در مدت شش ماهه نخست امسال فقط 151 مراجعه به شهرداری میبد جهت پرداخت عوارض کسب و پیشه به ثبت رسیده که نسبت به تعداد قابل توجه واحدهای صنفی فعال در شهر میبد رقم پایینی می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی‌ شهرداری میبد در مدت شش ماهه نخست امسال فقط 151 مراجعه به شهرداری میبد جهت پرداخت عوارض کسب و پیشه به ثبت رسیده که نسبت به تعداد قابل توجه واحدهای صنفی فعال در شهر میبد رقم پایینی می‌باشد.

طبق قانون واحدهای صنفی موظف هستند عوارض کسب و پیشه را به صورت سالیانه به شهرداری پرداخت نمایند اما در بیشتر موارد عوارض کسب و پیشه توسط شهرداری در موقع پاسخگویی به استعلام مجمع امور صنفی جهت انجام امور مربوط به پروانه کسب از متقاضیان دریافت می‌شود و تعداد محدودی از شاغلین بخش کسب و کار هستند که این عوارض را به صورت سالیانه و به موقع پرداخت می‌کنند. هرچند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تعداد مراجعات کسبه 36 درصد افزایش داشته اما واقعیت امر این است که بسیاری از واحدهای صنفی از پرداخت عوارض خودداری می‌کنند یا اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

یکی از دلایل این امر می‌تواند خلأ قانونی در این‌گونه موارد باشد و دیگر اینکه مدت زمان و مهلت تمدید پروانه کسب طولانی مدت و حتی گاهی 10 سال یکبار می‌باشد. در برخی موارد نیز صدور پروانه کسب بدون ارجاع متقاضی به شهرداری و حتی بدون داشتن پروانه ساختمانی و یا تکمیل پرونده در شهرداری صورت می‌گیرد. بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که متولیان امر نظارت بیشتری بر واحدهای صنفی داشته باشند و با متخلفانی که بدون پروانه کسب و یا پروانه ساختمانی و تغییر کاربری ملک به تجاری در واحد ساختمانی خود اقدام به خرید و فروش می‌کنند طبق قانون برخورد نمایند.

لازم به ذکر است در مدت مذکور 25 مورد پروانه کسب ابطال، بیش از 20 مورد تمدید و نزدیک به 100 مورد نیز اقدام به اخذ پروانه کسب شده است.

بر شهرداری‌ها لازم است که بیشترین حجم درآمد خود را ازطریق عوارض و مشارکت مردمی‌جذب کنند و آن را در زمینه آبادانی شهر به کار گیرند و این زمانی محقق می‌شود که پیشرفت و توسعه شهر دغدغه همه شهروندان باشد و مردم دین خود را به شهر خودشان ادا کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا