در این مراسم معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم  گفت:رویكرد دانشگاه ها در كشور ما همیشه یك رویكرد فرهنگی بوده است .

"غلامرضاخواجه سروی" با اشاره به اینكه مهمترین دغدغه در نظام جمهوری اسلامی ایران احیا و بازسازی تمدن نوین اسلامی-ایرانی است، افزود: امیدواریم دانشگاهی ها این كار عظیم را به سرمنزل مقصد برسانند و اگر این كار مهم صورت پذیرفت آرزوی انقلابیون ایرانی محقق شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: امیدواریم كه همه مردم ایران و بویژه خیرین ،همكار و همیار آموزش عالی باشند.

معاون وزیر علوم تصریح كرد: بزرگترین دغدغه اساتید و دانشجویان كشور ، رسیدن كشور به جایگاه مناسب خود و تولید علم نافع است و اتفاقات و پیشرفت هایی كه در حوزه علم انجام گرفته است ناشی از ایده مقام معظم رهبری است و ایشان پیگیر بوده و ما باید قدردان آن مرد بزرگ باشیم .

خواجه سروی تصریح كرد: كشور ما در شرایط تحریم و تهدید ناجوانمردانه از سوی دشمنان قرار گرفته است و امیدواریم دانشگاهیان ما كه در هر زمینه پیشرو بوده و پرچم پیشرفت كشور را بر دوش گرفته اند با توجه به مدل اقتصاد مقاومتی توصیه شده از سوی رهبر معظم انقلاب این برنامه را سرلوحه دستور كار دانشگاه ها قرار دهند.

محمد ضیایی خیر دانشگاهی نیز طی سخنانی ابراز داشت: همواره پدرم در پایه گذاری فرهنگ و آموزش و پرورش و عمران و آبادانی این شهرستان پیشتاز و منشا خیر بوده است و ما فرزندان آنمرحوم نیز با تاسی به اندیشه والا و مردم دوستی او،اموال به ارث رسیده را صرف احداث بیمارستان جدید ضیایی نموده و من هم توفیق یافتم تا در امر احداث مجموعه های خوابگاهی و ساختمانهای آموزشی و رفاهی دانشگاه پیام نور اردکان اهتمام ورزم و بدینوسیله دین خود را به مردم افتخارآفرین اردکان و دانشجویان عزیز و ایران سرافراز ادا نمایم.

نماینده مردم اردکان و عضو هیات رئیسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با بیان اینکه توازن بین عرضه رشته های تحصیلی و محتوای آن با نیازهای دانشجویان و بازار کار به هم خورده است،خواستار برنامه ریزی جامع و پویا متناسب با واقعیات امروز جامعه شد.

"محمدرضا تابش" در مراسم آغاز دوره دکترای شیمی فیزیک دانشگاه پیام نور اردکان و تجلیل از خیر دانشگاهی محمد ضیایی ، با تبریک آغاز سال تحصیلی به جامعه دانشگاهی،به ویژگیهای دانشجویان و محیط های دانشجویی اشاره نمود و میزان رضایتمندی از وضعیت دانشگاهها بعنوان حلقه واسط علم آموزی و عملگرایی در تامین نیازهای بازار کار را بعنوان یکی از شاخصه های بررسی کارکردهای دانشگاهها برشمرد.

عضو هیات امنای دانشگاه یزد با بیان اینکه بطور غیررسمی اعلام می شود که امسال حدود 500 هزار نفر ظرفیت خالی در دانشگاهها اعم از دولتی و غیردولتی وجود دارد ،با طرح پرسش از چرایی این موضوع گفت:تناسب بین عرضه رشته های تحصیلی و تقاضا کمرنگ شده و توازن در محتوای آموزشی با نیازهای آموزشی دانشجویان به هم خورده است.حتی در رشته های کاربردی ، مباحث نظری و تئوریک بیشتر مطرح است.

"تابش" ادامه داد: هزینه های تصاعدی و کمرشکن تحصیل ، عدم ارائه برنامه کلان برای پیوند دانشجویان با بازار کار که آینده مورد نظر انان را در ابهام قرار داده و گذر جامعه از جوانی به سمت میانسالی از دلایل دیگر ظرفیتهای خالی دانشگاههاست.

نماینده مردم اردکان با تاکید بر برنامه ریزی جامع و پویا برای رفع این چالشها گفت: با حذف کنکور دوره های کاردانی به کارشناسی می توان بخشی از این ظرفیت خالی را پر نمود.

وی دایر کردن دوره های تحصیلات تکمیلی را کاری ارزنده و برای تداوم حیات واحدهای آموزش عالی در شرایط فعلی امری ضروری دانست و افزود: نیازهای جامعه در بخشهای مختلف باید مورد ارزیابی قرار گیرد و براساس آن در تدوین محتوا و رشته های تحصیلی برای تربیت متخصصین برنامه ریزی شود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با اشاره به وضعیت دانشگاهها از لحاظ امکانات اموزشی،آزمایشگاهی و کارگاهی، به شاخص تعداد استاد به دانشجو در دانشگاههای دولتی به میزان 1 به 18،غیرانتفاعی 1 به 40 و پیام نور 1 به 250 اشاره و تاکید کرد نباید کیفیت آموزش فدای کمیت آن شود.  

"محمدرضا تابش" با ابراز خرسندی از پذیرش دانشجوی دوره دکترای شیمی فیزیک در اردکان بعنوان اولین مرکز شهرستانی پیام نور کشور، برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش عالی شهرستان اردکان را عنوان و ابراز امیدواری کرد در سال تحصیلی جدید، مجتمع اموزش عالی اردکان به دانشگاه سراسری ارتقاء یابد.

نماینده مردم اردکان با تلاوت آیه ای از سوره کهف در باب اهمیت باقیات صالحات نزد خداوند متعال و پاداش عمل صالح ،از نیت خیر آقای محمد ضیایی و خانواده ایشان در مسیر اعتلای مراتب علمی و اخلاقی جامعه و توسعه فضاهای رفاهی و آموزشی دانشگاه پیام نور اردکان تقدیر نمود.

نایب رئیس فراکسیون ورزش و جوانان همچنین با گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و توصیه به جوانان جهت الگو گرفتن از خصوصیات اخلاقی و فردی این زوج آسمانی در زندگی گفت:از دیدگاه اسلام صفات و خصوصیات والدین در فرزندان تاثیر می گذارد و برای همین است که در ازدواج به سابقه خانوادگی،مراتب ایمانی و اخلاقی همسر تاکید شده است. پیامبر اکرم(ص) نیز صراحتا به تاثیر نطفه و ژن و انتقال خصوصیات ارثی تاکید داشته اند.

وی اضافه نمود: پاکی ژنتیکی و تربیت در هم آمیخته اند و نمی توان آنها را از هم جدا کرد .

"محمدرضا تابش" توجه خانواده ها به اموزه های دینی و فرهنگی در امر ازدواج جوانان را خواستار شد و گفت: حاکمیت موظف است اسباب پیشرفت جوانان و رفع دغدغه های آنها از جمله تحصیل،اشتغال و ازدواج را فراهم سازد.

همچنین در این مراسم نماینده مردم اردکان پیام سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان را در بزرگداشت محمد ضیایی، خیر اردکانی و دایی ایشان که تاکنون نزدیک به یک میلیارد تومان جهت احداث خوابگاه،مسجد وسلف و غیره به دانشگاه پیام نور اردکان کمک نموده قرائت کرد.

در این پیام خطاب به محمد ضیایی آمده است: زندگی رودباری است که گرچه سرچشمه و آغازی دارد ولی پایانیش نیست.انتخاب ماست که سرانجام بی پایان آنرا تعیین می کند و نیکی به خلق خدا چون خورشید،روشنی بخش راه نیک بختی است.خدای را سپاسگزارم که عمر عزیز را در تلاش دائم گذرانیده اید و اینک می کوشید بهره تلاش تان را در خدمت به مردم و به ویژه در عرصه دانش افزائی فرزندان این مرز و بوم بکار گیرید، ان شاا.. این خیرخواهی بصورتهای گوناگون همچنان ادامه و گسترش یابد، امری که مطمئنا خداوند منان از آن راضی است و بندگان خدا از آن متنعم خواهند بود.عمرتان دراز و روزگارتان چون آفتاب روشن و دعای خیر خوبان آرام بخش جانتان باد.



در این مراسم و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر،مجموعه سلف سرویس این دانشگاه که هزینه های آن توسط خیر محترم آقای محمد ضیایی تامین گردیده افتتاح شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا