شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات در راستاي توسعه صنعت ITكشور و جهت ارائه سرویسهای پهن باند (Broadband) در سطح کشور اقدام به تاسیس شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات در سال 1382 نمود و با اخذ پروانه ارائه خدمات انتقال داده ها در شاخه DSL (PAP) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به سرمایه گذاری و تجهیز مراکز مخابراتی در سطح کشور و ارائه سرویس اینترنت پر سرعت نمود.

این شرکت در طی زمان فعالیت و در راستای توسعه خدمات خود موفق اخذ مجوز ISDPدر استانهای تهران، آذربایجان شرقی، مازندران، کرمان، خراسان رضوی و خوزستان و مجوز ISPدر استانهای گیلان، خراسان شمالی، زنجان، خراسان جنوبی، کردستان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، ایلام، اردبیل، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، فارس، آذربایجان غربی، همدان و کرمانشاه و شورای عالی انفورماتیک گردید. از توفیقاتی که پیشگامان توسعه ارتباطات تاکنون کسب نموده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

 برنده تندیس جشنواره دو سالانه ملی ایتا ITAبه عنوان برترین عرضه کننده سرویس اینترنت پر سرعت در سطح کشور در سال 1387

 برنده تندیس سیمین ستاره های فناوری ایران به عنوان سرویس دهنده برتر مخابراتی کشور در سال 1388

 برنده تندیس سیمین ستاره های فناوری ایران به عنوان سرویس دهنده برتر مخابراتی کشور در سال 1389

 دریافت درجه سطح اشتهار به تعالی و عنوان اپراتور برتر در حوزه انتقال داده ها (PAP) در نخستین جشنواره ملی اپراتورهای برتر در سال 1390 و هم اکنون به عنوان بزرگترین شبکه عرضه کننده اینترنت پرسرعت ADSLدر اکثر مراکز مخابراتی کشور دارای فعالیت می باشد.

در همین راستا گفت و گویی با مهندس سید علیرضا محمودی، مدیریت امور استانهای شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات و مدیریت شرکت تعاونی پیشگامان نصف جهان ترتیب دادیم تا با وضعیت شبکه اینترنت پر سرعت پیشگامان در سطح کشور و همچنین استان اصفهان بیشتر آشنا شویم.

  ابتدا در مورد فعاليتهاي شركت و اهداف و برنامه هاي آن بفرمائید؟

اولین برنامه شرکت در آغاز کار، گستردگی و پراکندگی سرویس در تمامی استانها و شهرستانها بوده است که با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته موفق گردیدیم در 29 استان، 250 شهرستان و بیش از 660 مرکز مخابراتی مشترک جذب نماییم. شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات به عنوان تنها xDSL Providerدر سطح کشور، سرويس‌هاي معروف خانواده DSL مثل ADSL/ADSL2+/G.SHDSL/VDSL/VDSL2 را ارائه می نماید.  هر شرکت می تواند دارای اهداف بسیاری باشد یکی از اهدافی که ما به جد آنرا پیگیری می کنیم تأمین پهنای باند کافی و باکیفیت جهت مشترکین می باشد در این راستا شرکت اقدام به تغییر شیوه ارائه سرویس در استانهای مازندران و مرکزی نموده و به مانند شهر تهران خود مستقیما اقدام به ارائه سرویس می نماید که در آینده ای نزدیک این امر رو به گسترش خواهد بود. ضمنا شرکت اخیراً با اخذ پروانه ISDPدر استانهای مازندران، کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان و تأمین پهنای باند با کیفیت قصد دارد سرویسی متفاوت و باکفیت در این استانها ارائه نماید.

 آيا تاکنون به اهداف خود دست پيدا كرده ايد؟

 باتوجه به شروع به کار شرکت از سال 1383 توانسته ایم از لحاظ گستردگی و پراکندگی سرویس در جایگاه اول و از نظر تعداد مشترکین سرویس اینترنت پرسرعت ADSLدر جایگاه اول تا سوم باشیم که بحمدالله طبق برنامه ریزی های بعمل آمده توانسته ایم تاکنون بیش از 300000 پورت منصوبه داشته باشیم. خاطر نشان می سازد از زمانیکه مخابرات اقدام ارائه اینترنت پرسرعت نموده است انجام برنامه ها و رسیدن به اهداف دستخوش تغییرات گردیده است.

 در كدام استانها نمايندگي داريد؟ هم اكنون چند استان و چند مشترك را پوشش مي دهيد؟

در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خورستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندارن، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد خدمات DSLپیشگامان ارائه می گردد.

این شرکت هم اکنون به عنوان بزرگترین شبکه عرضه کننده اینترنت پرسرعت ADSLدر 29 استان، 250 شهرستان و بیش از 660 مرکز مخابراتی در سطح کشور مشغول به فعالیت و دارای مشترک اینترنت پر سرعت ADSLمی باشد. پیشگامان در حال حاضر با دارا بودن بیش از 300000 پورت Passive(منصوبه) و 200000پورت Active(فعال) اقدام به ارائه خدمات اینترنت پرسرعت در سطح کشور می نماید. هم اکنون تعداد مشترکین سرویس ADSLپیشگامان در سطح کشور بیش از 200 هزار مشترک می باشد که بیش از 16 درصد یعنی بیش از 32000 مشترک از تعداد کل مشترکین در شهر تهران می باشد. در این راستا می توان اشاره ای داشت به میزان مشترکین نسبت به کل مشترکین کشور در استانهای پرظرفیت: اصفهان 8.1 درصد (16200)، البرز 5 درصد (10000)، بوشهر 3 درصد (6000) خراسان رضوی 3.8 درصد (7700)، خوزستان 4 درصد (8000)، سمنان 3.6 درصد (7300)، فارس 5.4 درصد (10800)، کرمان 8.8 درصد (17600)، گیلان 4.6 درصد (9300)، مازندارن 3.7 درصد (7400 ) و یزد 14.8 درصد (29500).

آمار مذکور نشان دهنده توجه خاص گروه پیشگامان در استانهای پرظرفیت و شهر تهران می باشد که حدود 65 درصد از مشترکین پیشگامان در این استانها از خدمات پیشگامان بهره مند گردیده اند.

 چه تسهيلاتي براي مشتركان خود ارائه نموده ايد؟

سرویس رایگان (فروش ویژه) در اکثر شهرهای پرظرفیت و مراکز استانها، سرویس رایگان شبانه در اکثر مراکز استانها، ارائه مودم رایگان، سرویس های ارزش افزوده، ارتقا روز افزون پهنای باند شرکت در سطح کشور جهت ارائه سرویس با کیفیت

 وجه تمايز شما با شركتهاي اينترنتي ديگر چيست؟

همانطور که مستحضرید اولین و تنها شرکتی که خدمات پس از فروش خود را بصورت کامل جهت مشترکین هر شهر، در همان شهر ارائه می نماید شرکت پیشگامان می باشد. با این کار در بسیاری از موارد کارشناس فنی شرکت با حضور در محل دریافت سرویس مشترک، از نزدیک اقدام به برطرف نمودن مشکلات نموده و یا حتی مشترک می تواند با مراجعه حضوری یا تلفنی مشکلات خود را مطرح نماید.

 همچنین می توان به این مورد نیز اشاره نمود که وجه تمایز پیشگامان نسبت به سایر شرکتها، گستردگی و پراکندگی سرویس آن می باشد که در مراکز مخابراتی کم ظرفیت و مناطق محروم نیز اقدام به سرمایه گذاری، نصب تجهیزات DSLو ارائه خدمات اینترنت نموده است.

 در مورد رقابت شركتهاي PAPو شركت مخابرات بفرمائید؟ و در چه مرحله اي است؟

درخواست تمامی شرکتهای ندا، تصویب قوانینی جامع و درنظر گرفتن راهکار هایی مناسب در جهت تامین پهنای باند اینترنت با کیفیت و قیمت مناسب، اختصاص و ارتقاء ظرفیتهای دیتا و تأمین بسترهای ارتباطی مورد نیاز و همچنین اختصاص فضا و نیرو توسط مخابرات و ارائه سرویس در شرایطی برابر طبق مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همکاری در جهت سالم سازی بازار رقابتی می باشد. شرکت مخابرات با در اختیار داشتن تمامی امکانات مورد از جمله فضا، پاور، لینکهای ارتباطی براحتی می تواند پورتهای پر سرعت خود را ارتقاء دهد حال آنکه سایر شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت بایستی تمامی امکانات مورد اشاره را از مخابرات اجاره نموده و برای آن هزینه پرداخت نمایند این درحالیست که شرکت مخابرات درخصوص اختصاص امکانات مخابراتی نیز همکاری خوبی با شرکتهای رقیب ندارد. لازم به ذکر است اخیراً نیز شرکت مخابرات ایران اقدام به ارسال قراردادی مبنی بر دریافت هزینه رانژه و جمع آوری خطوط مشترکین نموده است که با توجه به پیگیری های بعمل آمده، رگولاتوری دریافت این هزینه را غیرقانونی اعلام نمود. در این راستا رگولاتوری با توجه به افزایش مشکلات شرکتهای ندا با شرکت مخابرات اقدام به تصویب و ابلاغ آیین نامه تعاملی نمود که تا به حال شرکتهای مخابراتی استانی، اقدامی درخصوص انجام و اجرایی نمودن مفاد آیین نامه مذکور ننموده اند. در هر صورت از سازمان تنظیم مقررات انتظار داریم که همیشه حامی شرکتهای ندا بوده و حتی الامکان در رابطه با اجرایی نمودن آیین نامه تعاملی اقدامات مجدانه ای را بعمل آورد.

 آيا تغييري در فعاليت شركتهاي PAPايجاد شده است؟

با توجه به بازار رقابتی ناسالم شرکتهای PAPو شرکت مخابرات و عدم همکاری مناسب مخابرات درخصوص اختصاص امکانات مخابراتی، رشد و توسعه شرکت های PAPنسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است لذا نظر به بالا بودن هزینه ها از جمله پهنای باند و لینک های انتقال پهنای باند و همچنین بازار رقابت کنونی، شرکت ها مجبور به پایین آوردن قیمت خدمات گردیده اند که ارائه سرویس در برخی از استانها مقرون به صرفه نیست و جمع آوری سرویس در این استانها دور از انتظار نمی باشد.

اخیرا رگولاتوری اقدام به تغییر و تصویب تعرفه های حجمی اینترنت نموده است که مقرر گردیده است تمامی شرکتهای PAPنسبت تغییر تعرفه و اخذ تاییدیه از رگولاتوری اقدام نماید. همچنین طی آخرین تصمیمات مدیران شرکتهای PAPمقرر شد از تاریخ 01/07/1391 سرویس رایگان بصورت یکپارچه ارائه نگردد.

 مشكلات شركتهاي PAPهم اكنون چيست؟

مشکلات تامین پهنای باند اینترنت توسط شرکتهای ندا در برخی از مراکز مخابراتی به علت کمبود و یا عدم تامین پهنای باند اینترنت مورد نیاز، امکان افزایش تعداد مشترکین و یا حتی ارائه سرویس مطلوب را میسر نمی سازد و این امر که موجب نارضایتی مشترکین گردیده است را می توان از عمده ترین مشکلات یک شرکت ارائه دهنده خدمات نام برد. در این راستا مشکلاتی از قبیل عدم اختصاص و ارتقاء ظرفیت دیتا و اینترنت توسط برخی از شرکتهای مخابراتی استانی، عدم ارائه طرح نصب و توسعه پورتهای منصوبه بخصوص در مراکز مخابراتی پرظرفیت توسط برخی از شرکتهای مخابراتی استانی، زمان بر بودن انجام درخواستهای رانژه خطوط ADSLتوسط برخی از شرکتهای مخابراتی استانی، دریافت هزینه رانژه و جمع آوری خطوط مشترکین توسط مخابرات، در توسعه تعداد کاربران و همچنین افزایش نارضایتی مشترکین تاثیر مستقیم دارد. شایان ذکر است مخابرات در برخی از مراکز مخابراتی بدون اطلاع و هماهنگی با شرکتهای PAPاقدام به جمع آوری خطوط مشترکین این شرکتها به دلایل مختلف می کند درحالیکه مهلت قرارداد مشترکین با شرکت هنوز به اتمام نرسیده است.

 همانطور که مستحضرید مشترکین از این مشکلات اطلاع نداشته و زمانبر شدن دریافت سرویس و یا عدم کیفیت در سرویس ارائه شده را تنها از چشم شرکت ارائه دهنده خدمات می بینند و در این راستا شرکت مخابرات نهایت استفاده را از مشکلات مورد اشاره نموده و اقدام به جذب مشترکین شرکتهای ندا می نماید.

 آيا حمايتهايي از سوي سازمان تنظيم مقررات داشته ايد؟

رگولاتوری بر اساس وظایف قانونی خود، تاکنون اقدامات زیادی در راستای حمایت از شرکتهای ندا و توسعه خدمات این شرکتها انجام داده است. لیکن همانطور که مستحضرید تامین پهنای باند اینترنت مهمترین و اصلی ترین فعالیت و دغدغه هر شرکت می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا