یزدفردا:نخستين قرارداد بيع متقابل در بخش آب و فاضلاب كشور براي اجراي تصفيه‌خانه فاضلاب اردكان با حضور مدير عامل آبفاي کشور و مديران عامل آبفاي يزد و شرکت معدني چادرملو به امضاء رسيد.

 نخستين قرارداد بيع متقابل در صنعت آب و فاضلاب به منظور تكميل و توسعه تاسيسات فاضلاب شهر اردكان بین شركت آب و فاضلاب شهری استان يزد و شركت معدني و صنعتي چادرملو، عصر ديروز در دفتر مدیر عامل شرکت مهندسی آبفای کشور و با حضور مدیر عامل این شرکت به امضاء طرفین رسيد.

در اين قراداد به دلیل حساسيت‌هاي اجتماعي و بهداشتی جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب به خصوص در محيط شهری، شركت آب و فاضلاب يزد به عنوان مدير طرح، مسئوليت اجراي پروژه در دوره احداث را برعهده گرفته است.

بر اساس مفاد این قرارداد در دوره بهره‌برداري تجاري تاسيسات مسئوليت بهره‌برداري از شبكه به عهده شركت آب و فاضلاب يزد بوده و بهره‌برداری از تصفیهخانه فاضلاب به شركت معدني و صنعتي چادرملو واگذار شده است.

در اين جلسه مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با اشاره به محدوديت منابع آبي و كاهش میزان بارندگي در سال‌های اخير، تصفيه فاضلاب و بهره‌گیری از پساب آن را يك روش بنيادي و راهبردي براي تامين آب كشاورزي عنوان كرد.

"ثمره هاشمي" در اين‌باره افزود: پساب فاضلاب يك منبع مطمئن، پايدار و دردسترس براي تامين آب كشور است.

وي همچنين با توجه به محدودیت منابع مالی دولتی و عمومی تامين منابع مالي غيردولتي را در صنعت آبفاي كشور بسيار مهم ارزيابي كرد.

مهندس "حميدرضا كشفي" مدير جلب مشاركت غيردولتي در شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در گزارشي از روند شكل‌گيري اين تفاهم‌نامه تاريخ طرح موضوع را مهرماه سال گذشته اعلام‌كرد که تفاهم‌نامه اوليه در خردادماه سالجاري بين شركت آب و فاضلاب يزد و شركت معدني و صنعتي چادرملو در قالب بيع متابل امضاء شد و این مراسم مرحله نهایی توافق نامه است.

گفتني است؛ در اين قرارداد شركت صنعتي چادرملو به عنوان سرمايه‌گذار مسئوليت تامين مالي پروژه و همچنين عقد كليه قراردادها را به عهده گرفته و کلیه قراردادها بر اساس قوانین قراردادهای بخش خصوصی خواهد بود.

"علي اسلامي" مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد در گفت‌وگو با ايسنا – منطقه يزد، از اجراي تصفيه‌خانه شهرستان اردكان با 500 ميليارد ريال اعتبار خبر داد كه عمليات اجرايي آن از يك ماه آينده آغاز خواهد شد.

وي مدت اجراي اين پروژه را سه سال عنوان كرد و گفت: تصفيه‌خانه فاضلاب به روش لجن فعال با ظرفيت حدود 90 مترمكعب و از 265 كيلومتر شبكه جمع‌آوري فاضلاب اجرا مي‌شود.

اسلامي با اشاره به اين كه ساخت تصفيه‌خانه اردكان به دليل كمبود اعتبارات دولتي تنها هفت درصد پيشرفت داشته است، ابراز اميدواري كرد؛ با همكاري بخش خصوصي به روش غيرمتقابل كه يكي از روش‌هاي سرمايه گذاري بخش خصوصي است، اين پروژه هر‌چه سريعتر اجرا و به بهره‌برداري برسد.

اين مقام مسوول تصريح كرد: بر اساس اين قرارداد پساب تصفيه شده به مدت 35 سال به شركت سرمايه‌گذار براي استفاده تحويل خواهد شد.

وي از پيگيري‌هاي مجدانه نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي در اجراي اين پروژه از يك سال پيش تاكنون خبر داد و افزود: بالاخره روز گذشته قرارداد نهايي شد و عمليات اجرايي نيز تا يك ماه آينده آغاز خواهد شد.

يادآور مي‌شود؛ اجراي تصفيه‌خانه فاضلاب شهرستان اردكان به 50 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه بخشي از آن تخصيص يافته و هزينه شده است و محمدرضا تابش نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي نيز پيش از اين از تشكيل جلسه با صاحبان صنايع شهرستان براي پيش خريد حق انشعاب فاضلاب شهري اردكان خبر داده بود تا از اين طريق ضمن تأمين مالي اجراي اين پروژه عظيم، آب مورد نياز صنايع نيز از پساب فاضلاب تأمين شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا