فرماندار در جمعی از دانشجویان زیست محیطی گفت: به جرئت می‌توان گفت حیات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی استان یزد به کوهستان شیرکوه وابسته است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، "ابوالقاسم دهقان"در کارگاه یک روزه  برسی توانمندی های زیست محیطی  شیر کوه گفت: به جرات می‌توان گفت حیات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی استان یزد به کوهستان شیرکوه وابسته است ارتفاعات شیرکوه در دل کویر نقش بارز و مهمی در استمرار حیات و برقراری تعادل آب و هوایی ایفاء می‌کند. در واقع این منطقه تنفس گاه و قلب تعادل در رژیم آب و هوایی  می‌باشد.

وی افزود کوهستان شیر کوه حائز ارزش‌های فراوانی در زمینه های مختلف چه از نظر گونه های گیاهی و جانوری و از طرف دیگر از نظر تفرجگاهی و بحث گردشگری و همچنین بحث زمین شناسی و دیرین شناسی می‌باشد که باید برای شناخت حفظ ارزش‌ها برنامه ریزی نمود.

 وی در ادامه گفت: اکنون که در این کویر مرکزی منابع ما محدود و شکننده و حساس می‌باشد با مدیریت صحیح و بهره برداری اصولی از طبیعت نسبت به حفظ ارزش‌ها و مبارزه با تهدیدها تلاش کنیم. البته حفاظت از عرصه های طبیعی و جلوگیری از تخریب محیط زیست تنها وظیفه چند ارگان یا دستگاه خاص نسبت و بنا به اصل  50 قانون اساسی صراحتاً وظیفه عمومی تلقی می‌گردد.

 فرماندار گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های بعمل‌آمده توسط مسئولین به همراه تیم مطالعاتی پروژه شناسایی و پهنه بندی زیستگاه گونه های گیاهی منطقه شیرکوه به اتمام رسید و از آقای دکتر ایران نژاد سرپرست این تیم تشکر می‌شود و حدود بیش از 800 گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده که تعدادی از آن در زمره گونه های منحصر به فرد حائز اهمیت بسیار بالایی هستند. هم اکنون کار مطالعاتی بر روی جوندگان شیر کوه  توسط تیم مطالعاتی دانشگاه فردوسی به سرپرستی آقای دکتر درویش در حال انجام است بنا به گزارشات ایشان  شیرکوه دارای تنوع گونه های جانوری از جمله جوندگان است .

ابوالقاسم در پایان گفت: با تمام وجود مطالعات انجام گرفته و اهمیت ارزش‌های شیرکوه لیکن هنوز نیاز به برنامه های مطالعاتی و تحقیقاتی زیادی درباره همه جوامع گیاهی و جانوری تا ارزش‌های شیرکوه بهتر شناسایی شود بنا بر این برای حفظ ارزش‌ها نیاز به ارتقاء سطح حفاظتی می‌باشد که تا کنون پیگیری‌های بعمل‌آمده و انشا الله با  نظر مساعد بعضی از مسئولین به نتیجه برسد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا