آورند سیمای زشت برای شهر، خدماتی پائین، مشاغل نامطمئن، فراهم شدن محیطی آماده برای پذیرش ناهنجاری‌های اجتماعی و خطرپذیری بالا در برابر سوانح طبیعی و انسانی می‌باشد.

برآورد اولیه برنامه اسکان بشر سازمان ملل نشان می‌دهد بیش از 50 درصد از ساکنان شهرهای کشورهای کم‌درآمد و 20 درصد از شهروندان در کشورهای میان درآمد در این‌گونه سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند. آنچه در مورد این شهروندان مطرح است اینکه سواد، تندرستی، درآمد و پیشرفت اجتماعی آنها از میانگین شهری در آن کشورها پایین‌تر است و در شأن و کرامت انسانی آنها نمی‌باشد.

عدالت اجتماعی لحاظ شده در ماده 30 قانون برنامه چهارم توسعه و البته مدنظر سند چشم‌انداز توسعه 20 ساله کشور می‌تواند مهمترین دستاورد اجرای این طرح باشد که نیازمند سیاست‌گذاری کلان در امر ساماندهی و بهسازی این سکونتگاه‌ها می‌باشد.

طی جلسات متعدد و با نظر مسئولین شهر طرح جامع ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر میبد تهیه و آماده اجرا می باشد. شهر میبد  جزء 13 شهر منتخب جهت اجرای این طرح بوده و به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی 13 استان از جمله استان یزد توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تهیه شده و به تصویب ستادهای استانی و شهرستانی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی رسیده است.  مطالعات مصوب ستادهای استانی و شهرستانی طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای زنجان، سبزوار، ملایر، سقز، کرج، میبد، آمل، زابل، برازجان، خمینی‌شهر، خرم‌آباد، بوکان و میاندواب به استانداران و رئیس ستاد توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی استان‌های زنجان، خراسان رضوی، همدان، کردستان، البرز، یزد، مازندران، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر، اصفهان، لرستان و آذربایجان غربی جهت اجرا ابلاغ شده است.

در شهر میبد دو محله شهیدیه و میبد بالا در اولویت اول جهت انجام مطالعات و اجرای پروژه‌های ساماندهی قرار گرفته‌اند. در مقاله بعدی به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا