امروزه با توسعه و گسترش شهرها و افزایش تنوع کاربری‌ها و خدماتی که در حوزه‌های مختلف شهری توسط نهادها ارائه می‌شود نیاز بیشتری به استفاده از خدمات و ابزارهای الکترونیک و نرم‌افزارهای قدرتمند جهت کار با داده‌ها و اطلاعات شهری احساس می‌شود. شهرداری‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای دستیابی به شهر الکترونیک باشند.

به کمک نرم‌افزارهای نقشه‌یابی و پایگاه‌های داده بر اساس سامانه "اطلاعات موقعیت جغرافیایی" یا همان ""GIS می‌توان عملیات ذخیره‌سازی اطلاعات و تحلیل آن، ذخیره انواع نقشه‌ها و اِعمال تغییرات در بخش‌های مختلف را در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه انجام داد.

با افزایش جمعیت، شهر به عنوان یک عنصر پویا دچار تحولات و دگرگونی‌هایی از نظر وسعت و همچنین در ظاهر و ابعاد واحدهای ساختمانی و امکانات موجود خواهد شد و برای مدیریتی جامع و همراه با برنامه ریزی صحیح، سیستم GIS می تواند پاسخگوی خوبی به نیازهای مطالعاتی، طراحی و نیازسنجی پروژه‌های آتی شهر باشد.

پیش از این شهرداری میبد در زمینه دستیابی به نقشه‌های خطرپذیری شهر از نرم‌افزار GIS استفاده نموده که فازهای اول و دوم طرح مطالعاتی آن به پایان رسیده است و در آینده قصد دارد با رایزنی با متخصصین و شرکت‌های معتبر نرم‌‌افزار جامع مدیریت شهری طراحی و به خدمت بگیرد.

به وسیله این نرم‌افزار می‌توان نقشه‌های حمل و نقل همگانی را بر اساس مسیر خطوط واحد و تاکسیرانی، ایستگاه‌های اتوبوس و مدت زمان انتظار در هر ایستگاه مشخص نمود و یا اینکه نقشه‌های ترافیکی طبق شاخصه‌هایی مثل طول و عرض خیابان‌ها، تقاطع‌ها و مسیرهای فرعی، حجم ترافیک در هر مسیر، تعداد بریدگی‌ها، پل‌های عابر پیاده و ... تهیه نمود و در هر زمان بهترین تصمیم را برای کنترل ترافیک شهر به کار گرفت.

از دیگر کاربری‌های این نرم‌افزار می‌تواند گنجاندن طرح جامع و تفضیلی شهر در آن باشد و افق آینده شهر را با استفاده از پایگاه‌های داده ترسیم کرد. بیشترین بهره‌گیری از این نرم‌افزار در واحد ساختمان خواهد بود و می‌توان به آسانی به مشخصات واحدهای مختلف ساختمانی اعم از ابعاد زمین، موقعیت آن در شهر، نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات آن و ...  دسترسی داشت و در کنار آن آخرین تغییرات در هر واحد ساختمانی را مشاهده نمود.

یکی از نیازهای مهم شهر تهیه نقشه‌ای جامع از تأسیسات شهری مثل آب، گاز، برق و ... می‌باشد که در آن مسیرهای کانال‌کشی‌ها و دسترسی به نزدیکترین واحد تأسیساتی مشخص شده باشد. مسیریابی بهینه مثل تعیین نزدیکترین مسیر آش‌نشانی به محل حریق و دیگر کاربردهایی که در این سامانه گنجانده خواهد شد می‌تواند به بهترین شکل یاری‌رسان مدیران شهر در مدیریت بحران باشد.

یکی دیگر از مزایای این طرح تسریع و دقت در انجام امور اجرایی همچون پروانه ساخت، محاسبه و پرداخت عوارض‌های شهرداری، رسیدگی دقیق به تخلفات در کمیسیون‌های ماده100، ماده 77 و ماده 5 و امکان سنجش از راه دور امور اجرایی و همچنین ارزیابی و تهیه گزارش از تمامی واحد‌های شهرداری می‌باشد.

با مکان‌یابی بهینه می‌توان فضای سبز، پارک، امکانات ورزشی، آموزشی و ... را به طور مناسب و براساس جمعیت هر منطقه از شهر و پراکندگی آن طبق استانداردهای موجود و با تعیین حریم و حوزه نفوذ هر کدام از تأسیسات مهم شهری برای شهروندان فراهم نمود.

امیدواریم شهرداری میبد بتواند با برداشتن گامی مؤثر دراین راه زمینه رفاه و آسایش هرچه بیشتر شهروندان را فراهم نماید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا